Page 2 of 4

Posted: 03 Feb 2006, 21:57
by mrl586
[quote="JBA-831"]Kuljettajan näkökulmasta nämä Scania N113CLB-LG -alustaiset autot ovat erinomainen valinta pitkille maaseutulinjoille, sillä hitaassa kaupunkiliikenteessä nämä erinomaiset autot eivät pääse näyttämään kaikkia parhaita puoliaan.[/quote]Matkustin eilen lähes samanlaisella Länsilinjojen autolla 19 Keskustorilta Siivikkalaan. Kyseinen auto tarjosi eilen erittäin mukavaa kyytiä Paasikiventien nopealla reittiosuudella. Kyyti oli jopa laadullisesti parempaa kuin useissa täysturistibusseissa.

Posted: 11 Feb 2006, 01:22
by JBA-831
[quote="B10LA"][quote="JBA-831"][quote="B10LA"]Tai sitten mrl586:lle pitäisi hankkia oma matala wiima, jossa on pelkästään seisomapaikkoja, koska hän pitää niin kovasti seisomisesta matalassa wiimassa! :lol: :lol: :lol:[/quote]B10LA:lle pitäisi hankkia oma Volvo B10LA -alustalle rakennettu 80-istumapaikkainen nivelbussi, koska B10LA istuu mielellään runsaspaikkaisessa bussissa! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:[/quote]Minä olen kuitenkin sitä mieltä, että suurikapasiteettisesta nivelbussista on paljon enemmän hyötyä (varsinkin ruuhkaisilla linjoilla) kuin matalasta N113CLB-LG -purkista, jossa on alhainen kapasiteetti.[/quote]Jaaha. Istuisit siis ahtaassa 80-paikkaisessa nivelbussissa tilavan N113CLB-LG -bussin sijaan? 80-paikkaisen normipituisen nivelbussin istumaväljyys on jo erittäin ahdas. Sen sijaan N113CLB-LG -alustaisissa autoissa on erinomainen istumaväljyys.

Suurikapasiteettisesta nivelbussista on erittäin vähän hyötyä ruuhka-ajan ulkopuolella. Taloudellista näkökulmasta katsoen linja-auton täyttöasteen tulisi olla lähellä sataa prosenttia, jotta kyseinen lähtö olisi kannattava ajaa. Lyhyillä autoilla korkean täyttöasteen saaminen on paljon helpompaa kuin pitkillä autoilla.

Posted: 11 Feb 2006, 09:53
by utelias
[quote="JBA-831"]Jaaha. Istuisit siis ahtaassa 80-paikkaisessa nivelbussissa tilavan N113CLB-LG -bussin sijaan? 80-paikkaisen normipituisen nivelbussin istumaväljyys on jo erittäin ahdas. Sen sijaan N113CLB-LG -alustaisissa autoissa on erinomainen istumaväljyys.[/quote]

Miksi nivelbussin pitäisi olla ahdas 80-paikkainen? Normaalissa nivelbussissa on noin 55 istumapaikkaa hyvällä istumaväljyydellä

Posted: 11 Feb 2006, 18:51
by JBA-831
[quote="utelias"]Normaalissa nivelbussissa on noin 55 istumapaikkaa hyvällä istumaväljyydellä[/quote]
Normaalipituisessa nivelbussissa on tavallisesti 49-74 istumapaikkaa. Matalalattianivelissä istumapaikkojen lukumäärä on normaalisti 49-60.

Posted: 11 Feb 2006, 19:07
by utelias
[quote="JBA-831"]Jaaha. Istuisit siis ahtaassa 80-paikkaisessa nivelbussissa tilavan N113CLB-LG -bussin sijaan? 80-paikkaisen normipituisen nivelbussin istumaväljyys on jo erittäin ahdas. Sen sijaan N113CLB-LG -alustaisissa autoissa on erinomainen istumaväljyys[/quote]
[quote="utelias"]Miksi nivelbussin pitäisi olla ahdas 80-paikkainen?. Normaalissa nivelbussissa on noin 55 istumapaikkaa hyvällä istumaväljyydellä[/quote]
[quote="JBA-831"]Normaalipituisessa nivelbussissa on tavallisesti 49-74 istumapaikkaa. Matalalattianivelissä istumapaikkojen lukumäärä on normaalisti 49-60.[/quote]

Mistä löysit maininnan 80-paikkaisesta nivelestä?
http://www.mystinenportaali.com/bussi/f ... n202.shtml Tuolta ei löydy kuin 61-paikkainen nivel, joka sekin on pehmeillä penkeillä ja riittävällä istumaväljyydellä. Saako N113CLB-LG:hen yhtä paljon istumapaikkoja kuin niveleen, ja riittävällä istumaväljyydellä?

