Page 1 of 4
Länsilinjat #19:n kunto
Posted: 30 Dec 2005, 20:50
by B10LA
Menee hieman off topic, mutta erään harrastajan sivuilta löytyy muutama kuva tämän auton sisätiloista:
http://killerpop.irc.fi/bus/2005-12/
Ihmettelen kyllä suuresti, miten LL kehtaa edes laittaa tällaisen sontakasan linjalle! Yhdestä penkkiparista puuttuu istuinosa ja peräosa on likainen ja kulunut. Itse asiassa olen aina pitänyt kyseistä autoa koko Tampereen seudun ylivoimaisesti rumimpana bussina, koska sen sisustus on hyvin harmaa/musta ja ankea. Jos jostain päästä pitäis autoja alkaa poistaa, niin tämä yksilö on kyllä minun listassani ylivoimainen ykkönen sen suhteen!
MODEROINTI: Aihe pilkottu
Posted: 30 Dec 2005, 21:28
by mrl586
[quote="B10LA"]Menee hieman off topic, mutta erään harrastajan sivuilta löytyy muutama kuva tämän auton sisätiloista:
http://killerpop.irc.fi/bus/2005-12/
Yhdestä penkkiparista puuttuu istuinosa ja peräosa on likainen ja kulunut.[/quote]Milloinkohan tuo kuva on otettu? Joulukuun puolessa välissä istuinosa oli tallessa. Peräosan kuluneisuus johtuu siitä, että autoa ei ole peruskorjattu auton ostamisen jälkeen. Esimerkiksi Hämeen Linjan vastaava huolellisesti peruskorjattu auto näyttää kuntonsa puolesta uudelta. Auton saisi ehjemmäksi pienellä takapään maalauksella.
[quote="B10LA"]Itse asiassa olen aina pitänyt kyseistä autoa koko Tampereen seudun ylivoimaisesti rumimpana bussina, koska sen sisustus on hyvin harmaa/musta ja ankea.[/quote]Länsilinjojen O405-Mersujen sisustus on yhtä harmaa - ellei jopa harmaampi. TKL:n Scalojen sisustus on reilusti harmaampi kuin tämän auton sisustus.
Posted: 31 Dec 2005, 00:10
by B12
[quote="mrl586"][quote="B10LA"]Menee hieman off topic, mutta erään harrastajan sivuilta löytyy muutama kuva tämän auton sisätiloista:
http://killerpop.irc.fi/bus/2005-12/
Yhdestä penkkiparista puuttuu istuinosa ja peräosa on likainen ja kulunut.[/quote]Milloinkohan tuo kuva on otettu? Joulukuun puolessa välissä istuinosa oli tallessa. Peräosan kuluneisuus johtuu siitä, että autoa ei ole peruskorjattu auton ostamisen jälkeen. Esimerkiksi Hämeen Linjan vastaava huolellisesti peruskorjattu auto näyttää kuntonsa puolesta uudelta. Auton saisi ehjemmäksi pienellä takapään maalauksella.[/quote]
Tuo kuva on otettu 27.12.2005. Kuljin tuolla autolla erään tytön kanssa takapenkillä ja harmi, että se tärinä ja räminä ei kuulu kuvissa. Ei näin :(
Posted: 31 Dec 2005, 00:34
by mrl586
[quote="B12"]Tuo kuva on otettu 27.12.2005. Kuljin tuolla autolla erään tytön kanssa takapenkillä ja harmi, että se tärinä ja räminä ei kuulu kuvissa. Ei näin :( [/quote]Räminä? Carruksen Vantaan tuotantolaitoksella valmistetut laadukkaat korit (City U-mallia lukuunottamatta) eivät rämise!
Miten tärinän voi muka kuulla? Tämä autotyyppi tärisee vain tyhjäkäynnillä. Käytännössä vain punaisissa liikennevaloissa tarvitsee hiljentää tyhjäkäyntinopeudelle. Linjan 50 reitin varrella ei ole kovinkaan montaa punaista liikennevaloa, joten tämäkin auto tarjoaa hyvin mukavan kyydin.
