Page 2 of 5
Posted: 16 Jan 2006, 17:51
by mrl586
[quote="sputter"]Olihan tekniseltä toimivuudeltaan tuo 4-srj:kin aikamoinen floppi edeltäjäänsä verrattuna.
Muutamia onnettomia juttuja mainitakseni:
täysin onneton ja toimimaton jousitus/tasonsäätö[/quote]Tänään TKL:n teli-Nysse 254 näytti hyvän esimerkin tästä. Eräissä liikennevaloissa kyseinen auto ei ollenkaan osannut valita sopivaa korkeutta, vaan korkeus vaihteli ylös-alas-ylös-alas-ylös-alas-ylös-alas-ylös-alas-yl...
PS. sputterin olisi hyvä tutustua
luetteloihin. Edellinen viesti olisi ollut rakenteeltaan paljon selvempi, jos tuo luettelo-osuus olisi toteutettu luetteloelementtien avulla.
Posted: 17 Jan 2006, 10:21
by B10LA
Näiden Scania N113CLB-LG/Wiima K202L -tyyppisten autojen osalta on vielä todettava eräitä kiistämättömiä totuuksia:
On se toisaalta ihan hyvä, että kyseisen tyypin autoja on esim. Hämeenlinnaan ja Saloon saatu - ovathan ne matalalattiaisia. Kaiken lisäksi kyseisten pikkukaupunkien liikennöitsijöillä ei taida olla juuri varaa hankkia uutta kalustoa. Koska näitä matalia Wiimoja oli saatavissa erittäin halpaan hintaan, olivat ne sen puolesta looginen valinta. Tosin sen ex.TKL #607:n hintaa taisi nostaa huomattavasti ne mitronin linjakilvet, jotka olivatkin ylivoimaisesti arvokkain osa kyseisessä yksilössä. Saapa nähdä kauanko näillä autoilla vielä ajellaan, ovathan ne erityisesti kestävyydeltään hyvin epävarmoja. Tämän tosiasian osoitti jo tapaus TKL #606. Ja olisivathan nämä otsikon autot mukavia matkustaakin, mikäli eivät olisi sellaisia meluisia rämistimiä/täristimiä mitä ovat. Sisustushan näissä autoissa on monesti ihan pirteä, erityisesti väritykseltään.
Posted: 17 Jan 2006, 13:29
by mrl586
[quote="B10LA"]On se toisaalta ihan hyvä, että kyseisen tyypin autoja on esim. Hämeenlinnaan ja Saloon saatu - ovathan ne matalalattiaisia. Kaiken lisäksi kyseisten pikkukaupunkien liikennöitsijöillä ei taida olla juuri varaa hankkia uutta kalustoa. Koska näitä matalia Wiimoja oli saatavissa erittäin halpaan hintaan, olivat ne sen puolesta looginen valinta. Tosin sen ex.TKL #607:n hintaa taisi nostaa huomattavasti ne mitronin linjakilvet, jotka olivatkin ylivoimaisesti arvokkain osa kyseisessä yksilössä.[/quote]Salon paikallisliikennettä ajaa J. Vainion Liikenne Oy. Kyseinen yritys on kooltaan hieman suurempi kuin tamperelainen Väinö Paunu Oy. J. Vainion Liikenne hankkii uutta kalustoa lähinnä vakio- sekä pikavuoroihin. Paikallisliikennettä J. Vainion Liikenne ajaa Salon lisäksi myös Turun seudulla. Turun seudulla liikenne on kilpailutettu lukuunottamatta muutamaa TuKL:n ajamaa linjaa. Turun seudun kilpailutetussa liikenteessä rajoituksia auton iälle sekä lattiankorkeudelle.
Uutta kalustoa ei ole taloudellisesti järkevää hankkia minnekään, sillä uusien autojen hinnoissa on mukana paljon ilmaa. Hieman vanhemman vähän käytetyn auton saa paljon halvemmalla kuin uuden auton.
607:n mukana ei myyty elektronisia linjakilpiä, vaan ne jäivät TKL:lle. Lähes linjakilpien hintainen osa on Scanian 11-litrainen dieselmoottori.
