Page 2 of 5

Posted: 17 Sep 2006, 01:43
by mrl586
[quote="B12"]Mut sopiihan sitä visioida. Aikanaanhan Y37 kulki Hervannan Valtaväylää Kekkosentielle, josta Teiskontietä ja Kalevan puistotietä takaisin Kekkosentielle, että edes joku työläinen saataisiin kyytiin Tamrockin ja Epilän suuntaan. Ei niitä montaa tullut.[/quote]Mihin aikaan kyseistä linjaa ajettiin?

Posted: 17 Sep 2006, 22:06
by JBA-831
[quote="mrl586"][quote="B10LA"]Keskustan kautta kun kannataa paljon ennemmin liikennöidä.[/quote]Perusteluja?[/quote]Kaikkia linjoja ei kannata liikennöidä keskustan kautta. Osa linjoista kannattaa laittaa kulkemaan muuta reittiä keskustan katujen kuormituksen vähentämiseksi.

Nopea Paasikiventien, Kekkosentien ja Hervannan valtaväylän kautta kulkeva linja saadaan kannattavaksi pienemmällä matkustajamäärällä kuin sama linja keskustan kautta toteutettuna.

Ruuhkien vähentäminen on tässä tapauksessa riittävä peruste kyseisen linjan perustamiselle.

RE: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 20 Sep 2006, 16:05
by mrl586
Tampereen kaupungin nettisivulla mainostetaan Tampereen pääväylien ruuhkista kertovaa palvelua:
http://www.tampere.fi/tiedotus/tiedotte ... 0919b.html

Posted: 21 Sep 2006, 18:29
by mrl586
[quote="JBA-831"][quote="mrl586"][quote="B10LA"]Keskustan kautta kun kannataa paljon ennemmin liikennöidä.[/quote]Perusteluja?[/quote]Kaikkia linjoja ei kannata liikennöidä keskustan kautta. Osa linjoista kannattaa laittaa kulkemaan muuta reittiä keskustan katujen kuormituksen vähentämiseksi.[/quote]JBA-831:n argumentti näyttäisi olevan eilisten tavallista pidempien autojonojen perusteella täyttä asiaa. Eräällä toisella sivustolla keskustavaihtoehdon kannattaja B12 myönsi JBA-831:n argumentin oikeaksi: [quote="B12"]Ollaan siinä tilanteessa, että keskustamme ei vedä autoliikennettä juurikaan enempää, silti sinne pitää päästä, vaikka valloilla olisi millainen poikkeusjärjestely tahansa. Lopputuloksena on tämän päivän [20.9] kaltainen kaaos.[/quote]Oma lisäys merkitty hakasuluilla.

Re: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 23 Sep 2006, 21:32
by mrl586
[quote="mrl586"]TKL:n linjastoon sopisi hyvin seuraavanlainen linja: Lentävänniemi - Hervanta - Vuores
Kyseinen linja ajaisi nykyistä linjan 16 reittiä Särkänniemeen asti. Särkänniemestä eteenpäin kyseinen linja ajaisi reittiä: Paasikiventie - Kekkosentie - linjan 39 nykyinen reitti...[/quote]Mikä on sopiva numero kyseiselle linjalle? Ehdotuksia?

Re: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 25 Sep 2006, 11:47
by B10LA
[quote="mrl586"][quote="mrl586"]TKL:n linjastoon sopisi hyvin seuraavanlainen linja: Lentävänniemi - Hervanta - Vuores
Kyseinen linja ajaisi nykyistä linjan 16 reittiä Särkänniemeen asti. Särkänniemestä eteenpäin kyseinen linja ajaisi reittiä: Paasikiventie - Kekkosentie - linjan 39 nykyinen reitti...[/quote]Mikä on sopiva numero kyseiselle linjalle? Ehdotuksia?[/quote]0 hukkalinja :lol: :lol:

Re: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 26 Sep 2006, 19:30
by JBA-831
[quote="mrl586"][quote="mrl586"]TKL:n linjastoon sopisi hyvin seuraavanlainen linja: Lentävänniemi - Hervanta - Vuores
Kyseinen linja ajaisi nykyistä linjan 16 reittiä Särkänniemeen asti. Särkänniemestä eteenpäin kyseinen linja ajaisi reittiä: Paasikiventie - Kekkosentie - linjan 39 nykyinen reitti...[/quote]Mikä on sopiva numero kyseiselle linjalle? Ehdotuksia?[/quote]Tampereen linjanumeroista vapaana tällä hetkellä on 5, 8, 9, 11, 14, 24, 31, 33-38, 40 jne. Sopiva numero kyseiselle linjalle olisi mielestäni 9 tai 49.

