Olemme 28.4.2023 vaihtaneet palvelinta. Nimipalvelimien päivittymisessä voi kestää jonkin aikaa, mutta vanha palvelin toimii jonkin aikaa uuden palvelimen rinnalla, joten sivusto toiminee normaalisti palvelimen vaihdosta huolimatta.

Arvioita K202L-lootien käyttöiästä

Keskustelua matalalattiaisesta Wiima K202 -kalustosta. Kalustolistat.
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Post by utelias »

[quote="mrl586"][quote="JBA-831"]Onko B10LA koskaan kuullut sitä, että Scanian valmistaman Euro II -tasoisen dieselmoottorin voi helposti muuttaa Euro III -tasoiseksi...?[/quote]Scanian valmistamien Euro II -moottorien lisäksi myös saman valmistajan Euro I -moottorit voi muuttaa helposti Euro III -päästöisiksi.[/quote]

Perustele väitteesi? Helsingin ammattikorkeakoulun Stadian tekemässä selvityksessä sanotaan "Scania ei ole tehnyt moottoreihin päivityksiä. Valmiita "päivityskittejä" ei ole saatavissa. Esimerkiksi Euro-2 tasoisen moottorin muuttaminen Euro-4 tasolle olisi teknisesti liian suuri urakka."

Sen sijaan Volvo on tuonut markkinoille oman VEC-asennuskitin, jonka luvataan vähentävän Euro-2 tasoisen moottorin päästöt Euro-4 tasolle.
Ei kysyvä tieltä eksy
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="utelias"][quote="mrl586"][quote="JBA-831"]Onko B10LA koskaan kuullut sitä, että Scanian valmistaman Euro II -tasoisen dieselmoottorin voi helposti muuttaa Euro III -tasoiseksi...?[/quote]Scanian valmistamien Euro II -moottorien lisäksi myös saman valmistajan Euro I -moottorit voi muuttaa helposti Euro III -päästöisiksi.[/quote]Perustele väitteesi? Helsingin ammattikorkeakoulun Stadian tekemässä selvityksessä sanotaan "Scania ei ole tehnyt moottoreihin päivityksiä. Valmiita "päivityskittejä" ei ole saatavissa. Esimerkiksi Euro-2 tasoisen moottorin muuttaminen Euro-4 tasolle olisi teknisesti liian suuri urakka."[/quote]Miltä vuodelta kyseinen selvitys on? Selvityksessä ei ole välttämättä huomioitu ollenkaan kyseistä tekniikkaa, sillä sitä ei ole aiemmin markkinoitu kuin muutamalle suomalaiselle bussiyritykselle.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
B10LA
Member
Posts: 178
Joined: 30 Dec 2005, 12:07

Post by B10LA »

[quote="mrl586"][quote="utelias"][quote="mrl586"][quote="JBA-831"]Onko B10LA koskaan kuullut sitä, että Scanian valmistaman Euro II -tasoisen dieselmoottorin voi helposti muuttaa Euro III -tasoiseksi...?[/quote]Scanian valmistamien Euro II -moottorien lisäksi myös saman valmistajan Euro I -moottorit voi muuttaa helposti Euro III -päästöisiksi.[/quote]Perustele väitteesi? Helsingin ammattikorkeakoulun Stadian tekemässä selvityksessä sanotaan "Scania ei ole tehnyt moottoreihin päivityksiä. Valmiita "päivityskittejä" ei ole saatavissa. Esimerkiksi Euro-2 tasoisen moottorin muuttaminen Euro-4 tasolle olisi teknisesti liian suuri urakka."[/quote]Miltä vuodelta kyseinen selvitys on? Selvityksessä ei ole välttämättä huomioitu ollenkaan kyseistä tekniikkaa, sillä sitä ei ole aiemmin markkinoitu kuin muutamalle suomalaiselle bussiyritykselle.[/quote]Vuodelta 2003. Kannattaa lukea: Linkki
Huomaa erityisesti kohdat 3.6 ja 3.7. Lisäksi tässä selvityksessä kerrotaan, että moottorin päivittäminen on melko kallista puuhaa. Tästä voi päätellä, että 90-luvun alussa liikenteeseen tulleeseen, elämänsä ehtoopuolella olevaan autoon ei ole taloudellisesti kannattavaa tehdä tällaisia muutoksia. Ja ainakin Volvolla moottori sai olla korkeintaan 5 vuotta vanha.
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="utelias"]Helsingin ammattikorkeakoulun Stadian tekemässä selvityksessä sanotaan "Scania ei ole tehnyt moottoreihin päivityksiä.[/quote]Lue kyseinen kohta selvityksestä tarkemmin. Siinä kirjoitetaan vain Suomen tilanteesta vuonna 2003. Aiheessa mainittua teknistä ratkaisua ei ollut tuolloin myynnissä Suomessa.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
B10LA
Member
Posts: 178
Joined: 30 Dec 2005, 12:07

Post by B10LA »

