Olemme 28.4.2023 vaihtaneet palvelinta. Nimipalvelimien päivittymisessä voi kestää jonkin aikaa, mutta vanha palvelin toimii jonkin aikaa uuden palvelimen rinnalla, joten sivusto toiminee normaalisti palvelimen vaihdosta huolimatta.

Huhu: Autot muuttavat Tampereelle

Tähän alueella muuta asiaa Wiima K202L:stä.
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="JBA-831"]Kuljettajan näkökulmasta nämä Scania N113CLB-LG -alustaiset autot ovat erinomainen valinta pitkille maaseutulinjoille, sillä hitaassa kaupunkiliikenteessä nämä erinomaiset autot eivät pääse näyttämään kaikkia parhaita puoliaan.[/quote]Matkustin eilen lähes samanlaisella Länsilinjojen autolla 19 Keskustorilta Siivikkalaan. Kyseinen auto tarjosi eilen erittäin mukavaa kyytiä Paasikiventien nopealla reittiosuudella. Kyyti oli jopa laadullisesti parempaa kuin useissa täysturistibusseissa.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Post by JBA-831 »

[quote="B10LA"][quote="JBA-831"][quote="B10LA"]Tai sitten mrl586:lle pitäisi hankkia oma matala wiima, jossa on pelkästään seisomapaikkoja, koska hän pitää niin kovasti seisomisesta matalassa wiimassa! :lol: :lol: :lol:[/quote]B10LA:lle pitäisi hankkia oma Volvo B10LA -alustalle rakennettu 80-istumapaikkainen nivelbussi, koska B10LA istuu mielellään runsaspaikkaisessa bussissa! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:[/quote]Minä olen kuitenkin sitä mieltä, että suurikapasiteettisesta nivelbussista on paljon enemmän hyötyä (varsinkin ruuhkaisilla linjoilla) kuin matalasta N113CLB-LG -purkista, jossa on alhainen kapasiteetti.[/quote]Jaaha. Istuisit siis ahtaassa 80-paikkaisessa nivelbussissa tilavan N113CLB-LG -bussin sijaan? 80-paikkaisen normipituisen nivelbussin istumaväljyys on jo erittäin ahdas. Sen sijaan N113CLB-LG -alustaisissa autoissa on erinomainen istumaväljyys.

Suurikapasiteettisesta nivelbussista on erittäin vähän hyötyä ruuhka-ajan ulkopuolella. Taloudellista näkökulmasta katsoen linja-auton täyttöasteen tulisi olla lähellä sataa prosenttia, jotta kyseinen lähtö olisi kannattava ajaa. Lyhyillä autoilla korkean täyttöasteen saaminen on paljon helpompaa kuin pitkillä autoilla.
I :heart: SCANIA
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Post by utelias »

[quote="JBA-831"]Jaaha. Istuisit siis ahtaassa 80-paikkaisessa nivelbussissa tilavan N113CLB-LG -bussin sijaan? 80-paikkaisen normipituisen nivelbussin istumaväljyys on jo erittäin ahdas. Sen sijaan N113CLB-LG -alustaisissa autoissa on erinomainen istumaväljyys.[/quote]

Miksi nivelbussin pitäisi olla ahdas 80-paikkainen? Normaalissa nivelbussissa on noin 55 istumapaikkaa hyvällä istumaväljyydellä
Ei kysyvä tieltä eksy
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Post by JBA-831 »

[quote="utelias"]Normaalissa nivelbussissa on noin 55 istumapaikkaa hyvällä istumaväljyydellä[/quote]
Normaalipituisessa nivelbussissa on tavallisesti 49-74 istumapaikkaa. Matalalattianivelissä istumapaikkojen lukumäärä on normaalisti 49-60.
I :heart: SCANIA
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Post by utelias »

[quote="JBA-831"]Jaaha. Istuisit siis ahtaassa 80-paikkaisessa nivelbussissa tilavan N113CLB-LG -bussin sijaan? 80-paikkaisen normipituisen nivelbussin istumaväljyys on jo erittäin ahdas. Sen sijaan N113CLB-LG -alustaisissa autoissa on erinomainen istumaväljyys[/quote]
[quote="utelias"]Miksi nivelbussin pitäisi olla ahdas 80-paikkainen?. Normaalissa nivelbussissa on noin 55 istumapaikkaa hyvällä istumaväljyydellä[/quote]
[quote="JBA-831"]Normaalipituisessa nivelbussissa on tavallisesti 49-74 istumapaikkaa. Matalalattianivelissä istumapaikkojen lukumäärä on normaalisti 49-60.[/quote]