PS. Joskus tyhjäkäynnillä ei edes esiinny tärinää.
Posted: 31 Dec 2005, 19:19
by B10LA
[quote="mrl586"][quote="B12"]Tuo kuva on otettu 27.12.2005. Kuljin tuolla autolla erään tytön kanssa takapenkillä ja harmi, että se tärinä ja räminä ei kuulu kuvissa. Ei näin :( [/quote]Räminä? Carruksen Vantaan tuotantolaitoksella valmistetut laadukkaat korit (City U-mallia lukuunottamatta) eivät rämise!
Miten tärinän voi muka kuulla? Tämä autotyyppi tärisee vain tyhjäkäynnillä. Käytännössä vain punaisissa liikennevaloissa tarvitsee hiljentää tyhjäkäyntinopeudelle. Linjan 50 reitin varrella ei ole kovinkaan montaa punaista liikennevaloa, joten tämäkin auto tarjoaa hyvin mukavan kyydin.
PS. Joskus tyhjäkäynnillä ei edes esiinny tärinää.[/quote]Olen kyllä eri mieltä. Kaikissa tämän alustan omaavissa autoissa esiintyy enemmän tai vähemmän tärinää ja räminää ja ne ovat sen takia (yksi monista syistä) matkustusmukavuudeltaan epämiellyttäviä. Carruksen city-u mallissa ei esiinny räminää - tai jos esiintyy niin se johtuu pelkästään sitä että käytössä autot kuluvat. Tässä scanian kotelotuupparimallissa epämiellyttävää räminää ja tärinää esiintyy huomattavasti enemmän kuin volvo-alustaisissa matalissa.
Tässä länskän #19 :s sa (ja muissa saman sarjan yksilöissä) on vielä sellainen kurja puoli, että ne ovat sisustukseltaan niin uskomattoman rumia, ettei niillä tee mieli ollenkaan matkustaa. Mustat ja harmaat otetangot / kattokanavat ym. sekä kaiken kukkuraksi penkit, joissa on likaisenpunainen ja kulunut kangasverhoilu. Hyi! Näissä TKL:n vastaavissa vanhemman korimallin edustajissa oli sentään pirteämmät sisävärit, vaikka eivät nekään mitään kovin miellyttäviä kulkupelejä olleet koska räminää niissä esiintyi tätä otsikon yksilöä enemmän. Nyt ovat lahtelaiset saaneet osan näistä autoista riesakseen. Voi voi sentään.
mrl586: Carrus City U:n räminäkeskustelu jatkuu täällä
Posted: 31 Dec 2005, 20:35
by mrl586
[quote="B10LA"]Tässä scanian kotelotuupparimallissa epämiellyttävää räminää ja tärinää esiintyy huomattavasti enemmän kuin volvo-alustaisissa matalissa.[/quote]Todellisuudessa Voithin vaihteistolla varustetut matalat Volvot (TKL 210, 615-619) tärisevät reilusti enemmän. Mielestäni myös TKL:n sarjassa 400-407 esiintyy tärinää enemmän kuin aiheen otsikossa mainitussa autossa.
[quote="B10LA"]Tässä länskän #19 :s sa (ja muissa saman sarjan yksilöissä) on vielä sellainen kurja puoli, että ne ovat sisustukseltaan niin uskomattoman rumia, ettei niillä tee mieli ollenkaan matkustaa.[/quote]Länsilinjojen mersujen ovissa jotain sellaista, joka saa minut pysymään mersujen ulkopuolella. Sen sijaan LL #19:n ulkoasu vetää allekirjoittanutta sekä suurinta osaa tämän forumin käyttäjistä magneetin lailla puoleensa.
[quote="B10LA"]Mustat ja harmaat otetangot / kattokanavat ym. sekä kaiken kukkuraksi penkit, joissa on likaisenpunainen ja kulunut kangasverhoilu.[/quote]Mustat otetangot tekevät autosta hyvin tyylikkään.
Länsilinjojen mersuissa on lähes samansävyiset kattokanavat. Myös TKL:n puolalaisvalmisteisissa Volvoissa on käytetty lähes samaa sävyä.
