Olemme 28.4.2023 vaihtaneet palvelinta. Nimipalvelimien päivittymisessä voi kestää jonkin aikaa, mutta vanha palvelin toimii jonkin aikaa uuden palvelimen rinnalla, joten sivusto toiminee normaalisti palvelimen vaihdosta huolimatta.

Ensimmäisen matalalattiabussin käyttöönotosta kulunut 15 v.

Keskustelua matalalattiaisesta Wiima K202 -kalustosta. Kalustolistat.
Post Reply
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Ensimmäisen matalalattiabussin käyttöönotosta kulunut 15 v.

Post by mrl586 »

15 vuotta sitten syyskuun 13. päivänä tapahtui jotain hyvin merkittävää linja-autohistorian osalta. Tuolloin otettiin käyttöön kokonaan uusi linja-autotyyppi. Tuo linja-autotyyppi edusti täysin uudenlaista näkemystä ja ajattelua nykyaikaisesta kaupunki- ja lähiliikennebussista.

Uusi bussityyppi poikkesi aiemmista bussityypeistä siinä, että etuovesta voi nousta portaattomasti auton kyytiin. Tämän lisäksi keskiovella on portaaton kulkuyhteys. Uutta autotyypissä oli myös se, että ko. autotyyppi pystyi laskemaan koria pysäkeillä helpottaakseen matkustajien nousemista bussin kyytiin.

Ensimmäinen pohjoismaalaisten valmistajien matalalattiabussi otettiin käyttöön Tampereen kaupungin liikennelaitoksella 13. syyskuuta 1990. Samalla auto sai uudet rekisterilaatat, joissa lukee GAJ-544. Ensimmäisen matalalattiabussi on malliltaan Neoplan-Scania N113CLBAA/Wiima K202L-221. Se numeroitiin TKL:llä ns. 100-sarjaan, joka koostuu koeautoista ja muista erikoisuuksista. Kylkinumeroksi se sai numeron 108.



GAJ-544 on nykyisin KLHS:n museoauto.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
sputter
Member
Posts: 184
Joined: 18 Apr 2005, 21:49

Post by sputter »

Niin kyllähän juuri tuosta autosta alkoi se kaupunkibussien kehitys, mitä ei enää voi kukaan pysäyttää, matalalattiaa on kaiken oltava! Aika vähissä on uudet korkealattiaiset paikkurit, muita ei tule mieleen nyt kuin Concordia Bus Finlandin Volvo 8700.
B12
Senior Member
Posts: 280
Joined: 29 Apr 2005, 21:35

Post by B12 »

[quote="sputter"]Niin kyllähän juuri tuosta autosta alkoi se kaupunkibussien kehitys, mitä ei enää voi kukaan pysäyttää, matalalattiaa on kaiken oltava! Aika vähissä on uudet korkealattiaiset paikkurit, muita ei tule mieleen nyt kuin Concordia Bus Finlandin Volvo 8700.[/quote]

Korostaisin sanaa kehitys, sillä nimen omaan tästä on kehitytty ja paljon. B10BLE, B10L, L113CLL, L94UB, B12BLE, B7RLE, B9S... kaikki nämä ovat nimen omaan huomattavasti kehittyneempiä, kuin tuo proto ja sen lähisukulaiset ;) Oikeastaan ensin mainitut kaksi alustaa on jäänyt parhaiten mieleen mukavuutensa perusteella ;)
Annetaan hyvä koti Scanialle :heart:
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="B12"]Korostaisin sanaa kehitys, sillä nimen omaan tästä on kehitytty ja paljon. B10BLE, B10L, L113CLL, L94UB, B12BLE, B7RLE, B9S... kaikki nämä ovat nimen omaan huomattavasti kehittyneempiä, kuin tuo proto ja sen lähisukulaiset ;) Oikeastaan ensin mainitut kaksi alustaa on jäänyt parhaiten mieleen mukavuutensa perusteella ;) [/quote]Omasta mielestäni mukavimmat matalalattiabussit ovat tehty 11-litraisille Scanian alustoille N113CLB-LG (sis. GAJ-544:n) ja N113CLL.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
sputter
Member
Posts: 184
Joined: 18 Apr 2005, 21:49

Post by sputter »

[quote="B12"][quote="sputter"]Niin kyllähän juuri tuosta autosta alkoi se kaupunkibussien kehitys, mitä ei enää voi kukaan pysäyttää, matalalattiaa on kaiken oltava! Aika vähissä on uudet korkealattiaiset paikkurit, muita ei tule mieleen nyt kuin Concordia Bus Finlandin Volvo 8700.[/quote]

Korostaisin sanaa kehitys, sillä nimen omaan tästä on kehitytty ja paljon. B10BLE, B10L, L113CLL, L94UB, B12BLE, B7RLE, B9S... kaikki nämä ovat nimen omaan huomattavasti kehittyneempiä, kuin tuo proto ja sen lähisukulaiset ;) Oikeastaan ensin mainitut kaksi alustaa on jäänyt parhaiten mieleen mukavuutensa perusteella ;) [/quote]

