Page 1 of 1
Suurin myyntimäärä (kesä 2005)
Posted: 30 Jul 2005, 22:00
by mrl586
[quote="DSC1104"][quote="mrl586"]Jotkin ostajaehdokkaat voivat arvioida kalustotyypin huonoksi kun sitä myydään lyhyen ajan sisällä näin paljon. Sitä tämä tyyppi ei kuitenkaan ole. [/quote]Varmaankin tässä on kysymys siitä, että autot ovat tulleet sellaiseen ikään, ettei niillä enää kauaa olisi ollut mielekästä ajaa isoissa kaupungeissa. 20 tällaisesta autosta 19 tehtiin 1991 - 1992. Kaikkien ikä on selkeästi yli 10 vuotta, osalla 14 vuotta.
[/quote]Kuinka monta tämän tyypin autoa saa myydä vuoden aikana ilman tyypin maineen huononemista?
Äänestysaikaa 15 päivää.
Posted: 31 Jul 2005, 00:48
by B12
Eiköhän firmat halua päästä romuista eroon. Hinnalla, oli se sitten euro tai millä hyvänsä.
Posted: 31 Jul 2005, 01:06
by mrl586
[quote="KPP"]Eiköhän firmat halua päästä romuista eroon. Hinnalla, oli se sitten euro tai millä hyvänsä.[/quote]No, Volvoromuja löytyy muutama kappale TKL:n romurivistä. KPP kutsui noita Volvoja eräällä keskustelualueella ********** :lol:
Matalalattiaiset laatikko-Wiimat eivät ole romuja!
Posted: 31 Jul 2005, 01:25
by B12
[quote="mrl586"][quote="KPP"]Eiköhän firmat halua päästä romuista eroon. Hinnalla, oli se sitten euro tai millä hyvänsä.[/quote]No, Volvoromuja löytyy muutama kappale TKL:n romurivistä. KPP kutsui noita Volvoja eräällä keskustelualueella ********** :lol:
Matalalattiaiset laatikko-Wiimat eivät ole romuja![/quote]
Niin kutsunkin, mutta onneksi niitä on syksyllä 2005 ajossa enää kaksi kappaletta... toisin kuin "mrl586-tyypin" autoja, joita on pyöreät nolla.
Ilkeämieliset huhut kertovat, että #607 olisi siirtynyt Rautasoinille, tähän ei kuitenkaan ole vahvistusta, ainakaan romurivissä sitä ei näkynyt. Liekö sitten riisuttavana vermeistään.
Posted: 31 Jul 2005, 01:48
by mrl586
[quote="KPP"][quote="mrl586"][quote="KPP"]Eiköhän firmat halua päästä romuista eroon. Hinnalla, oli se sitten euro tai millä hyvänsä.[/quote]No, Volvoromuja löytyy muutama kappale TKL:n romurivistä. KPP kutsui noita Volvoja eräällä keskustelualueella ********** :lol:
Matalalattiaiset laatikko-Wiimat eivät ole romuja![/quote]
Niin kutsunkin, mutta onneksi niitä on syksyllä 2005 ajossa enää kaksi kappaletta... toisin kuin "mrl586-tyypin" autoja, joita on pyöreät nolla.[/quote]En olisi aivan noin varma, sillä 603 kuuluu edelleenkin TKL:n kalustoon. Se sopii hyvin linjalle 39 auton 610 paikalle, koska autossa 610 ei ole riittävästi paikkoja erääseen lähtöön.
[quote="KPP"]Ilkeämieliset huhut kertovat, että #607 olisi siirtynyt Rautasoinille, tähän ei kuitenkaan ole vahvistusta, ainakaan romurivissä sitä ei näkynyt. Liekö sitten riisuttavana vermeistään.[/quote]607 :s sa ei ole mitään sellaista vikaa, joka estäisi sen myynnin jollekin linja-autoyritykselle. 607 on todennäköisesti jossakin korjaamohallissa riisuttavana lopuista monuvarusteistaan.
Toivottavasti 607 saa myös rullat eteen.
Posted: 01 Aug 2005, 22:35
by Sami Koskinen
Mielestäni myyntimäärät eivät tule vaikuttamaan mallin maineeseen. On ihan luonnollista että autot tulevat poistumaan tässä kohta suurempien kaupunkien kalustosta - autotkin vanhenevat ja K202-autot, matalat ja korkeat alkavat olla jo vanhoja näille suurille kaupungeille. Ehjille K202-autoille, myös ja etenkin matalille sellaisille voisi löytyä vielä pariksi-kolmeksi vuodeksi töitä keskisuurista ja pienistä kaupungeista. Suurissa kaupungeissa (Helsinki, Tampere, Turku) ei tälle mallille kannata tekohengittää tehtäviä. Mallin ehjien edustajien tulevaisuus tulee olemaan muissa kaupungeissa vielä jonkun aikaa. Sitten odottaa eläke tai romutus.
