Page 4 of 5

Posted: 30 Oct 2006, 19:58
by utelias
[quote="mrl586"][quote="JBA-831"]Onko B10LA koskaan kuullut sitä, että Scanian valmistaman Euro II -tasoisen dieselmoottorin voi helposti muuttaa Euro III -tasoiseksi...?[/quote]Scanian valmistamien Euro II -moottorien lisäksi myös saman valmistajan Euro I -moottorit voi muuttaa helposti Euro III -päästöisiksi.[/quote]

Perustele väitteesi? Helsingin ammattikorkeakoulun Stadian tekemässä selvityksessä sanotaan "Scania ei ole tehnyt moottoreihin päivityksiä. Valmiita "päivityskittejä" ei ole saatavissa. Esimerkiksi Euro-2 tasoisen moottorin muuttaminen Euro-4 tasolle olisi teknisesti liian suuri urakka."

Sen sijaan Volvo on tuonut markkinoille oman VEC-asennuskitin, jonka luvataan vähentävän Euro-2 tasoisen moottorin päästöt Euro-4 tasolle.

Posted: 30 Oct 2006, 21:01
by mrl586
[quote="utelias"][quote="mrl586"][quote="JBA-831"]Onko B10LA koskaan kuullut sitä, että Scanian valmistaman Euro II -tasoisen dieselmoottorin voi helposti muuttaa Euro III -tasoiseksi...?[/quote]Scanian valmistamien Euro II -moottorien lisäksi myös saman valmistajan Euro I -moottorit voi muuttaa helposti Euro III -päästöisiksi.[/quote]Perustele väitteesi? Helsingin ammattikorkeakoulun Stadian tekemässä selvityksessä sanotaan "Scania ei ole tehnyt moottoreihin päivityksiä. Valmiita "päivityskittejä" ei ole saatavissa. Esimerkiksi Euro-2 tasoisen moottorin muuttaminen Euro-4 tasolle olisi teknisesti liian suuri urakka."[/quote]Miltä vuodelta kyseinen selvitys on? Selvityksessä ei ole välttämättä huomioitu ollenkaan kyseistä tekniikkaa, sillä sitä ei ole aiemmin markkinoitu kuin muutamalle suomalaiselle bussiyritykselle.

Posted: 31 Oct 2006, 08:40
by B10LA
[quote="mrl586"][quote="utelias"][quote="mrl586"][quote="JBA-831"]Onko B10LA koskaan kuullut sitä, että Scanian valmistaman Euro II -tasoisen dieselmoottorin voi helposti muuttaa Euro III -tasoiseksi...?[/quote]Scanian valmistamien Euro II -moottorien lisäksi myös saman valmistajan Euro I -moottorit voi muuttaa helposti Euro III -päästöisiksi.[/quote]Perustele väitteesi? Helsingin ammattikorkeakoulun Stadian tekemässä selvityksessä sanotaan "Scania ei ole tehnyt moottoreihin päivityksiä. Valmiita "päivityskittejä" ei ole saatavissa. Esimerkiksi Euro-2 tasoisen moottorin muuttaminen Euro-4 tasolle olisi teknisesti liian suuri urakka."[/quote]Miltä vuodelta kyseinen selvitys on? Selvityksessä ei ole välttämättä huomioitu ollenkaan kyseistä tekniikkaa, sillä sitä ei ole aiemmin markkinoitu kuin muutamalle suomalaiselle bussiyritykselle.[/quote]Vuodelta 2003. Kannattaa lukea: Linkki
Huomaa erityisesti kohdat 3.6 ja 3.7. Lisäksi tässä selvityksessä kerrotaan, että moottorin päivittäminen on melko kallista puuhaa. Tästä voi päätellä, että 90-luvun alussa liikenteeseen tulleeseen, elämänsä ehtoopuolella olevaan autoon ei ole taloudellisesti kannattavaa tehdä tällaisia muutoksia. Ja ainakin Volvolla moottori sai olla korkeintaan 5 vuotta vanha.

Posted: 31 Oct 2006, 13:19
by mrl586
[quote="utelias"]Helsingin ammattikorkeakoulun Stadian tekemässä selvityksessä sanotaan "Scania ei ole tehnyt moottoreihin päivityksiä.[/quote]Lue kyseinen kohta selvityksestä tarkemmin. Siinä kirjoitetaan vain Suomen tilanteesta vuonna 2003. Aiheessa mainittua teknistä ratkaisua ei ollut tuolloin myynnissä Suomessa.

