Page 1 of 6
Länsilinjojen matalalattiakalusto
Posted: 22 Oct 2005, 01:55
by mrl586
Code: Select all
13 OJF-113 Mercedes-Benz O405N2 1994
15 OJF-115 Mercedes-Benz O405N2 1994
17 CBG-494 Mercedes-Benz O405N 1992
19 LYP-652 Scania N113CLB-LG 1992
20 OII-217 Scania L113CLL 1997
32 RSI-970 Scania L94UB 2002
34 RSI-977 Scania L94UB 2002
39 OII-108 Scania L113CLL 1997
95 NCJ-273 Volvo B10BLE 1998
Länsilinjoilla on yläpuolella olevan listauksen mukaan
vain 9 matalalattiaista linja-autoa. Tarvittaisiinko Länsilinjoille lisää matalalattiabusseja?
Posted: 23 Oct 2005, 21:30
by B12
Kyllä tarvittaisiin.
Säälittävimmässä kunnossa on linjan 50 kalusto, jossa pitäis joka auto uusia kerralla. Harmi että ne Concordialla olleet 2000-malliset Volvo/CityL:t meni Turkuun. Niillä olis saanu koko linjan uuteen uskoon.
Re: Länsilinjojen matalalattiakalusto
Posted: 23 Oct 2005, 22:02
by mrl586
[quote="mrl586"]Länsilinjoilla on yläpuolella olevan listauksen mukaan
vain 9 matalalattiaista linja-autoa. Tarvittaisiinko Länsilinjoille lisää matalalattiabusseja?[/quote]Kyllä tarvittaisiin, koska hieman yli puolet kaupunkiliikenteen linja-autoista on korkealattiaisia. Korkealattiaisista autoista vanhin on tehty 70-luvun puolivälissä. Seuraavaksi vanhimmat korkealattiaiset ovat tällä hetkellä noin 18 vuotiaita.
Sopiva hankinta olisi kaluston hinnan, käyttöiän sekä poistoaikataulun huomioon ottaen
vm. 1992 matalalattiainen kaupunkibussi, jota myös
JBA-831 on ehdottanut tällä forumilla. Länsilinjojen kalustoon kuuluu jo yksi samanlainen auto (ks. avatar), joten korjaamohenkilöstö ei tarvitse tyyppikoulutusta tätä autotyyppiä varten. Tämä malli on vähäpäästöinen (Euro 2) ja invakuljetuksiin soveltuva.
Posted: 04 Nov 2005, 17:15
by mrl586
[quote="B12"]Harmi että ne Concordialla olleet 2000-malliset Volvo/CityL:t meni Turkuun.[/quote]Hmm... Concordia ajelee paikallisliikennettä ainoastaan pk-seudulla. Pk-seudun liikenne on tavallisesti hyvin kuluttavaa. Arvelen, että nuo Volvot ovat olleet normaalissa pk-seudun liikenteessä, joten ne voivat olla muilla paikkakunnilla olevia samanikäisiä busseja kuluneempia. Tästä johtuen vuosimallin 1992 auto voi olla näitä Volvoja reilusti ehjempi.
Pk-seudulla on ollut muutamia kuntonsa suhteen positiivisia poikkeuksia. Paras esimerkki tälläisestä on ex-HelB 9201.
Posted: 05 Nov 2005, 00:09
by B12
[quote="mrl586"][quote="B12"]Harmi että ne Concordialla olleet 2000-malliset Volvo/CityL:t meni Turkuun.[/quote]Hmm... Concordia ajelee paikallisliikennettä ainoastaan pk-seudulla. Pk-seudun liikenne on tavallisesti hyvin kuluttavaa. Arvelen, että nuo Volvot ovat olleet normaalissa pk-seudun liikenteessä, joten ne voivat olla muilla paikkakunnilla olevia samanikäisiä busseja kuluneempia. Tästä johtuen vuosimallin 1992 auto voi olla näitä Volvoja reilusti ehjempi.
Pk-seudulla on ollut muutamia kuntonsa suhteen positiivisia poikkeuksia. Paras esimerkki tälläisestä on ex-HelB 9201.[/quote]
Lol.
Näemmä vielä 3 kpl ex-Concordioita on kaupan. Hintapyynti 85ke/kpl saattaa olla liikaa autojen kuntoon nähden. Asiakkaat kun eivät ole kovin fiksua kansaa täällä Suomessa. Valitettavasti. Siltikin, pienelläkin kunnostustoimella näistä autoista saanee huomattavasti pitkäikäisempiä, kuin yhdestäkään romupurkista, jollaiseksi luokittelen koko Linjebuss 27xx -sarjan, joista liian moni on palautunut Suomeen
En olisi ollenkaan harmissani, jos Länsilinjat korvais koko 50:n kaluston Steyr-Volvoilla, joita saa lähes puoleen hintaan noihin Concordioihin nähden (
http://tinyurl.com/a5xat )
Ainoa vika noissa edellä mainitsemissani autoissa on, että ne on 12 metrisiä purkkeja, kuten myös mrl:n esittelemä auto.
