Page 3 of 5

Re: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 26 Oct 2006, 08:07
by B10LA
[quote="mrl586"][quote="Kabus TG-6L"]Joka tapauksessa johonkin (ilmeisesti tässä tapauksessa keskustaan) muodostuu useiden linjojen risteyskohta, jossa vaihdot onnistuvat useisiin suuntiin.[/quote]Tuollaisia useiden linjojen risteyskohtia löytyy Tampereelta useampia. Esimerkiksi Tampereen suurimmassa lähiössä Hervannassa on viiden linjan risteyskohta Insinöörinkadulla, Lindforssinkadun ja Ahvenisjärventien risteyksessä on kolmen linjan päätepysäkit ja Tieteenkadun kautta kulkee ainakin neljä eri linjaa.[/quote]No joo, mutta Hervanta ei ole mitenkään kovin keskeinen paikka missä linjaa voisi vaihtaa. Keskustori, rautatieasema ja linja-autoasema ym. keskustan pysäkit ovat vaihtojen suhteen ylivertaisia paikkoja, koska periaatteessa mistä päin tahansa kaupunkiseutua voi vaihtaa mihin suuntaan tahansa.

[quote="kotelotuupparihörhö"]B10LA on väittänyt tässä aiheessa ehdottamaani linjaa hukkalinjaksi. Voidaanko B10LA:n esittämiä hukkalinja-argumentteja soveltamalla päätellä sellaista, että pääkaupunkiseudulta löytyvä vastaava nopea linja - Jokeri - olisi myös hukkalinja?[/quote]Ei voi. Jokeri ja tässä ketjussa ehdotettu linja ovat kaksi täysin eriluonteista tapausta, eikä niitä voi verrata keskenään.

Tässä ehdotettu linja olisi täys hukkalinja, mikäli se olisi olemassa Tampellan aluetta varten. Toistan vielä kerran, tämä linja voisi olla kannattava, mikäli se palvelisi esimerkiksi lännen ja kasvavan opiskelu- ja työpaikka-alueen TAYSin välisiä yhteyksiä. Hervannasta olisi mahdollista kierrättää linja 39 TAYSin kautta. Jäähallin risteykseen tarvittaisiin kuitenkin tätä varten liikennevaloetuudet busseille. Ja jos tällainen uusi, Kekkosentien kautta kulkeva linja perustettaisiin, Tampellan pätkälle ei tarvittaisi mitään pysäkkiä, koska siellä ei tarvitsisi muutenkaan pysähdellä vaikka siellä sellainen olisi.

Re: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 26 Oct 2006, 14:22
by mrl586
[quote="B10LA"]Keskustori, rautatieasema ja linja-autoasema ym. keskustan pysäkit ovat vaihtojen suhteen ylivertaisia paikkoja, koska periaatteessa mistä päin tahansa kaupunkiseutua voi vaihtaa mihin suuntaan tahansa.[/quote]Jaa, voiko? Miksi sitten Siivikkalaan ja Höytämöön kulkeva linja ei aja rautatieaseman kautta?

[quote="B10LA"][quote="kotelotuupparihörhö"]B10LA on väittänyt tässä aiheessa ehdottamaani linjaa hukkalinjaksi. Voidaanko B10LA:n esittämiä hukkalinja-argumentteja soveltamalla päätellä sellaista, että pääkaupunkiseudulta löytyvä vastaava nopea linja - Jokeri - olisi myös hukkalinja?[/quote]Ei voi. Jokeri ja tässä ketjussa ehdotettu linja ovat kaksi täysin eriluonteista tapausta, eikä niitä voi verrata keskenään.[/quote]Perusteluja? Erittele molempien linjojen luonteet.
[quote="B10LA"]Tässä ehdotettu linja olisi täys hukkalinja, mikäli se olisi olemassa Tampellan aluetta varten.
...
Ja jos tällainen uusi, Kekkosentien kautta kulkeva linja perustettaisiin, Tampellan pätkälle ei tarvittaisi mitään pysäkkiä, koska siellä ei tarvitsisi muutenkaan pysähdellä vaikka siellä sellainen olisi.[/quote]Lue tarkemmin aiheen aiemmat viestit. Eräässä näissä viesteissä on selkeästi sanottu, että linjan ensisijainen tarkoitus on ruuhkien vähentäminen.

Tampellan alueen kohdalle tarvitaan pysäkki, jos sellainen on mahdollista sinne perustaa, koska osa alueella työskentelevistä henkilöistä matkustaa ruuhka-aikoina varmasti tällä linjalla. Tampellan alueelta kyytiin tulevien matkustajien määrästä voi tehdä johtopäätöksiä tutkimalla, kuinka monta yksityisautoa on tulevan pysäkin läheisyydessä parkissa.