Posted: 31 Oct 2006, 13:55
by B10LA
[quote="mrl586"][quote="utelias"]Helsingin ammattikorkeakoulun Stadian tekemässä selvityksessä sanotaan "Scania ei ole tehnyt moottoreihin päivityksiä.[/quote]Lue kyseinen kohta selvityksestä tarkemmin. Siinä kirjoitetaan vain Suomen tilanteesta vuonna 2003. Aiheessa mainittua teknistä ratkaisua ei ollut tuolloin myynnissä Suomessa.[/quote]Tällä seikalla on tuskin mitään vaikutusta edelliseen toteamukseeni:
[quote="B10LA"]selvityksessä kerrotaan, että moottorin päivittäminen on melko kallista puuhaa. Tästä voi päätellä, että 90-luvun alussa liikenteeseen tulleeseen, elämänsä ehtoopuolella olevaan autoon ei ole taloudellisesti kannattavaa tehdä tällaisia muutoksia.[/quote]...joten, voit lopettaa haaveilun matalien wiimojen ym. vastaavan alustan päällä liikkuvien autojen paluusta Tampereelle tai ylipäätään mihinkään suurempaan kaupunkiin. Lähitulevaisuudessa kun on odotettavissa näiden autojen osalta pelkästään poistoja :!: :D :D

Posted: 31 Oct 2006, 14:14
by JBA-831
[quote="utelias"]Valmiita "päivityskittejä" ei ole saatavissa. [/quote]Ei päivityksiin mitään päivityskittejä tarvita, yksittäisetkin osat riittävät.

Posted: 31 Oct 2006, 14:42
by JBA-831
[quote="B10LA"]Ja ainakin Volvolla moottori sai olla korkeintaan 5 vuotta vanha.[/quote]Scanialla ikäraja asettuu suunnilleen 3-sarjan moottorien valmistuksen aloittamiseen. Mahdollisesti jotkin 2-moottorit ovat myös muuntokelpoisia.

Posted: 31 Oct 2006, 14:56
by B10LA
[quote="JBA-831"][quote="B10LA"]Ja ainakin Volvolla moottori sai olla korkeintaan 5 vuotta vanha.[/quote]Scanialla ikäraja asettuu suunnilleen 3-sarjan moottorien valmistuksen aloittamiseen. Mahdollisesti jotkin 2-moottorit ovat myös muuntokelpoisia.[/quote]Laittaisitko tähän linkin tai muun viittauksen lähteeseen, mistä olet tämän tiedon saanut? Muussa tapauksessa väitteesi ei ole uskottava. Rikot myös foorumin sääntöjä, koska et perustele väitteitäsi.

Posted: 31 Oct 2006, 17:44
by utelias
[quote="mrl586"] Aiheessa mainittua teknistä ratkaisua ei ollut tuolloin myynnissä Suomessa.[/quote]

Linkkiä aiheessa mainittuun tekniseen ratkaisuun?

Posted: 31 Oct 2006, 17:46
by utelias
[quote="JBA-831"]Scanialla ikäraja asettuu suunnilleen 3-sarjan moottorien valmistuksen aloittamiseen. Mahdollisesti jotkin 2-moottorit ovat myös muuntokelpoisia.[/quote]

Mitä osia näissä moottoreissa vaihdetaan/muutetaan? Kerro tekniset yksityiskohdat.

Posted: 01 Nov 2006, 00:31
by B12
[quote="JBA-831"][quote="utelias"]Valmiita "päivityskittejä" ei ole saatavissa. [/quote]Ei päivityksiin mitään päivityskittejä tarvita, yksittäisetkin osat riittävät.[/quote]
Ratkaisu onkin Ad Blue, jolla saadaan vaikka euro I kelpoinen kone vähäpäästöisemmäksi. Sitä Scanialla vaan ei haluta tunnustaa, vaikka ennemmin tai myöhemmin, heidänkin on mentävä mukaan pissaleikkeihin.

Tästä on luvassa suunnaton kilpailuetu heille, jotka haluavat dieselmoottorinsa jo nyt euro V -kelpoisena, kun Volvon SCR-teknologia mahdollistaa EEV-tason ympäristöystävällisyyden jo tänään.

Ja kyllä, B10BLE:n voi "päivittää" nykytasolle SCR-järjestelmällä varustettuna.

Posted: 01 Nov 2006, 11:31
by JBA-831
[quote="B10LA"][quote="JBA-831"][quote="B10LA"]Ja ainakin Volvolla moottori sai olla korkeintaan 5 vuotta vanha.[/quote]Scanialla ikäraja asettuu suunnilleen 3-sarjan moottorien valmistuksen aloittamiseen. Mahdollisesti jotkin 2-moottorit ovat myös muuntokelpoisia.[/quote]Laittaisitko tähän linkin tai muun viittauksen lähteeseen, mistä olet tämän tiedon saanut?[/quote]B10LA:n kysymä lähde on Scania Bussar AB.

Posted: 01 Nov 2006, 18:51
by utelias
[quote="JBA-831"]B10LA:n kysymä lähde on Scania Bussar AB.[/quote]

url?

