Page 1 of 4

Huhu: Autot muuttavat Tampereelle

Posted: 14 Jan 2006, 20:52
by mrl586
[quote="mrl586"]Ovatko nämä autot (Connex 1313-1315) vielä Connexin Olofströmin varikolla vai onko ne siirretty jollekin muulle Connexin varikolle?[/quote][quote="mrl586"]PDY550:n, PDZ630:n ja PEJ680:n rekisteritietoihin on tullut tänään päivitys:

Code: Select all

Avregistrerad (2006-01-09)
Ovatko nämä paluumuuttamassa...?[/quote]
Eräällä irc-kanavalla huhuiltiin jokin aika sitten, että nuo matalalattiabussit siirrettäisiin Connexin Råstan varikolta Connexin Tampereen varikolle. Tampereella nuo kolme auto sijoitettaisiin ainakin alussa Teiskon linjoille. Tampereella on vientirekisteröintiuutisen julkaisemisen jälkeen kuulunut vastaavanlaisia huhuja.

Kuinka todennäköisesti Connexin SL-punaiset K202L-laatikot muuttavat Tampereelle?

Posted: 23 Jan 2006, 19:29
by B10LA
Toivottavasti nämä ************ uitetaan samantien itärajan taakse Venäjälle tai siirretään esim. Puolaan.

Tartostahan olisi saatavana paljon uudempia ja laadukkaampia scanioita, kun yhtiö hävisi kilpailuttamisen tuloksena koko kaupungin paikallisliikenteen GoBus -nimiselle firmalle.

Katsokaapa vaikka: http://192.176.62.73/lbweb/cgea/home.nsf
(Valitse 'Vehicles By Location' + Estonia)

Pahalta kuitenkin näyttää, koska nämä Tarton bussit ovat myytävänä.

Joka tapauksessa nämä N113CLB -autot eivät sovellu ollenkaan Teiskon liikenteeseen, koska ne eivät ole laadukkaita autoja eivätkä sovellu lainkaan pitkille maaseutureiteille. Toisaalta eivätpä nämä Tarton scaniatkaan mitään maaseutuautoja ole.

Ehkäpä parempi sijoituspaikka näille N113CLB -matalille olisi Seinäjoki. Siellähän ei vielä ole matalaa kalustoa lainkaan ja paikkurikalusto on siellä jo paikoin hyvin ikääntynyttä. Kaiken lisäksi näillä kolmella yksilöllä voisi hoitaa lähes puolet koko tuon seudun liikenteestä, koska liikennettä siellä ei kovin paljoa ylipäätäänkään ole.

EDIT: Tuolta Tartosta olisi saatavana 2 kpl. säfflen korittamaa Volvo B10R -alustaista autoa (vm. -92), joissa on 2+2+0 ovitus. Nämä kyseiset yksilöt soveltuisivat Teiskon liikenteeseen paljon paremmin kuin jotkut N113 CLB -kotterot.

Posted: 23 Jan 2006, 23:08
by mrl586
[quote="B10LA"]Toivottavasti nämä ************ uitetaan samantien itärajan taakse Venäjälle tai siirretään esim. Puolaan.[/quote]Perusteluja?
[quote="B10LA"]Tartostahan olisi saatavana paljon uudempia ja laadukkaampia scanioita, kun yhtiö hävisi kilpailuttamisen tuloksena koko kaupungin paikallisliikenteen GoBus -nimiselle firmalle.

