Olemme 28.4.2023 vaihtaneet palvelinta. Nimipalvelimien päivittymisessä voi kestää jonkin aikaa, mutta vanha palvelin toimii jonkin aikaa uuden palvelimen rinnalla, joten sivusto toiminee normaalisti palvelimen vaihdosta huolimatta.

Kattokanavatuuletuksen ja jäähdytysilmastoinnin erot

Yleistä asiaa paikallisliikenteestä
Post Reply
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Kattokanavatuuletuksen ja jäähdytysilmastoinnin erot

Post by mrl586 »

[quote="B12M"][quote="mrl586"]Autosta löytyvä kattokanavatuuletus lasketaan ilmastoinniksi.[/quote]Valitettavasti kattokanavatuuletuksella ja ilmastoinnilla on melko tarkkaan yhtä paljon tekemistä keskenään, kuin yöllä/päivällä, mustalla/valkoisella jne jne. Ulkolämpötilan ollessa lähelläkin +20 astetta ja auringon paistaessa ei kattokanavatuuletuksella ole yhtään mitään virkaa auton jäähdyttämisessä. Auto kuumentuu lähes saunaksi vaikka puhaltimet huutaisi täysillä jatkuvasti. Sen sijaan JÄÄHDYTYSILMASTOIDUSSA autossa (joita jopa länsilinjojen matalakalustosta löytyy muutama kappale) sisäilman lämpötila on miellyttävä matkustaa vielä +30 asteen kelissä vaikka aurinko paistaisikin. Mikäli joku ei asiaa voi uskoa tai myöntää, voi ensi kesän lämpiminä päivinä koematkustaa niin ilmastoimattomalla, kuin ilmastoidulla katurilla. Ero sisälämpötilassa ja matkustusmukavuudessa on todella huomattava.[/quote]
Mihin jäähdytysilmastoinnin toiminta perustuu? Tietääkseni lämmönsiirtokone (fysiikan termi) siirtää lämpöä kylmästä/lämpimästä lämpimään/kylmään paikkaan. Jos ulkolämpötila on 30 °C ja sisälämpötila on yhtä monta astetta, niin mistä kylmä ilma saadaan?
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
DSC1104
Senior Member
Posts: 276
Joined: 15 Apr 2005, 19:03

Re: Kattokanavatuuletuksen ja jäähdytysilmastoinnin erot

Post by DSC1104 »

[quote="mrl586"]Mihin jäähdytysilmastoinnin toiminta perustuu? Tietääkseni lämmönsiirtokone (fysiikan termi) siirtää lämpöä kylmästä/lämpimästä lämpimään/kylmään paikkaan. Jos ulkolämpötila on 30 °C ja sisälämpötila on yhtä monta astetta, niin mistä kylmä ilma saadaan?[/quote]Jospa se perustuisi ainakin jossain määrin vastaavaan periaatteeseen, kuin jääkaapeissa ja pakastimissa saadaan sisäilman lämpötila pysymään ympäristöään alemmissa lukemissa.
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Re: Kattokanavatuuletuksen ja jäähdytysilmastoinnin erot

Post by mrl586 »

[quote="B12M"]Periaatteessa kyllä, laitteiston teho on vaan huomattavassa määrin järeämpää luokkaa. Laitteistoon kuuluu mm. kompressori, lauhdutin, höyrystin sekä "kylmäainetta". Mikäli mrl586:n tiedot kylmäilmastoinnista on noin hataralla pohjalla, ei kannattaisi välttämättä lähteä kovin jyrkin sanoin aihetta kommentoimaan :D [/quote]Enpä voi sanoa tietojeni olevan hataralla pohjalla. Jääkaapin tapaiset laitteet ovat myös lämmönsiirtokoneita.
[quote="M64"]Selventäisiköhän linkin takana oleva kuva myöskin punaveli mrl586:lle jäähdytysilmastoinnin toimintaperiaatetta.

http://www.sutrakusa.com/images/howitworks/how_roof.gif
[/quote]Kyllä selvensi. Kiitoksia selventävästä kuvasta.

Kuinka paljon kylmäilmastointi kasvattaa auton dieselöljyn kulutusta?
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
sputter
Member
Posts: 184
Joined: 18 Apr 2005, 21:49

Re: Kattokanavatuuletuksen ja jäähdytysilmastoinnin erot

Post by sputter »

[quote="mrl586"]Kuinka paljon kylmäilmastointi kasvattaa auton dieselöljyn kulutusta?[/quote]

Suoraa vastausta en osaa antaa, mutta jos sen näin voisi laskea:
Kompura yksin n 25-30hv tehoa moottorista, ja puhaltimet ja lauhdutinpuhaltimet todellakin merkittävästi virtaa - eli kuormittaa laturin kautta motoria x hevosvoimaa, ja jos jossain scalassa vaikkapa paunun (tkl:llä kun ei ilmstointeja tunneta) moottrissa olis tehoo joku 300 hummaa (onko?) niin sehän olis sit 1/10 osa kulutuksesta joka lienee 40-45 sadalla, niin kylmäkone sitten kuluttaisi karkeasti laskien jonkun 3 litraa sadalla
B58
Member
Posts: 146
Joined: 22 Nov 2005, 20:24

Post by B58 »

Kokeiles mrl piruuttas enskesänä Paunun oikealla ilmastoinnilla varustettuja matalabusseja ja sen jälkeen hyppäät TKL:n matalabussiin. Ero on huomattava 8)
User avatar
DSC1104
Senior Member
Posts: 276
Joined: 15 Apr 2005, 19:03

Post by DSC1104 »

[quote="B58"]Kokeiles mrl piruuttas enskesänä Paunun oikealla ilmastoinnilla varustettuja matalabusseja ja sen jälkeen hyppäät TKL:n matalabussiin. Ero on huomattava 8)[/quote]On varmasti. Jos oikein ikävästi käy, ilmastoidussa matkustamisen jälkeen alkaa esiintyä flunssan oireita, sanoo nimim. "Kokemusta on jäähdytysilmasoidulla liikennevälineellä matkustanut"... :twisted: Ilmastointi kun on usein tapana säätää liian kylmäksi - valitettavasti.
Post Reply