Posted: 02 Nov 2006, 01:35
by mrl586
[quote="JBA-831"]B10LA:n kysymä lähde on Scania Bussar AB.[/quote]Tarkennus: Scania Bussar Sverige AB. Yrityksellä ei ole omia kotisivuja, mutta emoyhtiö Scania AB:llä on. Scania AB:n viralliset kotisivut yhtiön kotimaan kielellä löytyvät osoitteesta http://www.scania.se/ ja viralliset kansainväliset englanninkieliset sivut osoitteesta http://www.scania.com/

Posted: 02 Nov 2006, 02:47
by mrl586
[quote="B10LA"][quote="JBA-831"][quote="B10LA"]Ja ainakin Volvolla moottori sai olla korkeintaan 5 vuotta vanha.[/quote]Scanialla ikäraja asettuu suunnilleen 3-sarjan moottorien valmistuksen aloittamiseen. Mahdollisesti jotkin 2-moottorit ovat myös muuntokelpoisia.[/quote]Laittaisitko tähän linkin tai muun viittauksen lähteeseen, mistä olet tämän tiedon saanut?[/quote]Arkistojen kätköistä poimittua:
  • Scania-Vabis valmisti ensimmäiset tähän tekniikkaan perustuvat moottorit vuonna 1916, mutta näiden moottorien tuotanto keskeytyi useaksi vuosikymmeneksi ensimmäisestä maailmansodasta johtuen
  • Vuonna 1979 suorittiin ensimmäiset kalustotestit
  • Vuodesta 1985 lähtien testauksia tehtiin linja-autokalustolla. AB Storstockholms Lokaltrafik mukaan tekniikan kehittämiseen.
  • Vuodesta 1989/90 alkaen tekniikka kaupalliseen käyttöön.
Lähde: Scania Bussar Sverige AB

Posted: 02 Nov 2006, 11:40
by utelias
[quote="mrl586"]Arkistojen kätköistä poimittua:
  • Scania-Vabis valmisti ensimmäiset tähän tekniikkaan perustuvat moottorit vuonna 1916, mutta näiden moottorien tuotanto keskeytyi useaksi vuosikymmeneksi ensimmäisestä maailmansodasta johtuen
  • Vuonna 1979 suorittiin ensimmäiset kalustotestit
  • Vuodesta 1985 lähtien testauksia tehtiin linja-autokalustolla. AB Storstockholms Lokaltrafik mukaan tekniikan kehittämiseen.
  • Vuodesta 1989/90 alkaen tekniikka kaupalliseen käyttöön.
Lähde: Scania Bussar Sverige AB[/quote]

Ja kerro nyt kaikille uteliaille, MIKÄ ON TÄMÄ tekniikka?

Posted: 07 Nov 2006, 17:44
by mrl586
[quote="utelias"]Ja kerro nyt kaikille uteliaille[/quote]Nimimerkeistä päätellen täällä on vain yksi utelias.

Posted: 07 Nov 2006, 19:35
by utelias
[quote="mrl586"][quote="utelias"]Ja kerro nyt kaikille uteliaille[/quote]Nimimerkeistä päätellen täällä on vain yksi utelias.[/quote]

Yritätkö saivarrella?

Posted: 09 Dec 2006, 03:56
by JBA-831
[quote="B10LA"]Lisäksi tässä selvityksessä kerrotaan, että moottorin päivittäminen on melko kallista puuhaa. Tästä voi päätellä, että 90-luvun alussa liikenteeseen tulleeseen, elämänsä ehtoopuolella olevaan autoon ei ole taloudellisesti kannattavaa tehdä tällaisia muutoksia.[/quote]Scania-merkkisen auton päästötason vähentäminen on erittäin edullista, sillä kustannuksia tulee enintään uuden moottorin hinnan verran. Useimmissa tapauksissa selvitään vielä edullisemmin, sillä koko moottoria ei välttämättä tarvitse vaihtaa, jos se muuten kunnossa.

Posted: 09 Dec 2006, 12:08
by B10LA
[quote="JBA-831"][quote="B10LA"]Lisäksi tässä selvityksessä kerrotaan, että moottorin päivittäminen on melko kallista puuhaa. Tästä voi päätellä, että 90-luvun alussa liikenteeseen tulleeseen, elämänsä ehtoopuolella olevaan autoon ei ole taloudellisesti kannattavaa tehdä tällaisia muutoksia.[/quote]Scania-merkkisen auton päästötason vähentäminen on erittäin edullista, sillä kustannuksia tulee enintään uuden moottorin hinnan verran. Useimmissa tapauksissa selvitään vielä edullisemmin, sillä koko moottoria ei välttämättä tarvitse vaihtaa, jos se muuten kunnossa.[/quote]Miksi kukaan ostaisi uuden moottorin lähes 15 vuotta vanhaan matalalattiakotelotuuppariscaniaan, joka vetelee viimeisiään? Ja etenkin kun auto itse olisi yhtä arvokas - ellei halvempi - kuin uusi moottori.