Page 1 of 6

Länsilinjojen matalalattiakalusto

Posted: 22 Oct 2005, 01:55
by mrl586

Code: Select all

13   OJF-113   Mercedes-Benz O405N2   1994
15   OJF-115   Mercedes-Benz O405N2   1994
17   CBG-494   Mercedes-Benz O405N    1992
19   LYP-652   Scania N113CLB-LG      1992
20   OII-217   Scania L113CLL         1997
32   RSI-970   Scania L94UB           2002
34   RSI-977   Scania L94UB           2002
39   OII-108   Scania L113CLL         1997
95   NCJ-273   Volvo B10BLE           1998
Länsilinjoilla on yläpuolella olevan listauksen mukaan vain 9 matalalattiaista linja-autoa. Tarvittaisiinko Länsilinjoille lisää matalalattiabusseja?

Posted: 23 Oct 2005, 21:30
by B12
Kyllä tarvittaisiin.

Säälittävimmässä kunnossa on linjan 50 kalusto, jossa pitäis joka auto uusia kerralla. Harmi että ne Concordialla olleet 2000-malliset Volvo/CityL:t meni Turkuun. Niillä olis saanu koko linjan uuteen uskoon.

Re: Länsilinjojen matalalattiakalusto

Posted: 23 Oct 2005, 22:02
by mrl586
[quote="mrl586"]Länsilinjoilla on yläpuolella olevan listauksen mukaan vain 9 matalalattiaista linja-autoa. Tarvittaisiinko Länsilinjoille lisää matalalattiabusseja?[/quote]Kyllä tarvittaisiin, koska hieman yli puolet kaupunkiliikenteen linja-autoista on korkealattiaisia. Korkealattiaisista autoista vanhin on tehty 70-luvun puolivälissä. Seuraavaksi vanhimmat korkealattiaiset ovat tällä hetkellä noin 18 vuotiaita.

Sopiva hankinta olisi kaluston hinnan, käyttöiän sekä poistoaikataulun huomioon ottaen vm. 1992 matalalattiainen kaupunkibussi, jota myös JBA-831 on ehdottanut tällä forumilla. Länsilinjojen kalustoon kuuluu jo yksi samanlainen auto (ks. avatar), joten korjaamohenkilöstö ei tarvitse tyyppikoulutusta tätä autotyyppiä varten. Tämä malli on vähäpäästöinen (Euro 2) ja invakuljetuksiin soveltuva.

Posted: 04 Nov 2005, 17:15
by mrl586
[quote="B12"]Harmi että ne Concordialla olleet 2000-malliset Volvo/CityL:t meni Turkuun.[/quote]Hmm... Concordia ajelee paikallisliikennettä ainoastaan pk-seudulla. Pk-seudun liikenne on tavallisesti hyvin kuluttavaa. Arvelen, että nuo Volvot ovat olleet normaalissa pk-seudun liikenteessä, joten ne voivat olla muilla paikkakunnilla olevia samanikäisiä busseja kuluneempia. Tästä johtuen vuosimallin 1992 auto voi olla näitä Volvoja reilusti ehjempi.
Pk-seudulla on ollut muutamia kuntonsa suhteen positiivisia poikkeuksia. Paras esimerkki tälläisestä on ex-HelB 9201.

Posted: 05 Nov 2005, 00:09
by B12
[quote="mrl586"][quote="B12"]Harmi että ne Concordialla olleet 2000-malliset Volvo/CityL:t meni Turkuun.[/quote]Hmm... Concordia ajelee paikallisliikennettä ainoastaan pk-seudulla. Pk-seudun liikenne on tavallisesti hyvin kuluttavaa. Arvelen, että nuo Volvot ovat olleet normaalissa pk-seudun liikenteessä, joten ne voivat olla muilla paikkakunnilla olevia samanikäisiä busseja kuluneempia. Tästä johtuen vuosimallin 1992 auto voi olla näitä Volvoja reilusti ehjempi.
Pk-seudulla on ollut muutamia kuntonsa suhteen positiivisia poikkeuksia. Paras esimerkki tälläisestä on ex-HelB 9201.[/quote]

Lol.

Näemmä vielä 3 kpl ex-Concordioita on kaupan. Hintapyynti 85ke/kpl saattaa olla liikaa autojen kuntoon nähden. Asiakkaat kun eivät ole kovin fiksua kansaa täällä Suomessa. Valitettavasti. Siltikin, pienelläkin kunnostustoimella näistä autoista saanee huomattavasti pitkäikäisempiä, kuin yhdestäkään romupurkista, jollaiseksi luokittelen koko Linjebuss 27xx -sarjan, joista liian moni on palautunut Suomeen

En olisi ollenkaan harmissani, jos Länsilinjat korvais koko 50:n kaluston Steyr-Volvoilla, joita saa lähes puoleen hintaan noihin Concordioihin nähden ( http://tinyurl.com/a5xat )

Ainoa vika noissa edellä mainitsemissani autoissa on, että ne on 12 metrisiä purkkeja, kuten myös mrl:n esittelemä auto.

