Tampereen kaupungin talousarvio
Posted: 25 Oct 2005, 08:42
Kaupunginjohtaja Jarmo Rantasen esitys Tampereen kaupungin talousarviosta vuodelle 2006 julkistettiin eilen 24.10.2005. Käsittelen tässä viestissä kaupungin sisäistä joukkoliikennettä harjoittavan liikelaitoksen eli TKL:n taloutta talousarvioesityksen pohjalta.
Talousarvion mukaan TKL:n ongelmana ovat supistuvat matkustajamäärät. Liikennelaitoksen lipputuki säilyy vuoden 2005 tasolla. Lippujen hintoja ei koroteta ensi vuonna.
Talousarviossa mainitaan myös rahastusjärjestelmän uusiminen. Suunnittelu on jo aloitettu. Rahastuslaitteiden hankinnat ajoittuvat vuoteen 2006. Uusi rahastusjärjestelmä on suunniteltu tärkeimpien yhteistariffiin kuuluvien yksityisten liikennöitsijöiden kanssa.
Esityksen mukaan kaluston keski-ikä pyritään pitämään alle 8 vuodessa, jos taloudellinen tilanne sallii sen.
Konsernituki eli lipputuki on ensi vuonna 5,9 miljoonaa euroa (5,9*10<sup>6</sup> ?). Liikennelaitoksen tulostavoite ensi vuonna on vähintään nollatulos. Edellytyksenä nollatulokselle on matkustajamäärän ja polttoaineen hinnan pysyminen samana kuin vuonna 2005. Palvelutaso pidetään nykyisellä tasolla.
Tuloksen saamisen ehtona on henkilöstökulujen huomattava väheneminen.
Linja-autokalustoon varataan rahaa 1,6 miljoonaa euroa. Muihin kalustohankintoihin on varattu rahaa 1,4 miljoonaa euroa.
Lähde:
Talousarviokirja 2006 (PDF-tiedosto).
EDIT: Liikennelaitoksen johtokunta käsitteli asiaa 13. syyskuuta pidetyssä kokouksessa. Pöytäkirja
Talousarvion mukaan TKL:n ongelmana ovat supistuvat matkustajamäärät. Liikennelaitoksen lipputuki säilyy vuoden 2005 tasolla. Lippujen hintoja ei koroteta ensi vuonna.
Talousarviossa mainitaan myös rahastusjärjestelmän uusiminen. Suunnittelu on jo aloitettu. Rahastuslaitteiden hankinnat ajoittuvat vuoteen 2006. Uusi rahastusjärjestelmä on suunniteltu tärkeimpien yhteistariffiin kuuluvien yksityisten liikennöitsijöiden kanssa.
Esityksen mukaan kaluston keski-ikä pyritään pitämään alle 8 vuodessa, jos taloudellinen tilanne sallii sen.
Konsernituki eli lipputuki on ensi vuonna 5,9 miljoonaa euroa (5,9*10<sup>6</sup> ?). Liikennelaitoksen tulostavoite ensi vuonna on vähintään nollatulos. Edellytyksenä nollatulokselle on matkustajamäärän ja polttoaineen hinnan pysyminen samana kuin vuonna 2005. Palvelutaso pidetään nykyisellä tasolla.
Tuloksen saamisen ehtona on henkilöstökulujen huomattava väheneminen.
Linja-autokalustoon varataan rahaa 1,6 miljoonaa euroa. Muihin kalustohankintoihin on varattu rahaa 1,4 miljoonaa euroa.
Lähde:
Talousarviokirja 2006 (PDF-tiedosto).
EDIT: Liikennelaitoksen johtokunta käsitteli asiaa 13. syyskuuta pidetyssä kokouksessa. Pöytäkirja