Page 1 of 1

Suunnittele kotimainen paikallisliikennelinja-auto

Posted: 03 Jul 2005, 04:30
by mrl586
Millaisen kotimaisella (lue: suomalaisella) korilla varustetun paikallisliikenteenlinja-auton tilaisit? Minkä alustan valitsisit tuohon?

Korimallit tässä aiheessa ovat Suomessa nyt tuotettavat paikallisliikennelinja-autokorimallit. Alustat on rajattu tällä hetkellä valmistettaviin matalalattiaisiin malleihin.

Valitse sekä alusta että kori omien suosikkityyppien mukaan. Yhdistelmä tulee valita siten, että koria todella saa tuolla alustalla.

Auton pitää olla ns. pätkä-mallia. Eli ei teli- eikä nivelmallia.

Posted: 03 Jul 2005, 19:03
by Webmaster
[quote="B12M"]Luonnollisesti Volvo 8700 koriksi, ja alustaksi saman hyväksi tunnetun valmistajan B12M. Peräosaan tanskalaismallinen matala seisoma-/lastenvaunutila, vaihteistoksi I-Shift tai ZF:n automaatti. Varusteeksi jäähdytysilmastointi sekä matkustamoon, että kuljettajalle erikseen. :) [/quote]
Muuten hyvä vastaus, paitsi tuo ei ole matalalattiainen auto.
[quote="mrl586"]Alustat on rajattu tällä hetkellä valmistettaviin matalalattiaisiin malleihin.[/quote]

Posted: 03 Jul 2005, 20:43
by mrl586
[quote="B12M"]Luonnollisesti Volvo 8700 koriksi, ja alustaksi saman hyväksi tunnetun valmistajan B12M. Peräosaan tanskalaismallinen matala seisoma-/lastenvaunutila, vaihteistoksi I-Shift tai ZF:n automaatti. Varusteeksi jäähdytysilmastointi sekä matkustamoon, että kuljettajalle erikseen. :) [/quote]
Nyt B12M:n keskustelu on jo parempilaatuista. Suosittelen kirjoittamaan lisää tuon laatuisia viestejä.

Posted: 04 Jul 2005, 10:39
by mrl586
[quote="B12M"][quote="mrl586"]Nyt B12M:n keskustelu on jo parempilaatuista. Suosittelen kirjoittamaan lisää tuon laatuisia viestejä.[/quote]

Olen kirjoittanut lukemattoman määrän hyvälaatuisia viestejä, jotka ovat jostain kumman syystä joutuneet Moderator Tiimin natsilta vaikuttavan Johtajan (Führer) sensuurin uhriksi.[/quote]Kummallista! JBA-831 on sensuroinut suurimman osan viesteistäsi.

Tiedottaja mainitsi aiemmin, että tällä palstalla keskustellaan busseista, mutta ei natseista! Koita pitää tuo asia mielessä.

Minulla ei ole NSDAP:n puoluekirjaa. JBA-831 mainitsi jossain, että tuo puolue on jo lopetettu.
[quote="B12M"]Muistuttaisin, että "oikeassa journalismissa" hyväksytään myös eriävät mielipiteet...[/quote]Kaikkia juttuja ei kuitenkaan julkaista mediassa (huom! Myös K202 Forum), koska niissä on uutiskynnys. Uutiskynnys tarkoittaa sitä, että toimitus valitsee julkaistavat jutut. Usein julkaistavista jutuista päättää päätoimittaja. Yleisön osastollakaan ei julkaista kaikkia kirjoituksia.
K202 Forumilla on kuitenkin helpompi saada mielipiteensä esille kuin esim. lehdissä.

[quote="B12M"]Mitä tulee tuon valitsemani auton matalalattiaisuuteen. Enkö kirjoittanut kyllin selkeästi, että auton taka-akselin takana on matalalattiainen seisoma-/lastenvaunutila ?[/quote]Tuo ei täytä matalalattia-auton määritelmää. Matalalattia-auton määritelmä mainitaan Tampereen siniset bussit-kirjan TKL #108:n esittelyssä sivulla 115: "lattia nousee heti keskiovien jälkeen normaalikorkeuteen". (Lainausmerkkien sisällä oleva teksti on suora lainaus.)

Tuo sivun 115 kuva #108 :s ta näyttää erittäin komealta. Toivottavasti auto nähdään yhtä hyvässä kunnossa 34. paikallisliikennepäivillä.