MODEROINTI: url-tagi korjattu

Posted: 05 Nov 2005, 01:08
by mrl586
[quote="B12"]En olisi ollenkaan harmissani, jos Länsilinjat korvais koko 50:n kaluston Steyr-Volvoilla, joita saa lähes puoleen hintaan noihin Concordioihin nähden ( http://www.mascus.com/product_card.asp? ... rt&prodid={3F131DEF-494C-4652-B6CE-B91838C1F5D5}&page=1 )

Ainoa vika noissa edellä mainitsemissani autoissa on, että ne on 12 metrisiä purkkeja, kuten myös mrl:n esittelemä auto.[/quote]12 metrin pituus on oikeastaan etu, sillä lyhyet autot sopivat myös ahtaisiin paikkoihin! Esittelemäni auto on 11,85 metriä pitkä. Ruotsalaisen tulkinnan mukaan siihen mahtuu 84 matkustajaa.

Steyer-Volvojen ongelmana voi olla varaosien huono saatavuus. J. Vainion Liikenne Oy poisti Steyer-Volvoja vastaavan auton (Volvo B10L) vanhempien matalalattiabussien (Scania N113CLB-LG) tieltä. Tänä vuonna J. Vainion Liikenne Oy jatkoi N113CLB-LG-alustaisten autojen ostoja hankkimalla Helsingin Bussiliikenne Oy:ltä auton 9201.



(1313. viesti forumilla. Numero esiintyy Connex 1313:n (Scania N113CLB-LG/Wiima K202L-121) kylkinumerona)

Posted: 05 Nov 2005, 02:00
by B12
[quote="mrl586"]12 metrin pituus on oikeastaan etu, sillä lyhyet autot sopivat myös ahtaisiin paikkoihin! Esittelemäni auto on 11,85 metriä pitkä. Ruotsalaisen tulkinnan mukaan siihen mahtuu 84 matkustajaa.

Steyer-Volvojen ongelmana voi olla varaosien huono saatavuus. J. Vainion Liikenne Oy poisti Steyer-Volvoja vastaavan auton (Volvo B10L) vanhempien matalalattiabussien (Scania N113CLB-LG) tieltä. Tänä vuonna J. Vainion Liikenne Oy jatkoi N113CLB-LG-alustaisten autojen ostoja hankkimalla Helsingin Bussiliikenne Oy:ltä auton 9201.
[/quote]
Voisitko kertoa, missä kohtaa linjan 50 varrella on ahdas paikka? Kun kerran linjaa on onnistuneesti ajettu 13,50 metrisellä autolla LL #95... ja ajetaan tiettävästi edelleenkin lauantaisin. Tuossa kuitenkin on akseliväliä 7,3 metriä....

Kunhan Pohtolalaiset lopettavat protestointinsa ja kulkevat 50:lla, niin tarvetta suuremman kapasiteetin autoille on.

Varaosien huono saatavuus on siinä ja siinä, kuiteskin korit käyttävät samantyyppisiä komponenttejä korimerkistä riippumatta. Alustan varaosat taasen Volvolta on saatavissa... toimitusajat voivat olla mitä ovat.

Posted: 05 Nov 2005, 02:12
by mrl586
[quote="nikki"]Joten mihin lähteeseen perustuen Concordian City-L autot olisivat huonossa kunnossa?[/quote]Vertailin tuossa lähinnä pk-seutulaisten autojen kuntoa mm. Tamperelaisiin autoihin. Pk-seudulla näkyi tämän viikon keskiviikkona liikenteessä muutama kolaroitu Concordia auto. Tampereella kolarivauriot pyritään korjaamaan välittömästi

Pk-seudun matkustajat kuluttavat autoja reilusti enemmän kuin Tampereella. TKL:n kesällä 2005 poistamat K202L-laatikot vuosimallien 90-92 ovat sisustuksen kunnon perusteella verrattavissa pk-seudun 2000-luvulla hankittuun kalustoon.