[quote="B10LA"]TKL:n vastaavissa vanhemman korimallin edustajissa oli sentään pirteämmät sisävärit, vaikka eivät nekään mitään kovin miellyttäviä kulkupelejä olleet koska räminää niissä esiintyi tätä otsikon yksilöä enemmän.[/quote]Mielestäni molemmissa tyypeissä esiintyy täsmälleen yhtä paljon räminää. [quote="B10LA"]Nyt ovat lahtelaiset saaneet osan näistä autoista riesakseen. Voi voi sentään.[/quote]Näitä ei oikeastaan voida sanoa riesaksi, sillä näissä on käytetty hyvin edistyksellistä matalalattiatekniikkaa.
Posted: 02 Jan 2006, 11:23
by B10LA
[quote="mrl586"]Sen sijaan LL #19:n ulkoasu vetää allekirjoittanutta sekä suurinta osaa tämän forumin käyttäjistä magneetin lailla puoleensa.[/quote]
Nyt kyllä kirjoittelet omiasi! Ei pitäisi ikinä laittaa sanoja toisten suuhun. Minä en ainakaan tästä kyseisestä autosta kovinkaan paljoa pidä. Oikeastaan moiset rumat ja kuluneet kotterot pitäisi hävittää mahdollisimman pian tai vähintäänkin myydä eteenpäin itänaapuriin. Siellä ne voidaan ajaa loppuun. Eikä varmastikaan kestäisi kovin kauaa, kun sikäläiset huonosti hoidetut kadut tekisivät autolle tepposet ja se hajoaisi - lopullisesti.
Ja sanottakoon vielä tästä räminästä, että tämän autotyypin edustajat ovat sen suhteen melko pitkälle samanlaisia. Vaikka toki se hirvittävä jyminä ja jytinä, mikä tuli tutuksi varsinkin näillä vanhemman korityypin edustajilla matkatessa, johtuukin osittain vaihdelaatikosta, niin silti sitä tärinää ja meteliä ei kestäisi enää kokea. Pahinta oli silloin kuin #603 :s sa oli vielä scanian oma vaihteisto. Se kyllä karkoitti matkustajat hyvin pian auton etuosaan.
Posted: 02 Jan 2006, 13:06
by mrl586
[quote="B10LA"]Oikeastaan moiset rumat ja kuluneet kotterot pitäisi hävittää mahdollisimman pian tai vähintäänkin myydä eteenpäin itänaapuriin.[/quote]"Rumat ja kuluneet kotterot" -ilmaus näyttäisi tässä viittaavaan aivan väärään asiaan, sillä eräällä kunnallisella bussiyhtiöllä on reilusti kuluneempia autoja. Näistä kunnallisen bussiyhtiön kuluneimmista autoista käytetään B12:n keksimää **********-nimitystä. Vieläkin kuluneempia autoja Tampereen lähistöltä löytyy, sillä Luopioisten Linjalla on käytössä hyvin vanhaa ja kulunutta kalustoa.
[quote="B10LA"]Ja sanottakoon vielä tästä räminästä, että tämän autotyypin edustajat ovat sen suhteen melko pitkälle samanlaisia. Vaikka toki se hirvittävä jyminä ja jytinä, mikä tuli tutuksi varsinkin näillä vanhemman korityypin edustajilla matkatessa, johtuukin osittain vaihdelaatikosta, niin silti sitä tärinää ja meteliä ei kestäisi enää kokea. Pahinta oli silloin kuin #603 :s sa oli vielä scanian oma vaihteisto. Se kyllä karkoitti matkustajat hyvin pian auton etuosaan.[/quote]Näistä kahdesta viimeisestä lauseesta moderaattori DSC1104 taitaa olla hieman eri mieltä.
