Page 1 of 1

Toisen Wiima K202L:n museointi

Posted: 02 Aug 2005, 12:58
by mrl586
[quote="Sami Koskinen"]On hyvä että KLHS sai ostaa matalan K202:n sillä malli on merkittävä pioneeriasemansa vuoksi ja merkittävä myös Wiiman ja TKL:n edelläkävijäasemassa matalan konseptin suunnittelussa aikanaan. Voisi olla hyvä että joku toinenkin K202L saataisiin talteen. Mutta kaikille K202:ille tai K202L:ille, etenkään rikkinäisille sellaisille ei tule löytymään töitä eikä kaikkia voi museoidakaan - joitakin yksilöitä odottaa väistämätön romutus.[/quote]
Mielenkiintoinen ajatus. Tästä saadaan hyvä uusi aihe.

Aihe pilkottu toisesta aiheesta.

Posted: 25 Sep 2005, 15:44
by mrl586
Kannatan Sami Koskisen esittämää ideaa. Olisi hyvä, että myös jokin pienipyöräinen K202L museoitaisiin normaalipyöräisen K202L:n lisäksi.

Posted: 29 May 2006, 17:52
by mrl586
[quote="mrl586"]Kannatan Sami Koskisen esittämää ideaa. Olisi hyvä, että myös jokin pienipyöräinen K202L museoitaisiin normaalipyöräisen K202L:n lisäksi.[/quote]Onko kukaan tämän forumin käyttäjä vielä miettinyt museoinnin toteutustapaa? Hoitaako joku yritys museoinnin? Vai tulisi museoauto esimerkiksi jonkun yhdistyksen omistukseen?

Posted: 29 May 2006, 18:50
by JBA-831
[quote="Sami Koskinen"]On hyvä että KLHS sai ostaa matalan K202:n sillä malli on merkittävä pioneeriasemansa vuoksi ja merkittävä myös Wiiman ja TKL:n edelläkävijäasemassa matalan konseptin suunnittelussa aikanaan. Voisi olla hyvä että joku toinenkin K202L saataisiin talteen. Mutta kaikille K202:ille tai K202L:ille, etenkään rikkinäisille sellaisille ei tule löytymään töitä eikä kaikkia voi museoidakaan - joitakin yksilöitä odottaa väistämätön romutus.[/quote]Ei kaikkien K202L-laatikoiden museointi mahdotonta ole, sillä autotyyppiä on tehty pienipyöräisenä vain 19 kpl.

Posted: 30 May 2006, 09:38
by B10LA
En kannata muiden tyypin yksilöiden museointia. Ex. #108 on kuitenkin näistä autoista edustavin eikä kyseinen malli ole lainkaan olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa. Ainoastaan #108 on merkittävä koska se on pohjoismaiden eka matala. Muut matalat wiimat joutaa mun puolesta roskiin.

Nyt kannattaisi museoida ainakin viimeinen Ajokin korittama nivelbussi TKL #356. Ja eipä ole tietääkseni yhtäkään nivel-wiimaa myöskään vielä museoitu.

Posted: 30 May 2006, 15:48
by JBA-831
[quote="B10LA"]En kannata muiden tyypin yksilöiden museointia. Ex. #108 on kuitenkin näistä autoista edustavin eikä kyseinen malli ole lainkaan olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa.[/quote]Tästä väitteestä olen täysin toista mieltä. Ensinnäkin GAJ-544 on AKE:n mukaan Neoplan-Scania, kun kaikki muut autot ovat tavallisia Scanioita. Scania N113CLB-LG-alusta on merkittävä osa ruotsalaista teollisuushistoriaa, kuten myös ruotsalaismerkki Scanian omaa historiaa.
[quote="B10LA"]Ainoastaan #108 on merkittävä koska se on pohjoismaiden eka matala. Muut matalat wiimat joutaa mun puolesta roskiin.[/quote]Itse asiassa GAJ-544 on vasta pohjoismaiden toinen matala. Kaikista ensimmäisen pohjoismaisen matalan teki tanskalainen DAB joskus 80-luvun lopussa. DAB:n 80-luvun matalalattiabussia valmistettiin erittäin vähän - vain yksi yksilö. Oikea nimitys GAJ-544:lle on "ensimmäisen pohjoismaisen sarjatuotantomatalalattiabussin prototyyppi".

Posted: 30 May 2006, 22:31
by mrl586
[quote="B10LA"]En kannata muiden tyypin yksilöiden museointia. Ex. #108 on kuitenkin näistä autoista edustavin eikä kyseinen malli ole lainkaan olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa.[/quote]Ei Kutter ysikään ole olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa, silti niitä on museoitu jo kolme kappaletta

Posted: 09 Jun 2006, 21:39
by mrl586
[quote="B10LA"]En kannata muiden tyypin yksilöiden museointia. Ex. #108 on kuitenkin näistä autoista edustavin eikä kyseinen malli ole lainkaan olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa. Ainoastaan #108 on merkittävä koska se on pohjoismaiden eka matala. Muut matalat wiimat joutaa mun puolesta roskiin.[/quote]Useamman K202L-laatikon museointia voidaan perustella esimerkiksi jonkun elokuvan teolla... Eikös muuten SLHS:n kalustoa ollut joissain elokuvissa esiintymässä?