Posted: 05 Nov 2005, 02:20
by B12
[quote="mrl586"]Vertailin tuossa lähinnä pk-seutulaisten autojen kuntoa mm. Tamperelaisiin autoihin. Pk-seudulla näkyi tämän viikon keskiviikkona liikenteessä muutama kolaroitu Concordia auto. Tampereella kolarivauriot pyritään korjaamaan välittömästi
[/quote]
Se, että onko puskurin kulma kuoriutunut tai muut helmat ottaneet kolhua ei kerro auton todellisesta kunnosta yhtään mitään. TKL:n korjaamolla lienee liian vähän tekemistä tai liikaa rahaa, kun kaikki kolhut korjataan niinkin nopeasti kuin annat ymmärtää. Ota huomioon, että kilpailutetussa liikenteessä on oikeasti kustannuksilla merkitystä.
[quote="mrl586"]
Pk-seudun matkustajat kuluttavat autoja reilusti enemmän kuin Tampereella. TKL:n kesällä 2005 poistamat K202L-laatikot vuosimallien 90-92 ovat sisustuksen kunnon perusteella verrattavissa pk-seudun 2000-luvulla hankittuun kalustoon.[/quote]

Tämä väite taitaa nyt perustua mielikuvitukseen, ei faktoihin, joten turha inttää vastaan.

Posted: 05 Nov 2005, 02:32
by mrl586
[quote="B12"][quote="mrl586"]
Pk-seudun matkustajat kuluttavat autoja reilusti enemmän kuin Tampereella. TKL:n kesällä 2005 poistamat K202L-laatikot vuosimallien 90-92 ovat sisustuksen kunnon perusteella verrattavissa pk-seudun 2000-luvulla hankittuun kalustoon.[/quote]Tämä väite taitaa nyt perustua mielikuvitukseen, ei faktoihin, joten turha inttää vastaan.[/quote]Faktoihin tuo perustuu. Muistaakseni DSC1104 kertoi aiemmin jotain samantapaista.

Posted: 05 Nov 2005, 02:53
by mrl586
[quote="nikki"][quote="mrl586"]12 metrin pituus on oikeastaan etu, sillä lyhyet autot sopivat myös ahtaisiin paikkoihin! Esittelemäni auto on 11,85 metriä pitkä. Ruotsalaisen tulkinnan mukaan siihen mahtuu 84 matkustajaa.[/quote]Ruotsalaiset ilmeisesti pitävät "sillit suolassa" matkustamisesta, koska edes 13 metriä pitkään, korkealla lattialla ja 43:llä istumapaikalla varustettuun K202:een ei saa mahdutettua tuota määrää matkustajia. Autoon ei yksinkertaisesti mahdu samaa määrää seisovia matkustajia kuin mitä istuvia.[/quote]Ainakin TKL:n monuun (#607) mahtui tuo määrä matkustajia viime talvena, kun se ajoi linjaa 23 nivelbussin paikalla. Arvelin matkustajamäärän olevan tuolloin yli 84 matkustajaa.
[quote="nikki"]Esittämässäsi matalassa autossa pitää lisäksi ottaa huomioon lattian kaltevuus keskiovien jälkeen joka tekee seisomisen erittäin vaikeaksi, ellei jopa mahdottomaksi.[/quote]Swebus 1286 :s sa lattia nousee hyvin loivassa kulmassa, joten seisominen ei ole kovin vaikeaa.

Posted: 05 Nov 2005, 03:08
by B12
[quote="mrl586"]Ainakin TKL:n monuun (#607) mahtui tuo määrä matkustajia viime talvena, kun se ajoi linjaa 23 nivelbussin paikalla. Arvelin matkustajamäärän olevan tuolloin yli 84 matkustajaa.[/quote]
Tokihan lihamyllyn läpi saa mahtumaan vaikka kuinka paljon, tällöin varmaankin henkilömäärän sijaan olisi parempi puhua kilogrammoista / neliömetri.

Se, että poikkeustapaus on syntynyt, ja linjalla on ollut varakalustoa korvaamassa vuoroautoa, ettei vuororikkoa olisi tullut, ei tarkoita sitä, että matkustajat siitä kovasti nauttisivat.

Monet matkustajat arvostavat kapasiteettiä, eikä sitä, että voi yrittää ylettyä Pyhän Wiima K202:n otetankoon jos onni käy.


MODEROINTI: siivottu yksi sääntöjen vastainen sana

Posted: 05 Nov 2005, 03:09
by mrl586
nikki wrote:
Swebus 1286 :s sa lattia nousee hyvin loivassa kulmassa, joten seisominen ei ole kovin vaikeaa.
Onko sinulla kokemusta ko. autolla matkustamisesta?
Tuosta yksilöstä ei ole, mutta eräästä identtisestä autosta on. Tuo identtinen auto on Länsilinjat #19.

Posted: 05 Nov 2005, 03:11
by B12
mrl586 wrote:
nikki wrote:
Swebus 1286 :s sa lattia nousee hyvin loivassa kulmassa, joten seisominen ei ole kovin vaikeaa.
Onko sinulla kokemusta ko. autolla matkustamisesta?
Tuosta yksilöstä ei ole, mutta eräästä identtisestä autosta on. Tuo identtinen auto on Länsilinjat #19.
Ovatko jalkasi eripituiset, vai miten kaltevalla lattialla seisominen onnistui ?