Lähde: http://yle.fi/uutiset/3-9457192YLE/Hannu Puikkonen wrote: Vaasan kaupunki ottaa käyttöön tällä viikolla kaksitoista biokaasubussia. Ne pudottavat Vaasan paikallisliikenteen hiilidioksidipäästöt lähes nollaan. Tänään käyttöön otettiin linja-autojen kaasun tankkauspiste.
Biokaasu
13.2.2017 klo 15:53 | päivitetty 13.2.2017 klo 15:53
Vaasan biobussit pääsevät kaikki tällä viikolla liikenteeseen.Hannu Puikkonen / Yle
Hannu Puikkonen
Vaasan kaupunki on hankkinut leasing-sopimuksella kaksitoista biokaasubussia reilulla 3 miljoonalla eurolla paikallisliikenteen reiteille. Nyt liikenteessä on kuusi autoa, mutta kaikki kaksitoista uutta bussia saataneen liikenteeseen tällä viikolla.
– Hyvä niitä on ajaa. Ei se paljon eroa dieselautosta, mutta ehkä moottori on hiukan hiljaisempi, sanoo Vaasan Paikallisliikenteen liiikennepäällikkö Mika Joki.
Nyt aluksi bussit ajavat nesteytetyllä maakaasulla. Stormossenin biokaasua tuottava laitos saadaan valmiiksi kuukauden kuluttua ja sen jälkeen autot liikkuvat oikeasti biokaasulla. Biokaasua tuotetaan silloin bussiliikenteen lisäksi noin tuhannen henkilöauton tarpeisiin.
Stormossenin alueelle on rakennettu erillinen biobussien tankkausterminaali. Siellä autojen katolla olevat säiliöt voidaan täyttää auttavasti pikatankkauksella muutamassa kymmenessä minuutissa tai yön aikana hiljalleen. Siilloin tankki tulee täyteen kaasua.
Biobusseilla on tankkauspilttuut Stormossenin lähelle rakennetulla varikolla.Hannu Puikkonen / Yle
Hiilidioksiidia lähes nolla
Uudet bussit tulevat käyttämään kaupunkilaisten ruokajätteistä ja jäteveden lietteestä kehitettyä biokaasua. Biokaasulla liikkuvat linja-autot vähentävät bussiliikenteen dieselin tarvetta 280 000 litraa vuodessa. Niiden hiilijalanjälki on samaa luokkaa kuin tuulisähköllä kulkevan linja-auton. Bussiliikenteen päästöt pienentyvät reilusti.
– Se on todella suurta. Uskon, että pääsemme sinne 97 prosenttiin. Se on todella merkittävää eli käytännössä päästöt ovat lähes nolla, sanoo suunnittelupäällikkö Pertti Hällilä Vaasasta.
Vaasan 24 dieselbussista puolet korvataan bioautoilla. Osa vanhoista dieseleistä päätyy purkaamolle. Biobussit tulevat vilkkaimmin liikennöidyille reiteille ja hoitavat jatkossa lähes koko reittiliikenteen.
– Niillä ajetaan vuodessa noin 700 000 linjakilometriä, mikä on todella paljon. Dieselautot ovat vain tukiautoina, lisäautoina ja erikoisvuoroissa, sanoo suunnittelupäällikkö Pertti Hällilä Vaasan kaupungista.
Olemme 28.4.2023 vaihtaneet palvelinta. Nimipalvelimien päivittymisessä voi kestää jonkin aikaa, mutta vanha palvelin toimii jonkin aikaa uuden palvelimen rinnalla, joten sivusto toiminee normaalisti palvelimen vaihdosta huolimatta.
Suomen ensimmäiset Scanian valmistamat kaasubussit Vaasaan
Suomen ensimmäiset Scanian valmistamat kaasubussit Vaasaan
Vaasaan on tullut 12 uutta Scanian valmistamaa kaasubussia.
Last edited by testaaja on 13 Feb 2017, 18:39, edited 1 time in total.
RE: Suomen ensimmäiset Scanian valmistamat kaasubussit Vaasaan
Toinen vanhempi uutinen samasta aiheesta: http://yle.fi/uutiset/3-9375835
Re: Suomen ensimmäiset Scanian valmistamat kaasubussit Vaasaan
Lappeenranta ottaa käyttöön biokaasubussit kolmantena kaupunkina Suomessa
Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-10580400Lappeenrannan paikallisliikenteessä otetaan ensi viikolla käyttöön ensimmäiset biokaasulla kulkevat linja-autot. Niiden käyttöönottoa puoltavat vähäiset päästöt ja hiljainen käyntiääni.
Suomen ilmastopääkaupungiksi julistautunut Lappeenranta on Vaasan ja Helsingin lisäksi kolmas suomalainen kaupunki, jossa paikallisliikenteessä otetaan käyttöön kotimaista, uusiutuvaa polttoainetta.
Vaasa hankki vuosi sitten kerralla 12 biokaasulla kulkevaa bussia. Muun muassa Jyväskylä ja Mikkeli suunnittelevat biokaasubussien hankkimista paikallisliikenteeseen.
Biokaasubussien päästöt ovat dieselbusseihin verrattuna 90 prosenttia pienemmät. Lisäksi biokaasubussit kulkevat huomattavasti äänettömämmin kuin perinteisillä polttoaineilla kulkevat bussit. Yhdellä tankillisella pääsee 500–700 kilometriä.
– Muutenhan nämä biokaasubussit näyttävät täsmälleen samanlaisilta kuin muutkin linja-autot, sanoo Lappeenrannan paikallisliikenteestä vastaavan Savonlinja Oy:n aluejohtaja Teuvo Punavaara.
"Biokaasubussi sopii ilmastopääkaupungin strategiaan"
Lappeenrannassa kahden biokaasubussin kokeilusta on sovittu yhdessä liikennöitsijän Savonlinja Oy:n ja energiayhtiö Gasumin kanssa. Jatkoa on luvassa.
– Seuraavat biokaasulla kulkevat bussit on tarkoitus hankkia paikallisliikenteeseen jo kesällä 2020, sanoo Lappeenrannan kaupungininsinööri Olli Hirvonen.
Vähäpäästöiset biokaasubussit soveltuvat Hirvosen mukaan loistavasti Lappeenrannan ilmastostrategiaan.
– Etelä-Karjalan jätehuoltoyhtiö suunnittelee oman liikennepolttoaineen valmistusta, joten saatamme jatkossa ajaa paikallisella uusiutuvalla polttoaineella, sanoo Hirvonen.