Posted: 02 Jan 2006, 14:01
by B10LA
[quote="mrl586"]"Rumat ja kuluneet kotterot" -ilmaus näyttäisi tässä viittaavaan aivan väärään asiaan, sillä eräällä kunnallisella bussiyhtiöllä on reilusti kuluneempia autoja. Näistä kunnallisen bussiyhtiön kuluneimmista autoista käytetään B12:n keksimää **********-nimitystä. [/quote]
Ehkäpä, mutta nämä nivelet ovatkin kolme vuotta otsikon autoa vanhempia ja niillä on takanaan huomattavasti enemmän kilometrejä kuin tällä LL #19:llä. Käytössä autot kuluvat. Silti TKL pitää yleisesti ottaen parempaa huolta autoistaan kuin muut. Kuitenkin tämä otsikon auto on alusta asti ollut mielestäni ruma, sillä sisustukselliset väri ym. valinnat ovat menneet todella metsään.
Posted: 02 Jan 2006, 14:32
by mrl586
[quote="B10LA"]Käytössä autot kuluvat. Silti TKL pitää yleisesti ottaen parempaa huolta autoistaan kuin muut.[/quote]Kuulin muutama kuukausi sitten B12:lta toisenlaista tietoa. Hänen mukaansa erään Tampereen seudulla toimivan yksityisen bussiyrityksen autot ovat kilpailijoiden autoja paremmassa kunnossa.
[quote="B10LA"]Kuitenkin tämä otsikon auto on alusta asti ollut mielestäni ruma, sillä sisustukselliset väri ym. valinnat ovat menneet todella metsään.[/quote]"Kauneus on katsojan silmissä"
Posted: 05 Jan 2006, 07:39
by DSC1104
Tuollaisiin makuasiakiistoihin on oikeastaan sangen hedelmätöntä ottaa osaa.
Ristiriita?
Posted: 06 Jan 2006, 02:13
by mrl586
[quote="Eppu"]Minun mielestä nämä K-alustaiset ovat loistavia autoja, eikä perä ole liian korkealla vaikka kiipeämiseltä se toki hieman tuntuukin sinne peräpenkille hivuttautua. Saisivat vaan nostaa sitä ikkunalinjaa niin sitten olisi hyvä. Muuten peräpää on hyvin avara ja valoisa tämän ikkunamaisen kattoluukun takia, ja se tekee peräpenkistä itse asiassa hyvinkin viihtyisän matkustaa.[/quote]Miksi kehut kilpailevalla forumilla (ks. lainaus yläpuolelta) uutta K-alustaista Scalaa, mutta haukut täällä (ks. lainaukset alapuolelta) hieman vanhempaa matalalattiabussityyppiä?
[quote="B10LA"]Itse asiassa olen aina pitänyt kyseistä autoa koko Tampereen seudun ylivoimaisesti rumimpana bussina, koska sen sisustus on hyvin harmaa/musta ja ankea.[/quote]
[quote="B10LA"]Tässä länskän #19 :s sa (ja muissa saman sarjan yksilöissä) on vielä sellainen kurja puoli, että ne ovat sisustukseltaan niin uskomattoman rumia, ettei niillä tee mieli ollenkaan matkustaa. Mustat ja harmaat otetangot / kattokanavat ym. sekä kaiken kukkuraksi penkit, joissa on likaisenpunainen ja kulunut kangasverhoilu. Hyi![/quote]
[quote="B10LA"]Kuitenkin tämä otsikon auto on alusta asti ollut mielestäni ruma, sillä sisustukselliset väri ym. valinnat ovat menneet todella metsään.[/quote]Näissä uusissa Scaloissa on käytetty hyvin tummia sisävärejä, jopa tummempia kuin B10LA:n haukkumissa autoissa. Tummat sisävärit tekevät B10LA:n mukaan sisustuksen hyvin ankeaksi. Tällä B10LA:n kertomalla perusteella voidaankin tehdä sellainen johtopäätös, että uudet K-alustaiset Scalat ovat sisustukseltaan ankeampia kuin tämän aiheen otsikossa mainitut Carruksen tuotteet. B10LA:n toisesta väitteestä voidaan päätellä, että näissä uusissa ja rumissa Scaloissa on täysin metsään mennyt sisustus. Eräästä B10LA:n väitteestä voidaan päätellä myös, että uusissa Scaloissa on niin ruma sisustus, ettei niillä tee mieli matkustaa ollenkaan. Nämä johtopäätökset ovat ristiriidassa Epun kilpailevalta forumilta lainatun väitteen kanssa, jossa Eppu väittää uusien Scalojen olevan loistavia autoja, joilla matkustaa hyvin mielellään.