Katsokaapa vaikka: http://192.176.62.73/lbweb/cgea/home.nsf
(Valitse 'Vehicles By Location' + Estonia)

Pahalta kuitenkin näyttää, koska nämä Tarton bussit ovat myytävänä.[/quote]Tiedän kyllä, että Tartosta on saatavilla uudempia Scanioita (ja myös Volvoja), mutta uudempien Scanioiden laadusta en ole samaa mieltä.
[quote="B10LA"]Joka tapauksessa nämä N113CLB -autot eivät sovellu ollenkaan Teiskon liikenteeseen, koska ne eivät ole laadukkaita autoja eivätkä sovellu lainkaan pitkille maaseutureiteille. Toisaalta eivätpä nämä Tarton scaniatkaan mitään maaseutuautoja ole.[/quote]Näissä autoissa on esittelyauto AYW993:n sisustuksen mukaan tehty luxus-luokan maaseutusisustus, johon kuuluu mm. Wiiman pehmustetut penkit. Maaseutureiteille soveltuvuutta puoltaa tehokkaan dieselmoottorin lisäksi myös 1+2+1 -ovitus.

Millä perusteella nämä eivät ole laadukkaita autoja?
[quote="B10LA"]Ehkäpä parempi sijoituspaikka näille N113CLB -matalille olisi Seinäjoki. Siellähän ei vielä ole matalaa kalustoa lainkaan ja paikkurikalusto on siellä jo paikoin hyvin ikääntynyttä.[/quote]Connexin Tampereen yksikön omistukseen ei myöskään kuulu matalalattiakalustoa.
[quote="B10LA"]EDIT: Tuolta Tartosta olisi saatavana 2 kpl. säfflen korittamaa Volvo B10R -alustaista autoa (vm. -92), joissa on 2+2+0 ovitus. Nämä kyseiset yksilöt soveltuisivat Teiskon liikenteeseen paljon paremmin kuin jotkut N113 CLB -kotterot.[/quote]B10R-alusta kärsii sähkövioista, joten se ei ole suositeltava hankinta. Scanian sähköjärjestelmät ovat paljon laadukkaampia.

Millä perusteella nämä kyseiset yksilöt soveltuisivat Teiskon liikenteeseen paljon paremmin kuin jotkut N113 CLB -kotterot?

Posted: 24 Jan 2006, 00:55
by JBA-831
[quote="B10LA"]Joka tapauksessa nämä N113CLB -autot eivät sovellu ollenkaan Teiskon liikenteeseen, koska ne eivät ole laadukkaita autoja eivätkä sovellu lainkaan pitkille maaseutureiteille.[/quote]Kuljettajan näkökulmasta nämä Scania N113CLB-LG -alustaiset autot ovat erinomainen valinta pitkille maaseutulinjoille, sillä hitaassa kaupunkiliikenteessä nämä erinomaiset autot eivät pääse näyttämään kaikkia parhaita puoliaan.

Posted: 24 Jan 2006, 01:08
by mrl586
[quote="JBA-831"]Kuljettajan näkökulmasta nämä Scania N113CLB-LG -alustaiset autot ovat erinomainen valinta pitkille maaseutulinjoille, sillä hitaassa kaupunkiliikenteessä nämä erinomaiset autot eivät pääse näyttämään kaikkia parhaita puoliaan.[/quote]Viittaatko "parhaita puolia" -sanoilla erään tunnetun saksalaisen turistibussivalmistajan erillisjousitettuun etuakseliin?

Posted: 24 Jan 2006, 01:34
by B12
[quote="mrl586"][quote="B10LA"]Toivottavasti nämä *sensuroitu* uitetaan samantien itärajan taakse Venäjälle tai siirretään esim. Puolaan.[/quote]Perusteluja?[/quote]
Vaikka perusteluita ei minulta pyydetty, vastaan niihin siltä osin kuin näen tarpeelliseksi.

Venäjä on iso maa ja siellä voi matalalattiabusseilla olla kysyntää soveltuvin osin kaupungeista riippuen. Jokseenkin trendi tuntuisi olevan, että mikä tahansa kelpaa. Miksei myös ikänsä ehtoopuolella olevat pohjoismaiset matalalattia-autot?

Puolassa on matalalattiaisuus mennyt aimo harppauksen eteenpäin. Connex siirsi ison määrän vuoden 1995 B10L / Säffle -autoja ko maahan ja onhan siellä tehtaitakin omasta takaa. Silti kysyntää on myös halvoille autoille, kun kalustoa halutaan modernisoida ja saada länsimaisemmaksi. Puolaanhan on mennyt esim iso määrä N113CLL / Lahti 402 -autojakin, joten miksei näitäkin?


