Page 1 of 1
Vekka Liikenne Oy:n Wiima K202L-bussien eroavaisuudet
Posted: 08 Dec 2005, 12:15
by mrl586
Hämeenlinnassa toimiva Vekka Liikenne Oy omistaa kolme vuosimallin 1992 K202L-laatikkoa. Kaksi aiemmin hankittua K202L-laatikkoa ovat liikennöinneet aiemmin Tanskassa ja uusin K202L-laatikko on liikennöinnyt Tampereella.
Näistä autoista löytyy joitain eroavaisuuksia. Tampereella liikennöinnyt K202L-laatikkoa on tanskalaisia sisariaan hieman pidempi. Tamperelaisessa K202L-laatikossa on myös 50 cm pidempi akseliväli.
Mitä muita eroavaisuuksia näistä löytyy?
Posted: 08 Dec 2005, 12:27
by sputter
Miten lienee sisutuksen laita?
En ole ite tanskan autoja nähnyt,
mutta veikkaisin istuinkankaan
värityksen poikkeavan tamperelaisesta?
Posted: 08 Dec 2005, 13:14
by mrl586
[quote="sputter"]Miten lienee sisutuksen laita?
En ole ite tanskan autoja nähnyt,
mutta veikkaisin istuinkankaan
värityksen poikkeavan tamperelaisesta?[/quote]Tanskalaisten autojen istuinkankaan värityksen näkee
tästä JNo:n kuvasta. Tamperelainen istuinkankaan väritys näkyy
tässä kuvassa.
Posted: 08 Dec 2005, 16:17
by B58
Tanskalaisissa näyttäisi olevan myös pehmeämmät ja mukavammat istuimet kun tamperelaisissa :idea:
Posted: 08 Dec 2005, 22:48
by sputter
Tota "tanskankangasta" on muuten käytetty jonkinverran paljonkin lahden falconissa ja iiglessä sekä golden iiglessä.
ainakin 4X1 -sarjassa
Posted: 09 Dec 2005, 20:31
by DSC1104
Oikeassa olette kaikki! Istuimet ovat erityisen hyvä tunnusmerkki autojen eroavaisuuksien suhteen. Tampereen autot (Vekalla sellaisia tosin toistaiseksi on vain 1 kpl) näyttäisivät olevan hieman pidempiä kuin tanskalaisperäiset autot.
Posted: 11 Dec 2005, 01:44
by mrl586
Myös autojen takaosassa on eroja. JNo on kuvannut
Vekka #9:n Hämeenlinnassa. Toisessa kuvassa näkyy Vekan uusin matalalattiabussiostos
FAS-450.
Vekan uusimman hankinnan takavalot ovat muodoiltaan pyöreitä. Aiemmin hankittujen tanskalaisten autojen takavalot ovat nelikulmion muotoisia.
Posted: 12 Dec 2005, 22:00
by sputter
[quote="mrl586"]
Vekan uusimman hankinnan takavalot ovat muodoiltaan pyöreitä. Aiemmin hankittujen tanskalaisten autojen takavalot ovat nelikulmion muotoisia.[/quote]
Sama eroavaisuus löytyi myös LOy: autosta 22. Siinä oli siis neliskanttiset takalamput, kun sarjan muissa autoissa Wiiman "normaalit pyöreät"
Ja tämä autohan oli B10M-K202 vuodelta 86.
Päätyi Vantaalta Huittisten kautta Lahteen ja on nyt jo paalissa.
Vaikea sanoo sitten että miksi toiset on pyöreillä toiset neliskanttisilla lampuilla?
Posted: 12 Dec 2005, 22:25
by B58
[quote="sputter"][quote="mrl586"]
Vekan uusimman hankinnan takavalot ovat muodoiltaan pyöreitä. Aiemmin hankittujen tanskalaisten autojen takavalot ovat nelikulmion muotoisia.[/quote]
Sama eroavaisuus löytyi myös LOy: autosta 22. Siinä oli siis neliskanttiset takalamput, kun sarjan muissa autoissa Wiiman "normaalit pyöreät"
Ja tämä autohan oli B10M-K202 vuodelta 86.
Päätyi Vantaalta Huittisten kautta Lahteen ja on nyt jo paalissa.
Vaikea sanoo sitten että miksi toiset on pyöreillä toiset neliskanttisilla lampuilla?[/quote]
Veikkaan että vakiona on ollut pyöreät ja lisävarustelistalta on saanut ruxia neliomalliset, jos joku on ollut sitä mieltä että pitää ehdottomasti olla neliölamput 8)
Posted: 12 Dec 2005, 22:31
by sputter
[quote="B58"]Veikkaan että vakiona on ollut pyöreät ja lisävarustelistalta on saanut ruxia neliomalliset, jos joku on ollut sitä mieltä että pitää ehdottomasti olla neliölamput 8)[/quote]
Voi hyvinkin olla näin. Tosin ihmetyttää toi LOy #22 kun muissa saman sarjan autoissa oli ympyriöt.
Nooh. Ehkä jossain kolarikorjauksessa tai uudelleenmaalauksen yhteydessä on vaihettu?
Posted: 13 Dec 2005, 19:30
by DSC1104
[quote="sputter"]Nooh. Ehkä jossain kolarikorjauksessa tai uudelleenmaalauksen yhteydessä on vaihettu?[/quote]Korikorjauksen yhteydessä, sanoisin. Pääkaupunkiseudulla ollessaan autossa ei kantikkaita takavaloja (lamppuja) ollut.
Posted: 13 Dec 2005, 23:36
by sputter
[quote="DSC1104"][quote="sputter"]Nooh. Ehkä jossain kolarikorjauksessa tai uudelleenmaalauksen yhteydessä on vaihettu?[/quote]Korikorjauksen yhteydessä, sanoisin. Pääkaupunkiseudulla ollessaan autossa ei kantikkaita takavaloja (lamppuja) ollut.[/quote]
Eikös muka ollut siinä muutamia kuukausia ennen huittisiin siirtoa?
Posted: 15 Dec 2005, 19:29
by DSC1104
[quote="sputter"][quote="DSC1104"][quote="sputter"]Nooh. Ehkä jossain kolarikorjauksessa tai uudelleenmaalauksen yhteydessä on vaihettu?[/quote]Korikorjauksen yhteydessä, sanoisin. Pääkaupunkiseudulla ollessaan autossa ei kantikkaita takavaloja (lamppuja) ollut.[/quote]
Eikös muka ollut siinä muutamia kuukausia ennen huittisiin siirtoa?[/quote]No siis en havainnut sitä täällä sen näköisenä. Kyllä joihinkin K100:ihinkin tehtiin takavalokalusteisiin muutoksia autojen ollessa täällä (LOY), joten ihan siinäkin mielessä tuohon mainittuun K202:een on saatettu laittaa ne kantikkaat valot jo ennen Huittisiin siirtoa. Ja vielä yksi näkökohta: menikö se auto Helsingistä Huittisiin suoraan vai esim. Lahden kautta? Jos sille tehtiin jotain toimenpiteitä Metsäpietilässä?
Posted: 03 Mar 2007, 00:31
by mrl586
Tanskalaisostokset eroavat tamperelaisostoksesta myös etuoven takaa löytyvän otetangon osalta.
Posted: 15 Mar 2007, 15:40
by mrl586
Vekan autot erottaa toisistaan myös sivuikkunoista: keskioven jälkeisen ikkunaparin alaosa on samalla tasolla tanskalaisissa autoissa, kun TKL:n autossa kyseisen ikkunaparin takaovenpuoleinen ikkuna on keskiovenpuoleista korkeammalla.