Posted: 04 Jul 2005, 12:53
by Concord1
Alustaksi MAN 18.310 ja koriksi Kiitokori OmniStar Urbano tavaratilalla, ovituksena 1+1+0. Katolle Finnotzo hurisemaan. Istuimina on on keltaiset turistipenkit ja ikkunoissa keltaiset verhot. Auton ulkopuolinen väritys on yönsininen tähtitaivas. Maskiin on upotettu 4kpl pieniä sinisiä lisävaloja.

Posted: 04 Jul 2005, 17:52
by mrl586
[quote="B12M"][quote="mrl586"][quote="B12M"]Mitä tulee tuon valitsemani auton matalalattiaisuuteen. Enkö kirjoittanut kyllin selkeästi, että auton taka-akselin takana on matalalattiainen seisoma-/lastenvaunutila ?[/quote]Tuo ei täytä matalalattia-auton määritelmää. Matalalattia-auton määritelmä mainitaan Tampereen siniset bussit-kirjan TKL #108:n esittelyssä sivulla 115: "lattia nousee heti keskiovien jälkeen normaalikorkeuteen". (Lainausmerkkien sisällä oleva teksti on suora lainaus.)[/quote]

Ikävää, jos sinulle Tampereen siniset bussit -kirja toimii raamattuna tai sen halpana korvikkeena. Minulle lattian mataluuden määrittelee yleensä mittanauha, tässä tapauksessa tieto siitä, millä korkeudella tuo peräosan lattia tien pinnasta mitattuna on :lol:

Kevättalvella Volvon tehtaalla käydessäni näin työn alla useita tuon kaltaisia yksilöitä, ja kyllä niiden lastenvaunu-/seisomatila todella oli matalalla.[/quote]
Tuo Tampereen siniset bussit -kirjassa mainittu määritelmä on matalalattia-auton virallinen määritelmä.

Lisätään vielä tuohon edelliseen viestiin, että matalattia-auton lattia on keskioville asti portaaton.

Posted: 05 Jul 2005, 18:40
by B12
[quote="mrl586"]
Tuo Tampereen siniset bussit -kirjassa mainittu määritelmä on matalalattia-auton virallinen määritelmä.

Lisätään vielä tuohon edelliseen viestiin, että matalattia-auton lattia on keskioville asti portaaton.[/quote]

Uskaltaisin olla tässä asiassa eri mieltä.

Tuo lainaamasi teksti tarkoittaa nimen omaan low entry -tyyppistä matalalattia-autoa. Sisäänkäynti ja ensimmäinen (tai ainoa) poistumisovi ovat tuolloin portaattomat.

Onhan näitä autoja nähty mitkä ovat toisaalta matalalattiaisia mutta eivät täytä low entryn määritelmää.
- Baltscan Hess / Scania L94UB - etuoviaukko portaaton, keskiovella porras
- Täysmatalat autot joissa ei ole keskioven jälkeenkään portaita matkustamossa, mutta takaovella saattaa olla yksi.
- perästä matalat autot, joissa on matala takatila (esimerkissä mainittu tanskalaistyyppinen ratkaisu)

Varmasti muitakin variaatioita saisi aikaiseksi, esim etuovella portaat, mutta tällainen ratkaisu tuntuisi kömpelöltä enkä uskois että moiselle olisi tilausta.

Posted: 05 Jul 2005, 21:15
by mrl586
[quote="KPP"][quote="mrl586"]
Tuo Tampereen siniset bussit -kirjassa mainittu määritelmä on matalalattia-auton virallinen määritelmä.

Lisätään vielä tuohon edelliseen viestiin, että matalattia-auton lattia on keskioville asti portaaton.[/quote]

Uskaltaisin olla tässä asiassa eri mieltä.

Tuo lainaamasi teksti tarkoittaa nimen omaan low entry -tyyppistä matalalattia-autoa. Sisäänkäynti ja ensimmäinen (tai ainoa) poistumisovi ovat tuolloin portaattomat.

Onhan näitä autoja nähty mitkä ovat toisaalta matalalattiaisia mutta eivät täytä low entryn määritelmää.
- Baltscan Hess / Scania L94UB - etuoviaukko portaaton, keskiovella porras
- Täysmatalat autot joissa ei ole keskioven jälkeenkään portaita matkustamossa, mutta takaovella saattaa olla yksi.
- perästä matalat autot, joissa on matala takatila (esimerkissä mainittu tanskalaistyyppinen ratkaisu)

Varmasti muitakin variaatioita saisi aikaiseksi, esim etuovella portaat, mutta tällainen ratkaisu tuntuisi kömpelöltä enkä uskois että moiselle olisi tilausta.[/quote]
Hmm, tuo aiemmin mainitsema määritelmä taitaa olla myös YTV:n käyttämä määritelmä matalalattiabussista.

