Page 1 of 2
Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 07 Jan 2006, 05:30
by JBA-831
[quote="B10LA"]Turha siis syyttää yksin uukkareita (jotka muuten ovat loistavia autoja), kun huomattavasti pahempiakin tapauksia on![/quote]Millä perusteella uukkarit ovat "loistavia" autoja? B10L(A)-alusta on hyvin epäluotettava, sillä J. Vainion Liikenne Oy poisti teknisiltä ominaisuuksiltaan epäonnistuneen
NCU-506:n (Volvo B10L/Carrus City U) ja korvasi sen luotettavilla vm. 1991-1992 matalalattiabusseilla.
Helsingissä kunnallisen liikennelaitoksen HKL:n bussiliikenneyksikkö HKL-Bussiliikenne poisti
96-letkut (9601 ja 9602) jo vuonna 2001. Jos autoja poistetaan jo näin nuorena, on syytä epäillä pahoja teknisiä vikoja.
Tampereen kaupungin liikennelaitoksen sarjan 400-407 kanssa voi päätyä lähes samaa lopputulokseen, sillä kaikki kyseisen sarjan autot ovat kärventyneet vähintään kerran. Oletettavasti vastaavia ongelmia on myös ruotsalaisen Safflen korittamien B10L(A)-bussien kanssa.
Siirrytäänpä seuraavaksi käsittelemään erästä hyvin epäluotettavaa autotyyppiä: maakaasu-Volvoja. HelB:n maakaasubussit 9814-9824 ja 9901-9911 tarvitsevat erityisesti pakkasilla esiintyvistä ongelmista johtuen runsaasti vara-autoja. Tarvittavien vara-autojen lukumäärä voi pahimmillaan nousta jopa maakaasubussien kokonaismäärän tasolle.
Re: Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 07 Jan 2006, 12:47
by JBA-831
[quote="runxxor"]Helb tarvitsee siis mielestäsi maakaasubusseja varten 61 vara-autoa? Tuskin.[/quote]Jokaista liikenteessä olevaa maakaasu-Volvoa kohden tarvitaan oma vara-auto, koska joskus voi olla tilanteita, jolloin kaikki epäluotettavat maakaasu-Volvot ovat samanaikaisesti huollossa taikka jonottamassa sinne.
Mietitäänpä hieman sellaista tilannetta, että Helsingin Bussiliikenne Oy:llä ei olisikaan riittävästi vara-autoja kaikkien maakaasu-Volvojen hajotessa samanaikaisesti. Mitäköhän tällöin tapahtuisi?
Re: Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 07 Jan 2006, 13:22
by mrl586
[quote="JBA-831"]B10L(A)-alusta on hyvin epäluotettava, sillä J. Vainion Liikenne Oy poisti teknisiltä ominaisuuksiltaan epäonnistuneen
NCU-506:n (Volvo B10L/Carrus City U) ja korvasi sen luotettavilla vm. 1991-1992 matalalattiabusseilla.
Helsingissä kunnallisen liikennelaitoksen HKL:n bussiliikenneyksikkö HKL-Bussiliikenne poisti
96-letkut (9601 ja 9602) jo vuonna 2001. Jos autoja poistetaan jo näin nuorena, on syytä epäillä pahoja teknisiä vikoja.
Tampereen kaupungin liikennelaitoksen sarjan 400-407 kanssa voi päätyä lähes samaa lopputulokseen, sillä kaikki kyseisen sarjan autot ovat kärventyneet vähintään kerran. Oletettavasti vastaavia ongelmia on myös ruotsalaisen Safflen korittamien B10L(A)-bussien kanssa.
