Olemme 28.4.2023 vaihtaneet palvelinta. Nimipalvelimien päivittymisessä voi kestää jonkin aikaa, mutta vanha palvelin toimii jonkin aikaa uuden palvelimen rinnalla, joten sivusto toiminee normaalisti palvelimen vaihdosta huolimatta.

Havaintoja pk-seudulta

Yleistä asiaa pääkaupunkiseudun ja muun HSL-alueen paikallisliikenteestä
B10LA
Member
Posts: 178
Joined: 30 Dec 2005, 12:07

Havaintoja pk-seudulta

Post by B10LA »

Keskiviikko 8.2.

HelB #9301/h71 (matala wiima #9201 poistettiin jo aikoja sitten, mutta tämä Volvo se jaksaa porskuttaa - vieläpä mainitun linjan kokopäivävuorossa!
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Re: Havaintoja pk-seudulta

Post by mrl586 »

[quote="B10LA"]Keskiviikko 8.2.

HelB #9301/h71 (matala wiima #9201 poistettiin jo aikoja sitten, mutta tämä Volvo se jaksaa porskuttaa - vieläpä mainitun linjan kokopäivävuorossa![/quote]#9201 myytiin J. Vainion Liikenne Oy:lle (Salon Liikenne) viime syksynä. Jos #9201:tä ei olisi tuolloin myyty, se huristelisi todennäköisesti HelB #9301:n taikka jonkun maakaasu-Volvon paikalla.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Re: Havaintoja pk-seudulta

Post by utelias »

[quote="mrl586"]#9201 myytiin J. Vainion Liikenne Oy:lle (Salon Liikenne) viime syksynä. Jos #9201:tä ei olisi tuolloin myyty, se huristelisi todennäköisesti HelB #9301:n taikka jonkun maakaasu-Volvon paikalla.[/quote]

Miksi auto myytiin? Eikö auto kestänyt pääkaupunkiseudun rasittavaa liikennettä?
Ei kysyvä tieltä eksy
ILG-519
Junior Member
Posts: 15
Joined: 19 Apr 2005, 10:19
Contact:

Post by ILG-519 »

9.2. ajelivat HelBin lyhykäiset kaasuMANit perätysten Hämeentietä neljän jälkeen iltapäivällä. 504 edellä linjalla 740 ja 505 perässä omalla linjallaan 611. :)
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

Suhteellisen tuoreen (eilispäivän numero?) Hufvudstadsbladet-lehden kansikuvassa on Helsingfors Busstrafik Ab:n manteli #604.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
B10LA
Member
Posts: 178
Joined: 30 Dec 2005, 12:07

Post by B10LA »

Arabian kautta ajavilla linjoilla h68, 71 ja 71V on usein ajossa myös muutamia Scania MaxCi -tyypin autoja. Tänään havaintoja olen tehnyt mm. autoista #9506, #9508, #9510, #9511 ja #9519. Se on vain valitettavaa, että nämä kyseisen sarjan täristimet ovat näille linjoille alikapasiteettisia purkkeja. Tilaajan olisi syytä vaatia seuraavan sopimuskauden alkaessa näille linjoille kalustoksi teliautoja. Esimerkiksi nämä MANtelit olisivat mielestäni hyvin sopivaa kalustoa kyseisen suunnan liikenteeseen.
B10LA
Member
Posts: 178
Joined: 30 Dec 2005, 12:07

Re: Havaintoja pk-seudulta

Post by B10LA »

[quote="utelias"][quote="mrl586"]#9201 myytiin J. Vainion Liikenne Oy:lle (Salon Liikenne) viime syksynä. Jos #9201:tä ei olisi tuolloin myyty, se huristelisi todennäköisesti HelB #9301:n taikka jonkun maakaasu-Volvon paikalla.[/quote]

Miksi auto myytiin? Eikö auto kestänyt pääkaupunkiseudun rasittavaa liikennettä?[/quote] Kyseinen yksilö taisi olla muutenkin hyvin surkea tekele ja poistoa edeltävinä aikoina sitä näki enemmän korjaamon puolella kuin linjalla.
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Re: Havaintoja pk-seudulta

Post by JBA-831 »

[quote="utelias"][quote="mrl586"]#9201 myytiin J. Vainion Liikenne Oy:lle (Salon Liikenne) viime syksynä. Jos #9201:tä ei olisi tuolloin myyty, se huristelisi todennäköisesti HelB #9301:n taikka jonkun maakaasu-Volvon paikalla.[/quote]Miksi auto myytiin? Eikö auto kestänyt pääkaupunkiseudun rasittavaa liikennettä?[/quote]Kyseinen auto kesti hyvin pääkaupunkiseudun rasittavaa liikennettä. Uutena 9201 oli sijoitettuna superraskaille keskikaupunkilinjoille. Joka tapauksessa 9201 on ollut kestävämpi kuin 9301