[quote="mrl586"][quote="utelias"]Helsingin ammattikorkeakoulun Stadian tekemässä selvityksessä sanotaan "Scania ei ole tehnyt moottoreihin päivityksiä.[/quote]Lue kyseinen kohta selvityksestä tarkemmin. Siinä kirjoitetaan vain Suomen tilanteesta vuonna 2003. Aiheessa mainittua teknistä ratkaisua ei ollut tuolloin myynnissä Suomessa.[/quote]Tällä seikalla on tuskin mitään vaikutusta edelliseen toteamukseeni:
[quote="B10LA"]selvityksessä kerrotaan, että moottorin päivittäminen on melko kallista puuhaa. Tästä voi päätellä, että 90-luvun alussa liikenteeseen tulleeseen, elämänsä ehtoopuolella olevaan autoon ei ole taloudellisesti kannattavaa tehdä tällaisia muutoksia.[/quote]...joten, voit lopettaa haaveilun matalien wiimojen ym. vastaavan alustan päällä liikkuvien autojen paluusta Tampereelle tai ylipäätään mihinkään suurempaan kaupunkiin. Lähitulevaisuudessa kun on odotettavissa näiden autojen osalta pelkästään poistoja :!: :D :D
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Post by JBA-831 »

[quote="utelias"]Valmiita "päivityskittejä" ei ole saatavissa. [/quote]Ei päivityksiin mitään päivityskittejä tarvita, yksittäisetkin osat riittävät.
I :heart: SCANIA
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Post by JBA-831 »

[quote="B10LA"]Ja ainakin Volvolla moottori sai olla korkeintaan 5 vuotta vanha.[/quote]Scanialla ikäraja asettuu suunnilleen 3-sarjan moottorien valmistuksen aloittamiseen. Mahdollisesti jotkin 2-moottorit ovat myös muuntokelpoisia.
I :heart: SCANIA
B10LA
Member
Posts: 178
Joined: 30 Dec 2005, 12:07

Post by B10LA »

[quote="JBA-831"][quote="B10LA"]Ja ainakin Volvolla moottori sai olla korkeintaan 5 vuotta vanha.[/quote]Scanialla ikäraja asettuu suunnilleen 3-sarjan moottorien valmistuksen aloittamiseen. Mahdollisesti jotkin 2-moottorit ovat myös muuntokelpoisia.[/quote]Laittaisitko tähän linkin tai muun viittauksen lähteeseen, mistä olet tämän tiedon saanut? Muussa tapauksessa väitteesi ei ole uskottava. Rikot myös foorumin sääntöjä, koska et perustele väitteitäsi.
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Post by utelias »

[quote="mrl586"] Aiheessa mainittua teknistä ratkaisua ei ollut tuolloin myynnissä Suomessa.[/quote]

Linkkiä aiheessa mainittuun tekniseen ratkaisuun?
Ei kysyvä tieltä eksy
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Post by utelias »

[quote="JBA-831"]Scanialla ikäraja asettuu suunnilleen 3-sarjan moottorien valmistuksen aloittamiseen. Mahdollisesti jotkin 2-moottorit ovat myös muuntokelpoisia.[/quote]

Mitä osia näissä moottoreissa vaihdetaan/muutetaan? Kerro tekniset yksityiskohdat.
Ei kysyvä tieltä eksy
B12
Senior Member
Posts: 280
Joined: 29 Apr 2005, 21:35

Post by B12 »

[quote="JBA-831"][quote="utelias"]Valmiita "päivityskittejä" ei ole saatavissa. [/quote]Ei päivityksiin mitään päivityskittejä tarvita, yksittäisetkin osat riittävät.[/quote]
Ratkaisu onkin Ad Blue, jolla saadaan vaikka euro I kelpoinen kone vähäpäästöisemmäksi. Sitä Scanialla vaan ei haluta tunnustaa, vaikka ennemmin tai myöhemmin, heidänkin on mentävä mukaan pissaleikkeihin.

Tästä on luvassa suunnaton kilpailuetu heille, jotka haluavat dieselmoottorinsa jo nyt euro V -kelpoisena, kun Volvon SCR-teknologia mahdollistaa EEV-tason ympäristöystävällisyyden jo tänään.

Ja kyllä, B10BLE:n voi "päivittää" nykytasolle SCR-järjestelmällä varustettuna.
Annetaan hyvä koti Scanialle :heart:
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Post by JBA-831 »

[quote="B10LA"][quote="JBA-831"][quote="B10LA"]Ja ainakin Volvolla moottori sai olla korkeintaan 5 vuotta vanha.[/quote]Scanialla ikäraja asettuu suunnilleen 3-sarjan moottorien valmistuksen aloittamiseen. Mahdollisesti jotkin 2-moottorit ovat myös muuntokelpoisia.[/quote]Laittaisitko tähän linkin tai muun viittauksen lähteeseen, mistä olet tämän tiedon saanut?[/quote]B10LA:n kysymä lähde on Scania Bussar AB.
I :heart: SCANIA
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Post by utelias »

