Olemme 28.4.2023 vaihtaneet palvelinta. Nimipalvelimien päivittymisessä voi kestää jonkin aikaa, mutta vanha palvelin toimii jonkin aikaa uuden palvelimen rinnalla, joten sivusto toiminee normaalisti palvelimen vaihdosta huolimatta.

Toisen Wiima K202L:n museointi

Keskustelua matalalattiaisesta Wiima K202 -kalustosta. Kalustolistat.
Post Reply
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Toisen Wiima K202L:n museointi

Post by mrl586 »

[quote="Sami Koskinen"]On hyvä että KLHS sai ostaa matalan K202:n sillä malli on merkittävä pioneeriasemansa vuoksi ja merkittävä myös Wiiman ja TKL:n edelläkävijäasemassa matalan konseptin suunnittelussa aikanaan. Voisi olla hyvä että joku toinenkin K202L saataisiin talteen. Mutta kaikille K202:ille tai K202L:ille, etenkään rikkinäisille sellaisille ei tule löytymään töitä eikä kaikkia voi museoidakaan - joitakin yksilöitä odottaa väistämätön romutus.[/quote]
Mielenkiintoinen ajatus. Tästä saadaan hyvä uusi aihe.

Aihe pilkottu toisesta aiheesta.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

Kannatan Sami Koskisen esittämää ideaa. Olisi hyvä, että myös jokin pienipyöräinen K202L museoitaisiin normaalipyöräisen K202L:n lisäksi.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="mrl586"]Kannatan Sami Koskisen esittämää ideaa. Olisi hyvä, että myös jokin pienipyöräinen K202L museoitaisiin normaalipyöräisen K202L:n lisäksi.[/quote]Onko kukaan tämän forumin käyttäjä vielä miettinyt museoinnin toteutustapaa? Hoitaako joku yritys museoinnin? Vai tulisi museoauto esimerkiksi jonkun yhdistyksen omistukseen?
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Post by JBA-831 »

[quote="Sami Koskinen"]On hyvä että KLHS sai ostaa matalan K202:n sillä malli on merkittävä pioneeriasemansa vuoksi ja merkittävä myös Wiiman ja TKL:n edelläkävijäasemassa matalan konseptin suunnittelussa aikanaan. Voisi olla hyvä että joku toinenkin K202L saataisiin talteen. Mutta kaikille K202:ille tai K202L:ille, etenkään rikkinäisille sellaisille ei tule löytymään töitä eikä kaikkia voi museoidakaan - joitakin yksilöitä odottaa väistämätön romutus.[/quote]Ei kaikkien K202L-laatikoiden museointi mahdotonta ole, sillä autotyyppiä on tehty pienipyöräisenä vain 19 kpl.
I :heart: SCANIA
B10LA
Member
Posts: 178
Joined: 30 Dec 2005, 12:07

Post by B10LA »

En kannata muiden tyypin yksilöiden museointia. Ex. #108 on kuitenkin näistä autoista edustavin eikä kyseinen malli ole lainkaan olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa. Ainoastaan #108 on merkittävä koska se on pohjoismaiden eka matala. Muut matalat wiimat joutaa mun puolesta roskiin.

Nyt kannattaisi museoida ainakin viimeinen Ajokin korittama nivelbussi TKL #356. Ja eipä ole tietääkseni yhtäkään nivel-wiimaa myöskään vielä museoitu.
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Post by JBA-831 »

[quote="B10LA"]En kannata muiden tyypin yksilöiden museointia. Ex. #108 on kuitenkin näistä autoista edustavin eikä kyseinen malli ole lainkaan olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa.[/quote]Tästä väitteestä olen täysin toista mieltä. Ensinnäkin GAJ-544 on AKE:n mukaan Neoplan-Scania, kun kaikki muut autot ovat tavallisia Scanioita. Scania N113CLB-LG-alusta on merkittävä osa ruotsalaista teollisuushistoriaa, kuten myös ruotsalaismerkki Scanian omaa historiaa.
[quote="B10LA"]Ainoastaan #108 on merkittävä koska se on pohjoismaiden eka matala. Muut matalat wiimat joutaa mun puolesta roskiin.[/quote]Itse asiassa GAJ-544 on vasta pohjoismaiden toinen matala. Kaikista ensimmäisen pohjoismaisen matalan teki tanskalainen DAB joskus 80-luvun lopussa. DAB:n 80-luvun matalalattiabussia valmistettiin erittäin vähän - vain yksi yksilö. Oikea nimitys GAJ-544:lle on "ensimmäisen pohjoismaisen sarjatuotantomatalalattiabussin prototyyppi".
I :heart: SCANIA
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="B10LA"]En kannata muiden tyypin yksilöiden museointia. Ex. #108 on kuitenkin näistä autoista edustavin eikä kyseinen malli ole lainkaan olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa.[/quote]Ei Kutter ysikään ole olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa, silti niitä on museoitu jo kolme kappaletta
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="B10LA"]En kannata muiden tyypin yksilöiden museointia. Ex. #108 on kuitenkin näistä autoista edustavin eikä kyseinen malli ole lainkaan olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa. Ainoastaan #108 on merkittävä koska se on pohjoismaiden eka matala. Muut matalat wiimat joutaa mun puolesta roskiin.[/quote]Useamman K202L-laatikon museointia voidaan perustella esimerkiksi jonkun elokuvan teolla... Eikös muuten SLHS:n kalustoa ollut joissain elokuvissa esiintymässä?
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
Kockonen
Junior Member
Posts: 13
Joined: 02 Oct 2005, 18:23