Siirrytäänpä seuraavaksi käsittelemään erästä hyvin epäluotettavaa autotyyppiä: maakaasu-Volvoja. HelB:n maakaasubussit 9814-9824 ja 9901-9911 tarvitsevat erityisesti pakkasilla esiintyvistä ongelmista johtuen runsaasti vara-autoja. Tarvittavien vara-autojen lukumäärä voi pahimmillaan nousta jopa maakaasubussien kokonaismäärän tasolle.[/quote]Tuosta
JBA-831:n tekstistä voisi päätellä Volvo B10L-alustan olevan epäluotettava kaikilla mahdollisilla polttoaineratkaisuilla sekä koreilla. Koska Carrus City U-koreja on rakennettu vain yhdelle alustalle, voidaan päätellä, että alustan huono luotettavuus ei tee Carrus City U :s ta loistavaa autoa.
Re: Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 07 Jan 2006, 21:30
by utelias
[quote="JBA-831"]Oletettavasti vastaavia ongelmia on myös ruotsalaisen Safflen korittamien B10L(A)-bussien kanssa.[/quote]
Onko tästä jotain faktatietoa?
Re: Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 07 Jan 2006, 23:56
by utelias
[quote="JBA-831"][quote="runxxor"]Helb tarvitsee siis mielestäsi maakaasubusseja varten 61 vara-autoa? Tuskin.[/quote]Jokaista liikenteessä olevaa maakaasu-Volvoa kohden tarvitaan oma vara-auto, koska joskus voi olla tilanteita, jolloin kaikki epäluotettavat maakaasu-Volvot ovat samanaikaisesti huollossa taikka jonottamassa sinne.
Mietitäänpä hieman sellaista tilannetta, että Helsingin Bussiliikenne Oy:llä ei olisikaan riittävästi vara-autoja kaikkien maakaasu-Volvojen hajotessa samanaikaisesti. Mitäköhän tällöin tapahtuisi?[/quote]
Pitäisikö myös jokaista ei-maakaasubussia kohden olla vara-auto?
Re: Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 08 Jan 2006, 00:02
by mrl586
[quote="utelias"]Pitäisikö myös jokaista ei-maakaasubussia kohden olla vara-auto?[/quote]Ei, koska esim. dieselbussit ovat huomattavasti luotettavempia kuin maakaasubussit (Volvot).
Re: Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 08 Jan 2006, 20:01
by utelias
[quote="mrl586"][quote="utelias"]Pitäisikö myös jokaista ei-maakaasubussia kohden olla vara-auto?[/quote]Ei, koska esim. dieselbussit ovat huomattavasti luotettavempia kuin maakaasubussit (Volvot).[/quote]
Fordin rakentamat diesel-käyttöiset bussialustat olivat erittäin epäluotettavia, ja kyseisiä alustoja jopa vaihdettiin pois autoista ja tilalle asennettiin eri valmistajan alusta. Näin olleen diesel-käyttöiset alustat eivät aina ole luotettavia. Volvon maahantuojan mukaan ongelmat johtuvat Venäjältä tuotavasta kaasusta.
Re: Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 14 Jan 2006, 15:52
by mrl586
[quote="utelias"]Fordin rakentamat diesel-käyttöiset bussialustat olivat erittäin epäluotettavia, ja kyseisiä alustoja jopa vaihdettiin pois autoista ja tilalle asennettiin eri valmistajan alusta.[/quote]Mistä lähteestä hait tämän "tiedon"?
Re: Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 14 Jan 2006, 22:09
by utelias
[quote="mrl586"]Mistä lähteestä hait tämän "tiedon"?[/quote]
Internetistä.
Re: Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 15 Jan 2006, 09:05
by DSC1104
[quote="mrl586"][quote="utelias"]Fordin rakentamat diesel-käyttöiset bussialustat olivat erittäin epäluotettavia, ja kyseisiä alustoja jopa vaihdettiin pois autoista ja tilalle asennettiin eri valmistajan alusta.[/quote]Mistä lähteestä hait tämän "tiedon"?[/quote]Uteliaan tieto on joka tapauksessa oikea.