Posted: 21 Jun 2006, 18:17
by Kockonen
[quote="mrl586"][quote="B10LA"]En kannata muiden tyypin yksilöiden museointia. Ex. #108 on kuitenkin näistä autoista edustavin eikä kyseinen malli ole lainkaan olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa.[/quote]Ei Kutter ysikään ole olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa, silti niitä on museoitu jo kolme kappaletta[/quote]

Paitsi että niitä on valmistettu 1201 kpl! Vrt. K202L.

Posted: 26 Jun 2006, 10:06
by B10LA
[quote="mrl586"]Useamman K202L-laatikon museointia voidaan perustella esimerkiksi jonkun elokuvan teolla... [/quote]Ehkä parhaiten sopisi joku amerikkalainen toimintaelokuva, jossa terroristiryhmä valtaa K202L:n ja lopulta auto tuhoutuu valtavassa räjähdyksessä. :D :D

Posted: 28 Jun 2006, 02:09
by mrl586
[quote="B10LA"][quote="mrl586"]Useamman K202L-laatikon museointia voidaan perustella esimerkiksi jonkun elokuvan teolla... [/quote]Ehkä parhaiten sopisi joku amerikkalainen toimintaelokuva, jossa terroristiryhmä valtaa K202L:n ja lopulta auto tuhoutuu valtavassa räjähdyksessä. :D :D [/quote]B10LA:n viesti kyseenalaiseen allekirjoitukseen yhdistettynä näyttäisi rikkovan forumin sääntöjä...

Posted: 09 Dec 2006, 03:50
by JBA-831
[quote="Kockonen"][quote="mrl586"][quote="B10LA"]En kannata muiden tyypin yksilöiden museointia. Ex. #108 on kuitenkin näistä autoista edustavin eikä kyseinen malli ole lainkaan olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa.[/quote]Ei Kutter ysikään ole olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa, silti niitä on museoitu jo kolme kappaletta[/quote]Paitsi että niitä on valmistettu 1201 kpl! Vrt. K202L.[/quote]Kockonen, perusteluja?

Posted: 09 Dec 2006, 12:15
by B10LA
[quote="JBA-831"][quote="Kockonen"][quote="mrl586"][quote="B10LA"]En kannata muiden tyypin yksilöiden museointia. Ex. #108 on kuitenkin näistä autoista edustavin eikä kyseinen malli ole lainkaan olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa.[/quote]Ei Kutter ysikään ole olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa, silti niitä on museoitu jo kolme kappaletta[/quote]Paitsi että niitä on valmistettu 1201 kpl! Vrt. K202L.[/quote]Kockonen, perusteluja?[/quote]Etkö ymmärrä että valmistusmäärien erotus on itsessään kelvollinen perustelu.

Kutter 9 on/oli melko yleinen bussityyppi Suomessa, toisin kuin matalawiima. Niitä kun ei kovin montaa koskaan valmistettu, mikä on tietysti auton ominaisuuksiin nähden erittäin loogista. Matalawiimoja ei kannata museoida enempää. #108 riittää aivan hyvin - ja sekin on museoitu vain sen takia että se sattuu olemaan matalalattiainen. Mitään muuta järkeenkäypää syytä sen museointiin ei taida löytyä.

Posted: 09 Dec 2006, 17:50
by JBA-831
[quote="B10LA"]Etkö ymmärrä että valmistusmäärien erotus on itsessään kelvollinen perustelu.[/quote]Perustele, miksi valmistusmäärien erotus on kelvollinen perustelu!
[quote="B10LA"]Kutter 9 on/oli melko yleinen bussityyppi Suomessa, toisin kuin matalawiima. Niitä kun ei kovin montaa koskaan valmistettu, mikä on tietysti auton ominaisuuksiin nähden erittäin loogista.[/quote]B10LA:n loogiseksi väittämässä asiassa ei kyllä ole mitään loogista!
[quote="B10LA"]Matalawiimoja ei kannata museoida enempää. #108 riittää aivan hyvin - ja sekin on museoitu vain sen takia että se sattuu olemaan matalalattiainen. Mitään muuta järkeenkäypää syytä sen museointiin ei taida löytyä.[/quote]Järkeenkäypiä syitä löytyy kyllä enemmänkin...

RE: Toisen Wiima K202L:n museointi

Posted: 26 Oct 2009, 01:27
by mrl586
Katso myös:
[thread=1128]
[thread=1173]