[quote="B10LA"]Saapa nähdä kauanko näillä autoilla vielä ajellaan, ovathan ne erityisesti kestävyydeltään hyvin epävarmoja. Tämän tosiasian osoitti jo tapaus TKL #606.[/quote]Kestävyydeltään nämä eivät ole epävarmoja, sillä esimerkiksi autot TKL 603 ja 609 ajoivat hyvin aktiivisesti linjaa 39 aikataulukaudella 2004 - 2005. Pidempiaikaisia korjaamoreissuja kyseisillä autoilla ei ollut ollenkaan tuona aikana, jos 609:n takaoven vaihto jätetään huomioimatta.
Kestävyydeltään huonoa autoa ei valita monuksi. 607 toimi monuna viime kesän puoleenväliin saakka.
Posted: 19 Jan 2006, 11:17
by B10LA
[quote="mrl586"] Turussa Sopimus-Seitsikossa mukana olevat bussiyhtiöt ovat ostaneet viisi autoa sarjasta LB 2701-2713. Näillä viidellä autolla ajetaan kilpailutettua liikennettä.
Näiden esimerkkien perusteella voidaan osoittaa B10LA väite vääräksi. Esimerkeistä selviää, että näiden laadukkaiden 90-luvun alun matalalattiabussien erinomainen laatu täyttää kilpailutetun liikenteen laatukriteerit.[/quote]Laatukriteerit tuskin ovat olleet pääasiallisena syynä näiden kotteroiden hankkimiseen. Olettaa voisi, että tärkein syy tällaiseen hankintaan on ollut erittäin halpa hinta. Jos tarkastelee, millaista kalustoa Turun seudulle on viimeisen viiden vuoden aikana pääasiassa hankittu, voidaan toki päätyä sellaiseen lopputulokseen, että kyllä siellä päin panostetaan kalustoon. Suurin osa viimeisen viiden vuoden ajalta hankitusta kalustosta on Turussa Volvo-alustaisia matalia. Suurin osa esimerkiksi vuosina 2000 (52 kpl) ja varsinkin 2004 (37 kpl) hankitusta kalustosta ovat volvoja. Tämä kertoo jo paljon. Nämä N113CLB-LG -rämistimet edustavatkin tässä suhteessa viime vuosina Turun seudulle hankitussa kalustossa äärimmäisen pientä poikkeusta. Uskoisin, että syynä näiden hankkimiseen oli tuon mainitsemani halvan hinnan lisäksi se, että uuden kaluston rinnalle tarvittiin vielä autoja toisarvoisiin tehtäviin, esim. ruuhka-ajan liikenteeseen. Tähän tarkoitukseenhan ei liikennöitsijän välttämättä kannata uutta kalustoa hankkia, mikäli vaatimustaso tällaisilla vuoroilla ei ole korkea.
Posted: 19 Jan 2006, 12:06
by mrl586
[quote="B10LA"]Uskoisin, että syynä näiden hankkimiseen oli tuon mainitsemani halvan hinnan lisäksi se, että uuden kaluston rinnalle tarvittiin vielä autoja toisarvoisiin tehtäviin, esim. ruuhka-ajan liikenteeseen. Tähän tarkoitukseenhan ei liikennöitsijän välttämättä kannata uutta kalustoa hankkia, mikäli vaatimustaso tällaisilla vuoroilla ei ole korkea.[/quote]Hmm... edellisen Turku-bongausreissuni aikaan nämä vm. 1992 K204L-laatikot olivat kaikki kokopäivävuorossa. Vaatimustaso oli tuolloin eräällä näiden ajamalla linjalla hyvin korkea. Tuolla linjalla vaadittiin mm. Euro II-päästöisiä matalalattiabusseja. Nuo viisi autoa täyttävät Euro II-päästövaatimukset.
Posted: 19 Jan 2006, 12:55
by B10LA
[quote="mrl586"]Hmm... edellisen Turku-bongausreissuni aikaan nämä vm. 1992 K204L-laatikot olivat kaikki kokopäivävuorossa. Vaatimustaso oli tuolloin eräällä näiden ajamalla linjalla hyvin korkea. Tuolla linjalla vaadittiin mm. Euro II-päästöisiä matalalattiabusseja. Nuo viisi autoa täyttävät Euro II-päästövaatimukset.[/quote]Hmm... Ainakin sivuilta
http://www.saunalahti.fi/rvleino/ löytyvien kuvien mukaan nämä N113CLB-LG -rämistimet ovat linjoilla 66, 12, 13, 420 ja 422. Näistä linjoista 66 on koululaislinja ja 420 ja 422 ovat tietääkseni työmatkalinjoja. Linjojen 12 ja 13 osalta on todettava, että kokopäivävuorot hoidetaan näillä linjoilla uusilla, luotettavilla Volvo -alustaisilla matalalattiabusseilla, sillä niitä on viime aikoina hankittu Turun seudulle suuri määrä. Kuvat siis todistavat yksiselitteisesti, että nämä N113CLB-LG:t ovat Turun seudulla vähempiarvoisissa tehtävissä, mihin ne toki kuuluvatkin.
