Olemme 28.4.2023 vaihtaneet palvelinta. Nimipalvelimien päivittymisessä voi kestää jonkin aikaa, mutta vanha palvelin toimii jonkin aikaa uuden palvelimen rinnalla, joten sivusto toiminee normaalisti palvelimen vaihdosta huolimatta.

Uukkareiden "loistavuus"

Yleistä asiaa paikallisliikenteestä
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Uukkareiden "loistavuus"

Post by JBA-831 »

[quote="B10LA"]Turha siis syyttää yksin uukkareita (jotka muuten ovat loistavia autoja), kun huomattavasti pahempiakin tapauksia on![/quote]Millä perusteella uukkarit ovat "loistavia" autoja? B10L(A)-alusta on hyvin epäluotettava, sillä J. Vainion Liikenne Oy poisti teknisiltä ominaisuuksiltaan epäonnistuneen NCU-506:n (Volvo B10L/Carrus City U) ja korvasi sen luotettavilla vm. 1991-1992 matalalattiabusseilla.

Helsingissä kunnallisen liikennelaitoksen HKL:n bussiliikenneyksikkö HKL-Bussiliikenne poisti 96-letkut (9601 ja 9602) jo vuonna 2001. Jos autoja poistetaan jo näin nuorena, on syytä epäillä pahoja teknisiä vikoja. Tampereen kaupungin liikennelaitoksen sarjan 400-407 kanssa voi päätyä lähes samaa lopputulokseen, sillä kaikki kyseisen sarjan autot ovat kärventyneet vähintään kerran. Oletettavasti vastaavia ongelmia on myös ruotsalaisen Safflen korittamien B10L(A)-bussien kanssa.

Siirrytäänpä seuraavaksi käsittelemään erästä hyvin epäluotettavaa autotyyppiä: maakaasu-Volvoja. HelB:n maakaasubussit 9814-9824 ja 9901-9911 tarvitsevat erityisesti pakkasilla esiintyvistä ongelmista johtuen runsaasti vara-autoja. Tarvittavien vara-autojen lukumäärä voi pahimmillaan nousta jopa maakaasubussien kokonaismäärän tasolle.
I :heart: SCANIA
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Re: Uukkareiden "loistavuus"

Post by JBA-831 »

[quote="runxxor"]Helb tarvitsee siis mielestäsi maakaasubusseja varten 61 vara-autoa? Tuskin.[/quote]Jokaista liikenteessä olevaa maakaasu-Volvoa kohden tarvitaan oma vara-auto, koska joskus voi olla tilanteita, jolloin kaikki epäluotettavat maakaasu-Volvot ovat samanaikaisesti huollossa taikka jonottamassa sinne.

Mietitäänpä hieman sellaista tilannetta, että Helsingin Bussiliikenne Oy:llä ei olisikaan riittävästi vara-autoja kaikkien maakaasu-Volvojen hajotessa samanaikaisesti. Mitäköhän tällöin tapahtuisi?
I :heart: SCANIA
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Re: Uukkareiden "loistavuus"

Post by mrl586 »

[quote="JBA-831"]B10L(A)-alusta on hyvin epäluotettava, sillä J. Vainion Liikenne Oy poisti teknisiltä ominaisuuksiltaan epäonnistuneen NCU-506:n (Volvo B10L/Carrus City U) ja korvasi sen luotettavilla vm. 1991-1992 matalalattiabusseilla.

Helsingissä kunnallisen liikennelaitoksen HKL:n bussiliikenneyksikkö HKL-Bussiliikenne poisti 96-letkut (9601 ja 9602) jo vuonna 2001. Jos autoja poistetaan jo näin nuorena, on syytä epäillä pahoja teknisiä vikoja. Tampereen kaupungin liikennelaitoksen sarjan 400-407 kanssa voi päätyä lähes samaa lopputulokseen, sillä kaikki kyseisen sarjan autot ovat kärventyneet vähintään kerran. Oletettavasti vastaavia ongelmia on myös ruotsalaisen Safflen korittamien B10L(A)-bussien kanssa.