Tässä ketjussa on tarkoitus hakea low-entry-tyyppistä tai täysmatalaa autoa.

Posted: 28 Jul 2005, 16:57
by sputter
Varmaankin sen volvon uuden keskimoottorisen 9-litraisen alustan ottaisin, volvo 8700 suomalaisella korilla, konvektan ilmastointilaitteellaa, ja Sachs:n iskareilla. EGS-vaihteilla jos siihen moiset saa, polttoainetaloudellisuuden takaamiseksi.
Ainoo realistinen vaihtoehto tälle olis MB Citaro, mutta sehän nyt ei ole suomalainen.

Posted: 01 Aug 2005, 22:10
by Sami Koskinen
Oikein mielenkiintoinen asia tuo keskimoottorialustaisen auton takana oleva matala tila. Tämä kuulostaa oikein hyvältä ajatukselta esimerkiksi maaseutuliikenteeseen, pidemmillä linjoilla ei välttämättä ole paljoa tarvettakaan mataloille paikoille vaan lastenvaunupaikka ja muutama istuin matalassa osasa riittänee. Kuljettajarahastus toki lienee hankala toteuttaa tällaisessa tapauksessa.

Sitten siihen topicin asiaan. Mielestäni korivaihtoehdoista ainakin paperilla kuulostaa parhaalta Lahti Scala - yksinkertaisesti siitä syystä että se on joustava. Sitä saanee "nyrkkipajatyyliin" vähän kaikenlaisina muokkauksina - täysmatalana (LAK varmaan toteuttaa N94-Scalan tilatessa), Low Entrynä, kovilla ja pehmeillä penkeillä. Low Entry-mallissa on tietääkseni myös tavaratila.

Eli:
keskustaliikenteeseen Lahti Scala / Scania N94 UB
hieman pidemmille kaupunkilinjoille Lahti Scala / Scania L94 UB
pitkille seutulinjoile Lahti Scala pehmeillä penkeillä / Scania L94 IB (onko L94 :s tä olemassa IB-versio, jos ei ole niin UB)

Kaikkiin toki ilmastoinnit ja hyvät linjakilvet jne. herkut..

Kiitokorilta löytynee yhtä hyviä malleja, CityStar ja uusi OmniStar Urbino mutta niissä saattaa tuotantokustannukset nousta suuremmiksi? Volvo Bus Finlandin tuotteissa pitää käyttää emoyhtiön alustoja, joiden polttoainetalous ei kuulemma ole tällä hetkellä ihan toivottavalla tasolla.

Posted: 01 Aug 2005, 22:43
by mrl586
[quote="Sami Koskinen"]
Mielestäni korivaihtoehdoista ainakin paperilla kuulostaa parhaalta Lahti Scala - yksinkertaisesti siitä syystä että se on joustava. Sitä saanee "nyrkkipajatyyliin" vähän kaikenlaisina muokkauksina - täysmatalana (LAK varmaan toteuttaa N94-Scalan tilatessa), Low Entrynä, kovilla ja pehmeillä penkeillä. Low Entry-mallissa on tietääkseni myös tavaratila. [/quote]
Ehkä Kiitokorin tuotteita pystyisi muokkaamaan vielä enemmän. CityStar-mallia on saatavilla samoilla varusteilla kuin Carrus City L-mallia. CityStar-mallin kattokanavat saa mitä tahansa väriä. Istuimia on Kiitokorin tuotteisiin saatavilla kolmea eri mallia:
[quote="Kiitokorin esite"]
KP 401
KW 441
Tourist 2000
[/quote]
Näistä KP 401 on normaali peltikuppi, joka näyttää aivan Wiiman tuotteelta.
KW 441 on lähiliikennekäyttöön tarkoitettu pehmustettu istuinmalli.
Tourist 2000 malli on tarkoitettu kaukoliikennekäyttöön.
Oletettavasti myös peltikuppeja saa erilaisilla pehmusteilla...

[quote="Sami Koskinen"]
Kaikkiin toki ilmastoinnit ja hyvät linjakilvet jne. herkut..
[/quote]Millaista ilmastointia tarkoitat? Riittääkö kattokanavatuuletus?

