Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Esittelyautojen määrä
#1
Vuoden 1991 syksyllä Scania otti käyttöön kaksi matalalattiaista esittelyautoa (JBA-831 ja AYW993).

Kuinka paljon enemmän K202L-laatikoita olisi valmistettu, jos Scania olisi ottanut käyttöön seuraavan vuoden alussa
  1. vielä yhden esittelyauton?
  2. kaksi esittelyautoa?
  3. kolme esittelyautoa?
Näistä lisäesittelyautoista yksi olisi kannattanut sijoittaa Norjaan, koska vuoden 1992 loppupuolella Norjaan meni monta Scania N113CLB-LG-alustalle rakennettua bussia. Loput lisäesittelyautot olisi ollut järkevää sijoittaa Saksaan, sillä näissä autoissa on saksalaiseen makuun soveltuva erillisjousitettu etuakseli. Tamperelaiskuljettajien mielipiteiden mukaan tämä Scanian alustamalli on jopa mukavampi kuin Mersun vastaava matalalattiamalli.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
Reply
#2
Ehkä tasan sen yhden enemmän (eli esittelyauton). Korimallihan alkoi vanheneen voimakkaasti käsiin ja auton ulkomuodot olivat todella karut verrattuna 1992 esiteltyyn 204-sarjaan.
Reply
#3
B12 Wrote:Korimallihan alkoi vanheneen voimakkaasti käsiin ja auton ulkomuodot olivat todella karut verrattuna 1992 esiteltyyn 204-sarjaan.
Vuonna 1992 Wiima K202L-korimalli näytti hyvin nykyaikaiselta, jopa niin nykyaikaiselta, että Scania lainasi suurimman osan Wiima K202L-korin ulkomuodoista vuonna 1992 julkaistuun Scania MaxCi-korimalliin. Kyseistä mallia valmistettiin vielä vuonna 1999.

Myös Lahti 402-korin ulkomuodoissa on otettu huomattavasti vaikutteita Wiima K202L-korimallin muotoilusta. Noin 200 metrin päästä katsottuna molemmat korit näyttävät täysin samanlaisilta.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
Reply
#4
mrl586 Wrote:Myös Lahti 402-korin ulkomuodoissa on otettu huomattavasti vaikutteita Wiima K202L-korimallin muotoilusta. Noin 200 metrin päästä katsottuna molemmat korit näyttävät täysin samanlaisilta.

Nyt kyllä puhut puppua. Komeaa K202 koria ei voi milloinkaan edes juovuspäiten erehtyä luulemaan lahden romutehtaan röttelöksi eikä toisinpäin.
Tai, no, olihan LAHTI 402 vielä jotenkuten auton näköinen verrattuna tähän überrumaan skaalaan.
Reply
#5
mrl586 Wrote:Vuonna 1992 Wiima K202L-korimalli näytti hyvin nykyaikaiselta, jopa niin nykyaikaiselta, että Scania lainasi suurimman osan Wiima K202L-korin ulkomuodoista vuonna 1992 julkaistuun Scania MaxCi-korimalliin.

Miksi nykyaikaiselta näyttävän korimallin valmistus lopetettiiin ja siirryttiin valmistamaan City-korimallia? Mitä ulkomuotoja Scania lainasi MaxCi-korimalliin?
Ei kysyvä tieltä eksy
Reply
#6
mrl586 Wrote:Loput lisäesittelyautot olisi ollut järkevää sijoittaa Saksaan, sillä näissä autoissa on saksalaiseen makuun soveltuva erillisjousitettu etuakseli. Tamperelaiskuljettajien mielipiteiden mukaan tämä Scanian alustamalli on jopa mukavampi kuin Mersun vastaava matalalattiamalli.
Ulkonäkönsä osalta suorakaiteen muotoisilla sivuikkunoilla varustettu Wiima K202L näyttää huomattavasti pyöreäreunaisilla ikkunoilla varustettua Mersuja nykyaikaisemmalta. Pyöristetyt ikkunanreunat edustavat vanhentunutta 70-luvun muotoilua.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
Reply
#7
mrl586 Wrote:Pyöristetyt ikkunanreunat edustavat vanhentunutta 70-luvun muotoilua.