[quote="mrl586"][quote="B10LA"]Tartostahan olisi saatavana paljon uudempia ja laadukkaampia scanioita, kun yhtiö hävisi kilpailuttamisen tuloksena koko kaupungin paikallisliikenteen GoBus -nimiselle firmalle.

Katsokaapa vaikka: http://192.176.62.73/lbweb/cgea/home.nsf
(Valitse 'Vehicles By Location' + Estonia)

Pahalta kuitenkin näyttää, koska nämä Tarton bussit ovat myytävänä.[/quote]Tiedän kyllä, että Tartosta on saatavilla uudempia Scanioita (ja myös Volvoja), mutta uudempien Scanioiden laadusta en ole samaa mieltä.[/quote]
Tarton tappiot tuskin vaikuttavat suomalaiseen kalustoon mitenkään, ellei sitten jokin turkulainen firma taas keksi uittaa autoja sieltä mistä halvimmalla saa.

[quote="mrl586"][quote="B10LA"]Joka tapauksessa nämä N113CLB -autot eivät sovellu ollenkaan Teiskon liikenteeseen, koska ne eivät ole laadukkaita autoja eivätkä sovellu lainkaan pitkille maaseutureiteille. Toisaalta eivätpä nämä Tarton scaniatkaan mitään maaseutuautoja ole.[/quote]Näissä autoissa on esittelyauto AYW993:n sisustuksen mukaan tehty luxus-luokan maaseutusisustus, johon kuuluu mm. Wiiman pehmustetut penkit. Maaseutureiteille soveltuvuutta puoltaa tehokkaan dieselmoottorin lisäksi myös 1+2+1 -ovitus.

Millä perusteella nämä eivät ole laadukkaita autoja?
[/quote]
B10LA on oikeassa soveltuvuuden suhteen. Jotta Teiskon liikenteestä ja siihen soveltuvasta kalustosta voitaisiin puhua, on tarkasteltava asiaa kokonaisuutena. Mikään yksittäinen osa-alue ja sen erinomaisuus ei saa vaikuttaa päätöksiin.

Lähtökohtia kalustoa valittaessa on hyvä pitää mielessä
a) ovitus: autot ovat yhteistariffissa ja täydentävät linjan 28 vuorotarjontaa tai jopa kilpailevat samoista matkustajista.
b) pituus ja kapasiteetti: 42 paikkaa on miltei minimivaatimus Teiskon liikenteeseen kohdasta a johtuen. Matkustaja, joka on menossa Sorilan tai jopa Kämmenniemen ohitse, arvostaa mieluusti istumapaikkaa ja koko matkan ajan
c) maantiet: alueella on enemmän kuin tarpeeksi routimisesta kärsiviä teitä.
d) kaupunkirakenne: Teisko on suurelta osalta haja-asutusaluetta, vaikka keskuksina erottuukin Kämmenniemi ja Terälahti

Connex siirsi hieman "varkain" puolimatalan K202 auton #56 Teiskon liikenteeseen. Kaikin puolin autoa voisi pitää järkiratkaisuna ja jonkin sortin kompromissina. Eräänlaisena välivaiheena ja testikappaleena, ennenkuin mietitään seuraavia kalustosiirtoja.

Tänä vuonna tulee kuitenkin AL:n kalustosta katoamaan ensimmäiset laatikko-wiimat (muitakin kuin #293, jonka käyttö jäi muutamaan viikkoon). Tilalle voisi povata niin 43-paikkaisia City M kuin mahdollisesti City L -autoja. Matalia autoja 13-metrisinä vaan ei liiemmin ole ylimääräisenä, mutta puolimatalia alkaa jo olemaan. Liian lyhyitä purkkeja tielle ei kuitenkaan huolita. Connex:lla painaa kalustossaan suuri City M -hankintaerä ennen 90-luvun puoliväliä, joten jos ennusmerkit menee toteen, voidaan täältä löytää tulevia autoja linjalle.

