Page 1 of 1
Ensimmäisen matalalattiabussin käyttöönotosta kulunut 15 v.
Posted: 13 Sep 2005, 00:02
by mrl586
15 vuotta sitten syyskuun 13. päivänä tapahtui jotain hyvin merkittävää linja-autohistorian osalta. Tuolloin otettiin käyttöön kokonaan uusi linja-autotyyppi. Tuo linja-autotyyppi edusti täysin uudenlaista näkemystä ja ajattelua nykyaikaisesta kaupunki- ja lähiliikennebussista.
Uusi bussityyppi poikkesi aiemmista bussityypeistä siinä, että etuovesta voi nousta portaattomasti auton kyytiin. Tämän lisäksi keskiovella on portaaton kulkuyhteys. Uutta autotyypissä oli myös se, että ko. autotyyppi pystyi laskemaan koria pysäkeillä helpottaakseen matkustajien nousemista bussin kyytiin.
Ensimmäinen pohjoismaalaisten valmistajien matalalattiabussi otettiin käyttöön Tampereen kaupungin liikennelaitoksella 13. syyskuuta 1990. Samalla auto sai uudet rekisterilaatat, joissa lukee GAJ-544. Ensimmäisen matalalattiabussi on malliltaan Neoplan-Scania N113CLBAA/Wiima K202L-221. Se numeroitiin TKL:llä ns. 100-sarjaan, joka koostuu koeautoista ja muista erikoisuuksista. Kylkinumeroksi se sai numeron 108.
GAJ-544 on nykyisin KLHS:n museoauto.
Posted: 13 Sep 2005, 21:47
by sputter
Niin kyllähän juuri tuosta autosta alkoi se kaupunkibussien kehitys, mitä ei enää voi kukaan pysäyttää, matalalattiaa on kaiken oltava! Aika vähissä on uudet korkealattiaiset paikkurit, muita ei tule mieleen nyt kuin Concordia Bus Finlandin Volvo 8700.
Posted: 14 Sep 2005, 16:00
by B12
[quote="sputter"]Niin kyllähän juuri tuosta autosta alkoi se kaupunkibussien kehitys, mitä ei enää voi kukaan pysäyttää, matalalattiaa on kaiken oltava! Aika vähissä on uudet korkealattiaiset paikkurit, muita ei tule mieleen nyt kuin Concordia Bus Finlandin Volvo 8700.[/quote]
Korostaisin sanaa kehitys, sillä nimen omaan tästä on kehitytty ja paljon. B10BLE, B10L, L113CLL, L94UB, B12BLE, B7RLE, B9S... kaikki nämä ovat nimen omaan huomattavasti kehittyneempiä, kuin tuo proto ja sen lähisukulaiset ;) Oikeastaan ensin mainitut kaksi alustaa on jäänyt parhaiten mieleen mukavuutensa perusteella ;)
Posted: 14 Sep 2005, 16:05
by mrl586
[quote="B12"]Korostaisin sanaa kehitys, sillä nimen omaan tästä on kehitytty ja paljon. B10BLE, B10L, L113CLL, L94UB, B12BLE, B7RLE, B9S... kaikki nämä ovat nimen omaan huomattavasti kehittyneempiä, kuin tuo proto ja sen lähisukulaiset ;) Oikeastaan ensin mainitut kaksi alustaa on jäänyt parhaiten mieleen mukavuutensa perusteella ;) [/quote]Omasta mielestäni mukavimmat matalalattiabussit ovat tehty 11-litraisille Scanian alustoille N113CLB-LG (sis. GAJ-544:n) ja N113CLL.
Posted: 14 Sep 2005, 17:55
by sputter
[quote="B12"][quote="sputter"]Niin kyllähän juuri tuosta autosta alkoi se kaupunkibussien kehitys, mitä ei enää voi kukaan pysäyttää, matalalattiaa on kaiken oltava! Aika vähissä on uudet korkealattiaiset paikkurit, muita ei tule mieleen nyt kuin Concordia Bus Finlandin Volvo 8700.[/quote]
Korostaisin sanaa kehitys, sillä nimen omaan tästä on kehitytty ja paljon. B10BLE, B10L, L113CLL, L94UB, B12BLE, B7RLE, B9S... kaikki nämä ovat nimen omaan huomattavasti kehittyneempiä, kuin tuo proto ja sen lähisukulaiset ;) Oikeastaan ensin mainitut kaksi alustaa on jäänyt parhaiten mieleen mukavuutensa perusteella ;) [/quote]
Niin, mitä itse omaan ajo- ym. kokemuksia matalalattiakalustosta, niin kyllähän tuo 10L on aika käteensopiva työkalu. Jarrut siinä on ihan omaa luokkaansa, takana Z-nokkaiset.
