Page 5 of 5

Posted: 09 Dec 2006, 17:38
by JBA-831
[quote="B10LA"][quote="JBA-831"][quote="B10LA"]Lisäksi tässä selvityksessä kerrotaan, että moottorin päivittäminen on melko kallista puuhaa. Tästä voi päätellä, että 90-luvun alussa liikenteeseen tulleeseen, elämänsä ehtoopuolella olevaan autoon ei ole taloudellisesti kannattavaa tehdä tällaisia muutoksia.[/quote]Scania-merkkisen auton päästötason vähentäminen on erittäin edullista, sillä kustannuksia tulee enintään uuden moottorin hinnan verran. Useimmissa tapauksissa selvitään vielä edullisemmin, sillä koko moottoria ei välttämättä tarvitse vaihtaa, jos se muuten kunnossa.[/quote]Miksi kukaan ostaisi uuden moottorin lähes 15 vuotta vanhaan matalalattiakotelotuuppariscaniaan, joka vetelee viimeisiään? Ja etenkin kun auto itse olisi yhtä arvokas - ellei halvempi - kuin uusi moottori.[/quote]15 vanha matalalattiainen kotelotuuppari-Scania ei vetele viimeisiään, sillä ko. mallilla on taloudellista käyttöikää jäljellä huomattavasti enemmän jäljellä kuin kilpailevan merkin samanikäisillä korkealattiaisilla autoilla. Moottori kannattaa vaihtaa, sillä moottorinvaihdon seurauksena auton arvo kasvaa. Auton arvo kasvaa myös silloin, jos koko moottoria ei vaihdeta.

Posted: 12 Dec 2006, 13:48
by B10LA
[quote="JBA-831"]Moottori kannattaa vaihtaa, sillä moottorinvaihdon seurauksena auton arvo kasvaa. Auton arvo kasvaa myös silloin, jos koko moottoria ei vaihdeta.[/quote]Kertoisitko mikä logiikka tässä on? Miksi mikään firma tuhlaisi rahojaan tällaiseen kohteeseen? Moottoria vaihtamalla mikään firma ei saisi tällaisesta hukkasijoituksesta rahojaan takaisin vaikka auton arvo kasvaisikin hieman. Huomattavasti järkevämpiäkin kohteita investoida rahaa löytyisi.

Paljon kannattavampaa olisi myydä matalawiima(t) sulattoon ja hankkia tilalle uutta kalustoa.

MODEROINTI: Turha hakasulku poistettu

Posted: 12 Dec 2006, 18:34
by utelias
[quote="JBA-831"]Scania-merkkisen auton päästötason vähentäminen on erittäin edullista, sillä kustannuksia tulee enintään uuden moottorin hinnan verran. Useimmissa tapauksissa selvitään vielä edullisemmin, sillä koko moottoria ei välttämättä tarvitse vaihtaa, jos se muuten kunnossa.[/quote]

Miten uusi, samanlainen moottori vähentää auton päästöjä siihen verrattuna, mitä auton päästöt ovat olleet sen ollessa uusi? Tiedätkö mitä uusi moottori maksaa? Miten määritellään kunnossa oleva moottori?

Posted: 12 Dec 2006, 21:37
by JBA-831
[quote="utelias"]Miten uusi, samanlainen moottori vähentää auton päästöjä siihen verrattuna, mitä auton päästöt ovat olleet sen ollessa uusi?[/quote]Oletko varma, että kirjoitin tuossa nimenomaan samanlaisista moottoreista?
[quote="utelias"]Tiedätkö mitä uusi moottori maksaa?[/quote]Tiedän.
[quote="utelias"]Miten määritellään kunnossa oleva moottori?[/quote]Moottori, jota ei tarvitse tietyllä hetkellä vaihtaa/korjata.

Posted: 12 Dec 2006, 22:00
by sputter
Volvon ja Mersun Euro V tasoinen moottori, siis uusi maksanee ainakin 35 000 ?. Tähän päälle sitten softat ja väylä. Sekä kaikki muutospalikat, niin moottorin vaihdon hinnaksi kertyy työn kanssa helposti ainakin mansikoita. Scanian vastaavan hintaa emme voi tietää, koska Scania ei kykene rakentamaan Euro V moottoria.
Aika kallista leikkimistä?
käyttövarmuus tälläisen operaation jälkeen lähestyy nollaa...

Posted: 12 Dec 2006, 22:53
by JBA-831
[quote="B10LA"][quote="JBA-831"]Moottori kannattaa vaihtaa, sillä moottorinvaihdon seurauksena auton arvo kasvaa. Auton arvo kasvaa myös silloin, jos koko moottoria ei vaihdeta.[/quote]Kertoisitko mikä logiikka tässä on? Miksi mikään firma tuhlaisi rahojaan tällaiseen kohteeseen? Moottoria vaihtamalla mikään firma ei saisi tällaisesta hukkasijoituksesta rahojaan takaisin vaikka auton arvo kasvaisikin hieman. Huomattavasti järkevämpiäkin kohteita investoida rahaa löytyisi.

Paljon kannattavampaa olisi myydä matalawiima(t) *sensuroitu* ja hankkia tilalle uutta kalustoa.[/quote]Uusien autojen hinta romahtaa hyvin nopeasti. Vanhojen autojen osalta hintojen lasku on hitaampaa. Koska vanhojen autojen hinta laskee uusien autojen hintaa huomattavasti hitaammin, voidaan sanoa, että vanhat autot säilyttävät uusia autoja paremmin arvonsa. Tästä syystä rahat on järkevämpi suunnata vanhojen autojen päästötason alentamiseen kuin uusien autojen ostoon. Vanhojen autojen hinnanalentumisen hitaudesta johtuen päästötason alentamiseen käytetyt rahat saadaan varsin nopeasti takaisin.