Posted: 19 Jan 2006, 19:24
by mrl586
[quote="B10LA"]Hmm... Ainakin sivuilta
http://www.saunalahti.fi/rvleino/ löytyvien kuvien mukaan nämä N113CLB-LG -rämistimet ovat linjoilla 66, 12, 13, 420 ja 422. Näistä linjoista 66 on koululaislinja ja 420 ja 422 ovat tietääkseni työmatkalinjoja. Kuvat siis todistavat yksiselitteisesti, että nämä N113CLB-LG:t ovat Turun seudulla vähempiarvoisissa tehtävissä, mihin ne toki kuuluvatkin.[/quote]
B10LA:lla on puutteelliset tiedot tästäkin asiasta. Suomen seuratuimmalla linja-autopalstalla kerrotaan tälläistä: [quote="helleh"]Ko. autot ajavat mm. linjoja: 4,6,9,11,12,13,18,20,21,22,23,28,31,32,33,34,40,42,61,66,67,90,91,99,100,109,110,111,116,118,119,190,191,192,193,201,211,213,221,222,223,231,320,321,420,421,422,428 ja 429 sekä raision palvelulinjaa 01.[/quote]
Posted: 19 Jan 2006, 20:00
by JBA-831
[quote="B10LA"]Linjojen 12 ja 13 osalta on todettava, että kokopäivävuorot hoidetaan näillä linjoilla uusilla, luotettavilla Volvo -alustaisilla matalalattiabusseilla, sillä niitä on viime aikoina hankittu Turun seudulle suuri määrä.[/quote]Volvot muka luotettavia! :ROFL
Matalalattiaisten Volvojen luotettavuus on runsaista sähkövioista johtuen paljon huonompi kuin samanikäisten Scanioiden.
Posted: 07 Feb 2006, 20:13
by mrl586
Eräällä toisella forumilla esitetyn näkemyksen mukaan raitiovaunun teräksinen korirakenne kestää ruostumista 50-60 vuoden ajan.
Jos raitiovaunun korirakenne kestää tuon ajan korroosiota, niin ruostumattomasta teräksestä valmistettu matalalattiabussin korirakenne kestää huomattavasti pidempään korroosiota.
Posted: 08 Feb 2006, 22:12
by mrl586
[quote="utelias"]Miten sama osa voi olla toisen merkkiseen autoon asennettuna huonompi kuin toiseen?[/quote]Hyvä esimerkki tälläisestä on Voithin valmistamat vaihdelaatikot. Scanioissa nämä toimivat erinomaisesti, mutta Volvoissa Voith hidastaa runsaasti vauhtia.
Posted: 11 Feb 2006, 07:32
by DSC1104
[quote="mrl586"][quote="utelias"]Miten sama osa voi olla toisen merkkiseen autoon asennettuna huonompi kuin toiseen?[/quote]Hyvä esimerkki tälläisestä on Voithin valmistamat vaihdelaatikot. Scanioissa nämä toimivat erinomaisesti, mutta Volvoissa Voith hidastaa runsaasti vauhtia.[/quote]Ja tämä taas on seurausta alustavalmistajien moottorien vääntömomenttialueen erilaisuudesta.
Concordialle vuosina 1998 - 2000 (silloin toki Stagecoach) tulleissa Volvoissa hyytymisilmiö ei esiinny niin kärjistyneenä kuin eräissä vanhemmissa autoissa. DH10-pohjaisen koneen vääntöominaisuus lienee parempi (vääntöä riittänee laajemmalla pyörintänopeusalueella, myös alemmilla kierroksilla).
Posted: 25 Mar 2006, 08:36
by JBA-831
[quote="B10LA"]Niille kun ei ollut enää mitään järkevää käyttöä, eikä autoja viitsi turhaan seisottaa hallin pihassa - sellainenhan tulee kalliiksi.[/quote]B10LA:lla ei taida olla tietoa seisontakustannuksista. Linja-auton seisottaminen on erittäin edullista, sillä kuluja kertyy vain seisontavakuutuksesta.