Vaikka matalalattiaisuutta kannatan, voisin todeta, että Teiskon liikenne on jossain määrin hukkainvestointi niiden osalta. Lyhyemmillä matkoilla erinomaiset autot eivät välttämättä vakuuta Eerolansuoralla tai Ukaan erikoiskokeella.

[quote="B10LA"]Ehkäpä parempi sijoituspaikka näille N113CLB -matalille olisi Seinäjoki. Siellähän ei vielä ole matalaa kalustoa lainkaan ja paikkurikalusto on siellä jo paikoin hyvin ikääntynyttä.[/quote]
Seinäjoella on siinä mielessä hyvä tilanne, että siellä pärjätään lyhyemmilläkin autoilla. Tässä mielessä jo Suomessa olevat Säfflet, joita vapautuu pian, voisivat olla erinomaisia siirtokohteita Seinäjoelle. Myöskin Tehtaantien Tehdas - Sarpon varikko, joka on parsinut kokoon yhden jos toisenkin huonoon kuntoon menneen auton, voisi saada Säffleistä vielä kelpo autoja moniksi vuosiksi.

Posted: 24 Jan 2006, 02:29
by mrl586
[quote="B12"]Venäjä on iso maa ja siellä voi matalalattiabusseilla olla kysyntää soveltuvin osin kaupungeista riippuen. Jokseenkin trendi tuntuisi olevan, että mikä tahansa kelpaa. Miksei myös ikänsä ehtoopuolella olevat pohjoismaiset matalalattia-autot?[/quote]Hmm... millä perusteella väität näiden olevan ikänsä ehtoopuolella? Tampereelta kesän 2005 aikana poistuneen matalalattiaisen kaluston kunnon perusteella nämä ovat pikemminkin keski-ikäisiä.
[quote="B12"]Puolassa on matalalattiaisuus mennyt aimo harppauksen eteenpäin. Connex siirsi ison määrän vuoden 1995 B10L / Säffle -autoja ko maahan ja onhan siellä tehtaitakin omasta takaa. Silti kysyntää on myös halvoille autoille, kun kalustoa halutaan modernisoida ja saada länsimaisemmaksi. Puolaanhan on mennyt esim iso määrä N113CLL / Lahti 402 -autojakin, joten miksei näitäkin?[/quote]Kyllähän tälläisiä voi tuonnekin, mutta on eri asia riittääkö niitä Puolaan, sillä suomessa on hyvin voimakas kysyntä tämän tyypin autoista. Puolan etuna Suomeen verrattuna on Saksan läheisyys. Saksan läheisyyden ansiosta etuakselin varaosien hankinta on helpompaa kuin Suomessa. Suomea puoltaa voimakkaan kysynnän lisäksi maan fyysinen sijainti lähellä autojen tuotantolaitosta, joka on tässä tapauksessa Katrineholm. Tampereen etuna on se, että autojen suunnittelun aloittanut linja-autoyritys sijaitsee Tampereella.
[quote="B12"][quote="mrl586"][quote="B10LA"]Joka tapauksessa nämä N113CLB -autot eivät sovellu ollenkaan Teiskon liikenteeseen, koska ne eivät ole laadukkaita autoja eivätkä sovellu lainkaan pitkille maaseutureiteille. Toisaalta eivätpä nämä Tarton scaniatkaan mitään maaseutuautoja ole.[/quote]Näissä autoissa on esittelyauto AYW993:n sisustuksen mukaan tehty luxus-luokan maaseutusisustus, johon kuuluu mm. Wiiman pehmustetut penkit. Maaseutureiteille soveltuvuutta puoltaa tehokkaan dieselmoottorin lisäksi myös 1+2+1 -ovitus.