Siirrytäänpä seuraavaksi käsittelemään erästä hyvin epäluotettavaa autotyyppiä: maakaasu-Volvoja. HelB:n maakaasubussit 9814-9824 ja 9901-9911 tarvitsevat erityisesti pakkasilla esiintyvistä ongelmista johtuen runsaasti vara-autoja. Tarvittavien vara-autojen lukumäärä voi pahimmillaan nousta jopa maakaasubussien kokonaismäärän tasolle.[/quote]Tuosta JBA-831:n tekstistä voisi päätellä Volvo B10L-alustan olevan epäluotettava kaikilla mahdollisilla polttoaineratkaisuilla sekä koreilla. Koska Carrus City U-koreja on rakennettu vain yhdelle alustalle, voidaan päätellä, että alustan huono luotettavuus ei tee Carrus City U :s ta loistavaa autoa.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Re: Uukkareiden "loistavuus"

Post by utelias »

[quote="JBA-831"]Oletettavasti vastaavia ongelmia on myös ruotsalaisen Safflen korittamien B10L(A)-bussien kanssa.[/quote]

Onko tästä jotain faktatietoa?
Ei kysyvä tieltä eksy
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Re: Uukkareiden "loistavuus"

Post by utelias »

[quote="JBA-831"][quote="runxxor"]Helb tarvitsee siis mielestäsi maakaasubusseja varten 61 vara-autoa? Tuskin.[/quote]Jokaista liikenteessä olevaa maakaasu-Volvoa kohden tarvitaan oma vara-auto, koska joskus voi olla tilanteita, jolloin kaikki epäluotettavat maakaasu-Volvot ovat samanaikaisesti huollossa taikka jonottamassa sinne.

Mietitäänpä hieman sellaista tilannetta, että Helsingin Bussiliikenne Oy:llä ei olisikaan riittävästi vara-autoja kaikkien maakaasu-Volvojen hajotessa samanaikaisesti. Mitäköhän tällöin tapahtuisi?[/quote]

Pitäisikö myös jokaista ei-maakaasubussia kohden olla vara-auto?
Ei kysyvä tieltä eksy
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Re: Uukkareiden "loistavuus"

Post by mrl586 »

[quote="utelias"]Pitäisikö myös jokaista ei-maakaasubussia kohden olla vara-auto?[/quote]Ei, koska esim. dieselbussit ovat huomattavasti luotettavempia kuin maakaasubussit (Volvot).
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Re: Uukkareiden "loistavuus"

Post by utelias »

[quote="mrl586"][quote="utelias"]Pitäisikö myös jokaista ei-maakaasubussia kohden olla vara-auto?[/quote]Ei, koska esim. dieselbussit ovat huomattavasti luotettavempia kuin maakaasubussit (Volvot).[/quote]

Fordin rakentamat diesel-käyttöiset bussialustat olivat erittäin epäluotettavia, ja kyseisiä alustoja jopa vaihdettiin pois autoista ja tilalle asennettiin eri valmistajan alusta. Näin olleen diesel-käyttöiset alustat eivät aina ole luotettavia. Volvon maahantuojan mukaan ongelmat johtuvat Venäjältä tuotavasta kaasusta.
Ei kysyvä tieltä eksy
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Re: Uukkareiden "loistavuus"

Post by mrl586 »

[quote="utelias"]Fordin rakentamat diesel-käyttöiset bussialustat olivat erittäin epäluotettavia, ja kyseisiä alustoja jopa vaihdettiin pois autoista ja tilalle asennettiin eri valmistajan alusta.[/quote]Mistä lähteestä hait tämän "tiedon"?
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Re: Uukkareiden "loistavuus"

Post by utelias »

[quote="mrl586"]Mistä lähteestä hait tämän "tiedon"?[/quote]

Internetistä.
Ei kysyvä tieltä eksy
User avatar
DSC1104
Senior Member
Posts: 276
Joined: 15 Apr 2005, 19:03

Re: Uukkareiden "loistavuus"

Post by DSC1104 »

[quote="mrl586"][quote="utelias"]Fordin rakentamat diesel-käyttöiset bussialustat olivat erittäin epäluotettavia, ja kyseisiä alustoja jopa vaihdettiin pois autoista ja tilalle asennettiin eri valmistajan alusta.[/quote]Mistä lähteestä hait tämän "tiedon"?[/quote]Uteliaan tieto on joka tapauksessa oikea.
Jyväskylän Liikenne Oy:n ainakin kuuteen alkujaan Ford-alustaiseen linja-autoon asennettiin jälkeen päin Scania(-Vabis)-merkkinen alusta. Kolmessa oli Boxer 300 -kaupunkikori, toisessa kolmessa Ajokki 5300. Alustoitujen bussien Scania-Vabis BF76 ja Scania BF110 -alustat olivat vanhempia kuin itse Fordit! Toisin sanoen Scania-taustaiset autot samalla siis "kopitettiin". Toimenpide oli siltäkin osin varsin erikoinen.
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Re: Uukkareiden "loistavuus"