Re: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 27 Oct 2006, 18:50
by mrl586
[quote="B10LA"]Toistan vielä kerran, tämä linja voisi olla kannattava, mikäli se palvelisi esimerkiksi lännen ja kasvavan opiskelu- ja työpaikka-alueen TAYSin välisiä yhteyksiä. Hervannasta olisi mahdollista kierrättää linja 39 TAYSin kautta. Jäähallin risteykseen tarvittaisiin kuitenkin tätä varten liikennevaloetuudet busseille.[/quote]Hervannasta pääsee jo TAYS:iin yhdellä linjalla ja jos viitsii hieman kävellä, niin TAYS:iin pääsee jopa kolmella linjalla. Linjan 39 reitin siirtäminen TAYS:n kautta kulkevaksi vähentää reilusti kyseisen pikalinjan nopeutta ja linjan hidastuessa myös matkustajia.

Mainitsit aiemmin, että:
[quote="B10LA"]Ihan turha hukkalinjahan tällainen siis olisi.[/quote]B10LA:n ehdottamalla reitillä kyseisestä linjasta muodostuisi nopeasti hukkalinja.
[quote="B10LA"]Oma mielipiteenihän on, että tällaiset päällekkäisyydet ovat täysin turhia.[/quote]Muutama viikko sitten B10LA väitti tälläisiä päällekkäisyyksiä turhiksi, mutta nyt B10LA:lta tulee ehdotuksia uusista päällekkäisyyksistä.

Re: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 30 Oct 2006, 10:15
by B10LA
[quote="mrl586"]B10LA:n ehdottamalla reitillä kyseisestä linjasta muodostuisi nopeasti hukkalinja.[/quote]Väitteesi on epäpätevä niin kauan kun et ole sitä perustellut.

Re: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 30 Oct 2006, 11:38
by mrl586
[quote="B10LA"][quote="mrl586"]B10LA:n ehdottamalla reitillä kyseisestä linjasta muodostuisi nopeasti hukkalinja.[/quote]Väitteesi on epäpätevä niin kauan kun et ole sitä perustellut.[/quote]Lue uudestaan se viesti, mistä lainasit tuon lauseen, niin löydät perusteluja.

Re: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 30 Oct 2006, 14:00
by B10LA
[quote="mrl586"][quote="B10LA"][quote="mrl586"]B10LA:n ehdottamalla reitillä kyseisestä linjasta muodostuisi nopeasti hukkalinja.[/quote]Väitteesi on epäpätevä niin kauan kun et ole sitä perustellut.[/quote]Lue uudestaan se viesti, mistä lainasit tuon lauseen, niin löydät perusteluja.[/quote]En puhunut tuossa postauksessa linjasta 39 vaan tastä otsikon hukkalinjaehdotuksesta. Niinpä et ole siis perustellut väitettäsi. Rikot siis foorumin sääntöjä, kun jätät väitteesi perustelematta.

Re: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 30 Oct 2006, 17:35
by mrl586
[quote="B10LA"][quote="mrl586"][quote="B10LA"][quote="mrl586"]B10LA:n ehdottamalla reitillä kyseisestä linjasta muodostuisi nopeasti hukkalinja.[/quote]Väitteesi on epäpätevä niin kauan kun et ole sitä perustellut.[/quote]Lue uudestaan se viesti, mistä lainasit tuon lauseen, niin löydät perusteluja.[/quote]En puhunut tuossa postauksessa linjasta 39 vaan tastä otsikon hukkalinjaehdotuksesta.[/quote]Lue postauksesi tarkemmin. Löydät sieltä virkkeen, jossa on aivan selvästi mainittu linjan 39 reitin kierrätys.

Re: TKL:n linjaston kehitysidea: Lentävänniemi - Hervanta...

Posted: 01 Nov 2006, 11:29
by B10LA
[quote="B10LA"]Ihan turha hukkalinjahan tällainen siis olisi.[/quote]Tällä virkkeellä tarkoitin tätä otsikon hukkalinjaehdotusta, en linjaa 39 niinkuin luulit. Viittaan vielä:

[quote="B10LA"]Tässä ehdotettu linja olisi täys hukkalinja, mikäli se olisi olemassa Tampellan aluetta varten. Toistan vielä kerran, tämä linja voisi olla kannattava, mikäli se palvelisi esimerkiksi lännen ja kasvavan opiskelu- ja työpaikka-alueen TAYSin välisiä yhteyksiä.[/quote]

Posted: 20 Nov 2006, 00:24
by JBA-831
[quote="mrl586"][quote="B10LA"][quote="mrl586"] Eräs tälläinen syy voisi olla esimerkiksi Naistenlahden voimalaitoksen lähistöllä asuvien/työskentelevien henkilöiden palveleminen.[/quote]Heitä palvelee jo linjat 2 ja 32. Ei kannata siis tuhlata rahoja moiseen hukkalinjaan.[/quote]Palvelee, mutta kuinka hyvin?[/quote]Mrl586:n retorinen kysymys on varsin osuva. Pikkubusseilla ajettavan linjan 32 palvelutaso on suorastaan naurettava - kaksi lähtöä päivässä :lol: Hieman tiheämmin liikkuva linja 2 ei nosta palvelutasoa kovin paljon, sillä se kiertää Tampellan alueen kaukaa. Ei ihme, että Tampellan alueella liikkuu niin paljon yksityisautoja!

