Page 1 of 1
Lain vaatimat varusteet
Posted: 31 Jul 2006, 13:22
by sputter
Pyyhkijöiden osalta olet mielestäni väärässä: ajovalonpyyhkijöitä ei käsittääkseni vaadita missään laissa.
Itseasiassa, asia on hiukka monimutkaisempi. Tavallisissa (esmes. H4) valoissa ei pesin tai pyyhinpakkoa ole, mutta uuden teknologian Xenon -valoissa on aajovalonpesin pakollinen varuste. Jos meet katsastamaan Xenon autoa, jossa pesu ei onnistu, niin alkaa virhelista täyttyä.
Käsittääkseni ainakin ainoa Suomalainen linja-autotehdas käyttää matalattioissaan Xenon tekniikkaa. Tehtaan työmies oikaiskoon, jos meni väärin?
Posted: 31 Jul 2006, 20:30
by Kabus TG-6L
sputter:
Olet ymmärtänyt täysin oikein. Kaasupurkausvalojen eli ns. "xenonien" yhteydessä todellakin laki vaatii ajovalonpesurit. Lisäksi noiden tavallista halogeenia tehokkaampien valojen yhteydessä vaaditaan joko valojen automaattinen korkeussäätö, tai sitten maavaran (ts. auton asennon) vakiona pitävän järjestelmän. Tästä syystä esimerkiksi Citroën C5 :s sä ei ole ajovalojen korkeussäätöä, koska jousitus pitää auton asennon kuormasta riippumatta vakiona.
Todettakoon perään vielä ennen kuin kukaan jäykkäaivoinen ehtii asiasta avautua: Mainitut asiat määritellään tieliikennelaki -nimisessä kirjassa. Ei Metsäpietilässä tai missään muussakaan autotehtaassa :lol:
Posted: 01 Aug 2006, 01:22
by mrl586
[quote="Kabus TG-6L"]Lisäksi noiden tavallista halogeenia tehokkaampien valojen yhteydessä vaaditaan joko valojen automaattinen korkeussäätö, tai sitten maavaran (ts. auton asennon) vakiona pitävän järjestelmän.[/quote]Entäpä, jos kyse onkin matalalattiabussista?
Posted: 01 Aug 2006, 10:39
by Kabus TG-6L
[quote="mrl586"]Entäpä, jos kyse onkin matalalattiabussista?[/quote]
Olen kenties pikkaisen typerä... En kuitenkaan ymmärrä mitä tällä(kin) kertaa yrität ajaa takaa. Matalalattiabussille ei kuitenkaan ole mitään poikkeusta tuossa laissa.
Posted: 01 Aug 2006, 12:23
by mrl586
Kabus TG6-L viittasi aiemmassa viestissään maavaran vakiona pitävään järjestelmään. Matalalattiabusseissa ei varmaankaan ole tuota järjestelmää, sillä niiaustoiminnon käyttämisen yhteydessä auton maavara muuttuu tilapäisesti.
Posted: 01 Aug 2006, 20:35
by Kabus TG-6L
Voi taivahan talikynttilät! Etkö todella mrl ymmärrä, että kyse on maavarasta auton pituussuuntaan nähden, eli siitä, onko keula ylempänä kuin perä tai päinvastoin! Siis siitä, voiko valot häikäistä vastaantulijaa. Tämä siksi, että kaasupurkausvalot ovat huomattavasti tehokkaammat ja kirkkaammat kuin halogeenit, ja väärin suunnattuna voivat häikäistä vaarallisesti vastaantulijaa.
Sitä paitsi, mikäli auto on ehjä, ei sillä voi ajaa niiaustoiminto aktiivisena. Niiaustoiminto on tarkoitettu käytettäväksi VAIN AUTON OLLESSA PYSÄHTYNEENÄ, eikä sitä kyllä taida minkään merkkisessä autossa saada edes aktivoitua ennen kuin auto on pysähtynyt.
Toisaalta, kai tähän pätee samat älykkäät lainalaisuudet siitä, että asiakkaita pitäisi rahastaa auton jo liikkuessa :roll: Tällöinhän voisi olla ihan saman logiikan mukaan järkevää sekin, että autosta myös poistuttaisiin ja siihen noustaisiin auton liikkuessa, jolloin huonojalkaisten kohdalla voisi niiaustoiminnon käyttö olla vauhdissakin tarpeen :lol:
Arvon moderaattorit. Käyttäkää nyt jossain kohtaa edes sitä niin kutsuttua tervettä maalaisjärkeä, älkääkä kyselkö aivan noin hölmöjä. Tällä menolla se vähäinenkin uskottavuus mitä teillä on, katoaa kuin tuhka tuuleen.
