Page 1 of 1

Kattokanavatuuletuksen ja jäähdytysilmastoinnin erot

Posted: 06 Nov 2005, 09:30
by mrl586
[quote="B12M"][quote="mrl586"]Autosta löytyvä kattokanavatuuletus lasketaan ilmastoinniksi.[/quote]Valitettavasti kattokanavatuuletuksella ja ilmastoinnilla on melko tarkkaan yhtä paljon tekemistä keskenään, kuin yöllä/päivällä, mustalla/valkoisella jne jne. Ulkolämpötilan ollessa lähelläkin +20 astetta ja auringon paistaessa ei kattokanavatuuletuksella ole yhtään mitään virkaa auton jäähdyttämisessä. Auto kuumentuu lähes saunaksi vaikka puhaltimet huutaisi täysillä jatkuvasti. Sen sijaan JÄÄHDYTYSILMASTOIDUSSA autossa (joita jopa länsilinjojen matalakalustosta löytyy muutama kappale) sisäilman lämpötila on miellyttävä matkustaa vielä +30 asteen kelissä vaikka aurinko paistaisikin. Mikäli joku ei asiaa voi uskoa tai myöntää, voi ensi kesän lämpiminä päivinä koematkustaa niin ilmastoimattomalla, kuin ilmastoidulla katurilla. Ero sisälämpötilassa ja matkustusmukavuudessa on todella huomattava.[/quote]
Mihin jäähdytysilmastoinnin toiminta perustuu? Tietääkseni lämmönsiirtokone (fysiikan termi) siirtää lämpöä kylmästä/lämpimästä lämpimään/kylmään paikkaan. Jos ulkolämpötila on 30 °C ja sisälämpötila on yhtä monta astetta, niin mistä kylmä ilma saadaan?

Re: Kattokanavatuuletuksen ja jäähdytysilmastoinnin erot

Posted: 06 Nov 2005, 10:23
by DSC1104
[quote="mrl586"]Mihin jäähdytysilmastoinnin toiminta perustuu? Tietääkseni lämmönsiirtokone (fysiikan termi) siirtää lämpöä kylmästä/lämpimästä lämpimään/kylmään paikkaan. Jos ulkolämpötila on 30 °C ja sisälämpötila on yhtä monta astetta, niin mistä kylmä ilma saadaan?[/quote]Jospa se perustuisi ainakin jossain määrin vastaavaan periaatteeseen, kuin jääkaapeissa ja pakastimissa saadaan sisäilman lämpötila pysymään ympäristöään alemmissa lukemissa.

Re: Kattokanavatuuletuksen ja jäähdytysilmastoinnin erot

Posted: 06 Nov 2005, 16:52
by mrl586
[quote="B12M"]Periaatteessa kyllä, laitteiston teho on vaan huomattavassa määrin järeämpää luokkaa. Laitteistoon kuuluu mm. kompressori, lauhdutin, höyrystin sekä "kylmäainetta". Mikäli mrl586:n tiedot kylmäilmastoinnista on noin hataralla pohjalla, ei kannattaisi välttämättä lähteä kovin jyrkin sanoin aihetta kommentoimaan :D [/quote]Enpä voi sanoa tietojeni olevan hataralla pohjalla. Jääkaapin tapaiset laitteet ovat myös lämmönsiirtokoneita.
[quote="M64"]Selventäisiköhän linkin takana oleva kuva myöskin punaveli mrl586:lle jäähdytysilmastoinnin toimintaperiaatetta.

http://www.sutrakusa.com/images/howitworks/how_roof.gif
[/quote]Kyllä selvensi. Kiitoksia selventävästä kuvasta.

Kuinka paljon kylmäilmastointi kasvattaa auton dieselöljyn kulutusta?

Re: Kattokanavatuuletuksen ja jäähdytysilmastoinnin erot

Posted: 07 Nov 2005, 14:53
by sputter
[quote="mrl586"]Kuinka paljon kylmäilmastointi kasvattaa auton dieselöljyn kulutusta?[/quote]

Suoraa vastausta en osaa antaa, mutta jos sen näin voisi laskea:
Kompura yksin n 25-30hv tehoa moottorista, ja puhaltimet ja lauhdutinpuhaltimet todellakin merkittävästi virtaa - eli kuormittaa laturin kautta motoria x hevosvoimaa, ja jos jossain scalassa vaikkapa paunun (tkl:llä kun ei ilmstointeja tunneta) moottrissa olis tehoo joku 300 hummaa (onko?) niin sehän olis sit 1/10 osa kulutuksesta joka lienee 40-45 sadalla, niin kylmäkone sitten kuluttaisi karkeasti laskien jonkun 3 litraa sadalla

Posted: 03 Dec 2005, 21:36
by B58
Kokeiles mrl piruuttas enskesänä Paunun oikealla ilmastoinnilla varustettuja matalabusseja ja sen jälkeen hyppäät TKL:n matalabussiin. Ero on huomattava 8)

Posted: 04 Dec 2005, 08:27
by DSC1104
[quote="B58"]Kokeiles mrl piruuttas enskesänä Paunun oikealla ilmastoinnilla varustettuja matalabusseja ja sen jälkeen hyppäät TKL:n matalabussiin. Ero on huomattava 8)[/quote]On varmasti. Jos oikein ikävästi käy, ilmastoidussa matkustamisen jälkeen alkaa esiintyä flunssan oireita, sanoo nimim. "Kokemusta on jäähdytysilmasoidulla liikennevälineellä matkustanut"... :twisted: Ilmastointi kun on usein tapana säätää liian kylmäksi - valitettavasti.