Page 1 of 1

Mistä syistä TKL 606:n alustaa ei korjattu?

Posted: 22 Nov 2005, 01:09
by mrl586
TKL 606:n runko katkesi :bawling: hieman yli kolme vuotta sitten. B12:n mukaan rungon katkeaminen huomattiin siitä, että auton takaovi ei mennyt kiinni. Auto ajettiin liikennelaitokselta saadun tiedon mukaan viimeiseen leposijaansa.

Auto olisi pystytty korjaamaan Tampereen kaupungin liikennelaitoksella, sillä liikennelaitoksella on aiempaa kokemusta katkenneiden runkojen korjaamisesta. Liikennelaitoksen historiikin mukaan liikennelaitos teki vastaavanlaisia korjauksia vuonna 1969 hankittuihin Mopo-Vanajiin sekä vuonna 1971 hankittuihin kevyt-Sisuihin.

Pääkaupunkiseudulla on korjattu matalalattiabussien katkenneita runkoja entistä ehompaan kuntoon.

Scania N113CLB-LG-alustat ovat rakenteeltaan korkealattiabussin alustoja, joihin on rakennettu matalalattiainen etuosa. Tämä käy hyvin selvästi ilmi syksyllä 1991 käyttöönotetusta matalalattiaisesta Oy Scan-Auto Ab:n esittelyautosta JBA-831. Alustanumeron perusteella JBA-831 olisi valmistunut jo vuonna 1988! Vuonna 1988 matalalattiabussi oli vielä täysin tuntematon käsite!

Koska muualla tehtiin tämäntapaisia alustakorjauksia, ei korjauksen hinta voinut olla este auton korjaamisella! Seuraavista lainauksista selviää, että Tampereen kaupungin liikennelaitoksen korjaamolla on liikaa korjaamohenkilökuntaa:
[quote="sputter"]Luin kanssa saman jutun ja lensin tyrmistyksestä perseelleni.
Siis miten voi olla mahdollista, että TKL:n korjaamo työllistää 70 ihmistä, automäärän ollessa vain n. 150??????????[/quote]Muutama vuosi aiemmin julkaistu Aamulehden Moro-liitteen "Kestääkö Nysse paineet" -juttu kertoo suomalaisten bussiyhtiöiden korjaamojen henkilöstömääristä tälläistä: [quote="Aamulehti/Moro"]
Helsingissä liikennöivä Suomen Turistiautojen toimitusjohtaja Urpo Vihervaara kertoo, että hesalaiset purskahtivat nauruun, kun kuulivat, paljonko TKL:n korjaamolla on miehiä töissä.

Tässä asiassa TKL kieltämättä hallitsee ennätystä: firmassa on 159 autoa ja 81 miestä korjaamolla töissä. HKL:n korjaamolla on 80 miestä ja 360 autoa, Turistiautoilla on 37 asentajaa ja 240 autoa. Ruotsista kerrotaan legandaa jättifirmasta, jossa kukin asentaja huolehtii 16 autosta.[/quote]
Korjaamohenkilöstönkään määrä ei ole edellä olleiden lainauksien perusteella este 606:n rungon korjaamiselle.

Olikohan auton rungon korjaamatta jättämiselle ollenkaan mitään järkevää syytä?

PS. Sääntöjä ei saa rikkoa tässä aiheessa, vaikka aiheen otsikko kuulostaakin eräiden mielestä hyvin lupaavalta.

Posted: 22 Nov 2005, 04:53
by DSC1104
Todennäköisesti 606:n kohdalla esteenä oli kuitenkin kustannukset. 2000-luvulla ei nähty mielekkääksi tehdä isoa satsausta tällaiseen kohteeseen.

Re: Mistä syistä TKL 606:n alustaa ei korjattu?

Posted: 22 Nov 2005, 14:58
by B12
[quote="mrl586"]Koska muualla tehtiin tämäntapaisia alustakorjauksia, ei korjauksen hinta voinut olla este auton korjaamisella! Seuraavista lainauksista selviää, että Tampereen kaupungin liikennelaitoksen korjaamolla on liikaa korjaamohenkilökuntaa:
[quote="sputter"]Luin kanssa saman jutun ja lensin tyrmistyksestä perseelleni.
Siis miten voi olla mahdollista, että TKL:n korjaamo työllistää 70 ihmistä, automäärän ollessa vain n. 150??????????[/quote]
Korjaamohenkilöstönkään määrä ei ole edellä olleiden lainauksien perusteella este 606:n rungon korjaamiselle.

Olikohan auton rungon korjaamatta jättämiselle ollenkaan mitään järkevää syytä?
[/quote]

TKL:n korjaamohenkilökunta oli ylityöllistetty muiden N113CLB-AA-LG -tyyppisten autojen takia. Jotta ylipäätänsä nuo muut olisivat pysyneet ajokelvollisina ja tyydyttävässä kunnossa, tarvittiin väkeä 90-luvun alkaesta korjaamon puolella paljon, vaikka autojen kokonaismäärä vähenikin huippumäärästään lähes sadalla.