[quote="Sami Koskinen"]
Kiitokorilta löytynee yhtä hyviä malleja, CityStar ja uusi OmniStar Urbino mutta niissä saattaa tuotantokustannukset nousta suuremmiksi?[/quote]
Onko vanhempi OmniStar vielä mukana tuotannossa? OmniStarin vanhempi versio näyttää aivan Carrus Vegalle.

EDIT: Korjattu kirjoitusvirhe

Posted: 01 Aug 2005, 22:55
by Sami Koskinen
[quote="mrl586"]
Ehkä Kiitokorin tuotteita pystyisi muokkaamaan vielä enemmän.
[/quote]
Kiitokorin taitaa saada juuri sellaisena kuin haluaa, vaikka perävaunun päälle tehtynä :P . Sama konserni tekee jopa sammutuskalustoa. Lisäyksenä edelliseen viestiini sanon että Kiitokorin tuotteiden joustavuus lienee parempi, mutta tällä kertaa Lahden Autokorin joustavuus riittänee. Luulen että LAK'n tuotteet ovat halvempia kuin Kiitokorit koska niissä on enemmän sarjatuotantoa.

[quote="mrl586"]
Millaista ilmastointia tarkoitat? Riittääkö kattokanatuuletus?
[/quote]
Luulen tarkoittavani jäähdytysilmastointia (vempain katolla)

[quote="mrl586"]
Onko vanhempi OmniStar vielä mukana tuotannossa? OmniStarin vanhempi versio näyttää aivan Carrus Vegalle.[/quote]
Luulisin että vegamaista OmniStaria ei enää tehdä, korkealattiainenkin malli on kokenut faceliftin jonkin aikaa sitten. Tietääkseni Pohjolan Turistiautolle on toimitettu tällainen korkea facelift-OmniStar Scanian alustalla, tämä auto on tällä hetkellä Scanialla myynnissä. :roll: Uudemman korkean OmniStarin ilme on hyvin samanlainen kuin uuden low entry OmniStar Urbinon.

Posted: 03 Aug 2005, 12:20
by JBA-831
[quote="sputter"]Varmaankin sen volvon uuden keskimoottorisen 9-litraisen alustan ottaisin, volvo 8700 suomalaisella korilla, konvektan ilmastointilaitteellaa, ja Sachs:n iskareilla. EGS-vaihteilla jos siihen moiset saa, polttoainetaloudellisuuden takaamiseksi.[/quote]9-litraisen moottorin tyyppi? Maakaasu vai diesel?

Posted: 09 Aug 2005, 01:17
by mrl586
[quote="Tiedottaja"][quote="B12M"]Luonnollisesti Volvo 8700 koriksi, ja alustaksi saman hyväksi tunnetun valmistajan B12M. Peräosaan tanskalaismallinen matala seisoma-/lastenvaunutila, vaihteistoksi I-Shift tai ZF:n automaatti. Varusteeksi jäähdytysilmastointi sekä matkustamoon, että kuljettajalle erikseen. :) [/quote]
Muuten hyvä vastaus, paitsi tuo ei ole matalalattiainen auto.
[quote="mrl586"]Alustat on rajattu tällä hetkellä valmistettaviin matalalattiaisiin malleihin.[/quote][/quote]Miten ajattelit hoitaa peräosan kuljettajarahastuksen?

Posted: 18 Sep 2005, 01:25
by mrl586
[quote="Sami Koskinen"][quote="mrl586"]
Onko vanhempi OmniStar vielä mukana tuotannossa? OmniStarin vanhempi versio näyttää aivan Carrus Vegalle.[/quote]
Luulisin että vegamaista OmniStaria ei enää tehdä, korkealattiainenkin malli on kokenut faceliftin jonkin aikaa sitten. Tietääkseni Pohjolan Turistiautolle on toimitettu tällainen korkea facelift-OmniStar Scanian alustalla, tämä auto on tällä hetkellä Scanialla myynnissä. :roll: Uudemman korkean OmniStarin ilme on hyvin samanlainen kuin uuden low entry OmniStar Urbinon.[/quote]XXXIV Paikallisliikennepäiviltä saadun tiedon perusteella viimeinen Vega-keulainen OmniStar on tällä hetkellä tuotantolinjalla.

Posted: 18 Sep 2005, 15:54
by mrl586
Alustaksi valitsen taloudellisen Scanian. Onko K114-alustasta UB-versiota? Jos ei, niin valitsen alustaksi N94UB:n.

Korivalintani osuu Kiitokorin tuotteisiin. Lyhyemmille matkoille sopii Kiitokori CityStar ja pidemmille Kiitokori OmniStar Urbano.