Ehkä HelB:llä ei ollut syksyllä 2005 JBA-831:lle suunniteltuna sopivaa linjaa. Alustavissa sijoitussuunnitelmissa tälle autolle oli suunniteltu vain muutama lähtö aamuruuhkaan linjalle e57. Uudenveroista autoa, joka on juuri saanut uuden moottorin, ei kannata sijoittaa noin vähäisiin tehtäviin.
I :heart: SCANIA
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Re: Havaintoja pk-seudulta

Post by JBA-831 »

[quote="B10LA"]Kyseinen yksilö taisi olla muutenkin hyvin surkea tekele ja poistoa edeltävinä aikoina sitä näki enemmän korjaamon puolella kuin linjalla.[/quote]Älä jauha paskaa! 9201 on yrityksen muita autoja parempi auto. Poistovuotta ennen auto oli hyvin usein linjalla.
I :heart: SCANIA
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Post by JBA-831 »

[quote="B10LA"]Arabian kautta ajavilla linjoilla h68, 71 ja 71V on usein ajossa myös muutamia Scania MaxCi -tyypin autoja. Tänään havaintoja olen tehnyt mm. autoista #9506, #9508, #9510, #9511 ja #9519. Se on vain valitettavaa, että nämä kyseisen sarjan täristimet ovat näille linjoille alikapasiteettisia purkkeja. Tilaajan olisi syytä vaatia seuraavan sopimuskauden alkaessa näille linjoille kalustoksi teliautoja. Esimerkiksi nämä MANtelit olisivat mielestäni hyvin sopivaa kalustoa kyseisen suunnan liikenteeseen.[/quote]Jostakin syystä tuntuu, että olet jälleen kerran väärässä. Valitettavasti en voi kuitenkaan tarkistaa täältä käsin noiden linjojen todellisia matkustajamääriä.
I :heart: SCANIA
User avatar
DSC1104
Senior Member
Posts: 276
Joined: 15 Apr 2005, 19:03

Post by DSC1104 »

Liikenteen tilaajan pisteytyspolitiikan ansiosta seudulle jatkossa hankittavat autot tulevat olemaan lähes yksistään Euro5-dieseleitä. Keskieurooppalaisten autojen vähäiset paikkaluvut syövät maakaasun antamat päästöpiste-edut, samalla pohjoismaisten (Scania / Scala, tai Volvo 8700LE) suuripaikkaiset autot hyötyvät paikkaluvun kautta saavutetusta piste-edusta. Euro5-autojen hankintakustannukset ovat myös niin edulliset kaasukalustoon verrattuna, että liikenteenharjoittajilla on mahdollisuus saada piste-etuja myös halvan tarjouksen kautta, vieläpä maakaasun hinnan kehittyessä jo pidempään epäedulliseen suuntaan (sahaustakin on nähty, mutta perussuunta on ollut nouseva).
User avatar
DSC1104
Senior Member
Posts: 276
Joined: 15 Apr 2005, 19:03

Re: Havaintoja pk-seudulta

Post by DSC1104 »

[quote="utelias"][quote="mrl586"]#9201 myytiin J. Vainion Liikenne Oy:lle (Salon Liikenne) viime syksynä. Jos #9201:tä ei olisi tuolloin myyty, se huristelisi todennäköisesti HelB #9301:n taikka jonkun maakaasu-Volvon paikalla.[/quote]

Miksi auto myytiin? Eikö auto kestänyt pääkaupunkiseudun rasittavaa liikennettä?[/quote]Auton moottori meni epäkuntoon 17.1.2005. Auto jäi seisomaan korjaamon rajallisen kapasiteetin takia useaksi kuukaudeksi. Kesällä 2005 ratkenneissa tarjouskilpailuissa (JOKERI) ilmeni, että liikenteenharjoittaja on menettämässä huomattavan määrän liikennettään. Tässä vaiheessa ei ollut enää perusteltua alkaa korjata yhtä, muusta kalustosta melkoisesti poikkeavaa, autoa vain lyhyen ajanjakson tarpeisiin. Mielekkäämpää oli myydä auto isännälle, jolla on autolle todellista tarvetta (Salon paikallisliikenne).
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Re: Havaintoja pk-seudulta

Post by utelias »

JBA-831 wrote: Joka tapauksessa 9201 on ollut kestävämpi kuin 9301
Perustele? 9301 on edelleen Helbillä päivittäisessä käytössä.
Ehkä HelB:llä ei ollut syksyllä 2005 JBA-831:lle suunniteltuna sopivaa linjaa
Helb:llä on jatkuvasti kalustopula, joka tilausajoautoilla on ajettu linjaa. Autolle olisi varmasti ollut käyttöä jos Helb:llä olisi oltu sitä mieltä että se kannattaa pitää. Ilmeisesti auto ei ollut tarpeeksi luotettava että sitä olisi uskallettu enää laittaa linjalle?
Ei kysyvä tieltä eksy
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Post by utelias »

[quote="JBA-831"]Jostakin syystä tuntuu, että olet jälleen kerran väärässä. Valitettavasti en voi kuitenkaan tarkistaa täältä käsin noiden linjojen todellisia matkustajamääriä.[/quote]

miten voit väittää toisen olevan väärässä jos et itsekään tiedä tosiasioita?
Ei kysyvä tieltä eksy
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Re: Havaintoja pk-seudulta

