Page 1 of 1

Kaupunginvaltuutettu Lepistö siirtäisi TKL:n maakaasuaikaan

Posted: 18 Dec 2005, 19:20
by mrl586
[quote="Aamulehti 17.12.2005"]Joonas Lepistö (sd) haluaa, että kaupungin liikennelaitoksen TKL:n bussit siirtyvät maakaasun käyttäjiksi. Hän esittää valtuustoaloitteessaan, että kaupunki valmistelee ohjelman uusiutuvien energialähteiden käyttämiseksi TKL :s sä ja että "kaupunki ottaa näin todellisen askeleen kohti puhtaampaa ympäristöä". Lepistön mukaan Helsingissä homma toimii jo. Hän vaatii, että Tampere vastaa pääkaupungin haasteeseen.[/quote]Uusiutuvien energialähteiden käyttäminen polttoaineena on järkevä idea, mutta polttoainevalintaa tulisi miettiä uudelleen. Esimerkiksi Ruotsissa ja Brasiliassa polttoaineena käytettävä etanoli voisi olla sopiva ratkaisu.

Kaupunginvaltuuston kokouksen pöytäkirja valtuutettu Lepistön ehdotuksen osalta (*.doc-tiedosto)
Valtuustoaloite (*.pdf-tiedosto)

EDIT: Lisätty kaksi linkkiä

Re: Kaupunginvaltuutettu Lepistö siirtäisi TKL:n maakaasuaik

Posted: 18 Dec 2005, 22:46
by mrl586
[quote="runxxor"][quote="mrl586"]Uusiutuvien energialähteiden käyttäminen polttoaineena on järkevä idea, mutta polttoainevalintaa tulisi miettiä uudelleen. Esimerkiksi Ruotsissa ja Brasiliassa polttoaineena käytettävä etanoli voisi olla sopiva ratkaisu.[/quote]

Milläköhän perusteella?[/quote]Ainakin Volvon valmistamat maakaasubussit ovat olleet dieselbusseja epäluotettavempia. Jotain maakaasubussien epäluotettavuudesta kertoo se, että HelB:n vanhimmat matalalattiaiset dieselbussit olivat ajossa maakaasubussien seisoessa samaan aikaan varikolla.

Etanolibussien tekniikka on yhtä luotettavaa kuin dieselbusseissa, siksi ne ovat maakaasubusseja järkevämpi hankinta.

Posted: 19 Dec 2005, 04:27
by DSC1104
Olennaista on miettiä, mistä linja-autojen vapauttama hiilidioksidi on peräisin. Esimerkiksi etanolin kohdalla se on luonnosta peräisin. Maakaasu ei ole kasvihuonekaasujen kannalta ensinkään kestävä ratkaisu. Maakaasun lähes ainoa etu on pakokaasujen "myrkyttömyys" ja ehkä se, että ottomoottori ei tärise eikä aiheuta meteliä dieselmoottorin tapaan. Asettaisin painon arvioita tehtäessä kuitenkin kasvihuoneilmiön torjuntaan. Ilmastonmuutokset ovat kuitenkin aikamme vakavimpia ongelmia.

JBA-831: Maakaasumoottorin toimintaperiaatetta käsittelevä keskustelu on siirretty tänne

Re: Kaupunginvaltuutettu Lepistö siirtäisi TKL:n maakaasuaik

Posted: 19 Dec 2005, 10:46
by mrl586
[quote="Aamulehti 17.12.2005"]Joonas Lepistö (sd) haluaa, että kaupungin liikennelaitoksen TKL:n bussit siirtyvät maakaasun käyttäjiksi. Hän esittää valtuustoaloitteessaan, että kaupunki valmistelee ohjelman uusiutuvien energialähteiden käyttämiseksi TKL :s sä ja että "kaupunki ottaa näin todellisen askeleen kohti puhtaampaa ympäristöä". Lepistön mukaan Helsingissä homma toimii jo. Hän vaatii, että Tampere vastaa pääkaupungin haasteeseen.[/quote]Lepistön ehdotuksen ongelmana on myös se, että maakaasu ei ole uusiutuva energianlähde. Suurin osa maakaasusta saadaan öljykentiltä.

