Mistä syistä TKL 606:n alustaa ei korjattu?
Posted: 22 Nov 2005, 01:09
TKL 606:n runko katkesi :bawling: hieman yli kolme vuotta sitten. B12:n mukaan rungon katkeaminen huomattiin siitä, että auton takaovi ei mennyt kiinni. Auto ajettiin liikennelaitokselta saadun tiedon mukaan viimeiseen leposijaansa.
Auto olisi pystytty korjaamaan Tampereen kaupungin liikennelaitoksella, sillä liikennelaitoksella on aiempaa kokemusta katkenneiden runkojen korjaamisesta. Liikennelaitoksen historiikin mukaan liikennelaitos teki vastaavanlaisia korjauksia vuonna 1969 hankittuihin Mopo-Vanajiin sekä vuonna 1971 hankittuihin kevyt-Sisuihin.
Pääkaupunkiseudulla on korjattu matalalattiabussien katkenneita runkoja entistä ehompaan kuntoon.
Scania N113CLB-LG-alustat ovat rakenteeltaan korkealattiabussin alustoja, joihin on rakennettu matalalattiainen etuosa. Tämä käy hyvin selvästi ilmi syksyllä 1991 käyttöönotetusta matalalattiaisesta Oy Scan-Auto Ab:n esittelyautosta JBA-831. Alustanumeron perusteella JBA-831 olisi valmistunut jo vuonna 1988! Vuonna 1988 matalalattiabussi oli vielä täysin tuntematon käsite!
Koska muualla tehtiin tämäntapaisia alustakorjauksia, ei korjauksen hinta voinut olla este auton korjaamisella! Seuraavista lainauksista selviää, että Tampereen kaupungin liikennelaitoksen korjaamolla on liikaa korjaamohenkilökuntaa:
[quote="sputter"]Luin kanssa saman jutun ja lensin tyrmistyksestä perseelleni.
Siis miten voi olla mahdollista, että TKL:n korjaamo työllistää 70 ihmistä, automäärän ollessa vain n. 150??????????[/quote]Muutama vuosi aiemmin julkaistu Aamulehden Moro-liitteen "Kestääkö Nysse paineet" -juttu kertoo suomalaisten bussiyhtiöiden korjaamojen henkilöstömääristä tälläistä: [quote="Aamulehti/Moro"]
Helsingissä liikennöivä Suomen Turistiautojen toimitusjohtaja Urpo Vihervaara kertoo, että hesalaiset purskahtivat nauruun, kun kuulivat, paljonko TKL:n korjaamolla on miehiä töissä.
Tässä asiassa TKL kieltämättä hallitsee ennätystä: firmassa on 159 autoa ja 81 miestä korjaamolla töissä. HKL:n korjaamolla on 80 miestä ja 360 autoa, Turistiautoilla on 37 asentajaa ja 240 autoa. Ruotsista kerrotaan legandaa jättifirmasta, jossa kukin asentaja huolehtii 16 autosta.[/quote]
Korjaamohenkilöstönkään määrä ei ole edellä olleiden lainauksien perusteella este 606:n rungon korjaamiselle.
Olikohan auton rungon korjaamatta jättämiselle ollenkaan mitään järkevää syytä?
PS. Sääntöjä ei saa rikkoa tässä aiheessa, vaikka aiheen otsikko kuulostaakin eräiden mielestä hyvin lupaavalta.
Auto olisi pystytty korjaamaan Tampereen kaupungin liikennelaitoksella, sillä liikennelaitoksella on aiempaa kokemusta katkenneiden runkojen korjaamisesta. Liikennelaitoksen historiikin mukaan liikennelaitos teki vastaavanlaisia korjauksia vuonna 1969 hankittuihin Mopo-Vanajiin sekä vuonna 1971 hankittuihin kevyt-Sisuihin.
Pääkaupunkiseudulla on korjattu matalalattiabussien katkenneita runkoja entistä ehompaan kuntoon.
Scania N113CLB-LG-alustat ovat rakenteeltaan korkealattiabussin alustoja, joihin on rakennettu matalalattiainen etuosa. Tämä käy hyvin selvästi ilmi syksyllä 1991 käyttöönotetusta matalalattiaisesta Oy Scan-Auto Ab:n esittelyautosta JBA-831. Alustanumeron perusteella JBA-831 olisi valmistunut jo vuonna 1988! Vuonna 1988 matalalattiabussi oli vielä täysin tuntematon käsite!
Koska muualla tehtiin tämäntapaisia alustakorjauksia, ei korjauksen hinta voinut olla este auton korjaamisella! Seuraavista lainauksista selviää, että Tampereen kaupungin liikennelaitoksen korjaamolla on liikaa korjaamohenkilökuntaa:
[quote="sputter"]Luin kanssa saman jutun ja lensin tyrmistyksestä perseelleni.
Siis miten voi olla mahdollista, että TKL:n korjaamo työllistää 70 ihmistä, automäärän ollessa vain n. 150??????????[/quote]Muutama vuosi aiemmin julkaistu Aamulehden Moro-liitteen "Kestääkö Nysse paineet" -juttu kertoo suomalaisten bussiyhtiöiden korjaamojen henkilöstömääristä tälläistä: [quote="Aamulehti/Moro"]
Helsingissä liikennöivä Suomen Turistiautojen toimitusjohtaja Urpo Vihervaara kertoo, että hesalaiset purskahtivat nauruun, kun kuulivat, paljonko TKL:n korjaamolla on miehiä töissä.
Tässä asiassa TKL kieltämättä hallitsee ennätystä: firmassa on 159 autoa ja 81 miestä korjaamolla töissä. HKL:n korjaamolla on 80 miestä ja 360 autoa, Turistiautoilla on 37 asentajaa ja 240 autoa. Ruotsista kerrotaan legandaa jättifirmasta, jossa kukin asentaja huolehtii 16 autosta.[/quote]
Korjaamohenkilöstönkään määrä ei ole edellä olleiden lainauksien perusteella este 606:n rungon korjaamiselle.
Olikohan auton rungon korjaamatta jättämiselle ollenkaan mitään järkevää syytä?
PS. Sääntöjä ei saa rikkoa tässä aiheessa, vaikka aiheen otsikko kuulostaakin eräiden mielestä hyvin lupaavalta.