Niin, mitä itse omaan ajo- ym. kokemuksia matalalattiakalustosta, niin kyllähän tuo 10L on aika käteensopiva työkalu. Jarrut siinä on ihan omaa luokkaansa, takana Z-nokkaiset.
Mielenkiintoista oli myös päästä Boråsiin tutustumaan 9S-malliin, jota toivoisin nähtävän vielä paljon vaikkapa tampereen kaduilla, ja nyt en sitten tarkoita Sputter 9S:ää :lol:
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="B12"]Korostaisin sanaa kehitys, sillä nimen omaan tästä on kehitytty ja paljon. B10BLE, B10L, L113CLL, L94UB, B12BLE, B7RLE, B9S... kaikki nämä ovat nimen omaan huomattavasti kehittyneempiä, kuin tuo proto ja sen lähisukulaiset ;) Oikeastaan ensin mainitut kaksi alustaa on jäänyt parhaiten mieleen mukavuutensa perusteella ;) [/quote]Ovatko TKL:n autot 210, 615-616 ja 617-619 myös mielestäsi mukavia?
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
B12
Senior Member
Posts: 280
Joined: 29 Apr 2005, 21:35

Post by B12 »

[quote="mrl586"][quote="B12"]Korostaisin sanaa kehitys, sillä nimen omaan tästä on kehitytty ja paljon. B10BLE, B10L, L113CLL, L94UB, B12BLE, B7RLE, B9S... kaikki nämä ovat nimen omaan huomattavasti kehittyneempiä, kuin tuo proto ja sen lähisukulaiset ;) Oikeastaan ensin mainitut kaksi alustaa on jäänyt parhaiten mieleen mukavuutensa perusteella ;) [/quote]Ovatko TKL:n autot 210, 615-616 ja 617-619 myös mielestäsi mukavia?[/quote]

Valitettavasti nuo kaikki 6 autoa on pilattu voithin vaihteistolla. Autot on laiskanpuoleisia. Muutoin matkustajan näkökulmasta autot antavat ikäisekseen miellyttävän tasaista kyytiä, kuten muutkin B10BLE -alustalle rakennetut autot. Ne vaan ovat yksinkertaisesti hyviä, alkaen jo edistyksellisestä etuakselista.

Mainittakoon että kehitys ei jää tähän, kohta tulee B9L tarjolle, itseasiassa sellaisia on jo tilattu Volvo 7700 konseptille ja uudelle 9-litraiselle kaasumoottorille.

Mutta eipä tästä sen enempää, koska asia ei liity enää otsikkoon.
Annetaan hyvä koti Scanialle :heart:
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="B12"][quote="mrl586"]Ovatko TKL:n autot 210, 615-616 ja 617-619 myös mielestäsi mukavia?[/quote]

Valitettavasti nuo kaikki 6 autoa on pilattu voithin vaihteistolla. Autot on laiskanpuoleisia. Muutoin matkustajan näkökulmasta autot antavat ikäisekseen miellyttävän tasaista kyytiä, kuten muutkin B10BLE -alustalle rakennetut autot. Ne vaan ovat yksinkertaisesti hyviä, alkaen jo edistyksellisestä etuakselista.[/quote]Mitä tarkoitat edistyksellisellä etuakselilla? Erillisjousitettu etuakseli B10BLE-alustoihin tuli vasta vuonna 1996!
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="nikki"][quote="mrl586"]Mitä tarkoitat edistyksellisellä etuakselilla? Erillisjousitettu etuakseli B10BLE-alustoihin tuli vasta vuonna 1996![/quote]

Ei se erillisjousitettu etuakseli ole mikään tae toimivalle jousitukselle. Vm. 93-95 B10BLE:n etujousitus oli erittäin onnistunut, huomattavasti pehmeämpi kuin samanikäisten N113 Scanioiden etujousitus, nykyisestä L94 :s ta nyt puhumattakaan[/quote]Hmm... N113-alustoja on tehty sekä jäykällä että erillisjousitetulla etuakselilla. Vuosina 1990-1992 tehtiin matalalattiaisia N113CLB-LG-alustoja, joissa on saksalaisten makuun soveltuva Neoplan-etuakseli. Sen jälkeen Scania teki N113CLL-alustoja jäykällä etuakselilla. Näistä alustoista Scania N113CLB-LG-alusta on mukavin.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Post by utelias »

[quote="mrl586"]Näistä alustoista Scania N113CLB-LG-alusta on mukavin.[/quote]Millä tavalla erillisjousitettu etuakseli on jäykkää etuakselia mukavampi?

MODEROINTI: Turha rivinvaihto poistettu
Ei kysyvä tieltä eksy
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="utelias"]Millä tavalla erillisjousitettu etuakseli on jäykkää etuakselia mukavampi?[/quote]Löytyisikö uteliaan uteluun vastaus tästä wikiartikkelista?
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
Post Reply