Posted: 25 Mar 2006, 09:41
by utelias
[quote="JBA-831"][quote="B10LA"]Niille kun ei ollut enää mitään järkevää käyttöä, eikä autoja viitsi turhaan seisottaa hallin pihassa - sellainenhan tulee kalliiksi.[/quote]B10LA:lla ei taida olla tietoa seisontakustannuksista. Linja-auton seisottaminen on erittäin edullista, sillä kuluja kertyy vain seisontavakuutuksesta.[/quote]
Miten auton seisottaminen vaikuttaa auton hankinnasta tulleisiin kuluihin (lainakulut yms)? pystytäänkö auton hankintahinta kuolettamaan samassa ajassa vaikka auto seisoisi?
Posted: 25 Mar 2006, 09:52
by utelias
[quote="JBA-831"]
Matalalattiaisten Volvojen luotettavuus on runsaista sähkövioista johtuen paljon huonompi kuin samanikäisten Scanioiden.[/quote]
Voisitko perustellä väitteesi? Eilen Hinausliike Haapanen hinasi HELB:in vm. 95 Scaniaa takaisin varikolle. Onko auto mielestäsi luotettava jos se hajoaa kesken linjan ja matkustajat joutuvat odottamaan pysäkillä toista autoa?
Posted: 25 Mar 2006, 13:54
by JBA-831
[quote="utelias"][quote="JBA-831"]Matalalattiaisten Volvojen luotettavuus on runsaista sähkövioista johtuen paljon huonompi kuin samanikäisten Scanioiden.[/quote]Voisitko perustellä väitteesi? Eilen Hinausliike Haapanen hinasi HELB:in vm. 95 Scaniaa takaisin varikolle.[/quote]Hinausten kokonaismäärää pitäisi tarkastella merkeittäin, että saataisi selville kumpi merkki luotettavampi. Yksittäisellä hajoamisella ei ole vaikutusta, jos luotettavuus määritellään edellämainitulla tavalla.
Varmaankin olet jo huomannut, että maakaasu-Volvoista on joka vuosi muodostunut pitkä jono HelB:n korjaamoille.
Posted: 26 Mar 2006, 01:08
by utelias
[quote="JBA-831"]Varmaankin olet jo huomannut, että maakaasu-Volvoista on joka vuosi muodostunut pitkä jono HelB:n korjaamoille.[/quote]
En ole havainnut kyseistä jonoa. Voisitko näyttää vaikka valokuvasta, missä kohtaa Ruskeasuon varikon pihaa tämä jono on?
Posted: 26 Mar 2006, 01:26
by JBA-831
[quote="utelias"][quote="JBA-831"]Varmaankin olet jo huomannut, että maakaasu-Volvoista on joka vuosi muodostunut pitkä jono HelB:n korjaamoille.[/quote]En ole havainnut kyseistä jonoa. Voisitko näyttää vaikka valokuvasta, missä kohtaa Ruskeasuon varikon pihaa tämä jono on?[/quote]Joudun jääväämään itseni tästä Volvo-keskustelusta, koska en saa paljastaa HelB:n liikesalaisuuksia ulkopuolisille.
Posted: 26 Mar 2006, 15:04
by utelias
[quote="JBA-831"]Joudun jääväämään itseni tästä Volvo-keskustelusta, koska en saa paljastaa HelB:n liikesalaisuuksia ulkopuolisille.[/quote]
Onko korjaamolle odottavien autojen jono, tai sen sijainti liikesalaisuus?
Posted: 26 Mar 2006, 21:01
by JBA-831
[quote="utelias"]Onko korjaamolle odottavien autojen jono, tai sen sijainti liikesalaisuus?[/quote]Korjaamolle jonottavien autojen tarkka määrä on liikesalaisuus.
Posted: 26 Mar 2006, 21:42
by utelias
[quote="JBA-831"][quote="utelias"]Onko korjaamolle odottavien autojen jono, tai sen sijainti liikesalaisuus?[/quote]Korjaamolle jonottavien autojen tarkka määrä on liikesalaisuus.[/quote]
Eräällä irc-kanavalla eräs HELB:in työntekijä kertoi että perjantaina korjaamolle oli jonottamassa 27 autoa. Olisiko tämä työntekijä saanut kertoa ko. tiedon julkisesti?