[quote="B10LA"]Jos jostain päästä pitäis autoja alkaa poistaa, niin tämä yksilö on kyllä minun listassani ylivoimainen ykkönen sen suhteen![/quote]Hmm... noiden ristiriitaisten väitteiden perusteella epäilen, että tämä auto ei todellisuudessa ole poistolistallasi ylivoimainen ykkönen.
Posted: 06 Jan 2006, 19:49
by B10LA
Nämä uudet scanian K230:t scala-korilla ovat loistavia autoja. Ne ovat hiljaisia, niissä on vähäinen kulutus ja yhtiöstä riippuen sisävärit ovat ihan OK - toki PL on tämän suhteen kärkipäätä.
Toki harmaat sisävärit eivät ole mitenkään kovin miellyttävä juttu, varsinkaan kun sitä värikkyyttä olisi saatavana sisustukseen.
Mitä sitten tulee tähän otsikon autoon, niin scalat päihittävät sen silti joka suhteessa. Tuskin kovin moni hyppii riemusta, kun matkustaa sellaisella bussilla, jossa on likaisen punaiset penkit ja kulunut musta sisustus - ja kaiken kukkuraksi olen vielä kuullut huhuja, että kyseisessä yksilössä olisi osa penkeistä homeessa! Ja toki nuo linkaamani kuvat kertovat paljon!
Koko kurjuuden kruunaa kuitenkin alusta ja moottori, jotka luovat varsinkin tyhjäkäynnillä sellaisen tärinän, metelin ja jytinän ettei kyseistä autoa edes viitsi ulkoapäin katsella.
Paljon on siis kehitys mennyt eteenpäin 15 vuodessa.
Posted: 06 Jan 2006, 21:11
by mrl586
[quote="B10LA"]Nämä uudet scanian K230:t scala-korilla ovat loistavia autoja. Ne ovat hiljaisia, niissä on vähäinen kulutus ja yhtiöstä riippuen sisävärit ovat ihan OK - toki PL on tämän suhteen kärkipäätä. [/quote]N-Scaniat ovat myöskin hiljaisia autoja, koska niissä on alustavalmistajan tekemä moottorin äänieristys. Kulutukseltaan N-Scaniat voittavat pahimman kilpailijansa tuotteet.
[quote="B10LA"]Toki harmaat sisävärit eivät ole mitenkään kovin miellyttävä juttu, varsinkaan kun sitä värikkyyttä olisi saatavana sisustukseen.[/quote]Scaloihinkin on saatavana värikkyyttä. Esimerkiksi Paunun Scaloissa on kattokanavien lähistöllä marjapuuronväristä sävyä.
[quote="B10LA"]Mitä sitten tulee tähän otsikon autoon, niin scalat päihittävät sen silti joka suhteessa. Tuskin kovin moni hyppii riemusta, kun matkustaa sellaisella bussilla, jossa on likaisen punaiset penkit ja kulunut musta sisustus - ja kaiken kukkuraksi olen vielä kuullut huhuja, että kyseisessä yksilössä olisi osa penkeistä homeessa! Ja toki nuo linkaamani kuvat kertovat paljon![/quote]Päteekö ensimmäinen lauseesi myös silloin, kun on kyse korin kestävyydestä ja korjauskelpoisuudesta?
Lasikuidusta valmistettu Scalan keula hajoaa heti ensimmäisestä lumikasakosketuksesta. Esimerkiksi erään TKL:n viime vuoden hankintaerään kuuluva kolhittu Scala näytti keulan perusteella ihan huonokuntoiselta linja-autovanhukselta. Vastaavasta lumikasakosketuksesta Länsilinjat #19:n keulaan ei tule mitään vaurioita.
Korjauskelpoisuudeltaan ruostumattomasta teräksestä valmistettu Carrus K204L-kori voittaa alumiinisen Lahti Scalan. Scalan keulan korjaamiseen tarvitaan valmistajalta saatavia erikoisosia, mutta Carrus K204L:n saa korjattua tavallisesta metallilevystä tehdyillä osilla. Jokaisella bussiyrityksellä on metallintaivutukseen tarvittavat laitteet.
