Olemme 28.4.2023 vaihtaneet palvelinta. Nimipalvelimien päivittymisessä voi kestää jonkin aikaa, mutta vanha palvelin toimii jonkin aikaa uuden palvelimen rinnalla, joten sivusto toiminee normaalisti palvelimen vaihdosta huolimatta.

Länsilinjojen matalalattiakalusto

Yleistä asiaa Tampereen ja ympäristökuntien paikallisliikenteestä
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Post by utelias »

[quote="mrl586"]Eräs hyvä matalalattiabussihankinta Länsilinjoille on täällä mainostettu autotyyppi.[/quote]

Kuinka monta kyseessä olevaa bussia Länsilinjat voisi hankkia?
Ei kysyvä tieltä eksy
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="utelias"][quote="mrl586"]Eräs hyvä matalalattiabussihankinta Länsilinjoille on täällä mainostettu autotyyppi.[/quote]Kuinka monta kyseessä olevaa bussia Länsilinjat voisi hankkia?[/quote]Enintään kaikki myynnissä olevat yksilöt.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Post by utelias »

[quote="mrl586"][quote="utelias"][quote="mrl586"]Eräs hyvä matalalattiabussihankinta Länsilinjoille on täällä mainostettu autotyyppi.[/quote]

Kuinka monta kyseessä olevaa bussia Länsilinjat voisi hankkia?[/quote]Enintään kaikki myynnissä olevat yksilöt.[/quote]

Kuinka monta näitä on myynnissä?
Ei kysyvä tieltä eksy
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="Anonymous"]Vaikka auto otettaisiin pois linjalta siitä on silti maksettavat vakuutukset, katsastukset ym.[/quote]Mikäli auto otetaan pitkäksi aikaa pois linjalta, sen seisonnan aikaiset kustannukset ovat hyvin lähellä nollaa euroa. Tällöin kustannukset koostuvat pääasiassa seisontavakuutuksesta.
[quote="mrl586"][quote="B12"]Tampereen yksilö on sitten tämä oma surkea lukunsa, jonka ongelmista on tässäkin viestiketjussa kirjoitettu ja siitä miksi sille ei haluta lähisukulaista tai edes lajitoveria. Jopa "sirkkelimersut" tuntuvat paremmilta kaluilta Paasikiventiellä, kuin tuo Wiiman tehtaan epäonnistunut luomus. Eikä ne mersutkaan tosiaan tarjoa kovin kummoista kyytiä, joten aika ala-arvoisesta pitää olla siis kyse![/quote]Tässä aiheessa ei ole kirjoitettu Tampereen yksilön ongelmista, mutta kilpailijan tuotteiden ongelmia on mainittu tässä ketjussa.
Yleisen mielipiteen mukaan LL #19 on reilusti Mersuja parempi.[/quote]
Eräällä kunnallisella linja-autoyrityksellä testattiin 90-luvun alussa saksalaisia matalalattiabusseja. Testiin osallistui myös saksalais-ruotsalais-suomalainen matalalattiabussi. Seuraava hieman yli pari vuotta vanha teksti on lainattu eräältä toiselta linja-autoaiheiselta keskusteluforumilta.
[quote="killerpop"]Tampereen kaupungin liikennelaitoksella, joka on menestyksekkäästi viitoittanut tietä matalampaan suuntaan kokeili vuoden 1991 alussa kahta saksalaisvalmisteista autoa linjalla 25. Vertailussa oli silloinen prototyyppi #108 Scania N113 Wiima K202, #800 MAN NL 202) ja #801MB O405N. Mersu oli Tammelundin liikenteen, MFI-292 mutta tästä MAN :s ta ei satu oleen kuvaa eikä edes tietoa rekisteristä.

Raitio 4/2002 lehdessä on Kimmo Säterin toimittama juttu Vantaan sisäisestä linja-autoliikenteestä 90-luvulta. Kuvassa on Lähilinjat #3 MAN NL 202 (TFJ-800). Tekstissä kerrotaan auton olleen Vantaan Liikenteellä koekäytössä vuonna 1991ja vuodesta 1992 tosiaan Lähilinjojen autona. Kuva on otettu 1994.