Mielenkiintoista oli myös päästä Boråsiin tutustumaan 9S-malliin, jota toivoisin nähtävän vielä paljon vaikkapa tampereen kaduilla, ja nyt en sitten tarkoita Sputter 9S:ää :lol:
Posted: 14 Sep 2005, 18:53
by mrl586
[quote="B12"]Korostaisin sanaa kehitys, sillä nimen omaan tästä on kehitytty ja paljon. B10BLE, B10L, L113CLL, L94UB, B12BLE, B7RLE, B9S... kaikki nämä ovat nimen omaan huomattavasti kehittyneempiä, kuin tuo proto ja sen lähisukulaiset ;) Oikeastaan ensin mainitut kaksi alustaa on jäänyt parhaiten mieleen mukavuutensa perusteella ;) [/quote]Ovatko TKL:n autot 210, 615-616 ja 617-619 myös mielestäsi mukavia?
Posted: 14 Sep 2005, 22:14
by B12
[quote="mrl586"][quote="B12"]Korostaisin sanaa kehitys, sillä nimen omaan tästä on kehitytty ja paljon. B10BLE, B10L, L113CLL, L94UB, B12BLE, B7RLE, B9S... kaikki nämä ovat nimen omaan huomattavasti kehittyneempiä, kuin tuo proto ja sen lähisukulaiset ;) Oikeastaan ensin mainitut kaksi alustaa on jäänyt parhaiten mieleen mukavuutensa perusteella ;) [/quote]Ovatko TKL:n autot 210, 615-616 ja 617-619 myös mielestäsi mukavia?[/quote]
Valitettavasti nuo kaikki 6 autoa on pilattu voithin vaihteistolla. Autot on laiskanpuoleisia. Muutoin matkustajan näkökulmasta autot antavat ikäisekseen miellyttävän tasaista kyytiä, kuten muutkin B10BLE -alustalle rakennetut autot. Ne vaan ovat yksinkertaisesti hyviä, alkaen jo edistyksellisestä etuakselista.
Mainittakoon että kehitys ei jää tähän, kohta tulee B9L tarjolle, itseasiassa sellaisia on jo tilattu Volvo 7700 konseptille ja uudelle 9-litraiselle kaasumoottorille.
Mutta eipä tästä sen enempää, koska asia ei liity enää otsikkoon.
Posted: 14 Sep 2005, 22:58
by mrl586
[quote="B12"][quote="mrl586"]Ovatko TKL:n autot 210, 615-616 ja 617-619 myös mielestäsi mukavia?[/quote]
Valitettavasti nuo kaikki 6 autoa on pilattu voithin vaihteistolla. Autot on laiskanpuoleisia. Muutoin matkustajan näkökulmasta autot antavat ikäisekseen miellyttävän tasaista kyytiä, kuten muutkin B10BLE -alustalle rakennetut autot. Ne vaan ovat yksinkertaisesti hyviä, alkaen jo edistyksellisestä etuakselista.[/quote]Mitä tarkoitat edistyksellisellä etuakselilla? Erillisjousitettu etuakseli B10BLE-alustoihin tuli vasta vuonna 1996!
Posted: 17 Sep 2005, 13:57
by mrl586
[quote="nikki"][quote="mrl586"]Mitä tarkoitat edistyksellisellä etuakselilla? Erillisjousitettu etuakseli B10BLE-alustoihin tuli vasta vuonna 1996![/quote]
Ei se erillisjousitettu etuakseli ole mikään tae toimivalle jousitukselle. Vm. 93-95 B10BLE:n etujousitus oli erittäin onnistunut, huomattavasti pehmeämpi kuin samanikäisten N113 Scanioiden etujousitus, nykyisestä L94 :s ta nyt puhumattakaan[/quote]Hmm... N113-alustoja on tehty sekä jäykällä että erillisjousitetulla etuakselilla. Vuosina 1990-1992 tehtiin matalalattiaisia N113CLB-LG-alustoja, joissa on saksalaisten makuun soveltuva Neoplan-etuakseli. Sen jälkeen Scania teki N113CLL-alustoja jäykällä etuakselilla. Näistä alustoista Scania N113CLB-LG-alusta on mukavin.
Posted: 05 Dec 2005, 19:13
by utelias
[quote="mrl586"]Näistä alustoista Scania N113CLB-LG-alusta on mukavin.[/quote]Millä tavalla erillisjousitettu etuakseli on jäykkää etuakselia mukavampi?
MODEROINTI: Turha rivinvaihto poistettu
Posted: 22 Mar 2007, 01:29
by mrl586
[quote="utelias"]Millä tavalla erillisjousitettu etuakseli on jäykkää etuakselia mukavampi?[/quote]Löytyisikö uteliaan uteluun vastaus
tästä wikiartikkelista?