Posted: 11 Feb 2006, 19:38
by JBA-831
[quote="utelias"]Mistä löysit maininnan 80-paikkaisesta nivelestä?[/quote]Ruotsista.
[quote="utelias"]Saako N113CLB-LG:hen yhtä paljon istumapaikkoja kuin niveleen, ja riittävällä istumaväljyydellä?[/quote]Kyllä, jos alustamallissa olevan C-kirjaimen korvaa A-kirjaimella.

Posted: 13 Feb 2006, 18:03
by B10LA
[quote="JBA-831"][quote="B10LA"][quote="JBA-831"][quote="B10LA"]Tai sitten mrl586:lle pitäisi hankkia oma matala wiima, jossa on pelkästään seisomapaikkoja, koska hän pitää niin kovasti seisomisesta matalassa wiimassa! :lol: :lol: :lol:[/quote]B10LA:lle pitäisi hankkia oma Volvo B10LA -alustalle rakennettu 80-istumapaikkainen nivelbussi, koska B10LA istuu mielellään runsaspaikkaisessa bussissa! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:[/quote]Minä olen kuitenkin sitä mieltä, että suurikapasiteettisesta nivelbussista on paljon enemmän hyötyä (varsinkin ruuhkaisilla linjoilla) kuin matalasta N113CLB-LG -purkista, jossa on alhainen kapasiteetti.[/quote]Jaaha. Istuisit siis ahtaassa 80-paikkaisessa nivelbussissa tilavan N113CLB-LG -bussin sijaan? 80-paikkaisen normipituisen nivelbussin istumaväljyys on jo erittäin ahdas. Sen sijaan N113CLB-LG -alustaisissa autoissa on erinomainen istumaväljyys.

Suurikapasiteettisesta nivelbussista on erittäin vähän hyötyä ruuhka-ajan ulkopuolella. Taloudellista näkökulmasta katsoen linja-auton täyttöasteen tulisi olla lähellä sataa prosenttia, jotta kyseinen lähtö olisi kannattava ajaa. Lyhyillä autoilla korkean täyttöasteen saaminen on paljon helpompaa kuin pitkillä autoilla.[/quote]Tässäkin on taas väännetty oma kirjoitteluni jotenkin vinksalleen - ilmeisen tarkoitushakuisesti. En ole puhunut sanaakaan 80-paikkaisista nivelistä - sen teki joku muu. Väitän sitä, että joillekin linjoille 55 paikkainen nivel sopii hyvin. Tällaisia linjoja olisi varsinkin pääkaupunkiseudulla (esim h20, 42, 70V, 79, seutu 132, 150). Tällaisille - varsinkin ruuhka-aikaan - hyvin kuormitetuille linjoille sopii nivel paljon paremmin kuin N113CLB-LG -purkki.

[quote="Utelias"]Miksi nivelbussin pitäisi olla ahdas 80-paikkainen? Normaalissa nivelbussissa on noin 55 istumapaikkaa hyvällä istumaväljyydellä.[/quote]Tästä olen samaa mieltä. Ahdas istumaväljyys on tässä ketjussa asia josta en maininnut sanaakaan, vaan sellaisesta kirjoitti vain eräät kotelotuuppariharrastajat - ilmeisen tarkoitushakuisesti.

Posted: 13 Feb 2006, 20:20
by utelias
[quote="JBA-831"][quote="utelias"]Mistä löysit maininnan 80-paikkaisesta nivelestä?[/quote]Ruotsista.
[quote="utelias"]Saako N113CLB-LG:hen yhtä paljon istumapaikkoja kuin niveleen, ja riittävällä istumaväljyydellä?[/quote]Kyllä, jos alustamallissa olevan C-kirjaimen korvaa A-kirjaimella.[/quote]

Kyseisessä kysymyksessä kysyin, saako vastaavaan autoon kuin Länsilinjat 19, yhtä paljon istumapaikkoja samalla istumaväljyydellä, kuin esimerkiksi Volvo B10MA-nivelbussiin? Länsilinjat 19 on N113CLB-LG, siinä ei ole A-kirjainta mallimerkinnässä.

Posted: 14 Feb 2006, 00:15
by JBA-831
[quote="B10LA"]Tällaisille - varsinkin ruuhka-aikaan - hyvin kuormitetuille linjoille sopii nivel paljon paremmin kuin N113CLB-LG -purkki.[/quote]Millä perusteella nivel sopii tälläisille linjoille paremmin?