Posted: 30 Dec 2005, 01:27
by mrl586
Kaupunginvaltuutettu Lepistön ehdotus on EU:n vaatimusten vastainen, sillä: [quote="STT, YLE24"]EU vaatii, että vuoteen 2010 mennessä 5,75 prosenttia liikennepolttonesteistä on kotimaista alkuperää.[/quote]Tietojeni mukaan Suomesta ei löydy yhtään öljykenttää, josta saisi maakaasua.

Lähde: http://www.yle.fi/uutiset/24h/id24509.html

Aiheeseen liittyvä mielipidekirjoitus tulossa...

Posted: 23 Jan 2006, 02:22
by mrl586
Kaupunginvaltuutettu Lepistö (sd) on viime viikon aikana kirjoittanut Aamulehden mielipidesivulle kaksi pikaratikkaa kannattavaa mielipidekirjoitusta, joiden yhteydessä on ollut juttua myös maakaasubusseista. Tämän viikon aikana Aamulehteen ilmestyy mrl586:lta (Aamulehdessä nimimerkki Etanolibussien ystävä) etanolibusseja kannattava mielipidekirjoitus.

Re: Aiheeseen liittyvä mielipidekirjoitus tulossa...

Posted: 24 Jan 2006, 11:29
by DSC1104
[quote="mrl586"]Kaupunginvaltuutettu Lepistö (sd) on viime viikon aikana kirjoittanut Aamulehden mielipidesivulle kaksi pikaratikkaa kannattavaa mielipidekirjoitusta, joiden yhteydessä on ollut juttua myös maakaasubusseista. Tämän viikon aikana Aamulehteen ilmestyy mrl586:lta (Aamulehdessä nimimerkki Etanolibussien ystävä) etanolibusseja kannattava mielipidekirjoitus.[/quote]Kirjoitus julkaistiin tänään (kirjoittajan omalla nimellä). Kirjoitus on muotoiltu nasevasti ja hyvää kielenkäyttöä noudattaen. Asiapitoisuuskin oli varsin hyvällä mallilla, tosin Scaniakin saattaa alkaa valmistaa ja myydä kaasukäyttöisiä linja-autoja Pohjolankin (ml. Suomi) markkinoille. Kaikki riippuu monesta asiasta, esimerkiksi kysynnän kehittymisestä. Scania on periaatteessa valmis markkinoimaan Suomeen myös etanoliratkaisua, mikäli potentiaalisia käyttäjiä tosissaan alkaa ilmaantua.

Posted: 24 Jan 2006, 12:10
by mrl586
Kyseinen mielipidekirjoitus löytyy nyt myös täältä.

EDIT: Linkki päivitetty

Re: Kaupunginvaltuutettu Lepistö siirtäisi TKL:n maakaasuaik

Posted: 25 Jan 2006, 01:51
by mrl586
[quote="mrl586"]Uusiutuvien energialähteiden käyttäminen polttoaineena on järkevä idea, mutta polttoainevalintaa tulisi miettiä uudelleen.[/quote]Tästä linkistä löytyy tietoa dieselin korvaajista.

Posted: 11 Feb 2006, 04:07
by mrl586
Liikennelaitoksen johtokunta valmisteli Lepistön aloitetta 7.2.2006 pidetyssä kokouksessa. Tuon kokouksen pöytäkirjaa ei ole vielä tarkistettu, mutta
kokouksen esityslistalta selviää korjaamopäällikkö Reijo Niemisen kanta asiaan.

Posted: 11 Mar 2006, 01:06
by mrl586
Lepistön valtuustoaloitetta on käsitelty 6.3.2006 kaupunginhallituksen kokouksessa. Kokouksen pöytäkirja löytyy
täältä.