Posted: 26 Nov 2006, 12:22
by mrl586
Huomisesta alkaen nähdään jälleen otsikon linjan tarpeellisuus. Linjan reitin länsipäähän on odotettavissa mahtavia ruuhkia. Reitin eteläpäässä säästytään mahtavilta ruuhkilta, mutta siellä ruuhkat ovat huomattavasti normaalia suurempia.

Posted: 27 Nov 2006, 04:45
by JBA-831
[quote="mrl586"]Huomisesta alkaen nähdään jälleen otsikon linjan tarpeellisuus. Linjan reitin länsipäähän on odotettavissa mahtavia ruuhkia. Reitin eteläpäässä säästytään mahtavilta ruuhkilta, mutta siellä ruuhkat ovat huomattavasti normaalia suurempia.[/quote]Tuo kuulostaa aivan sääennustukselta ;)

Posted: 27 Nov 2006, 08:52
by B10LA
Jos liikennetarve suuntautuu keskustaan/keskustasta, niin ei taitais tää sun hukkalinjas olla mitenkään hyödyksi tässä(kään) huippukokoustapauksessa.

Posted: 28 Nov 2006, 00:32
by mrl586
[quote="B10LA"]Jos liikennetarve suuntautuu keskustaan/keskustasta, niin ei taitais tää sun hukkalinjas olla mitenkään hyödyksi tässä(kään) huippukokoustapauksessa.[/quote]Itse asiassa linjasta, jota B10LA väittää hukkalinjaksi, olisi ollut hyötyä eilenkin. Saattueiden reitti nimittäin kulki kahta linjan reitillä olevaa tietä pitkin.

Posted: 28 Nov 2006, 00:49
by mrl586
Odottavissa iltaan asti:
Linjan reitin länsipäässä: Yhtä mahtavia tai lähes yhtä mahtavia ruuhkia kuin eilen. Lumisateen vaikutuksesta ruuhkat voivat olla eilistä suurempia.
Eteläpäässä: Ruuhkien suuruus voi olla eilistä suurempi lumisateesta johtuen.

Posted: 15 Jan 2007, 13:35
by mrl586
[quote="mrl586"]Linjan 39 Hervannan pääte on mitoitettu 2-akselisille autoille.[/quote]Tämän aiheen linja voisi käyttää päätepysäkkinä Hervannassa vaihtoehtoisesti myös linjan 6 Ahvenisjärventien päätepysäkkiä, jolloin linjaa voitaisiin ajaa myös pidemmillä autoilla.

Posted: 15 Jan 2007, 19:10
by mrl586
Tänään tämän linjan reitillä oli hieman ennen klo 15:00 pientä ruuhkaan. Noin klo 16:00 Paasikiventiellä näytti olevan erittäin ruuhkaista. Ruuhkat olivat klo 16:00 keskittyneet reitille, jota aiheen linja kulkisi.

Posted: 16 Jan 2007, 22:50
by mrl586
Kuinka monta paikallisliikenteen vuoroa ajaa ruuhka-aikoina
  1. Hervannan valtaväylää
  2. Kekkosentietä
  3. Paasikiventietä?
Käytä vastauksessasi yksikköä vuoroa/tunti.

Posted: 20 Jan 2007, 12:23
by mrl586
Kolmas vaihtoehto tämän aiheen linjan päätepysäkiksi voisi olla Ahvenisjärventien ja Ylioppilaankadun risteyksen vieressä oleva pysäkki, jossa ei pysähdy mikään linja tällä hetkellä.

Linjan päätepysäkki Hervannassa

Posted: 20 Jan 2007, 19:13
by mrl586
Mikä seuraavista vaihtoehdoista on paras valinta tämän linjan päätepysäkiksi Hervannassa?

Code: Select all

1. Linjan 39 päätepysäkki
2. Linjan 6 päätepysäkki Ahvenisjärventiellä
3. Pysäkki Ahvenisjärventien ja Ylioppilaankadun risteyksessä

Posted: 25 Jan 2007, 00:30
by mrl586
Aamulehti 24.1.2007 kertoo Rantaväylän (Paasikiven-Kekkosen tie) liikennemääristä seuraavasti: [quote="Aamulehti 24.1.2007"]Paasikiven-Kekkosen tienä aiemmin tunnetun Rantaväylän liikennemäärä on melkoinen, ja tiellä syntyy välillä ruuhkia. Näistä ruuhkista Tampereella halutaan eroon.

Hämeen tiepiirin tiejohtaja Mauri Pukkila kertoo, että Rantaväylän vuoden keskiarvo on 45 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Huippu on ollut 57 000 autoa vuorokaudessa.

Rantaväylä on maan viidenneksi vilkkain. Edelle menevät muun muassa tietyt osuudet Kehätie I:llä, Kehä III:lla ja Länsiväylällä.[/quote]