Posted: 14 Feb 2006, 16:13
by B10LA
[quote="JBA-831"]Millä perusteella nivel sopii tälläisille linjoille paremmin?[/quote]1. Koska nivelautosta löytyy enemmän kapasiteettia kuin N113CLB-LG -purkista.

2. Tästä seuraa se, että autoja tarvitaan linjalla vähemmän, jos käytetään niveliä N113CLB-LG -purkkien sijaan. Koska esimerkiksi seutulinja 150 on ruuhka-aikaan erittäin kuormitettu, olisivat ruuhka-ajan kustannukset huomattavasti edullisemmat (ja vuoroväli pysyisi edelleen suhteellisen tiheänä) siinä tapauksessa, että kalusto koostuisi nivelbusseista eikä N113CLB-LG -purkeista.

Posted: 14 Feb 2006, 21:02
by JBA-831
[quote="B10LA"][quote="JBA-831"]Millä perusteella nivel sopii tälläisille linjoille paremmin?[/quote]1. Koska nivelautosta löytyy enemmän kapasiteettia kuin N113CLB-LG -purkista.

2. Tästä seuraa se, että autoja tarvitaan linjalla vähemmän, jos käytetään niveliä N113CLB-LG -purkkien sijaan. Koska esimerkiksi seutulinja 150 on ruuhka-aikaan erittäin kuormitettu, olisivat ruuhka-ajan kustannukset huomattavasti edullisemmat (ja vuoroväli pysyisi edelleen suhteellisen tiheänä) siinä tapauksessa, että kalusto koostuisi nivelbusseista eikä N113CLB-LG -purkeista.[/quote]Ruuhka-ajan kustannukset ovat edullisemmillaan mahdollisimman täydellä autolla. Lyhyen auton saa paljon helpommin täyteen kuin pitkän auton. Vuoroväli on paljon tiheämpi lyhyillä autoilla kuin pitkillä autoilla.

Posted: 08 May 2006, 13:31
by mrl586
[quote="B12"]Jos mrl586:n viestiä haluaa tulkita käytännössä, voisi ja pitäisi jokaisella liikennöitsijällä olla esim
- 28 paikkaisia busseja heinäkuun arkiliikenteeseen
- 36 paikkaisia busseja kesä- ja elokuun arkiliikenteeseen
- 24 paikkaisia busseja heinäkuun lauantailiikenteeseen, mutta yövuoroihin 37 paikkaisia[/quote]Miksi yövuoroliikenteessä tarvitaan enemmän paikkoja kuin päivävuoroliikenteessä?

Posted: 09 May 2006, 00:48
by B12
[quote="mrl586"][quote="B12"]Jos mrl586:n viestiä haluaa tulkita käytännössä, voisi ja pitäisi jokaisella liikennöitsijällä olla esim
- 28 paikkaisia busseja heinäkuun arkiliikenteeseen
- 36 paikkaisia busseja kesä- ja elokuun arkiliikenteeseen
- 24 paikkaisia busseja heinäkuun lauantailiikenteeseen, mutta yövuoroihin 37 paikkaisia[/quote]Miksi yövuoroliikenteessä tarvitaan enemmän paikkoja kuin päivävuoroliikenteessä?[/quote]
Siksi, että henkilöstökuluja minimoitaessa ei ole mahdollista pitää samaa vuoroväliä yllä kuin päivällä.

Voisi kysyäkin että miksi sunnuntaiaamuna klo 4:30 Nekalasta lähtee hiljaisen ajan liikenteeseen vain ja ainoastaan yli 50-paikkaisia autoja.

Posted: 09 May 2006, 03:26
by mrl586
[quote="B12"][quote="mrl586"][quote="B12"]Jos mrl586:n viestiä haluaa tulkita käytännössä, voisi ja pitäisi jokaisella liikennöitsijällä olla esim
- 28 paikkaisia busseja heinäkuun arkiliikenteeseen
- 36 paikkaisia busseja kesä- ja elokuun arkiliikenteeseen
- 24 paikkaisia busseja heinäkuun lauantailiikenteeseen, mutta yövuoroihin 37 paikkaisia[/quote]Miksi yövuoroliikenteessä tarvitaan enemmän paikkoja kuin päivävuoroliikenteessä?[/quote]
Siksi, että henkilöstökuluja minimoitaessa ei ole mahdollista pitää samaa vuoroväliä yllä kuin päivällä.[/quote]Ei yöliikenteeseen tarvita isompaa auto, sillä öisin on matkustajia vähemmän kuin päivällä.
[quote="B12"]Voisi kysyäkin että miksi sunnuntaiaamuna klo 4:30 Nekalasta lähtee hiljaisen ajan liikenteeseen vain ja ainoastaan yli 50-paikkaisia autoja.[/quote]Kyllä monukin lähtee tuohon aikaan liikenteeseen...

