Page 2 of 2

Posted: 10 May 2005, 20:00
by mrl586
Onko kellään tietoa mitkä koelaudan valot paloivat "moottorin hajoamishetkellä"? Entä sen jälkeen?

Posted: 11 May 2005, 04:02
by DSC1104
Wanha!
9201 meni rikki jo 17.1.2005. Asia ei ole millään tavoin ollut uutinen enää moneen viikkoon... :P
On muuten mielenkiintoista nähdä, miten 9201 ja sen sukulaiset saavat muutamat tornivolvojeesustelijat aivan sekaisin. Matala Wiima toki teki korkeat, kömpelöt mahurit kertaiskulla täysin vanhanaiksiksi ja naurettaviksi. Uutuudessa kun oli silloin aikanaan torneille täysin vieraita kilpa-auton ominaisuuksia: painopiste matalalla, erillisjousitettu etuakseli, erinomainen teho/paino -suhde jne. Tornien aika päättyi täysin yksiselitteisesti matalien kehittyessä edelleen ja vallatessa koko kaupunkiliikenteen.
Se, mikä 9201:n kohtaloksi muodostuu, on toisarvoinen asia. Matalat Wiimat tekivät tehtävänsä ja kellistivät tornit lopullisesti selälleen. Se on pohjoismaisen linja-autoevoluution kannalta ainutkertainen asia ja se tullaan muistamaan pitkään.

Posted: 11 May 2005, 11:13
by mrl586
[quote="M64"]Oikea osoite romulle. Toivottavasti ei ainakaan tule tänne itärajalle.[/quote]Sinne itärajalle se voisikin tulla, mutta ylläpidon edustajat haluaisivat sen Tampereelle.

Re: HELB 9201 paskana

Posted: 11 May 2005, 17:11
by sputter
[quote="JBA-831"]
Tämä taitaa liipata läheltä...[/quote]

Kyllä, kyllä, juurihan tuo se mystinen boxi on. 3-sarjan joissain versioissa oli kaiken muun kuvassa näkyvän lisäksi rasian kannessa myös öljynpainemittari. (mitäköhän varten)

Posted: 11 May 2005, 20:07
by mrl586
[quote="DSC1104"]Uutuudessa kun oli silloin aikanaan torneille täysin vieraita kilpa-auton ominaisuuksia: painopiste matalalla, erillisjousitettu etuakseli, erinomainen teho/paino -suhde jne.[/quote]Näiden ja lukuisten muiden ominaisuuksien ansiosta tyypin edustajat sopisivat hyvin tilausajoon esim. reitille Helsinki - Tampere. Matalalattiaisista K202-laatikoista tilausajossa voi keskustella lisää tällä alueella.

PS. Allekirjoittanut on matkustanut muutaman kerran tuolla reitillä Paunun Lahti 402-korisella Scanialla.

Posted: 12 May 2005, 04:03
by DSC1104
[quote="mrl586"][quote="DSC1104"]Uutuudessa kun oli silloin aikanaan torneille täysin vieraita kilpa-auton ominaisuuksia: painopiste matalalla, erillisjousitettu etuakseli, erinomainen teho/paino -suhde jne.[/quote]Näiden ja lukuisten muiden ominaisuuksien ansiosta tyypin edustajat sopisivat hyvin tilausajoon esim. reitille Helsinki - Tampere. Matalalattiaisista K202-laatikoista tilausajossa voi keskustella lisää tällä alueella.

PS. Allekirjoittanut on matkustanut muutaman kerran tuolla reitillä Paunun Lahti 402-korisella Scanialla.[/quote]
Lappeenrannasta on tehty 200-300 km / suunta tilausajoja vastaavalla Lahti 402:lla, joka on muuten samalla alustarakenteella. :D

Posted: 12 May 2005, 16:47
by sputter
[quote="mrl586"]
PS. Allekirjoittanut on matkustanut muutaman kerran tuolla reitillä Paunun Lahti 402-korisella Scanialla.[/quote]

Täh? Tilausmatkalle melkein 200km annetaan katuri? Eipä paljon ole ajojärjestelijän järki kipittänyt. On varmaan matka ollut yhtä tuskaa!