Mikä värisävy on mielestäsi likaisen punaista? Mikä on mielestäsi puhtaanpunainen värisävy? Määrittele nämä värit nettisivuilla käytetyssä RGB-muodossa.
Joskus tulevaisuudessa Scaloissa on Länsilinjat #19:n ikäisenä vielä kuluneempi sisustus - jos ne säilyvät edes niin kauan ehjinä. Tämän hetkisen arvion mukaan Scalojen keskimääräinen tekninen käyttöikä jää Carrus K204L-korimallin keskimääräistä käyttöikää lyhemmäksi mm. surkean laadun takia.
Mainitsemasi homehuhu ei taida pitää paikkaansa, sillä miksi Swebus olisi hankkinut "homeisten" autojen Linjebussille palauttamisen jälkeen vielä yhden auton (LB 2706) samasta sarjasta? Jos näissä kahdessa autossa (LB 2707 ja 2713) olisi todellisuudessa ollut hometta, olisi vastaava home-esiintymä myös löytynyt hyvin suurella todennäköisyydellä sarjan muistakin autoista!
[quote="B10LA"]Koko kurjuuden kruunaa kuitenkin alusta ja moottori, jotka luovat varsinkin tyhjäkäynnillä sellaisen tärinän, metelin ja jytinän ettei kyseistä autoa edes viitsi ulkoapäin katsella.[/quote]Länsilinjat #19 ei tärise käytännössä ollenkaan liikkeellä ollessaan. Auton ulkopuolelle meteliä kuulu käytännössä ollenkaan, koska kaikissa N-Scanioissa on Scanian valmistama laadukas äänieristyspaketti. Helsingin Bussiliikenteeltä syksyllä poistunut HelB 9201 on lähes yhtä hiljainen kuin nämä uudet Scania K230-alustalle rakennetut Scalat. Äänenvoimakkuuseroa taitaa olla vain pari desibeliä uuden Scalan eduksi.
[quote="B10LA"]Paljon on siis kehitys mennyt eteenpäin 15 vuodessa.[/quote]Kehitys on kyllä mennyt eteenpäin, mutta huonompaan suuntaan erityisesti korien kestävyyden osalta.
EDIT: muutettu joitain sanoja
Posted: 07 Jan 2006, 21:26
by Kabus TG-6L
[quote="mrl586"]Mainitsemasi homehuhu ei taida pitää paikkaansa, sillä miksi Swebus olisi hankkinut "homeisten" autojen Linjebussille palauttamisen jälkeen vielä yhden auton (LB 2706) samasta sarjasta? Jos näissä kahdessa autossa (LB 2707 ja 2713) olisi todellisuudessa ollut hometta, olisi vastaava home-esiintymä myös löytynyt hyvin suurella [/quote]
Moi!!
Kommentoisin kyseistä väitettä hivenen:
Homeongelmat eivät välttämättä ole kuitenkaan autosarjakohtaisia. Toki joissakin malleissa saattaa olla kroonista homeongelmaa lähes kaikissa yksilöissä, mutta yleensä useimmiten home-esiintymään on joku luonnollisempi selitys.
Itse olen törmännyt muun muassa erään mallisarjan autoihin, jotka ovat olleet rajussa kolarissa, ja korjattu sen jälkeen liikennekelpoiseen kuntoon. Tälläisissä tapauksissa korin eläminen on monesti niin suurta, että ansioitunutkaan koriseppä ei saa autoa enää täysin tiiviiksi, jolloin kosteus pääsee auton rakenteisiin ja sitä kautta hometta muodostamaan. Tälläisiä yksilökohtaisia homevaurioita esiintyy kaikissa muutamaa vuotta vanhemmissa mallisarjoissa. Syyt niihin ovat mitä moninaisempia.
Kannattaa toverit hieman tarkemmin miettiä sanavalintojaan, ennen kuin menee suoralta kädeltä tyrmäämään ja haukkumaan jotain mallisarjaa yhden homeongelma-auton vuoksi!