Post by mrl586 »

[quote="utelias"]Volvon maahantuojan mukaan ongelmat johtuvat Venäjältä tuotavasta kaasusta.[/quote]Onkohan tämä uteliaan kertoma tieto luotettava? Motivan nettisivujen maakaasu-esittelyn mukaan:
[quote="Motiva Oy"]Suomessa käytössä oleva venäläinen kaasu on erittäin puhdasta, sen metaanipitoisuus on yli 98 %. Joillakin Keski-Euroopan kaasukentillä sen sijaan metaanipitoisuus saattaa olla vain 80 %:n luokkaa, jolloin loppu kaasusta koostuu raskaammista hiilivedyistä sekä palamattomista typestä (N<sub>2</sub>) ja hiilidioksidista (CO<sub>2</sub>).[/quote]Mitä puhtaampaa kaasu on, sitä paremmin se sopii maakaasuautojen polttoaineeksi. Luulen, että Volvon maakaasubussien ongelmat johtuvat pikemminkin huonosta laadusta kuin polttoaineesta.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
DSC1104
Senior Member
Posts: 276
Joined: 15 Apr 2005, 19:03

Re: Uukkareiden "loistavuus"

Post by DSC1104 »

[quote="mrl586"]Mitä puhtaampaa kaasu on, sitä paremmin se sopii maakaasuautojen polttoaineeksi. Luulen, että Volvon maakaasubussien ongelmat johtuvat pikemminkin huonosta laadusta kuin polttoaineesta.[/quote]Niin, eivätkös Mersut ja MANit käytä samasta alkuperästä tulevaa maakaasua? :wink:
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Re: Uukkareiden "loistavuus"

Post by mrl586 »

[quote="JBA-831"]B10L(A)-alusta on hyvin epäluotettava, sillä J. Vainion Liikenne Oy poisti teknisiltä ominaisuuksiltaan epäonnistuneen NCU-506:n (Volvo B10L/Carrus City U) ja korvasi sen luotettavilla vm. 1991-1992 matalalattiabusseilla.

Helsingissä kunnallisen liikennelaitoksen HKL:n bussiliikenneyksikkö HKL-Bussiliikenne poisti 96-letkut (9601 ja 9602) jo vuonna 2001. Jos autoja poistetaan jo näin nuorena, on syytä epäillä pahoja teknisiä vikoja. Tampereen kaupungin liikennelaitoksen sarjan 400-407 kanssa voi päätyä lähes samaa lopputulokseen, sillä kaikki kyseisen sarjan autot ovat kärventyneet vähintään kerran. Oletettavasti vastaavia ongelmia on myös ruotsalaisen Safflen korittamien B10L(A)-bussien kanssa.[/quote]Myös KA-konsernilla on ollut ongelmia B10LA-bussien kanssa.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
B10LA
Member
Posts: 178
Joined: 30 Dec 2005, 12:07

Re: Uukkareiden "loistavuus"

Post by B10LA »

[quote="utelias"][quote="JBA-831"]Oletettavasti vastaavia ongelmia on myös ruotsalaisen Safflen korittamien B10L(A)-bussien kanssa.[/quote]

Onko tästä jotain faktatietoa?[/quote]Pari viikkoa sitten, kun matkustin ja kuvailin näitä tukholmalaisia maakasunivel-volvoja vaikuttivat ne minusta ihan päteviltä linja-autoilta. En todellakaan havainnut näissä mitään ongelmia - päin vastoin ko. autot vaikuttivat erittäin mukavilta. Ehkä hieman lisää kapasiteettia näihin olisi saatavissa, mutta ehkä tämäkin asia oli näissä kohdallaan kun ottaa huomioon mihin tarkoitukseen ne ovat olemassa. MAN-nivelet ovat myös erittäin asiallisia autoja, mutta ehkä nämä volvot ovat kuitenkin sisustukseltaan miellyttävämpiä.

