[quote="mrl586"][quote="B10LA"]Toivottavasti nämä *sensuroitu* uitetaan samantien itärajan taakse Venäjälle tai siirretään esim. Puolaan.[/quote]Perusteluja?[/quote]
Vaikka perusteluita ei minulta pyydetty, vastaan niihin siltä osin kuin näen tarpeelliseksi.
Venäjä on iso maa ja siellä voi matalalattiabusseilla olla kysyntää soveltuvin osin kaupungeista riippuen. Jokseenkin trendi tuntuisi olevan, että mikä tahansa kelpaa. Miksei myös ikänsä ehtoopuolella olevat pohjoismaiset matalalattia-autot?
Puolassa on matalalattiaisuus mennyt aimo harppauksen eteenpäin. Connex siirsi ison määrän vuoden 1995 B10L / Säffle -autoja ko maahan ja onhan siellä tehtaitakin omasta takaa. Silti kysyntää on myös halvoille autoille, kun kalustoa halutaan modernisoida ja saada länsimaisemmaksi. Puolaanhan on mennyt esim iso määrä N113CLL / Lahti 402 -autojakin, joten miksei näitäkin?
[quote="mrl586"][quote="B10LA"]Tartostahan olisi saatavana paljon uudempia ja laadukkaampia scanioita, kun yhtiö hävisi kilpailuttamisen tuloksena koko kaupungin paikallisliikenteen GoBus -nimiselle firmalle.
Katsokaapa vaikka:
http://192.176.62.73/lbweb/cgea/home.nsf
(Valitse 'Vehicles By Location' + Estonia)
Pahalta kuitenkin näyttää, koska nämä Tarton bussit ovat myytävänä.[/quote]Tiedän kyllä, että Tartosta on saatavilla uudempia Scanioita (ja myös Volvoja), mutta uudempien Scanioiden laadusta en ole samaa mieltä.[/quote]
Tarton tappiot tuskin vaikuttavat suomalaiseen kalustoon mitenkään, ellei sitten jokin turkulainen firma taas keksi uittaa autoja sieltä mistä halvimmalla saa.
[quote="mrl586"][quote="B10LA"]Joka tapauksessa nämä N113CLB -autot eivät sovellu ollenkaan Teiskon liikenteeseen, koska ne eivät ole laadukkaita autoja eivätkä sovellu lainkaan pitkille maaseutureiteille. Toisaalta eivätpä nämä Tarton scaniatkaan mitään maaseutuautoja ole.[/quote]Näissä autoissa on esittelyauto AYW993:n sisustuksen mukaan tehty luxus-luokan maaseutusisustus, johon kuuluu mm. Wiiman pehmustetut penkit. Maaseutureiteille soveltuvuutta puoltaa tehokkaan dieselmoottorin lisäksi myös 1+2+1 -ovitus.
Millä perusteella nämä eivät ole laadukkaita autoja?
[/quote]
B10LA on oikeassa soveltuvuuden suhteen. Jotta Teiskon liikenteestä ja siihen soveltuvasta kalustosta voitaisiin puhua, on tarkasteltava asiaa kokonaisuutena. Mikään yksittäinen osa-alue ja sen erinomaisuus ei saa vaikuttaa päätöksiin.
Lähtökohtia kalustoa valittaessa on hyvä pitää mielessä
a) ovitus: autot ovat yhteistariffissa ja täydentävät linjan 28 vuorotarjontaa tai jopa kilpailevat samoista matkustajista.
b) pituus ja kapasiteetti: 42 paikkaa on miltei minimivaatimus Teiskon liikenteeseen kohdasta a johtuen. Matkustaja, joka on menossa Sorilan tai jopa Kämmenniemen ohitse, arvostaa mieluusti istumapaikkaa ja koko matkan ajan
c) maantiet: alueella on enemmän kuin tarpeeksi routimisesta kärsiviä teitä.
d) kaupunkirakenne: Teisko on suurelta osalta haja-asutusaluetta, vaikka keskuksina erottuukin Kämmenniemi ja Terälahti
Connex siirsi hieman "varkain" puolimatalan K202 auton #56 Teiskon liikenteeseen. Kaikin puolin autoa voisi pitää järkiratkaisuna ja jonkin sortin kompromissina. Eräänlaisena välivaiheena ja testikappaleena, ennenkuin mietitään seuraavia kalustosiirtoja.
Tänä vuonna tulee kuitenkin AL:n kalustosta katoamaan ensimmäiset laatikko-wiimat (muitakin kuin #293, jonka käyttö jäi muutamaan viikkoon). Tilalle voisi povata niin 43-paikkaisia City M kuin mahdollisesti City L -autoja. Matalia autoja 13-metrisinä vaan ei liiemmin ole ylimääräisenä, mutta puolimatalia alkaa jo olemaan. Liian lyhyitä purkkeja tielle ei kuitenkaan huolita. Connex:lla painaa kalustossaan suuri City M -hankintaerä ennen 90-luvun puoliväliä, joten jos ennusmerkit menee toteen, voidaan täältä löytää tulevia autoja linjalle.
Vaikka matalalattiaisuutta kannatan, voisin todeta, että Teiskon liikenne on jossain määrin hukkainvestointi niiden osalta. Lyhyemmillä matkoilla erinomaiset autot eivät välttämättä vakuuta Eerolansuoralla tai Ukaan erikoiskokeella.
[quote="B10LA"]Ehkäpä parempi sijoituspaikka näille N113CLB -matalille olisi Seinäjoki. Siellähän ei vielä ole matalaa kalustoa lainkaan ja paikkurikalusto on siellä jo paikoin hyvin ikääntynyttä.[/quote]
Seinäjoella on siinä mielessä hyvä tilanne, että siellä pärjätään lyhyemmilläkin autoilla. Tässä mielessä jo Suomessa olevat Säfflet, joita vapautuu pian, voisivat olla erinomaisia siirtokohteita Seinäjoelle. Myöskin Tehtaantien Tehdas - Sarpon varikko, joka on parsinut kokoon yhden jos toisenkin huonoon kuntoon menneen auton, voisi saada Säffleistä vielä kelpo autoja moniksi vuosiksi.