Millä perusteella nämä eivät ole laadukkaita autoja?
[/quote]
B10LA on oikeassa soveltuvuuden suhteen. Jotta Teiskon liikenteestä ja siihen soveltuvasta kalustosta voitaisiin puhua, on tarkasteltava asiaa kokonaisuutena. Mikään yksittäinen osa-alue ja sen erinomaisuus ei saa vaikuttaa päätöksiin.

Lähtökohtia kalustoa valittaessa on hyvä pitää mielessä
a) ovitus: autot ovat yhteistariffissa ja täydentävät linjan 28 vuorotarjontaa tai jopa kilpailevat samoista matkustajista.
b) pituus ja kapasiteetti: 42 paikkaa on miltei minimivaatimus Teiskon liikenteeseen kohdasta a johtuen. Matkustaja, joka on menossa Sorilan tai jopa Kämmenniemen ohitse, arvostaa mieluusti istumapaikkaa ja koko matkan ajan[/quote]Ovitukseltaan nämä soveltuvat hyvin tuohon liikenteeseen, sillä Tampereen suurin yhteistariffiliikennöitsijä hankkii uuden kaluston samalla ovituksella. Nämä autot täyttävät myös paikkavaatimukset, sillä Ruotsin rekisteriviranomaisen Vägverketin rekisteritietojen mukaan näissä on 80 paikkaa. 42 istumapaikkaa ei ole minimivaatimus, sillä Teiskoon meneen päivän aikana myös muutamia sellaisia vuoroja, jossa on vain muutama matkustaja.

Huomautan myös, että näissä autoissa on erittäin mukavaa seisoa, jos istumapaikkoja ei ole vapaana.
[quote="B12"]Connex siirsi hieman "varkain" puolimatalan K202 auton #56 Teiskon liikenteeseen. Kaikin puolin autoa voisi pitää järkiratkaisuna ja jonkin sortin kompromissina. Eräänlaisena välivaiheena ja testikappaleena, ennenkuin mietitään seuraavia kalustosiirtoja.[/quote]Millä perusteella tämä auto on järkiratkaisu?
[quote="B12"]Vaikka matalalattiaisuutta kannatan, voisin todeta, että Teiskon liikenne on jossain määrin hukkainvestointi niiden osalta. Lyhyemmillä matkoilla erinomaiset autot eivät välttämättä vakuuta Eerolansuoralla tai Ukaan erikoiskokeella.[/quote]Hmm... et näemmä ole lukenut tätä viestiä tästä ketjusta. Siinä nimenomaan sanotaan, että nämä ovat erinomaisia myös pitkillä matkoilla.
[quote="B12"][quote="B10LA"]Ehkäpä parempi sijoituspaikka näille N113CLB -matalille olisi Seinäjoki. Siellähän ei vielä ole matalaa kalustoa lainkaan ja paikkurikalusto on siellä jo paikoin hyvin ikääntynyttä.[/quote]
Seinäjoella on siinä mielessä hyvä tilanne, että siellä pärjätään lyhyemmilläkin autoilla. Tässä mielessä jo Suomessa olevat Säfflet, joita vapautuu pian, voisivat olla erinomaisia siirtokohteita Seinäjoelle. Myöskin Tehtaantien Tehdas - Sarpon varikko, joka on parsinut kokoon yhden jos toisenkin huonoon kuntoon menneen auton, voisi saada Säffleistä vielä kelpo autoja moniksi vuosiksi.[/quote]Hmm... ehkä Säfflet eivät sittenkään ole hyvä siirtokohde, sillä viime aikojen bussipalouutisten mukaan Säfflet ovat olleet bussipalotilastojen kärkipäässä.

Posted: 24 Jan 2006, 09:24
by utelias
[quote="mrl586"]B10R-alusta kärsii sähkövioista, joten se ei ole suositeltava hankinta. Scanian sähköjärjestelmät ovat paljon laadukkaampia.[/quote]

Perusteluja kaivataan tälle väitteelle. Forumin sääntöjen mukaan sinun pitää pystyä perustelemaan väitteesi asiatiedolla.

