Page 1 of 1

Saari - Lahti - Saari

Posted: 16 Oct 2005, 20:20
by mrl586
Mannerkiven Liikenteen kesällä 2005 ostama GAY-230 on eräällä toisella forumilla olevan tiedon mukaan ajellut Saari - Lahti - Saari -vakiovuoroa.

Auto on edelleen tutuissa TKL-väreissä. Kylkinumerosta on poistettu viimeinen numero, joten auton kyljessä lukee nyt 60.

K202L-laatikko sopii myös vakiovuoroon :) :wink:

Re: Saari - Lahti - Saari

Posted: 17 Oct 2005, 09:27
by mrl586
[quote="mrl586"]K202L-laatikko sopii myös vakiovuoroon :) :wink:[/quote]
Vakiovuoroauton vaatimuksia:
[quote="DSC1104"]Uutuudessa kun oli silloin aikanaan torneille täysin vieraita kilpa-auton ominaisuuksia: painopiste matalalla, erillisjousitettu etuakseli, erinomainen teho/paino -suhde jne.[/quote]

Posted: 20 Nov 2005, 22:19
by B12
Mikäli vakiovuorot kärsivät matkustajapulasta valtakunnallisesti, on tämä ratkaisu omiaan karkoittamaan loputkin.

Posted: 20 Nov 2005, 22:33
by mrl586
[quote="B12"]Mikäli vakiovuorot kärsivät matkustajapulasta valtakunnallisesti, on tämä ratkaisu omiaan karkoittamaan loputkin.[/quote]Perustelut puuttuvat :!:

Tälläinen kalustovalinta voi jopa lisätä vuoron matkustajia, koska reittiä ajetaan hyvin erikoisella autolla, joka on myös aika harvinainen. Yritän ehtiä testaamaan tuon vuoron lähiaikoina...

Posted: 20 Nov 2005, 22:51
by mrl586
[quote="M64"]Valitetavasti Ruodin viimeaikaiset hankinnat eivät mukavuutta pysty tarjoamaan.[/quote]Perusteluja...?

Posted: 20 Nov 2005, 23:24
by mrl586
[quote="M64"]Yleensä vakiovuoroissa pehmeäpenkkisillä autoilla, mutta Ruodin uushankinnoissa on epämukavat teräskuppipenkit.[/quote]
Teräskupit voivat olla epämukavia, mutta ainakin ne ovat pehmeitä penkkejä selkäystävällisempiä!
[quote="M64"]Lisäksi kaupunkiliikenteeseen tarkoitetut bussit ovat sisältä meluisampia kuin normaalisti vakiovuoroissa käytettävät autot.[/quote]
Normaalisti vakiovuoroissa näkyy korkealattiaisia autoja. Erityisen voimakkaana moottorin melu kuuluu keskimoottorisissa autoissa, joissa keskelle sijoitetun moottorin melu säteilee joka puolelle autoa. Takamoottorisen auton moottorin melu ei ole auton etuosassa aivan yhtä voimakas, koska moottorin melu pienenee logarytmisesti etäisyyden kasvaessa.

Posted: 21 Nov 2005, 12:00
by Kockonen
[quote="mrl586"][quote="M64"]Yleensä vakiovuoroissa pehmeäpenkkisillä autoilla, mutta Ruodin uushankinnoissa on epämukavat teräskuppipenkit.[/quote]
Teräskupit voivat olla epämukavia, mutta ainakin ne ovat pehmeitä penkkejä selkäystävällisempiä![/quote]

Onko sinulla mrl586 jotain lääketieteen fysiatrin tai fysioterapeutin koulutusta, jonka johdosta voit perustella tämän mielipiteesi?

Posted: 21 Nov 2005, 15:16
by mrl586
[quote="Kockonen"][quote="mrl586"][quote="M64"]Yleensä vakiovuoroissa pehmeäpenkkisillä autoilla, mutta Ruodin uushankinnoissa on epämukavat teräskuppipenkit.[/quote]Teräskupit voivat olla epämukavia, mutta ainakin ne ovat pehmeitä penkkejä selkäystävällisempiä![/quote]Onko sinulla mrl586 jotain lääketieteen fysiatrin tai fysioterapeutin koulutusta, jonka johdosta voit perustella tämän mielipiteesi?[/quote]Eipä ole tuon tyyppistä koulutusta. Voin kuitenkin perustella ko. mielipiteen muualta saadun tiedon avulla. Erään terveydenhoitajan mukaan liian pehmeät penkit saavat mukavuudesta pitävän ihmisen selän väärään asentoon. Hänen mukaansa peltikupit auttavat pitämään selkää oikeassa asennossa.

Posted: 22 Nov 2005, 21:57
by mrl586
[quote="B10R"][quote="mrl586"]
Normaalisti vakiovuoroissa näkyy korkealattiaisia autoja. Erityisen voimakkaana moottorin melu kuuluu keskimoottorisissa autoissa, joissa keskelle sijoitetun moottorin melu säteilee joka puolelle autoa. Takamoottorisen auton moottorin melu ei ole auton etuosassa aivan yhtä voimakas, koska moottorin melu pienenee logarytmisesti etäisyyden kasvaessa.[/quote]Ilmeisesti et ole ikinä matkustanut autoilla joissa on tehokas äänieristys, Esim. monesti vakiovuoroissa käytettävässä Volvo B10M/Lahti Eaglessa ei käytännössä kuule moottorin ääntä missään kohtaa matkustamoa. Sen sijaan N113-alustaisissa autoissa moottorin ääni on häiritsevän voimakas auton takaosassa.[/quote]Kyllä olen matkustanut autolla, jossa on tehokas äänieristys. N113-alustaiset autot ovat erittäin hiljaisia auton ulkopuolelta kuunneltuna, koska niihin asennettu alustavalmistajan äänieristyspaketti. Volvo ei pystynyt samaan ulkoiseen äänieristykseen vielä 90-luvun alussa.