MODEROINTI: url-tagi korjattu
Posted: 05 Nov 2005, 01:08
by mrl586
[quote="B12"]En olisi ollenkaan harmissani, jos Länsilinjat korvais koko 50:n kaluston Steyr-Volvoilla, joita saa lähes puoleen hintaan noihin Concordioihin nähden (
http://www.mascus.com/product_card.asp? ... rt&prodid={3F131DEF-494C-4652-B6CE-B91838C1F5D5}&page=1 )
Ainoa vika noissa edellä mainitsemissani autoissa on, että ne on 12 metrisiä purkkeja, kuten myös mrl:n esittelemä auto.[/quote]12 metrin pituus on oikeastaan etu, sillä lyhyet autot sopivat myös ahtaisiin paikkoihin! Esittelemäni auto on 11,85 metriä pitkä. Ruotsalaisen tulkinnan mukaan siihen mahtuu 84 matkustajaa.
Steyer-Volvojen ongelmana voi olla varaosien huono saatavuus.
J. Vainion Liikenne Oy poisti Steyer-Volvoja vastaavan auton (Volvo B10L) vanhempien matalalattiabussien (Scania N113CLB-LG) tieltä. Tänä vuonna J. Vainion Liikenne Oy jatkoi N113CLB-LG-alustaisten autojen ostoja hankkimalla Helsingin Bussiliikenne Oy:ltä
auton 9201.
(1313. viesti forumilla. Numero esiintyy Connex 1313:n (Scania N113CLB-LG/Wiima K202L-121) kylkinumerona)
Posted: 05 Nov 2005, 02:00
by B12
[quote="mrl586"]12 metrin pituus on oikeastaan etu, sillä lyhyet autot sopivat myös ahtaisiin paikkoihin! Esittelemäni auto on 11,85 metriä pitkä. Ruotsalaisen tulkinnan mukaan siihen mahtuu 84 matkustajaa.
Steyer-Volvojen ongelmana voi olla varaosien huono saatavuus.
J. Vainion Liikenne Oy poisti Steyer-Volvoja vastaavan auton (Volvo B10L) vanhempien matalalattiabussien (Scania N113CLB-LG) tieltä. Tänä vuonna J. Vainion Liikenne Oy jatkoi N113CLB-LG-alustaisten autojen ostoja hankkimalla Helsingin Bussiliikenne Oy:ltä
auton 9201.
[/quote]
Voisitko kertoa, missä kohtaa linjan 50 varrella on ahdas paikka? Kun kerran linjaa on onnistuneesti ajettu 13,50 metrisellä autolla LL #95... ja ajetaan tiettävästi edelleenkin lauantaisin. Tuossa kuitenkin on akseliväliä 7,3 metriä....
Kunhan Pohtolalaiset lopettavat protestointinsa ja kulkevat 50:lla, niin tarvetta suuremman kapasiteetin autoille on.
Varaosien huono saatavuus on siinä ja siinä, kuiteskin korit käyttävät samantyyppisiä komponenttejä korimerkistä riippumatta. Alustan varaosat taasen Volvolta on saatavissa... toimitusajat voivat olla mitä ovat.
Posted: 05 Nov 2005, 02:12
by mrl586
[quote="nikki"]Joten mihin lähteeseen perustuen Concordian City-L autot olisivat huonossa kunnossa?[/quote]Vertailin tuossa lähinnä pk-seutulaisten autojen kuntoa mm. Tamperelaisiin autoihin. Pk-seudulla näkyi tämän viikon keskiviikkona liikenteessä muutama kolaroitu Concordia auto. Tampereella kolarivauriot pyritään korjaamaan välittömästi
Pk-seudun matkustajat kuluttavat autoja reilusti enemmän kuin Tampereella. TKL:n kesällä 2005 poistamat K202L-laatikot vuosimallien 90-92 ovat sisustuksen kunnon perusteella verrattavissa pk-seudun 2000-luvulla hankittuun kalustoon.
Posted: 05 Nov 2005, 02:20
by B12
[quote="mrl586"]Vertailin tuossa lähinnä pk-seutulaisten autojen kuntoa mm. Tamperelaisiin autoihin. Pk-seudulla näkyi tämän viikon keskiviikkona liikenteessä muutama kolaroitu Concordia auto. Tampereella kolarivauriot pyritään korjaamaan välittömästi
[/quote]
Se, että onko puskurin kulma kuoriutunut tai muut helmat ottaneet kolhua ei kerro auton todellisesta kunnosta yhtään mitään. TKL:n korjaamolla lienee liian vähän tekemistä tai liikaa rahaa, kun kaikki kolhut korjataan niinkin nopeasti kuin annat ymmärtää. Ota huomioon, että kilpailutetussa liikenteessä on oikeasti kustannuksilla merkitystä.