Ps. Viimeinen lause koskee myös käyttäjää "utelias"
Posted: 01 Aug 2006, 21:37
by mrl586
[quote="Kabus TG-6L"]Sitä paitsi, mikäli auto on ehjä, ei sillä voi ajaa niiaustoiminto aktiivisena. Niiaustoiminto on tarkoitettu käytettäväksi VAIN AUTON OLLESSA PYSÄHTYNEENÄ, eikä sitä kyllä taida minkään merkkisessä autossa saada edes aktivoitua ennen kuin auto on pysähtynyt.[/quote]Hmm... olen kuullut jostain, että 4-sarjan matalalattiaisia Scanioita pystyy ajamaan niiaustoiminto päällä. Pitääkö kuulemani asia paikkaansa?
Posted: 01 Aug 2006, 21:58
by Kabus TG-6L
[quote="mrl586"][quote="Kabus TG-6L"]Sitä paitsi, mikäli auto on ehjä, ei sillä voi ajaa niiaustoiminto aktiivisena. Niiaustoiminto on tarkoitettu käytettäväksi VAIN AUTON OLLESSA PYSÄHTYNEENÄ, eikä sitä kyllä taida minkään merkkisessä autossa saada edes aktivoitua ennen kuin auto on pysähtynyt.[/quote]Hmm... olen kuullut jostain, että 4-sarjan matalalattiaisia Scanioita pystyy ajamaan niiaustoiminto päällä. Pitääkö kuulemani asia paikkaansa?[/quote]
Lue tuo lainaamasi kohta teksistäni vielä uudelleen, ja tarvittaessa vielä uudelleen, uudelleen, uudelleen, uudelleen. Voin antaa vinkin. Pointtini ilmenee lainaamasi lauseen kuudennesta sanasta, joka muodostuu neljästä kirjaimesta. Lisävihje: ko. sanan perässä on lauseessa pilkku (,) :s hock:
Lue myös edellisen viestini loppuosa, ja mieti sitten, mitä sillä tarkoitin. Omasta tähän aiheeseen kirjoittamastasi edellisestä viestistä päätellen et ymmärtänyt, mitä kirjoituksessani sanottiin :(
Posted: 01 Aug 2006, 23:11
by mrl586
Kabussi viittasi uusimmassa viestissä hänen aiemmassa viestissä olevaan ehjä-sanaan. Joku korjaamohenkilöstöä edustava kertoi aiemmin toisessa aiheessa, että 4-sarjan Scanioiden eräänä ongelmana on varsin kummallisesti toimiva korkeussääntö. Korkeudensääntöön liittyvä ongelma on hyvin yleinen 4-sarjan Scanioissa, kuten myös saman aikakauden Volvoissa. Ongelman yleisyydestä johtuen ei voida sanoa, että onko kyseessä vika vai ominaisuus.
Posted: 01 Aug 2006, 23:20
by utelias
[quote="mrl586"]Kabus TG6-L viittasi aiemmassa viestissään maavaran vakiona pitävään järjestelmään. Matalalattiabusseissa ei varmaankaan ole tuota järjestelmää, sillä niiaustoiminnon käyttämisen yhteydessä auton maavara muuttuu tilapäisesti.[/quote]
Miksi sitten monet matalalattiabussit nostavat/laskevat koria auton seistessä esim. liikennevaloissa?
MODEROINTI: Lue viestisi yläpuolelta löytyvä mrl586:n kirjoittama viesti. Löydät siitä vastauksen kysymykseesi
Posted: 22 Sep 2006, 16:16
by Asentaja
[quote="Kabus TG-6L"]sputter:
Olet ymmärtänyt täysin oikein. Kaasupurkausvalojen eli ns. "xenonien" yhteydessä todellakin laki vaatii ajovalonpesurit. Lisäksi noiden tavallista halogeenia tehokkaampien valojen yhteydessä vaaditaan joko valojen automaattinen korkeussäätö, tai sitten maavaran (ts. auton asennon) vakiona pitävän järjestelmän. Tästä syystä esimerkiksi Citroën C5 :s sä ei ole ajovalojen korkeussäätöä, koska jousitus pitää auton asennon kuormasta riippumatta vakiona.
Todettakoon perään vielä ennen kuin kukaan jäykkäaivoinen ehtii asiasta avautua: Mainitut asiat määritellään tieliikennelaki -nimisessä kirjassa. Ei Metsäpietilässä tai missään muussakaan autotehtaassa :lol:[/quote]
Kumma juttu että xenon valoilla varustetuissa pikavuoro Kabusseissa ei ole valojen automaattista korkeudensäätöä, vaikka auton asento ei pysy vakiona jos kuormaa lisätään. :?:
Posted: 23 Sep 2006, 07:17
by utelias
[quote="mrl586"]
MODEROINTI: Lue viestisi yläpuolelta löytyvä mrl586:n kirjoittama viesti. Löydät siitä vastauksen kysymykseesi[/quote]
Löysin siitä ainoastaan mrl586 :s en veikkauksen siitä, onko kyseessä vika vai ominaisuus. En teknistä vastausta kysymykseeni. Ilmeisesti sinä mrl586 et siis tiedä, miksi autot nostavat tai laskevat koria paikallaan seistessä?
Re: Lain vaatimat varusteet
Posted: 26 Jan 2009, 22:01
by mrl586
Mitä varusteita laki vaatii hinattavaan ajoneuvoon?