Wiima K202L-mallissa on takaikkunassa pyöristetyt ikkunanreunat, auto siis edustaa vanhentunutta 70-luvun muotoilua?
Ei kysyvä tieltä eksy
Reply
#8
utelias Wrote:
mrl586 Wrote:Pyöristetyt ikkunanreunat edustavat vanhentunutta 70-luvun muotoilua.
Wiima K202L-mallissa on takaikkunassa pyöristetyt ikkunanreunat, auto siis edustaa vanhentunutta 70-luvun muotoilua?
Ei edusta, sillä takaikkunaa ei lasketa mukaan.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
Reply
#9
mrl586 Wrote:
utelias Wrote:
mrl586 Wrote:Pyöristetyt ikkunanreunat edustavat vanhentunutta 70-luvun muotoilua.
Wiima K202L-mallissa on takaikkunassa pyöristetyt ikkunanreunat, auto siis edustaa vanhentunutta 70-luvun muotoilua?
Ei edusta, sillä takaikkunaa ei lasketa mukaan.

Millä perusteella takaikkunaa ei lasketa mukaan? Forumin sääntöjen mukaan väitteet pitää perustella.
Ei kysyvä tieltä eksy
Reply
#10
utelias Wrote:
mrl586 Wrote:
utelias Wrote:
mrl586 Wrote:Pyöristetyt ikkunanreunat edustavat vanhentunutta 70-luvun muotoilua.
Wiima K202L-mallissa on takaikkunassa pyöristetyt ikkunanreunat, auto siis edustaa vanhentunutta 70-luvun muotoilua?
Ei edusta, sillä takaikkunaa ei lasketa mukaan.
Millä perusteella takaikkunaa ei lasketa mukaan? Forumin sääntöjen mukaan väitteet pitää perustella.
Yksittäisellä ikkunalla ei vaikutusta auton muotoilun tyylikauden määrittelyssä, sillä tyylikausi määritellään kokonaisuuden perusteella.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
Reply
#11
mrl586 Wrote:
B12 Wrote:Korimallihan alkoi vanheneen voimakkaasti käsiin ja auton ulkomuodot olivat todella karut verrattuna 1992 esiteltyyn 204-sarjaan.
Vuonna 1992 Wiima K202L-korimalli näytti hyvin nykyaikaiselta, jopa niin nykyaikaiselta, että Scania lainasi suurimman osan Wiima K202L-korin ulkomuodoista vuonna 1992 julkaistuun Scania MaxCi-korimalliin. Kyseistä mallia valmistettiin vielä vuonna 1999.
Eikös myös Säfflen (Volvon omistama koritehdas) koreihin lainattu K202L-laatikoista tuttuja muotoja?
Reply
#12
Tiedottaja Wrote:Eikös myös Säfflen (Volvon omistama koritehdas) koreihin lainattu K202L-laatikoista tuttuja muotoja?
Kyllä lainattiin. Pk-seudulla liikennöivien Säffle 2000 -koristen matalalattiabussien kuljettajanpuoleisessa kyljessä on jotain K202L-laatikoista tuttuja muotoja.
I Heart SCANIA
Reply
#13
JBA-831 Wrote:Kyllä lainattiin. Pk-seudulla liikennöivien Säffle 2000 -koristen matalalattiabussien kuljettajanpuoleisessa kyljessä on jotain K202L-laatikoista tuttuja muotoja.

Mitkä ovat näitä tuttuja muotoja?

MODEROINTI: Osa kysymyksistä poistettu epäoleellisen sisällön vuoksi.
Ei kysyvä tieltä eksy
Reply
#14
Esittelyauton roolissa on esiintynyt myös Unibus 30. Jos kuvaa katsoo tarkemmin, siinä on itse asiassa kaksi K202L-laatikkoa, sillä AYW993 näyttäytyy auton tuulilasin takana olevassa esitteessä.

PS. Valanto tahtoo pinkit bussit takaisin. Kuvasta voitte päätellä, millaisten bussien paluuta Valanto toivoo.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
Reply