Posted: 11 Mar 2006, 18:37
by B12
Kävipä tässä mielessä sellainen seikka, että mikä liikennöitsijä sitten hankkiikaan maakaasu-autoja Tampereelle, tulee saamaan myös positiivista mainosta ympäristötekona.

Maakaasun tankkausasema tulee Tampereelle joka tapauksessa, sijainnista vain ei ole tietoa. Mainittakoon, että esim Länsilinjojen autoja tankataan paljon muuallakin kuin esim oman pihan polttoainepisteellä. Tässä mielessä pelottelut kaasutankkausaseman hinnalla ovat jossain määrin turhia, voisihan TKL-tuottaja neuvotella tankkauspisteen mahdollisimman lähelle Nekalan aluetta, josta sitten hoidettaisiin mahdolliset maakaasubussilinjat.

Vapautuvaa CNG-kalustoa voisi myös hankkia esim Ruotsista. En ole ihan varma kuinka monta vanhoista Lund:n kaasubusseista ovat vapaana, osahan meni Borås:iin ja loppuja suunniteltiin myytäväksi Puolaan, jossa CNG tekee vahvaa tulemistaan.

Maakaasu on yksi biopolttoaine muiden joukossa. Erilaisia vaihtoehtoja kannattaa edelleen tutkia.

Posted: 11 Mar 2006, 20:44
by mrl586
[quote="B12"]Maakaasu on yksi biopolttoaine muiden joukossa.[/quote]B12:lla on aika kummallinen näkemys biopolttoaineista. Yleensä fossiilisia polttoaineita ei nimittäin lasketa biopolttoaineiksi. Sen sijaan esimerkiksi kaatopaikalta saatava biokaasu lasketaan biopolttoaineeksi.

Posted: 12 Mar 2006, 01:07
by B12
[quote="mrl586"][quote="B12"]Maakaasu on yksi biopolttoaine muiden joukossa.[/quote]B12:lla on aika kummallinen näkemys biopolttoaineista. Yleensä fossiilisia polttoaineita ei nimittäin lasketa biopolttoaineiksi. Sen sijaan esimerkiksi kaatopaikalta saatava biokaasu lasketaan biopolttoaineeksi.[/quote]
Tunnustan kylläkin lukevani maakaasun jossain määrin biopolttoaineeksi, vaikkei kyseessä olekaan uusiutuva energiavara vaan fossiilinen polttoaine. BIO-kirjainyhdistelmälle haen omassa viestissäni lähinnä kaikua "ympäristöystävällinen".

Vaikka TKL-tuottaja ei tulekaan näillä näkymin hankkimaan ainuttakaan eri polttoaineella toimivaa linja-autoa kuin diesel, on suuntaus selvä, elokuussa 2006 on käytössä 12 euro IV normeihin pääsevää dieselbussia, 2007 jo 22 kpl ja 2008 32 kpl.

Posted: 12 Mar 2006, 01:47
by mrl586
[quote="B12"]Vaikka TKL-tuottaja ei tulekaan näillä näkymin hankkimaan ainuttakaan eri polttoaineella toimivaa linja-autoa kuin diesel, on suuntaus selvä, elokuussa 2006 on käytössä 12 euro IV normeihin pääsevää dieselbussia, 2007 jo 22 kpl ja 2008 32 kpl.[/quote]Milloin TKL:lle tulee ensimmäinen Euro V -päästöinen auto?

Posted: 14 Mar 2006, 20:04
by JBA-831
[quote="B12"]Vapautuvaa CNG-kalustoa voisi myös hankkia esim Ruotsista. En ole ihan varma kuinka monta vanhoista Lund:n kaasubusseista ovat vapaana, osahan meni Borås:iin ja loppuja suunniteltiin myytäväksi Puolaan, jossa CNG tekee vahvaa tulemistaan.[/quote]Toivottavasti nuo Lundin maakaasubussit ovat jotain saksalaismerkkiä, sillä Helsingissä Volvon valmistamat maakaasubussit ovat olleet erittäin epäluotettavia.