Re: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 26 Sep 2006, 22:05
by B12
[quote="JBA-831"]Tampereen linjanumeroista vapaana tällä hetkellä on 5, 8, 9, 11, 14, 24, 31, 33-38, 40 jne. Sopiva numero kyseiselle linjalle olisi mielestäni 9 tai 49.[/quote]

49 on varattu edelleen Ylöjärvi-Siivikkala -osuudelle.

B10LA ilmaisi hyvin: 0 hukkalinja. Tällaiselle linjalle ei löydy tarvetta, eikä sille siksi kannata linjanumeroakaan haaskata.

Re: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 26 Sep 2006, 23:01
by mrl586
[quote="B12"][quote="JBA-831"]Tampereen linjanumeroista vapaana tällä hetkellä on 5, 8, 9, 11, 14, 24, 31, 33-38, 40 jne. Sopiva numero kyseiselle linjalle olisi mielestäni 9 tai 49.[/quote]49 on varattu edelleen Ylöjärvi-Siivikkala -osuudelle.[/quote]Matkahuollon aikatauluhaku ei tunne tuota linjaa, jos kyseessä on Ylöjärven Siivikkala.
[quote="B12"]B10LA ilmaisi hyvin: 0 hukkalinja. Tällaiselle linjalle ei löydy tarvetta, eikä sille siksi kannata linjanumeroakaan haaskata.[/quote]Ette ole vielä kumonneet B10LA:n kanssa minun ja JBA-831 esittämää ruuhka-argumenttia, joka JBA-831:n mukaan jo yksistään riittää linjan perustamiseen. Vasta kun olette kumonneet kyseisen argumentin, voitte esittää tuollaisia "ei löydy tarvetta" -väitteitä.

Re: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 26 Sep 2006, 23:35
by JBA-831
[quote="B12"][quote="JBA-831"]Tampereen linjanumeroista vapaana tällä hetkellä on 5, 8, 9, 11, 14, 24, 31, 33-38, 40 jne. Sopiva numero kyseiselle linjalle olisi mielestäni 9 tai 49.[/quote]49 on varattu edelleen Ylöjärvi-Siivikkala -osuudelle.[/quote]Kuka tuota linjaa liikennöi? Jos liikennöitsijä on Länsilinjat, niin kyseisen osuuden voisi hyvin lisätä tähän toisen ylläpitäjän suunnittelemaan uuteen reittiin. Tällöin kyseisen linjan reitiksi tulisi Ylöjärvi - Siivikkala - linjan 50 reitti - Paasikiventie - Kekkosentie - linjan 39 reitti - Vuores. Toisen ylläpitäjän ehdotuksessa ollut liikennöitsijä vaihtuisi tällöin Tampereen kaupungin liikennelaitoksesta Länsilinjoiksi. Länsilinjoilla on tätä linjaa varten jopa sopiva autokin: Länsilinjat 19 ;)

Re: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 27 Sep 2006, 09:14
by B10LA
[quote="mrl586"][quote="B12"]B10LA ilmaisi hyvin: 0 hukkalinja. Tällaiselle linjalle ei löydy tarvetta, eikä sille siksi kannata linjanumeroakaan haaskata.[/quote]Ette ole vielä kumonneet B10LA:n kanssa minun ja JBA-831 esittämää ruuhka-argumenttia, joka JBA-831:n mukaan jo yksistään riittää linjan perustamiseen.[/quote]No höh... Olen jo varmaan miljoona kertaa todennut, että ainoa syy Kekkosentien kautta liikennöintiin voisi olla se, että länsipuolelta haluttaisiin nopeampi yhteys TAYSin alueelle, joka kasvaa ja kehittyy hurjaa tahtia. Tässäkin tapauksessa se Tampellan pätkä ei tarvitse edes pysäkkiä, koska sieltä ei kukaan tule kyytiin eikä siellä kukaan halua jäädä pois. Yrittäisit nyt vain ymmärtää, vaikka tiedän että se on sinulle toki vaikeaa.