Post by Kockonen »

[quote="mrl586"][quote="B10LA"]En kannata muiden tyypin yksilöiden museointia. Ex. #108 on kuitenkin näistä autoista edustavin eikä kyseinen malli ole lainkaan olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa.[/quote]Ei Kutter ysikään ole olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa, silti niitä on museoitu jo kolme kappaletta[/quote]

Paitsi että niitä on valmistettu 1201 kpl! Vrt. K202L.
Sääntöjen vastainen teksti poistettu!!!
B10LA
Member
Posts: 178
Joined: 30 Dec 2005, 12:07

Post by B10LA »

[quote="mrl586"]Useamman K202L-laatikon museointia voidaan perustella esimerkiksi jonkun elokuvan teolla... [/quote]Ehkä parhaiten sopisi joku amerikkalainen toimintaelokuva, jossa terroristiryhmä valtaa K202L:n ja lopulta auto tuhoutuu valtavassa räjähdyksessä. :D :D
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="B10LA"][quote="mrl586"]Useamman K202L-laatikon museointia voidaan perustella esimerkiksi jonkun elokuvan teolla... [/quote]Ehkä parhaiten sopisi joku amerikkalainen toimintaelokuva, jossa terroristiryhmä valtaa K202L:n ja lopulta auto tuhoutuu valtavassa räjähdyksessä. :D :D [/quote]B10LA:n viesti kyseenalaiseen allekirjoitukseen yhdistettynä näyttäisi rikkovan forumin sääntöjä...
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Post by JBA-831 »

[quote="Kockonen"][quote="mrl586"][quote="B10LA"]En kannata muiden tyypin yksilöiden museointia. Ex. #108 on kuitenkin näistä autoista edustavin eikä kyseinen malli ole lainkaan olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa.[/quote]Ei Kutter ysikään ole olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa, silti niitä on museoitu jo kolme kappaletta[/quote]Paitsi että niitä on valmistettu 1201 kpl! Vrt. K202L.[/quote]Kockonen, perusteluja?
I :heart: SCANIA
B10LA
Member
Posts: 178
Joined: 30 Dec 2005, 12:07

Post by B10LA »

[quote="JBA-831"][quote="Kockonen"][quote="mrl586"][quote="B10LA"]En kannata muiden tyypin yksilöiden museointia. Ex. #108 on kuitenkin näistä autoista edustavin eikä kyseinen malli ole lainkaan olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa.[/quote]Ei Kutter ysikään ole olennainen osa suomalaisten linja-autojen historiaa, silti niitä on museoitu jo kolme kappaletta[/quote]Paitsi että niitä on valmistettu 1201 kpl! Vrt. K202L.[/quote]Kockonen, perusteluja?[/quote]Etkö ymmärrä että valmistusmäärien erotus on itsessään kelvollinen perustelu.

Kutter 9 on/oli melko yleinen bussityyppi Suomessa, toisin kuin matalawiima. Niitä kun ei kovin montaa koskaan valmistettu, mikä on tietysti auton ominaisuuksiin nähden erittäin loogista. Matalawiimoja ei kannata museoida enempää. #108 riittää aivan hyvin - ja sekin on museoitu vain sen takia että se sattuu olemaan matalalattiainen. Mitään muuta järkeenkäypää syytä sen museointiin ei taida löytyä.
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Post by JBA-831 »

[quote="B10LA"]Etkö ymmärrä että valmistusmäärien erotus on itsessään kelvollinen perustelu.[/quote]Perustele, miksi valmistusmäärien erotus on kelvollinen perustelu!
[quote="B10LA"]Kutter 9 on/oli melko yleinen bussityyppi Suomessa, toisin kuin matalawiima. Niitä kun ei kovin montaa koskaan valmistettu, mikä on tietysti auton ominaisuuksiin nähden erittäin loogista.[/quote]B10LA:n loogiseksi väittämässä asiassa ei kyllä ole mitään loogista!
[quote="B10LA"]Matalawiimoja ei kannata museoida enempää. #108 riittää aivan hyvin - ja sekin on museoitu vain sen takia että se sattuu olemaan matalalattiainen. Mitään muuta järkeenkäypää syytä sen museointiin ei taida löytyä.[/quote]Järkeenkäypiä syitä löytyy kyllä enemmänkin...
I :heart: SCANIA
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

RE: Toisen Wiima K202L:n museointi

Post by mrl586 »

Katso myös:
[thread=1128]
[thread=1173]
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
Post Reply