Tampereen kaupungin liikennelaitoksella alettiin suunnittelemaan TKL 108:n valmistumisen jälkeen matalalattiaista nivelalustaa yhteistyössä Scanian ja Neoplanin kanssa. Alustatyypin mallimerkinnäksi olisi tullut N113ALB-LG.
Koska Scanialla ei ollut 90-luvun alussa omaa etuakselia suunniteltuna, lainattiin etuakseli 90-luvun alussa tehtyihin matalalattiaisiin Scanioihin Scanian saksalaisen yhteistyökumppanin Neoplanin mallistosta.
Scania N113ALB-LG on low entry-tyyppinen matalalattiainen nivelalusta, joka on matalalattiainen keskiovelle asti. Sen jälkeen alkaa korkealattiainen osa. Ainakin kaksi ensimmäistä akselia alustan keulasta lukien pitää olla erityistä matalalattiaisiin busseihin tarkoitettua mallia.
Millaista keskiakselia tähän alustamalliin suunniteltiin?
PS. Viesti on laitettu tälle alueelle, koska ensimmäinen Scania N113ALB-LG olisi todennäköisesti saanut Wiima N202L-korin.
Olemme 28.4.2023 vaihtaneet palvelinta. Nimipalvelimien päivittymisessä voi kestää jonkin aikaa, mutta vanha palvelin toimii jonkin aikaa uuden palvelimen rinnalla, joten sivusto toiminee normaalisti palvelimen vaihdosta huolimatta.
Scania N113ALB-LG-alustan akselit
Scania N113ALB-LG-alustan akselit
Sivuston tekninen ylläpitäjä
SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
Jos matalaa lattiaa olisi ollut vain ovilta 1 oville 2, keskiakseliksi olisi kelvannut sama ratkaisu kuin N113ALB :s säkin. Jos matala lattia olisi haluttu ulottaa oville 3 saakka, silloin monta asiaa olisi pitänyt ajatella toisella tavalla - niveltä myöten. Oikeastaan CN94UA6x2/2 -mallissa tuo sitten toteutui lopultakin.