Keskustan kautta puolestaan kannattaa liikennöidä sen takia, että varmasti yli 80% matkustajista haluaa mennä sinne tai nousta sieltä kyytiin - tai vaihtaa siellä toiselle linjalle. Ja asia on näin siitäkin huolimatta, että siellä tosiaan on välillä tukkoista. Niin että voisit lopettaa moisten hukkalinjojen perään haihattelemisen.

Re: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 27 Sep 2006, 16:26
by mrl586
[quote="B10LA"]Olen jo varmaan miljoona kertaa todennut, että ainoa syy Kekkosentien kautta liikennöintiin voisi olla se, että länsipuolelta haluttaisiin nopeampi yhteys TAYSin alueelle, joka kasvaa ja kehittyy hurjaa tahtia.[/quote]Montako neliötä TAYS:n alue on kasvanut?
[quote="B10LA"]Tässäkin tapauksessa se Tampellan pätkä ei tarvitse edes pysäkkiä, koska sieltä ei kukaan tule kyytiin eikä siellä kukaan halua jäädä pois.[/quote]Oletko nyt aivan varma? Tiedän, että Tampellan kohdalta tulee kyytiin ainakin muutama Hervannan suuntaan menevä matkustaja. Alueen asunnoissa asuvat vanhukset luultavasti haluavat myös kyseistä linjaa.
[quote="B10LA"]Keskustan kautta puolestaan kannattaa liikennöidä sen takia, että varmasti yli 80% matkustajista haluaa mennä sinne tai nousta sieltä kyytiin - tai vaihtaa siellä toiselle linjalle. Ja asia on näin siitäkin huolimatta, että siellä tosiaan on välillä tukkoista.[/quote]Jaa, vaihtaa toiselle linjalle? Kuka nyt vaihtoja haluaisi? Oletko ollenkaan tutkinut sitä, että haluavatko matkustajat vaihdollisia vai vaihdottomia yhteyksiä? B10LA ilmeisesti ainakin haluaa vaihdollisia yhteyksiä. [kärjistys]Ilmeisesti B10LA haluaa jokaisella pysäkillä vaihtaa autoa.[/kärjistys]

Re: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 27 Sep 2006, 18:43
by Kabus TG-6L
[quote="mrl586"]Jaa, vaihtaa toiselle linjalle? Kuka nyt vaihtoja haluaisi? Oletko ollenkaan tutkinut sitä, että haluavatko matkustajat vaihdollisia vai vaihdottomia yhteyksiä? B10LA ilmeisesti ainakin haluaa vaihdollisia yhteyksiä. [kärjistys]Ilmeisesti B10LA haluaa jokaisella pysäkillä vaihtaa autoa.[/kärjistys][/quote]

Olisiko arvon mrl586:n mahdollista ymmärtää ja hyväksyä tosiasia, että kaikkialle ei voida mitenkään järjestää järkevästi ja kustannustehokkaasti vaihdottomia yhteyksiä. Joka tapauksessa johonkin (ilmeisesti tässä tapauksessa keskustaan) muodostuu useiden linjojen risteyskohta, jossa vaihdot onnistuvat useisiin suuntiin. En tunne tarkasti Tampereen tilannetta tältä osin, mutta omasta mielestänikin tuo keskustan kautta ajaminen kuulostaisi järkevämmältä vaihtoehdolta.

Posted: 27 Sep 2006, 21:13
by mrl586
Kabussi varmaan ymmärtää sen, että keskustan kautta kulkevat linjat eivät ole ratkaisu Paasikiventien ja Hervannan valtaväylän ruuhkien purkamiseen. Ensinnäkin keskustan kautta kulkevat bussit eivät pysty kilpailemaan yksityisautojen kanssa keskustan ruuhkaisuudesta johtuen. Ainoa reitti, jossa bussit pystyvät kunnolla kilpailemaan henkilöautojen kanssa on juuri tuo Kekkosentien kautta kulkeva reitti.

EDIT: Kirjoitusvirhe korjattu

Posted: 27 Sep 2006, 21:17
by Kabus TG-6L
Ehkä :?:

Mutta asiat ei silti ole niin yksiselitteisiä. Tuskin niin on Tampereellakaan, kun ei muissakaan kaupungeissa joiden liikenteeseen olen enemmän perehtynyt...

