Page 1 of 1

Vekka Liikenne Oy:n Wiima K202L-bussien eroavaisuudet

Posted: 08 Dec 2005, 12:15
by mrl586
Hämeenlinnassa toimiva Vekka Liikenne Oy omistaa kolme vuosimallin 1992 K202L-laatikkoa. Kaksi aiemmin hankittua K202L-laatikkoa ovat liikennöinneet aiemmin Tanskassa ja uusin K202L-laatikko on liikennöinnyt Tampereella.

Näistä autoista löytyy joitain eroavaisuuksia. Tampereella liikennöinnyt K202L-laatikkoa on tanskalaisia sisariaan hieman pidempi. Tamperelaisessa K202L-laatikossa on myös 50 cm pidempi akseliväli.

Mitä muita eroavaisuuksia näistä löytyy?

Posted: 08 Dec 2005, 12:27
by sputter
Miten lienee sisutuksen laita?
En ole ite tanskan autoja nähnyt,
mutta veikkaisin istuinkankaan
värityksen poikkeavan tamperelaisesta?

Posted: 08 Dec 2005, 13:14
by mrl586
[quote="sputter"]Miten lienee sisutuksen laita?
En ole ite tanskan autoja nähnyt,
mutta veikkaisin istuinkankaan
värityksen poikkeavan tamperelaisesta?[/quote]Tanskalaisten autojen istuinkankaan värityksen näkee tästä JNo:n kuvasta. Tamperelainen istuinkankaan väritys näkyy tässä kuvassa.

Posted: 08 Dec 2005, 16:17
by B58
Tanskalaisissa näyttäisi olevan myös pehmeämmät ja mukavammat istuimet kun tamperelaisissa :idea:

Posted: 08 Dec 2005, 22:48
by sputter
Tota "tanskankangasta" on muuten käytetty jonkinverran paljonkin lahden falconissa ja iiglessä sekä golden iiglessä.
ainakin 4X1 -sarjassa

Posted: 09 Dec 2005, 20:31
by DSC1104
Oikeassa olette kaikki! Istuimet ovat erityisen hyvä tunnusmerkki autojen eroavaisuuksien suhteen. Tampereen autot (Vekalla sellaisia tosin toistaiseksi on vain 1 kpl) näyttäisivät olevan hieman pidempiä kuin tanskalaisperäiset autot.

Posted: 11 Dec 2005, 01:44
by mrl586
Myös autojen takaosassa on eroja. JNo on kuvannut Vekka #9:n Hämeenlinnassa. Toisessa kuvassa näkyy Vekan uusin matalalattiabussiostos FAS-450.

Vekan uusimman hankinnan takavalot ovat muodoiltaan pyöreitä. Aiemmin hankittujen tanskalaisten autojen takavalot ovat nelikulmion muotoisia.

Posted: 12 Dec 2005, 22:00
by sputter
[quote="mrl586"]
Vekan uusimman hankinnan takavalot ovat muodoiltaan pyöreitä. Aiemmin hankittujen tanskalaisten autojen takavalot ovat nelikulmion muotoisia.[/quote]

Sama eroavaisuus löytyi myös LOy: autosta 22. Siinä oli siis neliskanttiset takalamput, kun sarjan muissa autoissa Wiiman "normaalit pyöreät"
Ja tämä autohan oli B10M-K202 vuodelta 86.
Päätyi Vantaalta Huittisten kautta Lahteen ja on nyt jo paalissa.

Vaikea sanoo sitten että miksi toiset on pyöreillä toiset neliskanttisilla lampuilla?

Posted: 12 Dec 2005, 22:25
by B58
[quote="sputter"][quote="mrl586"]
Vekan uusimman hankinnan takavalot ovat muodoiltaan pyöreitä. Aiemmin hankittujen tanskalaisten autojen takavalot ovat nelikulmion muotoisia.[/quote]

Sama eroavaisuus löytyi myös LOy: autosta 22. Siinä oli siis neliskanttiset takalamput, kun sarjan muissa autoissa Wiiman "normaalit pyöreät"
Ja tämä autohan oli B10M-K202 vuodelta 86.
Päätyi Vantaalta Huittisten kautta Lahteen ja on nyt jo paalissa.

Vaikea sanoo sitten että miksi toiset on pyöreillä toiset neliskanttisilla lampuilla?[/quote]

Veikkaan että vakiona on ollut pyöreät ja lisävarustelistalta on saanut ruxia neliomalliset, jos joku on ollut sitä mieltä että pitää ehdottomasti olla neliölamput 8)

Posted: 12 Dec 2005, 22:31
by sputter
[quote="B58"]Veikkaan että vakiona on ollut pyöreät ja lisävarustelistalta on saanut ruxia neliomalliset, jos joku on ollut sitä mieltä että pitää ehdottomasti olla neliölamput 8)[/quote]

Voi hyvinkin olla näin. Tosin ihmetyttää toi LOy #22 kun muissa saman sarjan autoissa oli ympyriöt.
Nooh. Ehkä jossain kolarikorjauksessa tai uudelleenmaalauksen yhteydessä on vaihettu?

Posted: 13 Dec 2005, 19:30
by DSC1104
[quote="sputter"]Nooh. Ehkä jossain kolarikorjauksessa tai uudelleenmaalauksen yhteydessä on vaihettu?[/quote]Korikorjauksen yhteydessä, sanoisin. Pääkaupunkiseudulla ollessaan autossa ei kantikkaita takavaloja (lamppuja) ollut.

Posted: 13 Dec 2005, 23:36
by sputter
[quote="DSC1104"][quote="sputter"]Nooh. Ehkä jossain kolarikorjauksessa tai uudelleenmaalauksen yhteydessä on vaihettu?[/quote]Korikorjauksen yhteydessä, sanoisin. Pääkaupunkiseudulla ollessaan autossa ei kantikkaita takavaloja (lamppuja) ollut.[/quote]

Eikös muka ollut siinä muutamia kuukausia ennen huittisiin siirtoa?

Posted: 15 Dec 2005, 19:29
by DSC1104
[quote="sputter"][quote="DSC1104"][quote="sputter"]Nooh. Ehkä jossain kolarikorjauksessa tai uudelleenmaalauksen yhteydessä on vaihettu?[/quote]Korikorjauksen yhteydessä, sanoisin. Pääkaupunkiseudulla ollessaan autossa ei kantikkaita takavaloja (lamppuja) ollut.[/quote]

Eikös muka ollut siinä muutamia kuukausia ennen huittisiin siirtoa?[/quote]No siis en havainnut sitä täällä sen näköisenä. Kyllä joihinkin K100:ihinkin tehtiin takavalokalusteisiin muutoksia autojen ollessa täällä (LOY), joten ihan siinäkin mielessä tuohon mainittuun K202:een on saatettu laittaa ne kantikkaat valot jo ennen Huittisiin siirtoa. Ja vielä yksi näkökohta: menikö se auto Helsingistä Huittisiin suoraan vai esim. Lahden kautta? Jos sille tehtiin jotain toimenpiteitä Metsäpietilässä?

Posted: 03 Mar 2007, 00:31
by mrl586
Tanskalaisostokset eroavat tamperelaisostoksesta myös etuoven takaa löytyvän otetangon osalta.

Posted: 15 Mar 2007, 15:40
by mrl586
Vekan autot erottaa toisistaan myös sivuikkunoista: keskioven jälkeisen ikkunaparin alaosa on samalla tasolla tanskalaisissa autoissa, kun TKL:n autossa kyseisen ikkunaparin takaovenpuoleinen ikkuna on keskiovenpuoleista korkeammalla.