Posted: 22 Nov 2005, 22:10
by sputter
[quote="B10R"]Esim. monesti vakiovuoroissa käytettävässä Volvo B10M/Lahti Eaglessa ei käytännössä kuule moottorin ääntä missään kohtaa matkustamoa.[/quote]

No ei, se on aivan varma juttu. Moottorin tulisi huutaa ainakin pariatuhatta desipeeliä, että sen ääni kantautuisi
tuon ko. iki-ihanan Spiigle korin aiheuttamien kitinöitten, vinkumisten, paukkumisten, suhinoiden yms. järkyttävien sinfonioiden yli. 8)

Posted: 23 Nov 2005, 07:47
by DSC1104
[quote="B10R"] Sen sijaan N113-alustaisissa autoissa moottorin ääni on häiritsevän voimakas auton takaosassa.[/quote]Tuo riippuu täysin koritehtaan osaamisesta. CN113 :s sa sisätilatkin ovat melutasoltaan täysin siedettävät. Jotkut nyrkkipajat sen sijaan valitettavasti tyrivät sisätilojen äänieristyksessä ja koteloiduilla moottoritiloilla varustetut autot usein pääsevät työntämään melunsa auton sisätiloihin. Kaikkien meluisin (sisätilat) tuntemani automalli on kuitenkin kilpailevan tehtaan B7L ja sitä vastaava nivelmalli. Se lienee pohjoismaisen bussihistorian surkein linja-automalli... :wink: Ja kun ajattelee, että B7L:ää on tehty vielä uudella vuosituhannellakin :s hock:

Posted: 02 May 2006, 14:04
by mrl586
[quote="mrl586"][quote="B10R"]Ilmeisesti et ole ikinä matkustanut autoilla joissa on tehokas äänieristys, Esim. monesti vakiovuoroissa käytettävässä Volvo B10M/Lahti Eaglessa ei käytännössä kuule moottorin ääntä missään kohtaa matkustamoa. Sen sijaan N113-alustaisissa autoissa moottorin ääni on häiritsevän voimakas auton takaosassa.[/quote]Kyllä olen matkustanut autolla, jossa on tehokas äänieristys. N113-alustaiset autot ovat erittäin hiljaisia auton ulkopuolelta kuunneltuna, koska niihin asennettu alustavalmistajan äänieristyspaketti. Volvo ei pystynyt samaan ulkoiseen äänieristykseen vielä 90-luvun alussa.[/quote]Viime viikolla kuulin loistavan esimerkin Volvo B10BLE-alustan meluisuudesta... Odotin tuolloin linjan 23 Nysseä eräällä pysäkille, niin saman kadun vastakkaiselta puolelta alkoi kuulua melua. Ensiksi luulin, että tämä voimakas melu aiheutuu jostakin lehtienpuhaltimesta, mutta sitten huomasin, että melu tulikin kadun toisella puolella ajavasta Paunun autosta 76 (XIB-300).

Posted: 03 May 2006, 20:01
by B58
[quote="mrl586"][quote="mrl586"][quote="B10R"]Ilmeisesti et ole ikinä matkustanut autoilla joissa on tehokas äänieristys, Esim. monesti vakiovuoroissa käytettävässä Volvo B10M/Lahti Eaglessa ei käytännössä kuule moottorin ääntä missään kohtaa matkustamoa. Sen sijaan N113-alustaisissa autoissa moottorin ääni on häiritsevän voimakas auton takaosassa.[/quote]Kyllä olen matkustanut autolla, jossa on tehokas äänieristys. N113-alustaiset autot ovat erittäin hiljaisia auton ulkopuolelta kuunneltuna, koska niihin asennettu alustavalmistajan äänieristyspaketti. Volvo ei pystynyt samaan ulkoiseen äänieristykseen vielä 90-luvun alussa.[/quote]Viime viikolla kuulin loistavan esimerkin Volvo B10BLE-alustan meluisuudesta... Odotin tuolloin linjan 23 Nysseä eräällä pysäkille, niin saman kadun vastakkaiselta puolelta alkoi kuulua melua. Ensiksi luulin, että tämä voimakas melu aiheutuu jostakin lehtienpuhaltimesta, mutta sitten huomasin, että melu tulikin kadun toisella puolella ajavasta Paunun autosta 76 (XIB-300).[/quote]

MIten tämä liittyy LAHTI-SAARI-LAHTI vakiovuoroon? Mielestäni tämä havainto olisi pitänyt laittaa ketjuun http://www.phpbbserver.com/k202/viewtop ... forum=k202

Kun kerta tälläinen aiheaulue on jo olemassa :idea:

Posted: 05 May 2006, 15:41
by mrl586
[quote="B58"][quote="mrl586"]Viime viikolla kuulin loistavan esimerkin Volvo B10BLE-alustan meluisuudesta... Odotin tuolloin linjan 23 Nysseä eräällä pysäkille, niin saman kadun vastakkaiselta puolelta alkoi kuulua melua. Ensiksi luulin, että tämä voimakas melu aiheutuu jostakin lehtienpuhaltimesta, mutta sitten huomasin, että melu tulikin kadun toisella puolella ajavasta Paunun autosta 76 (XIB-300).[/quote]MIten tämä liittyy LAHTI-SAARI-LAHTI vakiovuoroon?[/quote]Viestini liittyy Lahti - Saari - Lahti -vakiovuoroaiheessa olevaan keskusteluun.