Mistä löysit maininnan 80-paikkaisesta nivelestä?
http://www.mystinenportaali.com/bussi/f ... n202.shtml Tuolta ei löydy kuin 61-paikkainen nivel, joka sekin on pehmeillä penkeillä ja riittävällä istumaväljyydellä. Saako N113CLB-LG:hen yhtä paljon istumapaikkoja kuin niveleen, ja riittävällä istumaväljyydellä?
Ei kysyvä tieltä eksy
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Post by JBA-831 »

[quote="utelias"]Mistä löysit maininnan 80-paikkaisesta nivelestä?[/quote]Ruotsista.
[quote="utelias"]Saako N113CLB-LG:hen yhtä paljon istumapaikkoja kuin niveleen, ja riittävällä istumaväljyydellä?[/quote]Kyllä, jos alustamallissa olevan C-kirjaimen korvaa A-kirjaimella.
I :heart: SCANIA
B10LA
Member
Posts: 178
Joined: 30 Dec 2005, 12:07

Post by B10LA »

[quote="JBA-831"][quote="B10LA"][quote="JBA-831"][quote="B10LA"]Tai sitten mrl586:lle pitäisi hankkia oma matala wiima, jossa on pelkästään seisomapaikkoja, koska hän pitää niin kovasti seisomisesta matalassa wiimassa! :lol: :lol: :lol:[/quote]B10LA:lle pitäisi hankkia oma Volvo B10LA -alustalle rakennettu 80-istumapaikkainen nivelbussi, koska B10LA istuu mielellään runsaspaikkaisessa bussissa! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:[/quote]Minä olen kuitenkin sitä mieltä, että suurikapasiteettisesta nivelbussista on paljon enemmän hyötyä (varsinkin ruuhkaisilla linjoilla) kuin matalasta N113CLB-LG -purkista, jossa on alhainen kapasiteetti.[/quote]Jaaha. Istuisit siis ahtaassa 80-paikkaisessa nivelbussissa tilavan N113CLB-LG -bussin sijaan? 80-paikkaisen normipituisen nivelbussin istumaväljyys on jo erittäin ahdas. Sen sijaan N113CLB-LG -alustaisissa autoissa on erinomainen istumaväljyys.

Suurikapasiteettisesta nivelbussista on erittäin vähän hyötyä ruuhka-ajan ulkopuolella. Taloudellista näkökulmasta katsoen linja-auton täyttöasteen tulisi olla lähellä sataa prosenttia, jotta kyseinen lähtö olisi kannattava ajaa. Lyhyillä autoilla korkean täyttöasteen saaminen on paljon helpompaa kuin pitkillä autoilla.[/quote]Tässäkin on taas väännetty oma kirjoitteluni jotenkin vinksalleen - ilmeisen tarkoitushakuisesti. En ole puhunut sanaakaan 80-paikkaisista nivelistä - sen teki joku muu. Väitän sitä, että joillekin linjoille 55 paikkainen nivel sopii hyvin. Tällaisia linjoja olisi varsinkin pääkaupunkiseudulla (esim h20, 42, 70V, 79, seutu 132, 150). Tällaisille - varsinkin ruuhka-aikaan - hyvin kuormitetuille linjoille sopii nivel paljon paremmin kuin N113CLB-LG -purkki.

[quote="Utelias"]Miksi nivelbussin pitäisi olla ahdas 80-paikkainen? Normaalissa nivelbussissa on noin 55 istumapaikkaa hyvällä istumaväljyydellä.[/quote]Tästä olen samaa mieltä. Ahdas istumaväljyys on tässä ketjussa asia josta en maininnut sanaakaan, vaan sellaisesta kirjoitti vain eräät kotelotuuppariharrastajat - ilmeisen tarkoitushakuisesti.
utelias
Member
Posts: 212
Joined: 04 Dec 2005, 19:21

Post by utelias »

[quote="JBA-831"][quote="utelias"]Mistä löysit maininnan 80-paikkaisesta nivelestä?[/quote]Ruotsista.
[quote="utelias"]Saako N113CLB-LG:hen yhtä paljon istumapaikkoja kuin niveleen, ja riittävällä istumaväljyydellä?[/quote]Kyllä, jos alustamallissa olevan C-kirjaimen korvaa A-kirjaimella.[/quote]

Kyseisessä kysymyksessä kysyin, saako vastaavaan autoon kuin Länsilinjat 19, yhtä paljon istumapaikkoja samalla istumaväljyydellä, kuin esimerkiksi Volvo B10MA-nivelbussiin? Länsilinjat 19 on N113CLB-LG, siinä ei ole A-kirjainta mallimerkinnässä.
Ei kysyvä tieltä eksy
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Post by JBA-831 »

[quote="B10LA"]Tällaisille - varsinkin ruuhka-aikaan - hyvin kuormitetuille linjoille sopii nivel paljon paremmin kuin N113CLB-LG -purkki.[/quote]Millä perusteella nivel sopii tälläisille linjoille paremmin?
I :heart: SCANIA
B10LA
Member
Posts: 178
Joined: 30 Dec 2005, 12:07

Post by B10LA »

[quote="JBA-831"]Millä perusteella nivel sopii tälläisille linjoille paremmin?[/quote]1. Koska nivelautosta löytyy enemmän kapasiteettia kuin N113CLB-LG -purkista.