Tein itse johtopäätöksen, että tämä TFJ-800 on sama auto kuin mikä oli TKL:n kokeiltavana 1991 alussa. Sitten seuraakin kysymys: missä auto nyt on ja mitkä ovat sen vaiheet? Lähilinjoilla sitä ei ainakaan ihan hetkeen ole ollut.

Lähilinjojen nykyinen auto nro 3 on Lahti 402 / Volvo B10B LE vuodelta 1994, joten voisi olettaa, että MAN:n visiitti loppui samana vuonna LH:n kalustossa[/quote]Tekstin perusteella saksalaisella Neoplan-etuakselilla varustettu Suomen ainoa Neoplan-Scania otti tuolloin murskavoiton saksalaiskilpailijoiden matalalattiaisista tuotteista. Osaisiko B12 kertoa syitä tämän Neoplan-Scanian voittoon?

Vuosina 1991-1992 Tampereen kaupungin liikennelaitokselle hankittiin testivoittajatuotteita yhteensä 7 kappaletta.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Länsilinjojen matalalattiabussien omistajayhtiö

Post by mrl586 »

Mikä Länsilinjat-konsernin yhtiö omistaa alapuolella luetellut matalalattiabussit?

Code: Select all

13   OJF-113   Mercedes-Benz O405N2   1994
15   OJF-115   Mercedes-Benz O405N2   1994
17   CBG-494   Mercedes-Benz O405N    1992
19   LYP-652   Scania N113CLB-LG      1992
20   OII-217   Scania L113CLL         1997
32   RSI-970   Scania L94UB           2002
34   RSI-977   Scania L94UB           2002
39   OII-108   Scania L113CLL         1997
95   NCJ-273   Volvo B10BLE           1998
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="utelias"][quote="mrl586"][quote="utelias"][quote="mrl586"]Eräs hyvä matalalattiabussihankinta Länsilinjoille on täällä mainostettu autotyyppi.[/quote]Kuinka monta kyseessä olevaa bussia Länsilinjat voisi hankkia?[/quote]Enintään kaikki myynnissä olevat yksilöt.[/quote]Kuinka monta näitä on myynnissä?[/quote]Erään toisen forumin viestin mukaan Reissu Ruoti Oy tarvitsee vain kaksi autoa ostamastaan erästä 604, 605, 607-609. Koska kaksi autoa tästä sarjasta on myyty, jää myytäväksi yksi auto.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="nikki"][quote="mrl586"][quote="nikki"][quote="mrl586"][quote="B12"]Kunhan Pohtolalaiset lopettavat protestointinsa ja kulkevat 50:lla, niin tarvetta suuremman kapasiteetin autoille on.[/quote]Mielestäni minkäänlaista protestointia ei ole esiintynyt Pohtolassa. Linjan 50 matkustajamäärät näyttävät normaalilta. Suurempikapasiteettisten autojen sijaan kannattaisi harkita autojen määrän lisäämistä yhdellä autolla.[/quote]Yleisesti ottaen, kuljettajan palkkakulut saattavat olla 50-60% kuluista, joten isomman auton lisääminen on huomattavasti edullisempaa kuin automäärän lisääminen. Esimerkiksi nivelbussiin mahtuu helposti tuplamäärä matkustajia, kuin tässä ketjussa mainittuun matalalattiabussiin.[/quote]Ylimääräisen auton saa kapasiteetin tarpeen pienentyessä poistettua linjalta, mutta teli- tai nivelbussista ei saa ylimääräisiä metrejä tuossa tilanteessa pois. Pitkän auton kulutus on lyhyttä autoa suurempi.[/quote]Teliauton ja tavallisen linja-auton välillä ei ole niin suurta eroa kustannuksissa, että se olisi kalliimpi ylläpitää kuin kaksi tavallista, kulutusero on noin 2-3 litraa/100km.[/quote]Tässä tapauksessa nivel- tai telibussien käyttämisellä ei ole mitään järkeä. Seuraavasta lainauksesta löytyy perustelut. [quote="Aamulehti 10.1.2006"]Länsilinjojen ajomestari Rami Lehtimäki pitää ongelmana Ylöjärven pientä väestöpohjaa ja kaupungin hajanaista rakennetta.
- Busseissa on nykyisinkin täyttä ainoastaan aamuisin ja iltaisin. Päivällä vuorot ajavat melkoisen tyhjillään. Ruuhkat alkavat Lielahdesta aamulla. Jos Rantaväylä saadaan vetämään, homma on kunnossa.[/quote]Lainattu teksti löytyy "Ylöjärveläiset tyrmäävät haaveilun pikaratikasta" -jutusta.

