Page 1 of 1

MLO #7:n ja #15:n ajamat linjat

Posted: 08 Jun 2005, 09:03
by mrl586
[quote="GAV762R"]Autoilla on kuitenkin toista kymmentä vuotta ikää ja Helsingin linja 69 (jossa autot aktiivisesti liikkuivat pitkään) ei ole kaikista kevyin mahdollinen. Noilla matalilla Wiimoillahan ajettiin vielä vuosituhannen vaihteessakin kaikenmaailman juhlapyhinä iltamyöhälläkin, koska autot olivat suositumpia kuin eräät uudemmat matalat autot talossa.[/quote]
[quote="GAV762R"][quote="mrl586"] Olivatko matalat Wiimat ajossa kokopäiväisesti? Mitkä uudemmat matalat autot matala Wiima voitti MLO:lla?[/quote]
Metsälän Linja Oy:n ajosarjat olivat useita vuosia sellaiset, että juuri mikään auto ei ollut yhteen putkeen ajossa liikenteen aloittamisesta yömyöhään. Oli vain erilaisia ajosarjoja, joista osalle tietysti kertyi suoritetta enemmän kuin toisille. Periaatteessa kaikilla sarjoilla oli tauko ellei peräti pari päivän aikana. Matalien autojen tullessa tilanne hieman muuttui siten, että matalia autoja varten "sorvattiin" sarjat, joilla sama auto olisi ajossa mahdollisimman paljon. Ensimmäiset kaksi matalaa autoa olivat tunnetusti Wiimat 15 ja 7 tässä järjestyksessä. Ne sijoitettiin vuoroihin 601 ja 610 (arkipäivät ma - pe). Näistä toinen ajoi kutakuinkin koko liikennöintiajan (iltapäivällä juuri ennen ruuhkaa saattoi olla lyhyt tauko) ja toinen aamuruuhkan ja pienen tauon jälkeen puolesta päivästä liikenteen loppuun saakka. Viikonloppuna autot liikkuivat luonnollisesti liki koko päivän, mutta mahdollisesti eri vuoronumeroilla kuin arkena. Vuonna 1993 autojen 3 ja 8 (Lahti 402) tullessa autot 7 ja 15 väistyivät kaikista pisimmiltä sarjoilta seuraaviksi pisimpiin. Myöhempinä vuosina jäykällä etuakselilla varustettujen matalien autojen (Scania N113CLL ja L113CLL) tultua alkoikin esiintyä sellaista, että matalat Wiimat tavallaan "ohittivat" em. uudemmat autot. Matalia Wiimoja "yllättäen" alkoikin uudelleen näkyä ilta- ja viikonloppuliikenteessä. Näin jopa siinäkin vaiheessa, jolloin talossa oli koko joukko myös Volvo B10BLE -autoja. Osa Volvoista toki oli varattu linjalle h78. Metsälän osalta matalien Wiimojen suosio henkilökunnan keskuudessa saattoi perustua osaksi mukavakäyttöiseen kaksiportaiseen GAV783R-vaihteistoon, osaksi miellyttävään Neoplan-etuakseliin. Tässä on huomattava se, että Lahti 402 -korilla varustettu auto 3 kilpaili samoilla ominaisuuksillaan (vaihteisto, etuakseli) tasavertaisesti matalien Wiimojen kanssa nuorempiaan vastaan. Kuvaavaa on, että viimeisenä liikennöintipäivänä kesän 2001 alussa (sunnuntai) ajossa oli eräiden uudehkojen autojen joukossa juuri auto 3, vaikka lukuisia kolmosta uudempia seisoi varikolla joutilaana.[/quote]

Tuossa ylempänä mainittiin linja h69. Ajettiinko otsikossa mainituilla autoilla myös jotain muuta linjaa?

Posted: 08 Jun 2005, 17:32
by DSC1104
Kyllä, ainakin h77A:ta 1996 - 2000.

Posted: 12 Jun 2005, 10:03
by *Kimmo*
Uskaltaisin väittää että myös HKL-Bussiliikenteelle alihankintana linjaa H78.

Posted: 13 Jun 2005, 09:22
by mrl586
[quote="*Kimmo*"]Uskaltaisin väittää että myös HKL-Bussiliikenteelle alihankintana linjaa H78.[/quote]Minä vuonna Metsälä ajoi tätä linjaa?

Posted: 14 Jun 2005, 04:49
by DSC1104
[quote="mrl586"][quote="*Kimmo*"]Uskaltaisin väittää että myös HKL-Bussiliikenteelle alihankintana linjaa H78.[/quote]Minä vuonna Metsälä ajoi tätä linjaa?[/quote]
1998-2001. Ruuhkissa kuitenkin suurimmaksi osaksi korkeilla N113CLB:illä, kuten 6 ja 18.