Jyväskylän Liikenne Oy:n ainakin kuuteen alkujaan Ford-alustaiseen linja-autoon asennettiin jälkeen päin Scania(-Vabis)-merkkinen alusta. Kolmessa oli Boxer 300 -kaupunkikori, toisessa kolmessa Ajokki 5300. Alustoitujen bussien Scania-Vabis BF76 ja Scania BF110 -alustat olivat vanhempia kuin itse Fordit! Toisin sanoen Scania-taustaiset autot samalla siis "kopitettiin". Toimenpide oli siltäkin osin varsin erikoinen.
Re: Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 25 Jan 2006, 19:46
by mrl586
[quote="utelias"]Volvon maahantuojan mukaan ongelmat johtuvat Venäjältä tuotavasta kaasusta.[/quote]Onkohan tämä uteliaan kertoma tieto luotettava? Motivan nettisivujen
maakaasu-esittelyn mukaan:
[quote="Motiva Oy"]Suomessa käytössä oleva venäläinen kaasu on erittäin puhdasta, sen metaanipitoisuus on yli 98 %. Joillakin Keski-Euroopan kaasukentillä sen sijaan metaanipitoisuus saattaa olla vain 80 %:n luokkaa, jolloin loppu kaasusta koostuu raskaammista hiilivedyistä sekä palamattomista typestä (N<sub>2</sub>) ja hiilidioksidista (CO<sub>2</sub>).[/quote]Mitä puhtaampaa kaasu on, sitä paremmin se sopii maakaasuautojen polttoaineeksi. Luulen, että Volvon maakaasubussien ongelmat johtuvat pikemminkin huonosta laadusta kuin polttoaineesta.
Re: Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 26 Jan 2006, 09:47
by DSC1104
[quote="mrl586"]Mitä puhtaampaa kaasu on, sitä paremmin se sopii maakaasuautojen polttoaineeksi. Luulen, että Volvon maakaasubussien ongelmat johtuvat pikemminkin huonosta laadusta kuin polttoaineesta.[/quote]Niin, eivätkös Mersut ja MANit käytä samasta alkuperästä tulevaa maakaasua?
Re: Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 11 May 2006, 14:12
by mrl586
[quote="JBA-831"]B10L(A)-alusta on hyvin epäluotettava, sillä J. Vainion Liikenne Oy poisti teknisiltä ominaisuuksiltaan epäonnistuneen
NCU-506:n (Volvo B10L/Carrus City U) ja korvasi sen luotettavilla vm. 1991-1992 matalalattiabusseilla.
Helsingissä kunnallisen liikennelaitoksen HKL:n bussiliikenneyksikkö HKL-Bussiliikenne poisti
96-letkut (9601 ja 9602) jo vuonna 2001. Jos autoja poistetaan jo näin nuorena, on syytä epäillä pahoja teknisiä vikoja.
Tampereen kaupungin liikennelaitoksen sarjan 400-407 kanssa voi päätyä lähes samaa lopputulokseen, sillä kaikki kyseisen sarjan autot ovat kärventyneet vähintään kerran. Oletettavasti vastaavia ongelmia on myös ruotsalaisen Safflen korittamien B10L(A)-bussien kanssa.[/quote]Myös KA-konsernilla on ollut
ongelmia B10LA-bussien kanssa.
Re: Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 12 May 2006, 09:15
by B10LA
[quote="utelias"][quote="JBA-831"]Oletettavasti vastaavia ongelmia on myös ruotsalaisen Safflen korittamien B10L(A)-bussien kanssa.[/quote]
Onko tästä jotain faktatietoa?[/quote]Pari viikkoa sitten, kun matkustin ja kuvailin näitä
tukholmalaisia maakasunivel-volvoja vaikuttivat ne minusta ihan päteviltä linja-autoilta. En todellakaan havainnut näissä mitään ongelmia - päin vastoin ko. autot vaikuttivat erittäin mukavilta. Ehkä hieman lisää kapasiteettia näihin olisi saatavissa, mutta ehkä tämäkin asia oli näissä kohdallaan kun ottaa huomioon mihin tarkoitukseen ne ovat olemassa.