Posted: 12 May 2005, 16:52
by mrl586
[quote="sputter"][quote="mrl586"]
PS. Allekirjoittanut on matkustanut muutaman kerran tuolla reitillä Paunun Lahti 402-korisella Scanialla.[/quote]

Täh? Tilausmatkalle melkein 200km annetaan katuri? Eipä paljon ole ajojärjestelijän järki kipittänyt. On varmaan matka ollut yhtä tuskaa![/quote]Katurillahan on mukavaa matkustaa 200 km:n matkat, erityisesti silloin, jos katurissa on erillisjousitettu Neoplan-etuakseli. Erillisjousitettu Neoplan-etuakseli tasaa jo muutenkin sileällä moottoritiellä olevat kuopat.

Posted: 12 May 2005, 18:10
by sputter
Niin mutta eikös tässä sinun matkallasi kyseessä ollut 4-sarjan vatkain/täristin scania, johon on isketty päälle lahden niti-nati-rymin-rämin kori?
Ei kuullosta kovinkaan mukavalta matkanteolta... :s unny: :help: :bash:

Posted: 12 May 2005, 18:22
by mrl586
[quote="sputter"]Niin mutta eikös tässä sinun matkallasi kyseessä ollut 4-sarjan vatkain/täristin scania, johon on isketty päälle lahden niti-nati-rymin-rämin kori?
[/quote]Juu, L94UB4X2-scania Lahti 402-korilla oli tuossa tilausajossa.
Täytyy sanoa, että ei tuo 402-kori kovinkaan mukava ole. Wiima K202L on paljon mukavampi.

Posted: 12 May 2005, 20:20
by mrl586
[quote="B12M"][quote="mrl586"]Juu, L94UB4X2-scania Lahti 402-korilla oli tuossa tilausajossa.
Täytyy sanoa, että ei tuo 402-kori kovinkaan mukava ole. Wiima K202L on paljon mukavampi.[/quote]

Taidat olla kyllä todella erikoisen sortin masokisti, mikäli tuon mielipiteen kirjoitit ihan vakavissasi.[/quote]Pidän paljon enemmän matalalattiaisesta K202-korista kuin Lahti 402-korista. Mielestäni Lahti 402 ei ollut erityisen onnistunut.

Posted: 13 May 2005, 03:26
by DSC1104
[quote="mrl586"]Mielestäni Lahti 402 ei ollut erityisen onnistunut.[/quote]Lahti 402 kehittyi vuosien varrella.

Posted: 13 May 2005, 07:11
by mrl586
[quote="DSC1104"][quote="mrl586"]Mielestäni Lahti 402 ei ollut erityisen onnistunut.[/quote]Lahti 402 kehittyi vuosien varrella.[/quote]Mutta ei kuitenkaan tarpeeksi paljon...

Posted: 16 May 2005, 18:24
by B12
[quote="DSC1104"][quote="mrl586"]Mielestäni Lahti 402 ei ollut erityisen onnistunut.[/quote]Lahti 402 kehittyi vuosien varrella.[/quote]
Onnistuneimmat esimerkit erittäin lähellä täydellistä olevista busseista ovat Pohjolan Liikenteen #860 ja HELB:n autot #9...13.

Sinänsä harmi, että N94/Lahti 402:ia ei tehty kovin montaa. Sen verran erinomaisia kulkimia olivat. Oliko sitten alusta liian kallis, tähän en ota kantaa. Voitaneen kuitenkin puhua, että 1996 alkaen Lahti402:t oli niin Volvon kuin Scanian alustalla jo todella mainioita kulkimia, kunhan vaihteistona oli ZF!

Posted: 24 May 2005, 18:28
by mrl586
[quote="B12M"]Eiköhän se netissä levinnyt vikalappu kerro paljon. Myös muista tietolähteistä saamieni tietojen mukaan moottori on kärsinyt täystuhon, minkä vuoksi tuo raato seisoo odottamassa tuomiopäiväänsä Koskelan varikon pihalla...[/quote]Korjaamista se tuolla odottaa. Tällä hetkellä se on seisontavakuutuksessa.