Posted: 30 Sep 2006, 16:17
by mrl586
Laitetaanpa tähän esimerkki iltapäivä neljän ruuhkasta tämän viikon perjantailta: Kello 15:24 Paasikiven- ja Kekkosentien länteen matkannut autojono ulottui jo Kekkosentien ja Teiskontien risteykseen. Autot matelivat kävelyvauhtia hiljempaa Teiskontieltä lähteneellä Kekkosentien liittymisrampilla. Myös toisessa suunnassa Paasikiventiellä oli ruuhkaa, sillä Mettistön tienhaarasta lähtenyt Länsilinjojen auto 19 saapui Keskustorille muutaman minuutin normaalia myöhemmin.

Posted: 30 Sep 2006, 17:00
by B10LA
[quote="mrl586"]Laitetaanpa tähän esimerkki iltapäivä neljän ruuhkasta tämän viikon perjantailta: Kello 15:24 Paasikiven- ja Kekkosentien länteen matkannut autojono ulottui jo Kekkosentien ja Teiskontien risteykseen. Autot matelivat kävelyvauhtia hiljempaa Teiskontieltä lähteneellä Kekkosentien liittymisrampilla. Myös toisessa suunnassa Paasikiventiellä oli ruuhkaa, sillä Mettistön tienhaarasta lähtenyt Länsilinjojen auto 19 saapui Keskustorille muutaman minuutin normaalia myöhemmin.[/quote]Kuinka monta autoa kääntyi Kekkosentieltä Tampellan alueelle? Entä kuinka monta tuli sieltä ja kääntyi Kekkosentielle? Montako prosenttia kaikesta liikenteestä tuli tai lähti Tampellan alueelta? Yritäpä saada näihin kysymyksiin vastaus, niin johan loppuu hukkalinjojen perään haikailu :!:

Posted: 30 Sep 2006, 18:11
by mrl586
[quote="B10LA"][quote="mrl586"]Laitetaanpa tähän esimerkki iltapäivä neljän ruuhkasta tämän viikon perjantailta: Kello 15:24 Paasikiven- ja Kekkosentien länteen matkannut autojono ulottui jo Kekkosentien ja Teiskontien risteykseen. Autot matelivat kävelyvauhtia hiljempaa Teiskontieltä lähteneellä Kekkosentien liittymisrampilla. Myös toisessa suunnassa Paasikiventiellä oli ruuhkaa, sillä Mettistön tienhaarasta lähtenyt Länsilinjojen auto 19 saapui Keskustorille muutaman minuutin normaalia myöhemmin.[/quote]Kuinka monta autoa kääntyi Kekkosentieltä Tampellan alueelle? Entä kuinka monta tuli sieltä ja kääntyi Kekkosentielle? Montako prosenttia kaikesta liikenteestä tuli tai lähti Tampellan alueelta? Yritäpä saada näihin kysymyksiin vastaus, niin johan loppuu hukkalinjojen perään haikailu :!:[/quote]En käynyt perjantaina Tampellan alueella, joten en voi kertoa tarkkaa vastausta kysymyksiisi. Luulen kuitenkin, että sieltä lähti / sinne saapui ainakin muutama yksityisauto.

Et vieläkään ole saanut kumottua minun ja toisen ylläpitäjän esittämää ruuhka-argumenttia, joten linja kannattaa edelleenkin perustaa. Linjan ensisijainen tarkoitus ei ole palvella Tampellan aluetta, vaan sen ensisijainen tarkoitus on vähentää ruuhka-aikoina yksityisautojen määrää osuudella Paasikiventie - Hervannan valtaväylä.

Posted: 15 Oct 2006, 23:45
by mrl586
B10LA on väittänyt tässä aiheessa ehdottamaani linjaa hukkalinjaksi. Voidaanko B10LA:n esittämiä hukkalinja-argumentteja soveltamalla päätellä sellaista, että pääkaupunkiseudulta löytyvä vastaava nopea linja - Jokeri - olisi myös hukkalinja?

Re: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 16 Oct 2006, 00:57
by mrl586
[quote="Kabus TG-6L"]Joka tapauksessa johonkin (ilmeisesti tässä tapauksessa keskustaan) muodostuu useiden linjojen risteyskohta, jossa vaihdot onnistuvat useisiin suuntiin.[/quote]Tuollaisia useiden linjojen risteyskohtia löytyy Tampereelta useampia. Esimerkiksi Tampereen suurimmassa lähiössä Hervannassa on viiden linjan risteyskohta Insinöörinkadulla, Lindforssinkadun ja Ahvenisjärventien risteyksessä on kolmen linjan päätepysäkit ja Tieteenkadun kautta kulkee ainakin neljä eri linjaa.