2. Tästä seuraa se, että autoja tarvitaan linjalla vähemmän, jos käytetään niveliä N113CLB-LG -purkkien sijaan. Koska esimerkiksi seutulinja 150 on ruuhka-aikaan erittäin kuormitettu, olisivat ruuhka-ajan kustannukset huomattavasti edullisemmat (ja vuoroväli pysyisi edelleen suhteellisen tiheänä) siinä tapauksessa, että kalusto koostuisi nivelbusseista eikä N113CLB-LG -purkeista.
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Post by JBA-831 »

[quote="B10LA"][quote="JBA-831"]Millä perusteella nivel sopii tälläisille linjoille paremmin?[/quote]1. Koska nivelautosta löytyy enemmän kapasiteettia kuin N113CLB-LG -purkista.

2. Tästä seuraa se, että autoja tarvitaan linjalla vähemmän, jos käytetään niveliä N113CLB-LG -purkkien sijaan. Koska esimerkiksi seutulinja 150 on ruuhka-aikaan erittäin kuormitettu, olisivat ruuhka-ajan kustannukset huomattavasti edullisemmat (ja vuoroväli pysyisi edelleen suhteellisen tiheänä) siinä tapauksessa, että kalusto koostuisi nivelbusseista eikä N113CLB-LG -purkeista.[/quote]Ruuhka-ajan kustannukset ovat edullisemmillaan mahdollisimman täydellä autolla. Lyhyen auton saa paljon helpommin täyteen kuin pitkän auton. Vuoroväli on paljon tiheämpi lyhyillä autoilla kuin pitkillä autoilla.
I :heart: SCANIA
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="B12"]Jos mrl586:n viestiä haluaa tulkita käytännössä, voisi ja pitäisi jokaisella liikennöitsijällä olla esim
- 28 paikkaisia busseja heinäkuun arkiliikenteeseen
- 36 paikkaisia busseja kesä- ja elokuun arkiliikenteeseen
- 24 paikkaisia busseja heinäkuun lauantailiikenteeseen, mutta yövuoroihin 37 paikkaisia[/quote]Miksi yövuoroliikenteessä tarvitaan enemmän paikkoja kuin päivävuoroliikenteessä?
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
B12
Senior Member
Posts: 280
Joined: 29 Apr 2005, 21:35

Post by B12 »

[quote="mrl586"][quote="B12"]Jos mrl586:n viestiä haluaa tulkita käytännössä, voisi ja pitäisi jokaisella liikennöitsijällä olla esim
- 28 paikkaisia busseja heinäkuun arkiliikenteeseen
- 36 paikkaisia busseja kesä- ja elokuun arkiliikenteeseen
- 24 paikkaisia busseja heinäkuun lauantailiikenteeseen, mutta yövuoroihin 37 paikkaisia[/quote]Miksi yövuoroliikenteessä tarvitaan enemmän paikkoja kuin päivävuoroliikenteessä?[/quote]
Siksi, että henkilöstökuluja minimoitaessa ei ole mahdollista pitää samaa vuoroväliä yllä kuin päivällä.

Voisi kysyäkin että miksi sunnuntaiaamuna klo 4:30 Nekalasta lähtee hiljaisen ajan liikenteeseen vain ja ainoastaan yli 50-paikkaisia autoja.
Annetaan hyvä koti Scanialle :heart:
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="B12"][quote="mrl586"][quote="B12"]Jos mrl586:n viestiä haluaa tulkita käytännössä, voisi ja pitäisi jokaisella liikennöitsijällä olla esim
- 28 paikkaisia busseja heinäkuun arkiliikenteeseen
- 36 paikkaisia busseja kesä- ja elokuun arkiliikenteeseen
- 24 paikkaisia busseja heinäkuun lauantailiikenteeseen, mutta yövuoroihin 37 paikkaisia[/quote]Miksi yövuoroliikenteessä tarvitaan enemmän paikkoja kuin päivävuoroliikenteessä?[/quote]
Siksi, että henkilöstökuluja minimoitaessa ei ole mahdollista pitää samaa vuoroväliä yllä kuin päivällä.[/quote]Ei yöliikenteeseen tarvita isompaa auto, sillä öisin on matkustajia vähemmän kuin päivällä.
[quote="B12"]Voisi kysyäkin että miksi sunnuntaiaamuna klo 4:30 Nekalasta lähtee hiljaisen ajan liikenteeseen vain ja ainoastaan yli 50-paikkaisia autoja.[/quote]Kyllä monukin lähtee tuohon aikaan liikenteeseen...
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="B10LA"]Tuskinpa kukaan haluaa seisoa koko matkaa Kämmenniemestä keskustaan - oli kalusto mitä hyvänsä.[/quote]Eivät nuo autot yleensä vielä täyty Kämmenniemessä, sillä Teiskon kaltaisella haja-asutusalueella on erittäin vähän matkustajia nelikilometriä kohden.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
Kabus TG-6L
Member
Posts: 136
Joined: 13 Dec 2005, 19:13