Kaikesta huolimatta upeaa lauantai-iltaa kaikille, allekirjoittaneella alkaa saunavuoro ja sen päälle viikon raadannan jälkeen ansaitulta tuntuvat saunaoluet! :lol:
Posted: 10 Jan 2006, 18:20
by mrl586
[quote="runxxor"]Lainaus:
Kun pitkään oli ajettu lähes pelkästään Torni-Volvoilla, tuntui matalalattia-Scania aluksi todella oudolta. Carruksen toteuttama ohjaamojärjestely oli täysin uusi. Ratin säädöt olivat kummalliset. Vippiovien sulkeutuminen tuntui kestävän ikuisuuden verrattuna vanhoihin kääntöoviin. Jos reppukotelon kansi oli lepäämässä ohjaamon lattiaa vasten, putosi kansi porttia avattaessa alas estäen portin sulkemisen ym. ym. Moottorin ääni kuului ohjaamossa melko vaimeana, mutta mitä taaemmaksi matkustamossa meni, sitä kovemmaksi yltyivät tärinä ja melu. Meluisuus oli kuitenkin ehkä enemmänkin Carruksen korin huonon eristyksen syytä kuin Scanian. Yleisvaikutelma autoista oli kuitenkin hiukan kolkko.
Lähde:
http://www.saunalahti.fi/sisaarim/hkltarinat9402.htm
Olen täsmälleen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Juuri tältä tuntui 90-luvun alussa kun Scaniat yleistyivät seudulla.[/quote]Kommentoin ensiksi hieman tuota runxxorin lainaamaa tekstiä. Länsilinjojen autossa 19 ei taida olla samanlaista reppukoteloa kuin tuossa tekstissä mainitussa autossa.
Runxxorin tekstissä on ainakin yksi asiavirhe. Scaniat yleistyivät pk-seudulla 80-luvun lopussa kun HKL kävi ostamassa ison erän korkealattiaisia Scanioita.
Posted: 10 Jan 2006, 21:29
by B10LA
[quote="mrl586"]Runxxorin tekstissä on ainakin yksi asiavirhe. Scaniat yleistyivät pk-seudulla 80-luvun lopussa kun HKL kävi ostamassa ison erän korkealattiaisia Scanioita.[/quote]Nuo parikymmentä yksilöä ovat kokonaisuutta ajatellen sellainen määrä, ettei mistään yleistymisestä voida kyllä puhua. Mahuri-volvoja kun hankittiin vielä tuosta hetkestä eteenpäin monen vuoden ajan moninkertainen määrä - vielä kun ottaa huomioon paljonko näitä volvoja hankittiin yhteensä koko seudulle!
Ja mitä tulee Scania N113CLB-LG -alustaan, niin paljnkos niitä valmistettiin/hankittiin yhteensä? Pääkaupunkiseudulle näitä autoja tuli noin 10 kappaletta yhteensä, ja nämä autot ovat kaikki seudulta poistuneet. Kertonee tämän mallin laadusta jotain (varsinkin kun näillä mahurivolvoilla ajellaan vieläkin!)...?
Posted: 10 Jan 2006, 21:38
by mrl586
[quote="B10LA"]Pääkaupunkiseudulle näitä autoja tuli noin 10 kappaletta yhteensä, ja nämä autot ovat kaikki seudulta poistuneet. Kertonee tämän mallin laadusta jotain (varsinkin kun näillä mahurivolvoilla ajellaan vieläkin!)...?[/quote]Oletko aivan varma, että kaikki ovat poistuneet seudulta? Vuoden 2005 syksyllä Helsinkiin muutti OFU-467.
PS. Eipäs haukuta Scanioita mahurivolvoiksi.
Posted: 11 Jan 2006, 19:23
by utelias
[quote="mrl586"]Oletko aivan varma, että kaikki ovat poistuneet seudulta? Vuoden 2005 syksyllä Helsinkiin muutti OFU-467.[/quote]
Ajetaanko tuolla autolla Helsingissä kilpailutettua linjaliikennettä?