[quote="mrl586"]
Pk-seudun matkustajat kuluttavat autoja reilusti enemmän kuin Tampereella. TKL:n kesällä 2005 poistamat K202L-laatikot vuosimallien 90-92 ovat sisustuksen kunnon perusteella verrattavissa pk-seudun 2000-luvulla hankittuun kalustoon.[/quote]
Tämä väite taitaa nyt perustua mielikuvitukseen, ei faktoihin, joten turha inttää vastaan.
Posted: 05 Nov 2005, 02:32
by mrl586
[quote="B12"][quote="mrl586"]
Pk-seudun matkustajat kuluttavat autoja reilusti enemmän kuin Tampereella. TKL:n kesällä 2005 poistamat K202L-laatikot vuosimallien 90-92 ovat sisustuksen kunnon perusteella verrattavissa pk-seudun 2000-luvulla hankittuun kalustoon.[/quote]Tämä väite taitaa nyt perustua mielikuvitukseen, ei faktoihin, joten turha inttää vastaan.[/quote]Faktoihin tuo perustuu. Muistaakseni DSC1104 kertoi aiemmin jotain samantapaista.
Posted: 05 Nov 2005, 02:53
by mrl586
[quote="nikki"][quote="mrl586"]12 metrin pituus on oikeastaan etu, sillä lyhyet autot sopivat myös ahtaisiin paikkoihin! Esittelemäni auto on 11,85 metriä pitkä. Ruotsalaisen tulkinnan mukaan siihen mahtuu 84 matkustajaa.[/quote]Ruotsalaiset ilmeisesti pitävät "sillit suolassa" matkustamisesta, koska edes 13 metriä pitkään, korkealla lattialla ja 43:llä istumapaikalla varustettuun K202:een ei saa mahdutettua tuota määrää matkustajia. Autoon ei yksinkertaisesti mahdu samaa määrää seisovia matkustajia kuin mitä istuvia.[/quote]Ainakin TKL:n monuun (#607) mahtui tuo määrä matkustajia viime talvena, kun se ajoi linjaa 23 nivelbussin paikalla. Arvelin matkustajamäärän olevan tuolloin yli 84 matkustajaa.
[quote="nikki"]Esittämässäsi matalassa autossa pitää lisäksi ottaa huomioon lattian kaltevuus keskiovien jälkeen joka tekee seisomisen erittäin vaikeaksi, ellei jopa mahdottomaksi.[/quote]Swebus 1286 :s sa lattia nousee hyvin loivassa kulmassa, joten seisominen ei ole kovin vaikeaa.
Posted: 05 Nov 2005, 03:08
by B12
[quote="mrl586"]Ainakin TKL:n monuun (#607) mahtui tuo määrä matkustajia viime talvena, kun se ajoi linjaa 23 nivelbussin paikalla. Arvelin matkustajamäärän olevan tuolloin yli 84 matkustajaa.[/quote]
Tokihan lihamyllyn läpi saa mahtumaan vaikka kuinka paljon, tällöin varmaankin henkilömäärän sijaan olisi parempi puhua kilogrammoista / neliömetri.
Se, että poikkeustapaus on syntynyt, ja linjalla on ollut varakalustoa korvaamassa vuoroautoa, ettei vuororikkoa olisi tullut, ei tarkoita sitä, että matkustajat siitä kovasti nauttisivat.
Monet matkustajat arvostavat kapasiteettiä, eikä sitä, että voi yrittää ylettyä Pyhän Wiima K202:n otetankoon jos onni käy.
MODEROINTI: siivottu yksi sääntöjen vastainen sana
Posted: 05 Nov 2005, 03:09
by mrl586
nikki wrote:Swebus 1286 :s sa lattia nousee hyvin loivassa kulmassa, joten seisominen ei ole kovin vaikeaa.
Onko sinulla kokemusta ko. autolla matkustamisesta?
Tuosta yksilöstä ei ole, mutta eräästä identtisestä autosta on. Tuo identtinen auto on Länsilinjat #19.
Posted: 05 Nov 2005, 03:11
by B12
mrl586 wrote:nikki wrote:Swebus 1286 :s sa lattia nousee hyvin loivassa kulmassa, joten seisominen ei ole kovin vaikeaa.
Onko sinulla kokemusta ko. autolla matkustamisesta?
Tuosta yksilöstä ei ole, mutta eräästä identtisestä autosta on. Tuo identtinen auto on Länsilinjat #19.
Ovatko jalkasi eripituiset, vai miten kaltevalla lattialla seisominen onnistui ?