On hyvä että KLHS sai ostaa matalan K202:n sillä malli on merkittävä pioneeriasemansa vuoksi ja merkittävä myös Wiiman ja TKL:n edelläkävijäasemassa matalan konseptin suunnittelussa aikanaan. Onko KLHS laittamassa autoaan kuntoon tai esille? Voisi olla hyvä että joku toinenkin K202L saataisiin talteen. Mutta kaikille K202:ille tai K202L:ille, etenkään rikkinäisille sellaisille ei tule löytymään töitä eikä kaikkia voi museoidakaan - joitakin yksilöitä odottaa väistämätön romutus. Mutta on muutamia kaupunkeja joihin K202L:ien tuonti vain parantaisi liikenteen tasoa (matalalattia saataisiin) eli toivoa vielä on ;)
Posted: 02 Aug 2005, 01:54
by mrl586
[quote="Sami Koskinen"]On hyvä että KLHS sai ostaa matalan K202:n sillä malli on merkittävä pioneeriasemansa vuoksi ja merkittävä myös Wiiman ja TKL:n edelläkävijäasemassa matalan konseptin suunnittelussa aikanaan. Onko KLHS laittamassa autoaan kuntoon tai esille?[/quote]
TKL #108 nähtiin BUS 2005-näyttelyn aikaan Auto- ja tiemuseo Mobilian pihassa. Kyseinen havainto löytyy
täältä. Auton nykyistä sijaintia en tiedä.
Jos #108 seisoo vielä täsmälleen samassa, niin se kannattaisi äkkiä siirtää sisätiloihin suojaan kosteudelta, sillä auton maalaus ei ole täysin kunnossa. Kosteus aiheuttaa teräksen ruostumista.
Koska Mobilia on 34. paikallisliikennepäivien ekskursion kohde, pitäisi #108 nopeasti maalata. Vai haluaako Tampereen kaupungin liikennelaitos (TKL) saada paljon huonoa mainetta kun muiden linja-autoyritysten edustajat käyvät tutustumassa Mobilian bussinäyttelyyn? Arvelen, että jos muiden yritysten edustajat näkisivät auton nykykunnon, he nauraisivat oikein kunnolla. Lisäksi media (mm. Aamulehti) voi ottaa paikallisliikennepäiväartikkelin yhteydessä esille julkisuuteen 108:n huonokuntoisen ulkoasun. Aamulehti on yksi suomen luetuimmista lehdistä, joten TKL saisi erittäin paljon negatiivista julkisuutta.
TKL:n kannattaisi sijoittaa rahaa (?) #108:n kunnostukseen, sillä liikennelaitos auttoi pohjoismaisen matalalattiabussituotannon alkuun ehdottamalla Scanialle matalalattiabussituotannon aloittamista.
TKL:n 50-vuotishistoriikki oikein korostaa matalalattiakauden alkua. TKL:n julkaisemassa Tampereen siniset bussit -kirjassa autolle #108 on varattu kaksi sivua. Toinen näistä sivuista on auton esittelysivu, toinen aloittaa koeautot-osuuden.
Posted: 02 Aug 2005, 03:28
by mrl586
[quote="Sami Koskinen"]Mielestäni myyntimäärät eivät tule vaikuttamaan mallin maineeseen. On ihan luonnollista että autot tulevat poistumaan tässä kohta suurempien kaupunkien kalustosta - autotkin vanhenevat ja K202-autot, matalat ja korkeat alkavat olla jo vanhoja näille suurille kaupungeille. Ehjille K202-autoille, myös ja etenkin matalille sellaisille voisi löytyä vielä pariksi-kolmeksi vuodeksi töitä keskisuurista ja pienistä kaupungeista. Suurissa kaupungeissa (Helsinki, Tampere, Turku) ei tälle mallille kannata tekohengittää tehtäviä.[/quote]
Tampereen seudulla seutuliikennettä ajava Länsilinjat osti samantyyppiselle alustalle rakennetun auton Ruotsista vuoden 2000 loppupuolella. Kyseinen auto oli tuolloin hieman yli 8 vuotta vanha. Auto palvelee edelleenkin Länsilinjoilla. Kyseinen auto ajaa talvikaudella linjaa 50.
Myös Turkuun ostettiin tälläisiä autoja TLO:n jäsenyrityksille. Nämä autot olivat tuolloin noin 11-vuotiaita. Autot ovat edelleenkin raskaassa käytössä.
Re: Suurin myyntimäärä (kesä 2005)
Posted: 15 Aug 2005, 22:57
by mrl586
[quote="mrl586"]Äänestysaikaa 15 päivää.[/quote]Äänestysaika on päättynyt. Äänestyksen tulokset löytyvät aiheen alusta.
(ketju lukitaan, t. mrl586)