Post by mrl586 »

[quote="utelias"][quote="JBA-831"]Ehkä HelB:llä ei ollut syksyllä 2005 JBA-831:lle suunniteltuna sopivaa linjaa[/quote]Helb:llä on jatkuvasti kalustopula, joka tilausajoautoilla on ajettu linjaa. Autolle olisi varmasti ollut käyttöä jos Helb:llä olisi oltu sitä mieltä että se kannattaa pitää. Ilmeisesti auto ei ollut tarpeeksi luotettava että sitä olisi uskallettu enää laittaa linjalle?[/quote]Vuoden 2005 syksyllä HelB:llä ei ollut kalustopulaa, vaan jopa liikaa kalustoa: [quote="DSC1104"]Kesällä 2005 ratkenneissa tarjouskilpailuissa (JOKERI) ilmeni, että liikenteenharjoittaja on menettämässä huomattavan määrän liikennettään.[/quote]Kalustopula iski vasta talvikaudella 2005-2006, kun maakaasu-Volvoja ilmestyi jälleen iso joukko korjattavaksi. Talven aikana tehtiin päätös 93-Scanioiden sekä 9402:n ja 9403:n poistamisesta. Näiden autojen poisto osui erittäin huonoon aikaan, sillä HelB kärsi tammikuussa 2006 voimakkaasta kalustopulasta. Helmikuussa 2006 jatkuu edelleen jonkinlainen kalustopula mm. puolimatalia autoja matalalattialinjoilla.

9201 tilausajokelpoisena matalalattiabussina ei suinkaan ollut erityisen epäluotettava. Tampereen paikallisliikenteestä viime talvena saatujen kokemuksien perusteella TKL:n vastaavat autot ovat luotettavuudensa osalta parempia kuin muut liikennelaitoksen autot.

EDIT: lisätty tietoja helmikuulta 2006.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
B10LA
Member
Posts: 178
Joined: 30 Dec 2005, 12:07

Re: Havaintoja pk-seudulta

Post by B10LA »

[quote="utelias"][quote="JBA-831"] Joka tapauksessa 9201 on ollut kestävämpi kuin 9301[/quote]

Perustele? 9301 on edelleen Helbillä päivittäisessä käytössä.[/quote]Näin on edelleen! Viime viikkoina tämä auto on ollut hyvin usein helsingin linjoilla 68, 70T, 71 ja 77 - ja monesti kokopäivävuorossa. Muutaman kerran olen sillä matkustanut, ja kyydin voi sanoa olleen erinomaista, varsinkin kun kyse on tämän ikäisestä autosta. ...Ja tälle autolle riittää nyt käyttöä tämän syksyn, kun HelB ajaa pääosin linjoja h75 ja 77. Näistä jälkimmäinenhän on käytännössä kokonaan HelBin ajettavana jo nyt.

Ei pärjänny toinen koeauto #9201 tälle Volvolle! :D :D :banana: :s unny: :ROFL :laugh: :wave: :jawsdown: :occasion18:

MODEROINTI: Hymiöitä liikaa peräkkäin, kertaa sääntöjen hymiö-osuus
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Re: Havaintoja pk-seudulta

Post by mrl586 »

[quote="B10LA"]Ei pärjänny toinen koeauto #9201 tälle Volvolle! :D :D :banana: :s unny: :ROFL :laugh: :wave: :jawsdown: :occasion18:[/quote]Kyllä pärjäsi. 9201 voitti uutena ylivoimaisesti kaikki kilpailijansa, myös 9301:n.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Re: Havaintoja pk-seudulta

Post by utelias »

[quote="mrl586"][quote="B10LA"]Ei pärjänny toinen koeauto #9201 tälle Volvolle! :D :D :banana: :s unny: :ROFL :laugh: :wave: :jawsdown: :occasion18:[/quote]Kyllä pärjäsi. 9201 voitti uutena ylivoimaisesti kaikki kilpailijansa, myös 9301:n.[/quote]

Miksi auto ei enää ole Helb:llä käytössä jos se on parempi kuin 9301?
Ei kysyvä tieltä eksy
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Re: Havaintoja pk-seudulta

Post by JBA-831 »

[quote="utelias"]Miksi auto ei enää ole Helb:llä käytössä jos se on parempi kuin 9301?[/quote]9201 huomasi Salossa paremman työpaikan ja muutti sinne työpaikan perässä.
I :heart: SCANIA
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Re: Havaintoja pk-seudulta

Post by utelias »

[quote="JBA-831"][quote="utelias"]Miksi auto ei enää ole Helb:llä käytössä jos se on parempi kuin 9301?[/quote]9201 huomasi Salossa paremman työpaikan ja muutti sinne työpaikan perässä.[/quote]

Vai irtisanottiinko 9201?
Ei kysyvä tieltä eksy
Post Reply