Post by Kabus TG-6L »

[quote="mrl586"]Teiskon kaltaisella haja-asutusalueella on erittäin vähän matkustajia nelikilometriä kohden.[/quote]

Moi...

Hmmm, eikö olisi oikeanpi termi puhua "asukasta/neliökilometri", kuin "matkustajaa/neliökilmetri"??? Ainakaan en vielä ole tavannut neliökilometrin pinta-alaa täyttävää bussia :lol:
B10LA
Member
Posts: 178
Joined: 30 Dec 2005, 12:07

Post by B10LA »

[quote="mrl586"]Ei yöliikenteeseen tarvita isompaa autoa, sillä öisin on matkustajia vähemmän kuin päivällä.[/quote]Eipä kuule niillä sun matalawiimapurkeillas kovin pitkälle pötkittäis viikonloppuöinä Tampereella. Ihan tuulilasikuormiakin on tuohon aikaan ajeltu teli- ja nivelkalustolla.

Tämäkin keskustelu on mennyt otsikon aiheesta täysin toisiin asioihin. Vaan eipä ole niitä paljon puhuttuja tukholmalaisia matalawiimoja näkynyt - sekä minun että muiden tamperelaisten onneksi sekä kotelotuuppariharrastajien harmiksi :D :D
B12
Senior Member
Posts: 280
Joined: 29 Apr 2005, 21:35

Post by B12 »

[quote="B10LA"]
Tämäkin keskustelu on mennyt otsikon aiheesta täysin toisiin asioihin. Vaan eipä ole niitä paljon puhuttuja tukholmalaisia matalawiimoja näkynyt - sekä minun että muiden tamperelaisten onneksi sekä kotelotuuppariharrastajien harmiksi :D :D [/quote]

:D
Annetaan hyvä koti Scanialle :heart:
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="B10LA"][quote="mrl586"]Ei yöliikenteeseen tarvita isompaa autoa, sillä öisin on matkustajia vähemmän kuin päivällä.[/quote]Eipä kuule niillä sun matalawiimapurkeillas kovin pitkälle pötkittäis viikonloppuöinä Tampereella. Ihan tuulilasikuormiakin on tuohon aikaan ajeltu teli- ja nivelkalustolla.[/quote]Mihin aikaan tuollaisia tuulilasikuormia on ollut?
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="mrl586"][quote="B10LA"][quote="mrl586"][quote="utelias"][quote="mrl586"]Onpas. 34 istumapaikkaa on riittävä paikkamäärä, jos ruuhkavuoroja ei oteta huomioon.[/quote]Pitäisikö ruuhka-aikoja varten olla eri auto?[/quote]Tässä tapauksessa pitäisi.[/quote]Jos sinulla mrl586 olisi yhtään todellisuudentajua, ymmärtäisit, ettei näitä matalia wiimoja kannattaisi Teiskon liikenteeseen sijoittaa. Ruuhka-aikojen ulkopuolella Teiskon vioroihin on jo olemassa näitä matalia wiimoja uudempaa ja maaseutumaiseen liikenteeseen tarkoitettua kalustoa - mahurivolvoja.[/quote]Connex Tampere käyttää myös ruuhka-aikana Vantaalta siirrettyjä korkealattiaisia K202-laatikoita. Nämä Connexin korkealattiaiset K202-laatikot ovat samanikäisiä kuin tämän ketjun alussa mainitut K202L-laatikot. Varustelultaan nämä autot ovat suurinpiirtein samanlaisia, mutta K202L-laatikko ottaa voiton erillisjousitetun etuakselin ansiosta.[/quote]Tämän lisäksi pitää muistaa, että tukholmalaiset K202L-laatikot ovat paljon ehjempiä kuin Connexin Tampereen yksikön korkealattiaiset laatikko-Wiimat.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
Post Reply