Sitä paitsi kumpikin valmistaja, Volvo ja Scania käyttävät samojen alihankkijoiden valmistamia osia, joten väitteesi on hieman epäuskottava?

Posted: 24 Jan 2006, 10:44
by B10LA
[quote="B12"]Tänä vuonna tulee kuitenkin AL:n kalustosta katoamaan ensimmäiset laatikko-wiimat (muitakin kuin #293, jonka käyttö jäi muutamaan viikkoon). Tilalle voisi povata niin 43-paikkaisia City M kuin mahdollisesti City L -autoja. Matalia autoja 13-metrisinä vaan ei liiemmin ole ylimääräisenä, mutta puolimatalia alkaa jo olemaan. Liian lyhyitä purkkeja tielle ei kuitenkaan huolita. Connex:lla painaa kalustossaan suuri City M -hankintaerä ennen 90-luvun puoliväliä, joten jos ennusmerkit menee toteen, voidaan täältä löytää tulevia autoja linjalle.
[/quote]City M -autoista löytyy sellainenkin neljän kappaleen sarja, jossa on 2+2+0 -ovitus. Tämä kyseinen sarja voisi olla hyvä valinta Teiskon liikenteeseen varsinkin kapasiteettinsa puolesta. Tällä hetkellä näillä autoilla ajetaan pääosin seutulinjaa 504, joten jos odotettavissa on YTV:n taholta vielä joitain linjastoremontteja näiden 500 -sarjan poikittaislinjoihin, saattaa hyvinkin olla että tämä autosarja saadaan jossain vaiheessa siirrettyä Tampereelle. Tai voidaanhan siirtopäätökseen päätyä jo kilpailuttamisen tuloksena.

[quote="mrl586"]Ovitukseltaan nämä soveltuvat hyvin tuohon liikenteeseen, sillä Tampereen suurin yhteistariffiliikennöitsijä hankkii uuden kaluston samalla ovituksella. Nämä autot täyttävät myös paikkavaatimukset, sillä Ruotsin rekisteriviranomaisen Vägverketin rekisteritietojen mukaan näissä on 80 paikkaa. 42 istumapaikkaa ei ole minimivaatimus, sillä Teiskoon meneen päivän aikana myös muutamia sellaisia vuoroja, jossa on vain muutama matkustaja.

Huomautan myös, että näissä autoissa on erittäin mukavaa seisoa, jos istumapaikkoja ei ole vapaana[/quote]Tuskinpa kukaan haluaa seisoa koko matkaa Kämmenniemestä keskustaan - oli kalusto mitä hyvänsä. Tai seiso sinä vain rauhassa jos mielesi tekee.

Tosiasia on ilman muuta se, että istumapaikat ratkaisevat pitkässä maaseutuliikenteessä. Näissä matalissa wiimoissa ei ole sellaisia tarpeeksi Teiskon liikenteeseen.

Posted: 24 Jan 2006, 11:19
by B12
[quote="mrl586"]42 istumapaikkaa ei ole minimivaatimus, sillä Teiskoon meneen päivän aikana myös muutamia sellaisia vuoroja, jossa on vain muutama matkustaja.

Huomautan myös, että näissä autoissa on erittäin mukavaa seisoa, jos istumapaikkoja ei ole vapaana.
[/quote]

Hyvää päivää :s hock:

Se, että päivän aikana on pari lähtöä, jossa kuormaa on kourallinen, ei ole peruste hommata pariin lähtöön omaa autoaan, joilla ei pärjäisi muilla vuoroilla.

Ajosarjoja ja autokiertoa tehtäessä lähes poikkeuksetta useammallekin autolle tulee hiljaisempia sivuja, etenkin ruuhkasuuntaa vastaan. Toiseen suuntaan taas kapasiteettia tarvitaan paljon.