Tukholman keskustan omnicityt sen sijaan ovat hyvin kuluneita, ahtaita ja likaisia eivätkä pärjää ollenkaan laadukkaalle Volvo- Ja MAN -nivelkalustolle.
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Re: Uukkareiden "loistavuus"

Post by JBA-831 »

[quote="B10LA"]Pari viikkoa sitten, kun matkustin ja kuvailin näitä tukholmalaisia maakasunivel-volvoja vaikuttivat ne minusta ihan päteviltä linja-autoilta. En todellakaan havainnut näissä mitään ongelmia - päin vastoin ko. autot vaikuttivat erittäin mukavilta. Ehkä hieman lisää kapasiteettia näihin olisi saatavissa, mutta ehkä tämäkin asia oli näissä kohdallaan kun ottaa huomioon mihin tarkoitukseen ne ovat olemassa.[/quote]Mihin tarkoitukseen nuo ovat olemassa?
[quote="B10LA"]Tukholman keskustan omnicityt sen sijaan ovat hyvin kuluneita, ahtaita ja likaisia eivätkä pärjää ollenkaan laadukkaalle Volvo- Ja MAN -nivelkalustolle.[/quote]Yleistät jälleen liikaa.
I :heart: SCANIA
B12
Senior Member
Posts: 280
Joined: 29 Apr 2005, 21:35

Re: Uukkareiden "loistavuus"

Post by B12 »

[quote="JBA-831"]Yleistät jälleen liikaa.[/quote]
Yleistäminenkin on pienempi paha kuin vailla järkeä olevien lausuntojen antaminen, jota eräs rekkariheebo harjoittaa.
Annetaan hyvä koti Scanialle :heart:
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Re: Uukkareiden "loistavuus"

Post by JBA-831 »

[quote="B12"][quote="JBA-831"]Yleistät jälleen liikaa.[/quote]
Yleistäminenkin on pienempi paha kuin vailla järkeä olevien lausuntojen antaminen, jota eräs rekkariheebo harjoittaa.[/quote]Niin, tuollaisia lausuntoja antavat pääasiassa eräät Volvo-aiheiset nimimerkit...
I :heart: SCANIA
Kabus TG-6L
Member
Posts: 136
Joined: 13 Dec 2005, 19:13

Re: Uukkareiden "loistavuus"

Post by Kabus TG-6L »

[quote="JBA-831"][quote="B12"]
Yleistäminenkin on pienempi paha kuin vailla järkeä olevien lausuntojen antaminen, jota eräs rekkariheebo harjoittaa.[/quote]Niin, tuollaisia lausuntoja antavat pääasiassa eräät Volvo-aiheiset nimimerkit...[/quote]

Moikka toverit!

Huomasin ihmetteleväni muutaman perjantaikaljan jälkeen, että missä nuo Volvo-merkkiset "rekkariheebot" (jos tuo heebo tarkoittaa sitä mitä kuvittelen) mahtaa piileksiä? En ole tälläkään foorumilla nähnyt sellaisia yhden yhtäkään kappaletta :s hock:
B12
Senior Member
Posts: 280
Joined: 29 Apr 2005, 21:35

Re: Uukkareiden "loistavuus"

Post by B12 »

[quote="Kabus TG-6L"][quote="JBA-831"][quote="B12"]
Yleistäminenkin on pienempi paha kuin vailla järkeä olevien lausuntojen antaminen, jota eräs rekkariheebo harjoittaa.[/quote]Niin, tuollaisia lausuntoja antavat pääasiassa eräät Volvo-aiheiset nimimerkit...[/quote]

Moikka toverit!

Huomasin ihmetteleväni muutaman perjantaikaljan jälkeen, että missä nuo Volvo-merkkiset "rekkariheebot" (jos tuo heebo tarkoittaa sitä mitä kuvittelen) mahtaa piileksiä? En ole tälläkään foorumilla nähnyt sellaisia yhden yhtäkään kappaletta :s hock:[/quote]

Luetun ymmärtäminen on taitolaji, sillä mikäli olet seurannut foorumia hiemankin pidempään kuin parin perjantaikaljan (ja -pullon) verran, niin voisit jättää tästä tuon Volvo-etuliitteen vallan pois (kuten konserni jättää autoistaan pois radiot yms).
Annetaan hyvä koti Scanialle :heart:
Post Reply