[quote="JBA-831"]B10LA:n kysymä lähde on Scania Bussar AB.[/quote]

url?
Ei kysyvä tieltä eksy
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="JBA-831"]B10LA:n kysymä lähde on Scania Bussar AB.[/quote]Tarkennus: Scania Bussar Sverige AB. Yrityksellä ei ole omia kotisivuja, mutta emoyhtiö Scania AB:llä on. Scania AB:n viralliset kotisivut yhtiön kotimaan kielellä löytyvät osoitteesta http://www.scania.se/ ja viralliset kansainväliset englanninkieliset sivut osoitteesta http://www.scania.com/
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="B10LA"][quote="JBA-831"][quote="B10LA"]Ja ainakin Volvolla moottori sai olla korkeintaan 5 vuotta vanha.[/quote]Scanialla ikäraja asettuu suunnilleen 3-sarjan moottorien valmistuksen aloittamiseen. Mahdollisesti jotkin 2-moottorit ovat myös muuntokelpoisia.[/quote]Laittaisitko tähän linkin tai muun viittauksen lähteeseen, mistä olet tämän tiedon saanut?[/quote]Arkistojen kätköistä poimittua:
  • Scania-Vabis valmisti ensimmäiset tähän tekniikkaan perustuvat moottorit vuonna 1916, mutta näiden moottorien tuotanto keskeytyi useaksi vuosikymmeneksi ensimmäisestä maailmansodasta johtuen
  • Vuonna 1979 suorittiin ensimmäiset kalustotestit
  • Vuodesta 1985 lähtien testauksia tehtiin linja-autokalustolla. AB Storstockholms Lokaltrafik mukaan tekniikan kehittämiseen.
  • Vuodesta 1989/90 alkaen tekniikka kaupalliseen käyttöön.
Lähde: Scania Bussar Sverige AB
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Post by utelias »

[quote="mrl586"]Arkistojen kätköistä poimittua:
  • Scania-Vabis valmisti ensimmäiset tähän tekniikkaan perustuvat moottorit vuonna 1916, mutta näiden moottorien tuotanto keskeytyi useaksi vuosikymmeneksi ensimmäisestä maailmansodasta johtuen
  • Vuonna 1979 suorittiin ensimmäiset kalustotestit
  • Vuodesta 1985 lähtien testauksia tehtiin linja-autokalustolla. AB Storstockholms Lokaltrafik mukaan tekniikan kehittämiseen.
  • Vuodesta 1989/90 alkaen tekniikka kaupalliseen käyttöön.
Lähde: Scania Bussar Sverige AB[/quote]

Ja kerro nyt kaikille uteliaille, MIKÄ ON TÄMÄ tekniikka?
Ei kysyvä tieltä eksy
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="utelias"]Ja kerro nyt kaikille uteliaille[/quote]Nimimerkeistä päätellen täällä on vain yksi utelias.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Post by utelias »

[quote="mrl586"][quote="utelias"]Ja kerro nyt kaikille uteliaille[/quote]Nimimerkeistä päätellen täällä on vain yksi utelias.[/quote]

Yritätkö saivarrella?
Ei kysyvä tieltä eksy
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Post by JBA-831 »

[quote="B10LA"]Lisäksi tässä selvityksessä kerrotaan, että moottorin päivittäminen on melko kallista puuhaa. Tästä voi päätellä, että 90-luvun alussa liikenteeseen tulleeseen, elämänsä ehtoopuolella olevaan autoon ei ole taloudellisesti kannattavaa tehdä tällaisia muutoksia.[/quote]Scania-merkkisen auton päästötason vähentäminen on erittäin edullista, sillä kustannuksia tulee enintään uuden moottorin hinnan verran. Useimmissa tapauksissa selvitään vielä edullisemmin, sillä koko moottoria ei välttämättä tarvitse vaihtaa, jos se muuten kunnossa.
I :heart: SCANIA
B10LA
Member
Posts: 178
Joined: 30 Dec 2005, 12:07

Post by B10LA »

[quote="JBA-831"][quote="B10LA"]Lisäksi tässä selvityksessä kerrotaan, että moottorin päivittäminen on melko kallista puuhaa. Tästä voi päätellä, että 90-luvun alussa liikenteeseen tulleeseen, elämänsä ehtoopuolella olevaan autoon ei ole taloudellisesti kannattavaa tehdä tällaisia muutoksia.[/quote]Scania-merkkisen auton päästötason vähentäminen on erittäin edullista, sillä kustannuksia tulee enintään uuden moottorin hinnan verran. Useimmissa tapauksissa selvitään vielä edullisemmin, sillä koko moottoria ei välttämättä tarvitse vaihtaa, jos se muuten kunnossa.[/quote]Miksi kukaan ostaisi uuden moottorin lähes 15 vuotta vanhaan matalalattiakotelotuuppariscaniaan, joka vetelee viimeisiään? Ja etenkin kun auto itse olisi yhtä arvokas - ellei halvempi - kuin uusi moottori.
Post Reply