Posted: 16 Dec 2006, 02:14
by JBA-831
[quote="utelias"][quote="JBA-831"]Scanialla ikäraja asettuu suunnilleen 3-sarjan moottorien valmistuksen aloittamiseen. Mahdollisesti jotkin 2-moottorit ovat myös muuntokelpoisia.[/quote]Mitä osia näissä moottoreissa vaihdetaan/muutetaan? Kerro tekniset yksityiskohdat.[/quote]Aloitan yksityiskohtien kertomisen mallimerkinnästä. Normaalin dieselmoottorin mallimerkintä alkaa kirjaimilla DSC, mutta vähäpäästöisimpien mallien mallimerkintä alkaa kirjaimilla DSI.

Posted: 16 Dec 2006, 02:25
by JBA-831
[quote="sputter"]Scanian vastaavan hintaa emme voi tietää, koska Scania ei kykene rakentamaan Euro V moottoria.[/quote]Scania on valmistanut jo ainakin yhden Euro V -moottorin: IAA 2006 -tapahtumassa oli mukana ainakin yksi Euro V -päästöinen Scania. Autosta löytyy kuvia Scanian kansainvälisiltä kotisivuilta.

Posted: 16 Dec 2006, 21:52
by utelias
[quote="JBA-831"]Aloitan yksityiskohtien kertomisen mallimerkinnästä. Normaalin dieselmoottorin mallimerkintä alkaa kirjaimilla DSC, mutta vähäpäästöisimpien mallien mallimerkintä alkaa kirjaimilla DSI.[/quote]

Etkö tiedä enempää?

Posted: 18 Dec 2006, 10:32
by B10LA
[quote="JBA-831"][quote="sputter"]Scanian vastaavan hintaa emme voi tietää, koska Scania ei kykene rakentamaan Euro V moottoria.[/quote]Scania on valmistanut jo ainakin yhden Euro V -moottorin: IAA 2006 -tapahtumassa oli mukana ainakin yksi Euro V -päästöinen Scania. Autosta löytyy kuvia Scanian kansainvälisiltä kotisivuilta.[/quote]Jos kuitenkin pysyisit aiheessa, etkä yrittäisi harhauttaa moisella asiaan kuulumattomalla sivuseikalla. Ydinkysymys tässä on kuitenkin se, ettei kukaan haluaisi tuhlata rahojaan sellaiseen hukkainvestointiin kuin moottorin vaihtaminen 15 vuotta vanhaan matalaan kotelotuuppariscaniaan. Jos osaisit ajatella järkevästi ja kokonaistaloudellisesti, olisit samaa mieltä.

Posted: 18 Dec 2006, 22:03
by Webmaster
[quote="B10LA"][quote="JBA-831"][quote="sputter"]Scanian vastaavan hintaa emme voi tietää, koska Scania ei kykene rakentamaan Euro V moottoria.[/quote]Scania on valmistanut jo ainakin yhden Euro V -moottorin: IAA 2006 -tapahtumassa oli mukana ainakin yksi Euro V -päästöinen Scania. Autosta löytyy kuvia Scanian kansainvälisiltä kotisivuilta.[/quote]Jos kuitenkin pysyisit aiheessa, etkä yrittäisi harhauttaa moisella asiaan kuulumattomalla sivuseikalla.[/quote]JBA-831 on pysynyt hyvin aiheessa vastatessaan osittain aiheen ulkopuolella olevaan sputterin viestiin. Jos jotain käyttäjää haluat syyttää harhauttamisesta asiaan liittymättömällä sivuseikalla, niin tuo syyte kannattaa kohdistaa sputteriin.

Posted: 21 Dec 2006, 01:31
by JBA-831
[quote="B10LA"]Ydinkysymys tässä on kuitenkin se, ettei kukaan haluaisi tuhlata rahojaan sellaiseen hukkainvestointiin kuin moottorin vaihtaminen 15 vuotta vanhaan matalaan kotelotuuppariscaniaan. Jos osaisit ajatella järkevästi ja kokonaistaloudellisesti, olisit samaa mieltä.[/quote]Osaan ajatella järkevästi ja kokonaistaloudellisesti, mutta en silti ole B10LA:n kanssa samaa mieltä tästä asiasta. Moottoreita on vaihdettu tämänikäisiin ja paljon vanhempiinkiin autoihin, joten miksei moottorin vaihto kannattaisi? Olen aiemmin samassa aiheessa esittänyt perusteita, joiden mukaan kyseessä ei ole mikään hukkainvestointi.

Posted: 07 Jul 2007, 17:36
by mrl586
[quote="B12"]Ratkaisu onkin Ad Blue, jolla saadaan vaikka euro I kelpoinen kone vähäpäästöisemmäksi.[/quote]Saadaanko? Entä, jos AdBlue-säiliö sattuu jostain syystä olemaan tyhjä?

Re:

Posted: 05 Oct 2007, 22:21
by mrl586
[quote="sputter"]Nyt kun scanian 4-sarjan valmistus loppuu syksyllä, jää historiaan myös reletekniikka.[/quote]Jäikö reletekniikka kokonaan historiaan 4-sarjan valmistuksen loppumisen myötä vai löytyykö releitä myös 5-sarjan Scanioista?