Tämän jutun perusteella nivel- tai telibussien sijoittaminen tälle linjalle ei ole järkevää, koska tarvetta niille esiintyy ainoastaan joskus ruuhka-aikana.
[quote="sputter"]Niin, kyllähän se olisi mukava nähdä 50-linjalla, jokin matalalattia auton 22 tilalla.[/quote]Aiemmin tässä aiheessa ehdottamani lisäauton sijaan olenkin päätynyt tähän sputterin ehdottamaan ratkaisuun. Sputterin ehdotuksella saadaan linjalta 50 poistettua puolimatala auto (LL 22). Kun puolimatala auto on saatu tuolta linjalta pois, voidaan tuon linjan kalustoa mainostaa matalalattiaiseksi. Ehdotin hieman ennen vuodenvaihdetta erään 42/43-istumapaikkaisen matalalattiabussin hankkimista. Tällä ratkaisulla saadaan puolimatalan auton (LL 22) lisäksi poistettua tältä linjalta ylimääräinen auto (LL 43). Tuo yli 40-paikkainen auto tulisi sijoittaa sellaiseen linjan 50 vuoroon, jossa on eniten matkustajia.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="B12"][quote="mrl586"]12 metrin pituus on oikeastaan etu, sillä lyhyet autot sopivat myös ahtaisiin paikkoihin![/quote]Voisitko kertoa, missä kohtaa linjan 50 varrella on ahdas paikka? Kun kerran linjaa on onnistuneesti ajettu 13,50 metrisellä autolla LL #95... ja ajetaan tiettävästi edelleenkin lauantaisin. Tuossa kuitenkin on akseliväliä 7,3 metriä....[/quote]Linjalla 50 (ajosuunta --> Siivikkala) on ahtaita paikkoja Pohtosillan (Tampereen kaupungin raja) jälkeen. Esimerkiksi eilen LL #19:llä oli vaikeuksia päästä eräästä pikkuautosta ohi.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="mrl586"][quote="B12"]Tampereen yksilö on sitten tämä oma surkea lukunsa, jonka ongelmista on tässäkin viestiketjussa kirjoitettu ja siitä miksi sille ei haluta lähisukulaista tai edes lajitoveria. Jopa "sirkkelimersut" tuntuvat paremmilta kaluilta Paasikiventiellä, kuin tuo Wiiman tehtaan epäonnistunut luomus. Eikä ne mersutkaan tosiaan tarjoa kovin kummoista kyytiä, joten aika ala-arvoisesta pitää olla siis kyse![/quote]Tässä aiheessa ei ole kirjoitettu Tampereen yksilön ongelmista, mutta kilpailijan tuotteiden ongelmia on mainittu tässä ketjussa.
Yleisen mielipiteen mukaan LL #19 on reilusti Mersuja parempi.[/quote]Viime viikolla matkustin kahdella linjan 50 autolla. Länsilinjojen Mersun #13 sisävalot sammuivat töyssyisen Hämeenkadun varrella, mutta LL #19 oli valaistu sisältä koko matkan ajan.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="M64"]Huhtikuussa autot sekä työntekijät siirtyvät Paunun nimiin.[/quote]Onko siirtymispäivä 1.4.2006?
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
sputter
Member
Posts: 184
Joined: 18 Apr 2005, 21:49