Nyt kun kaikista on päästy eroon, voidaan korjaamon henkilökuntaakin vähentää huomattavasti, vaikka vielä murheena onkin CN94UA-tyyppisiä autoja. Niiden korjaus onkin parempi keskittää Scan-autolle.

Se, paljonko nämä ongelma-autot tulivat maksamaan Tampereella asuville veronmaksajille, jää varmasti epäselväksi.

Re: Mistä syistä TKL 606:n alustaa ei korjattu?

Posted: 22 Nov 2005, 20:19
by mrl586
[quote="B12"][quote="mrl586"]Koska muualla tehtiin tämäntapaisia alustakorjauksia, ei korjauksen hinta voinut olla este auton korjaamisella! Seuraavista lainauksista selviää, että Tampereen kaupungin liikennelaitoksen korjaamolla on liikaa korjaamohenkilökuntaa:
[quote="sputter"]Luin kanssa saman jutun ja lensin tyrmistyksestä perseelleni.
Siis miten voi olla mahdollista, että TKL:n korjaamo työllistää 70 ihmistä, automäärän ollessa vain n. 150??????????[/quote]
Korjaamohenkilöstönkään määrä ei ole edellä olleiden lainauksien perusteella este 606:n rungon korjaamiselle.

Olikohan auton rungon korjaamatta jättämiselle ollenkaan mitään järkevää syytä?
[/quote]

TKL:n korjaamohenkilökunta oli ylityöllistetty muiden N113CLB-AA-LG -tyyppisten autojen takia. Jotta ylipäätänsä nuo muut olisivat pysyneet ajokelvollisina ja tyydyttävässä kunnossa, tarvittiin väkeä 90-luvun alkaesta korjaamon puolella paljon, vaikka autojen kokonaismäärä vähenikin huippumäärästään lähes sadalla.[/quote]Miten TKL:n korjaamohenkilökunta voi olla ylityöllistetty muiden N113CLB-AA-LG -tyyppisten autojen takia? Muissa yrityksissä N113CLB-AA-LG -tyyppiset autot on saatu pidettyä samassa - ellei jopa paremmassa kunnossa paljon pienemmällä korjaamohenkilömäärällä!

[quote="B12"]Se, paljonko nämä ongelma-autot tulivat maksamaan Tampereella asuville veronmaksajille, jää varmasti epäselväksi.[/quote]En laskisi näitä miksikään ongelma-autoiksi, sillä B12:n suosikkityypin autoista on aiheutunut paljon enemmän ongelmia. B12:n suosikkisarjasta TKL 400-407 on aiheutunut oikea murheenkryyni TKL:lle. Kaikki TKL:n omistamat B12:n suosikkityypin autot ovat palaneet ainakin kerran. Helsingistä B12:n suosikkityypin autot poistettiin huomattavan nuorena.

Re: Mistä syistä TKL 606:n alustaa ei korjattu?

Posted: 23 Nov 2005, 07:57
by DSC1104
[quote="B12"]... vaikka vielä murheena onkin CN94UA-tyyppisiä autoja. Niiden korjaus onkin parempi keskittää Scan-autolle.

Se, paljonko nämä ongelma-autot tulivat maksamaan Tampereella asuville veronmaksajille, jää varmasti epäselväksi.[/quote]OmniCityt kävivät kalliiksi etenkin tehtaalle itselleen takuiden muodossa. Maahantuoja myönsikin autokaupan "kaikkien aikojen harharetkeksi". Tosin kilpailijalla taisi tulla paljon nolompi ohari vastaavien tuotteidensa kanssa. :wink:

Posted: 05 Dec 2005, 13:21
by utelias
[quote="DSC1104"]Todennäköisesti 606:n kohdalla esteenä oli kuitenkin kustannukset. 2000-luvulla ei nähty mielekkääksi tehdä isoa satsausta tällaiseen kohteeseen.[/quote]

Kuinka paljon auton kunnostus olisi tullut maksamaan?

Re: Mistä syistä TKL 606:n alustaa ei korjattu?

Posted: 05 Dec 2005, 13:24
by utelias
[quote="mrl586"]
Pääkaupunkiseudulla on korjattu matalalattiabussien katkenneita runkoja entistä ehompaan kuntoon.[/quote]

Onko näiden autojen korjaukset olleet kestäviä? Ovatko nämä autot vielä liikenteessä?

Re: Mistä syistä TKL 606:n alustaa ei korjattu?

Posted: 05 Dec 2005, 15:53
by mrl586
[quote="utelias"]Onko näiden autojen korjaukset olleet kestäviä? Ovatko nämä autot vielä liikenteessä?[/quote]
1. kyllä ovat
2. kyllä ovat

RE:

Posted: 02 Sep 2009, 11:24
by mrl586
utelias wrote:
DSC1104 wrote:Todennäköisesti 606:n kohdalla esteenä oli kuitenkin kustannukset. 2000-luvulla ei nähty mielekkääksi tehdä isoa satsausta tällaiseen kohteeseen.
Kuinka paljon auton kunnostus olisi tullut maksamaan?
Paljon vähemmän kuin uuden auton hinta.