Posted: 10 May 2006, 01:39
by mrl586
[quote="B10LA"]Tuskinpa kukaan haluaa seisoa koko matkaa Kämmenniemestä keskustaan - oli kalusto mitä hyvänsä.[/quote]Eivät nuo autot yleensä vielä täyty Kämmenniemessä, sillä Teiskon kaltaisella haja-asutusalueella on erittäin vähän matkustajia nelikilometriä kohden.

Posted: 10 May 2006, 12:37
by Kabus TG-6L
[quote="mrl586"]Teiskon kaltaisella haja-asutusalueella on erittäin vähän matkustajia nelikilometriä kohden.[/quote]

Moi...

Hmmm, eikö olisi oikeanpi termi puhua "asukasta/neliökilometri", kuin "matkustajaa/neliökilmetri"??? Ainakaan en vielä ole tavannut neliökilometrin pinta-alaa täyttävää bussia :lol:

Posted: 11 May 2006, 09:30
by B10LA
[quote="mrl586"]Ei yöliikenteeseen tarvita isompaa autoa, sillä öisin on matkustajia vähemmän kuin päivällä.[/quote]Eipä kuule niillä sun matalawiimapurkeillas kovin pitkälle pötkittäis viikonloppuöinä Tampereella. Ihan tuulilasikuormiakin on tuohon aikaan ajeltu teli- ja nivelkalustolla.

Tämäkin keskustelu on mennyt otsikon aiheesta täysin toisiin asioihin. Vaan eipä ole niitä paljon puhuttuja tukholmalaisia matalawiimoja näkynyt - sekä minun että muiden tamperelaisten onneksi sekä kotelotuuppariharrastajien harmiksi :D :D

Posted: 11 May 2006, 20:55
by B12
[quote="B10LA"]
Tämäkin keskustelu on mennyt otsikon aiheesta täysin toisiin asioihin. Vaan eipä ole niitä paljon puhuttuja tukholmalaisia matalawiimoja näkynyt - sekä minun että muiden tamperelaisten onneksi sekä kotelotuuppariharrastajien harmiksi :D :D [/quote]

:D

Posted: 12 May 2006, 00:19
by mrl586
[quote="B10LA"][quote="mrl586"]Ei yöliikenteeseen tarvita isompaa autoa, sillä öisin on matkustajia vähemmän kuin päivällä.[/quote]Eipä kuule niillä sun matalawiimapurkeillas kovin pitkälle pötkittäis viikonloppuöinä Tampereella. Ihan tuulilasikuormiakin on tuohon aikaan ajeltu teli- ja nivelkalustolla.[/quote]Mihin aikaan tuollaisia tuulilasikuormia on ollut?

Posted: 12 May 2006, 01:52
by mrl586
[quote="mrl586"][quote="B10LA"][quote="mrl586"][quote="utelias"][quote="mrl586"]Onpas. 34 istumapaikkaa on riittävä paikkamäärä, jos ruuhkavuoroja ei oteta huomioon.[/quote]Pitäisikö ruuhka-aikoja varten olla eri auto?[/quote]Tässä tapauksessa pitäisi.[/quote]Jos sinulla mrl586 olisi yhtään todellisuudentajua, ymmärtäisit, ettei näitä matalia wiimoja kannattaisi Teiskon liikenteeseen sijoittaa. Ruuhka-aikojen ulkopuolella Teiskon vioroihin on jo olemassa näitä matalia wiimoja uudempaa ja maaseutumaiseen liikenteeseen tarkoitettua kalustoa - mahurivolvoja.[/quote]Connex Tampere käyttää myös ruuhka-aikana Vantaalta siirrettyjä korkealattiaisia K202-laatikoita. Nämä Connexin korkealattiaiset K202-laatikot ovat samanikäisiä kuin tämän ketjun alussa mainitut K202L-laatikot. Varustelultaan nämä autot ovat suurinpiirtein samanlaisia, mutta K202L-laatikko ottaa voiton erillisjousitetun etuakselin ansiosta.[/quote]Tämän lisäksi pitää muistaa, että tukholmalaiset K202L-laatikot ovat paljon ehjempiä kuin Connexin Tampereen yksikön korkealattiaiset laatikko-Wiimat.