Eihän 42-47 paikkaa mikään ehdoton vaatimus Teiskoon ole. Ajetaanhan siellä tälläkin hetkellä syöttöliikennettä palveluliikennekalustolla esim Kapeen ja Ukaan suunnalla. Runkoyhteyden hoitaa sitten isopaikkainen linja-auto. Mutta Pyynikintorilta tai linja-autoasemalta lähtevissä vuoroissa tuo paikkamäärä olisi melkein minimi.

Jos mrl586:n viestiä haluaa tulkita käytännössä, voisi ja pitäisi jokaisella liikennöitsijällä olla esim
- 28 paikkaisia busseja heinäkuun arkiliikenteeseen
- 36 paikkaisia busseja kesä- ja elokuun arkiliikenteeseen
- 24 paikkaisia busseja heinäkuun lauantailiikenteeseen, mutta yövuoroihin 37 paikkaisia
....
- vain seisomapaikallisia busseja, koska seisominen on kivaa

Posted: 24 Jan 2006, 12:03
by mrl586
[quote="B10LA"]Tosiasia on ilman muuta se, että istumapaikat ratkaisevat pitkässä maaseutuliikenteessä. Näissä matalissa wiimoissa ei ole sellaisia tarpeeksi Teiskon liikenteeseen.[/quote]Onpas. 34 istumapaikkaa on riittävä paikkamäärä, jos ruuhkavuoroja ei oteta huomioon.
[quote="B12"]Se, että päivän aikana on pari lähtöä, jossa kuormaa on kourallinen, ei ole peruste hommata pariin lähtöön omaa autoaan, joilla ei pärjäisi muilla vuoroilla.[/quote]Tälläisiä lähtöjä reilusti enemmän kuin pari. Itse asiassa kaikki ruuhka-aikojen ulkopuolella olevat lähdöt ovat tälläisiä.

Posted: 24 Jan 2006, 12:14
by utelias
[quote="mrl586"]Onpas. 34 istumapaikkaa on riittävä paikkamäärä, jos ruuhkavuoroja ei oteta huomioon.[/quote]

Pitäisikö ruuhka-aikoja varten olla eri auto? Olisiko se taloudellisesti kannattavaa?

Posted: 24 Jan 2006, 12:24
by mrl586
[quote="utelias"][quote="mrl586"]Onpas. 34 istumapaikkaa on riittävä paikkamäärä, jos ruuhkavuoroja ei oteta huomioon.[/quote]Pitäisikö ruuhka-aikoja varten olla eri auto?[/quote]Tässä tapauksessa pitäisi.

Posted: 24 Jan 2006, 12:40
by B10LA
[quote="mrl586"][quote="utelias"][quote="mrl586"]Onpas. 34 istumapaikkaa on riittävä paikkamäärä, jos ruuhkavuoroja ei oteta huomioon.[/quote]Pitäisikö ruuhka-aikoja varten olla eri auto?[/quote]Tässä tapauksessa pitäisi.[/quote]Jos sinulla mrl586 olisi yhtään todellisuudentajua, ymmärtäisit, ettei näitä matalia wiimoja kannattaisi Teiskon liikenteeseen sijoittaa. Ruuhka-aikojen ulkopuolella Teiskon vioroihin on jo olemassa näitä matalia wiimoja uudempaa ja maaseutumaiseen liikenteeseen tarkoitettua kalustoa - mahurivolvoja.

Ruuhka-ajat sen sijaan tarvitsevat suurempikapasiteettista kalustoa. Nämä matalat wiimat eivät ole sellaisia. Yritähän nyt jo ymmärtää ja herätä todellisuuteen!