MAN-nivelet ovat myös erittäin asiallisia autoja, mutta ehkä nämä volvot ovat kuitenkin
sisustukseltaan miellyttävämpiä.
Tukholman keskustan omnicityt sen sijaan ovat hyvin kuluneita, ahtaita ja likaisia eivätkä pärjää ollenkaan laadukkaalle Volvo- Ja MAN -nivelkalustolle.
Re: Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 12 May 2006, 18:48
by JBA-831
[quote="B10LA"]Pari viikkoa sitten, kun matkustin ja kuvailin näitä
tukholmalaisia maakasunivel-volvoja vaikuttivat ne minusta ihan päteviltä linja-autoilta. En todellakaan havainnut näissä mitään ongelmia - päin vastoin ko. autot vaikuttivat erittäin mukavilta. Ehkä hieman lisää kapasiteettia näihin olisi saatavissa, mutta ehkä tämäkin asia oli näissä kohdallaan kun ottaa huomioon mihin tarkoitukseen ne ovat olemassa.[/quote]Mihin tarkoitukseen nuo ovat olemassa?
[quote="B10LA"]
Tukholman keskustan omnicityt sen sijaan ovat hyvin kuluneita, ahtaita ja likaisia eivätkä pärjää ollenkaan laadukkaalle Volvo- Ja MAN -nivelkalustolle.[/quote]Yleistät jälleen liikaa.
Re: Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 12 May 2006, 19:31
by B12
[quote="JBA-831"]Yleistät jälleen liikaa.[/quote]
Yleistäminenkin on pienempi paha kuin vailla järkeä olevien lausuntojen antaminen, jota eräs rekkariheebo harjoittaa.
Re: Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 12 May 2006, 19:45
by JBA-831
[quote="B12"][quote="JBA-831"]Yleistät jälleen liikaa.[/quote]
Yleistäminenkin on pienempi paha kuin vailla järkeä olevien lausuntojen antaminen, jota eräs rekkariheebo harjoittaa.[/quote]Niin, tuollaisia lausuntoja antavat pääasiassa eräät Volvo-aiheiset nimimerkit...
Re: Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 12 May 2006, 21:54
by Kabus TG-6L
[quote="JBA-831"][quote="B12"]
Yleistäminenkin on pienempi paha kuin vailla järkeä olevien lausuntojen antaminen, jota eräs rekkariheebo harjoittaa.[/quote]Niin, tuollaisia lausuntoja antavat pääasiassa eräät Volvo-aiheiset nimimerkit...[/quote]
Moikka toverit!
Huomasin ihmetteleväni muutaman perjantaikaljan jälkeen, että missä nuo Volvo-merkkiset "rekkariheebot" (jos tuo heebo tarkoittaa sitä mitä kuvittelen) mahtaa piileksiä? En ole tälläkään foorumilla nähnyt sellaisia yhden yhtäkään kappaletta :s hock:
Re: Uukkareiden "loistavuus"
Posted: 12 May 2006, 22:34
by B12
[quote="Kabus TG-6L"][quote="JBA-831"][quote="B12"]
Yleistäminenkin on pienempi paha kuin vailla järkeä olevien lausuntojen antaminen, jota eräs rekkariheebo harjoittaa.[/quote]Niin, tuollaisia lausuntoja antavat pääasiassa eräät Volvo-aiheiset nimimerkit...[/quote]
Moikka toverit!
Huomasin ihmetteleväni muutaman perjantaikaljan jälkeen, että missä nuo Volvo-merkkiset "rekkariheebot" (jos tuo heebo tarkoittaa sitä mitä kuvittelen) mahtaa piileksiä? En ole tälläkään foorumilla nähnyt sellaisia yhden yhtäkään kappaletta :s hock:[/quote]
Luetun ymmärtäminen on taitolaji, sillä mikäli olet seurannut foorumia hiemankin pidempään kuin parin perjantaikaljan (ja -pullon) verran, niin voisit jättää tästä tuon Volvo-etuliitteen vallan pois (kuten konserni jättää autoistaan pois radiot yms).