Post by sputter »

[quote="M64"]Erittäin luotettavasta lähteestä saadun tiedon mukaan Länsilinjat korvaa Mersut Scania-alustaisilla matalawiimoilla Ruotsin maalta maaliskuun aikana. Huhtikuussa autot sekä työntekijät siirtyvät Paunun nimiin.[/quote]

Jaa siis, että kaikki LL:n henkilökunta vaihtaa sukunimekseen Paunu?
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Post by JBA-831 »

[quote="M64"]Erittäin luotettavasta lähteestä saadun tiedon mukaan Länsilinjat korvaa Mersut Scania-alustaisilla matalawiimoilla Ruotsin maalta maaliskuun aikana.[/quote]Kenen omistuksessa nuo matalat wiimat ovat aiemmin olleet? Ovatko kyseiset autot SL-punaisia?
I :heart: SCANIA
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

Mitä linjaa Länsilinjojen auto 19 ajaa 5.3.2006 klo 18:00 alkavan bussilakon aikana?
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="Anonymous"][quote="mrl586"]Et selvästikään lue Tampereen seudulla ilmestyviä painettuja medioita sekä niiden Internetissä olevia keskustelupalstoja. Näissä medioissa haukutaan pk-seudulta ostettuja Mersuja, mutta vm. 1992 Scania saa suurimmaksi osaksi pelkkiä kehuja yleisönosastokirjoittelijoiden taholta.[/quote]Olisiko sinulla laittaa linkit yllämainittuihin keskustelupalstoihin?[/quote]Tässä yksi linkki: http://www.ylojarvenuutiset.fi/keskuste ... 341792618/
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
B12
Senior Member
Posts: 280
Joined: 29 Apr 2005, 21:35

Post by B12 »

[quote="mrl586"]Mitä linjaa Länsilinjojen auto 19 ajaa 5.3.2006 klo 18:00 alkavan bussilakon aikana?[/quote]
Autolla ei ajettu mitään.

Tampere-Siiivikkala linjalla kunnostautui auto #39
Annetaan hyvä koti Scanialle :heart:
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="B12"][quote="mrl586"]Mitä linjaa Länsilinjojen auto 19 ajaa 5.3.2006 klo 18:00 alkavan bussilakon aikana?[/quote]
Autolla ei ajettu mitään.[/quote]Kävitkö lakon aikana kuvaamassa tuota autoa Länsilinjojen varikolla?
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Post by utelias »

[quote="B12"][quote="mrl586"]Mitä linjaa Länsilinjojen auto 19 ajaa 5.3.2006 klo 18:00 alkavan bussilakon aikana?[/quote]
Autolla ei ajettu mitään.[/quote]

Oliko auto tarkoituksella seisomassa?
Ei kysyvä tieltä eksy
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Post by JBA-831 »

[quote="M64"]Erittäin luotettavasta lähteestä saadun tiedon mukaan Länsilinjat korvaa Mersut Scania-alustaisilla matalawiimoilla Ruotsin maalta maaliskuun aikana.[/quote]Milloin nämä autot tulevat Länsilinjoille? Maaliskuu nimittäin päättyy muutaman päivän kuluttua.
I :heart: SCANIA
Kabus TG-6L
Member
Posts: 136
Joined: 13 Dec 2005, 19:13

Post by Kabus TG-6L »

[quote="JBA-831"][quote="M64"]Erittäin luotettavasta lähteestä saadun tiedon mukaan Länsilinjat korvaa Mersut Scania-alustaisilla matalawiimoilla Ruotsin maalta maaliskuun aikana.[/quote]Milloin nämä autot tulevat Länsilinjoille? Maaliskuu nimittäin päättyy muutaman päivän kuluttua.[/quote]

Moi :beer:

Ystävämme M64 ei tuossa maaliskuusta puhuessaan maininnut lainkaan, minkä vuoden maaliskuun aikana tuo korvaaminen tapahtuisi. Pyytäisinkin pientä tarkennusta M64:n kertomaan tietoon... :hmh:
Post Reply