Posted: 24 Jan 2006, 13:19
by mrl586
[quote="B10LA"][quote="mrl586"][quote="utelias"][quote="mrl586"]Onpas. 34 istumapaikkaa on riittävä paikkamäärä, jos ruuhkavuoroja ei oteta huomioon.[/quote]Pitäisikö ruuhka-aikoja varten olla eri auto?[/quote]Tässä tapauksessa pitäisi.[/quote]Jos sinulla mrl586 olisi yhtään todellisuudentajua, ymmärtäisit, ettei näitä matalia wiimoja kannattaisi Teiskon liikenteeseen sijoittaa. Ruuhka-aikojen ulkopuolella Teiskon vioroihin on jo olemassa näitä matalia wiimoja uudempaa ja maaseutumaiseen liikenteeseen tarkoitettua kalustoa - mahurivolvoja.[/quote]Connex Tampere käyttää myös ruuhka-aikana Vantaalta siirrettyjä korkealattiaisia K202-laatikoita. Nämä Connexin korkealattiaiset K202-laatikot ovat samanikäisiä kuin tämän ketjun alussa mainitut K202L-laatikot. Varustelultaan nämä autot ovat suurinpiirtein samanlaisia, mutta K202L-laatikko ottaa voiton erillisjousitetun etuakselin ansiosta.
[quote="B10LA"]Ruuhka-ajat sen sijaan tarvitsevat suurempikapasiteettista kalustoa. Nämä matalat wiimat eivät ole sellaisia. Yritähän nyt jo ymmärtää ja herätä todellisuuteen![/quote]Näitä autoja ei ole pakko käyttää ruuhka-aikoina. Ruuhka-ajan ulkopuolella nämä autot ovat tietenkin linjalla.

Suurikapasiteettisen kaluston hankinta ei ole perusteltua, sillä ruuhka-ajan ulkopuolella suurikapasiteettiset autot ovat tyhjillään. Näissä K202L-laatikoissa täyttöaste on ruuhka-ajan ulkopuolella reilusti suurikapasiteettisia autoja parempi.

Posted: 24 Jan 2006, 17:27
by JBA-831
[quote="mrl586"][quote="JBA-831"]Kuljettajan näkökulmasta nämä Scania N113CLB-LG -alustaiset autot ovat erinomainen valinta pitkille maaseutulinjoille, sillä hitaassa kaupunkiliikenteessä nämä erinomaiset autot eivät pääse näyttämään kaikkia parhaita puoliaan.[/quote]Viittaatko "parhaita puolia"-sanoilla erään tunnetun saksalaisen turistibussivalmistajan erillisjousitettuun etuakseliin?[/quote]Kyllä. Lisäksi näillä on monia muita erinomaisia ominaisuuksia.

Posted: 24 Jan 2006, 21:44
by utelias
[quote="mrl586"][quote="utelias"]Pitäisikö ruuhka-aikoja varten olla eri auto?[/quote]Tässä tapauksessa pitäisi.[/quote]

Et vastannut kysymykseeni että onko se taloudellisesti kannattavaa?

Posted: 24 Jan 2006, 22:02
by mrl586
[quote="utelias"]Pitäisikö ruuhka-aikoja varten olla eri auto? Olisiko se taloudellisesti kannattavaa?[/quote]Mistä näkökulmasta kirjoitetun vastauksen haluat tähän kannattavuuskysymykseen?

Posted: 25 Jan 2006, 19:07
by utelias
[quote="mrl586"]Mistä näkökulmasta kirjoitetun vastauksen haluat tähän kannattavuuskysymykseen?[/quote]

Siitä että onko liikennöitsijälle kannattavaa hankkia kahta autoa, jos yhdelläkin pärjää?

Posted: 25 Jan 2006, 23:18
by mrl586
[quote="utelias"][quote="mrl586"]Mistä näkökulmasta kirjoitetun vastauksen haluat tähän kannattavuuskysymykseen?[/quote]Siitä että onko liikennöitsijälle kannattavaa hankkia kahta autoa, jos yhdelläkin pärjää?[/quote]Tämä riippuu autoista. Suurikapasiteettisen tilausajoauton ajaessa ruuhkalähdöt tämä on kannattavaa, sillä tilausajoautolla on muutaman ruuhkavuoron lisäksi tilausajoliikennettä.

PS. Muistutan tässä yhteydessä, että Connexin autot 1313-1315 ovat loistavia matalalattiaisia tilausajoautoja.