Olemme 28.4.2023 vaihtaneet palvelinta. Nimipalvelimien päivittymisessä voi kestää jonkin aikaa, mutta vanha palvelin toimii jonkin aikaa uuden palvelimen rinnalla, joten sivusto toiminee normaalisti palvelimen vaihdosta huolimatta.

Tanskaan vietyjen autojen vientikilvet

Keskustelua matalalattiaisesta Wiima K202 -kalustosta. Kalustolistat.
Post Reply
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Tanskaan vietyjen autojen vientikilvet

Post by mrl586 »

Mitä rekisterinumeroita on lukenut Tanskaan uutena menneiden autojen vientikilvissä?

Oletettavasti kaikki Tanskaan menneet autot on ajettu Suomessa satamaan, jossa ne on lastattu laivoihin. Tälle välille on tarvittu vientikilpiä.

Vientikilvistä löytyy lisätietoa AKE:n sivuilta.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
DSC1104
Senior Member
Posts: 276
Joined: 15 Apr 2005, 19:03

Re: Tanskaan vietyjen autojen vientikilvet

Post by DSC1104 »

[quote="mrl586"]Mitä rekisterinumeroita on lukenut Tanskaan uutena menneiden autojen vientikilvissä?

Oletettavasti kaikki Tanskaan menneet autot on ajettu Suomessa satamaan, jossa ne on lastattu laivoihin. Tälle välille on tarvittu vientikilpiä.

Vientikilvistä löytyy lisätietoa AKE:n sivuilta.[/quote]
Olikohan tuo vientikilpikäytäntö nykyisessä muodossaan jo tuolloin eli keväällä 1992 käytössä? Minun mielestäni ne saatettiin ajaa satamaan ihan tavallisilla nk. koekilvillä (oranssi taustaväri jne...). Wiimalla lienee ollut muutamat koekilvet, jotka on tarpeen tullen kiinnitetty sieltä pois lähteviin rekisteröimättömiin autoihin. Siirron jälkeen Wiima on ottanut tietenkin ne koelaput itselleen talteen seuraavaa keikkaa varten.
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Re: Tanskaan vietyjen autojen vientikilvet

Post by mrl586 »

[quote="DSC1104"][quote="mrl586"]Mitä rekisterinumeroita on lukenut Tanskaan uutena menneiden autojen vientikilvissä?

Oletettavasti kaikki Tanskaan menneet autot on ajettu Suomessa satamaan, jossa ne on lastattu laivoihin. Tälle välille on tarvittu vientikilpiä.

Vientikilvistä löytyy lisätietoa AKE:n sivuilta.[/quote]
Olikohan tuo vientikilpikäytäntö nykyisessä muodossaan jo tuolloin eli keväällä 1992 käytössä? Minun mielestäni ne saatettiin ajaa satamaan ihan tavallisilla nk. koekilvillä (oranssi taustaväri jne...). Wiimalla lienee ollut muutamat koekilvet, jotka on tarpeen tullen kiinnitetty sieltä pois lähteviin rekisteröimättömiin autoihin. Siirron jälkeen Wiima on ottanut tietenkin ne koelaput itselleen talteen seuraavaa keikkaa varten.
[/quote]
Tuolloin oli voimassa Asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä 842/1989, joka ei poikkea koe- ja vientikilpien osalta nykyisestä asetuksesta.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
DSC1104
Senior Member
Posts: 276
Joined: 15 Apr 2005, 19:03

Post by DSC1104 »

Vientiin menevistä tähän foorumiin ja sen aihealueisiin liittyen olen nähnyt, kun Unibusin (Tanska) K202:ia ajettiin Mäkelänkatua eteläiseen Helsinkiin satamaan, Senaatintorilla taas bongasin Linjebussin Carrus City L:iä sarjasta 2701 - 2713 samassa tarkoituksessa. En enää näin 13 vuoden jälkeen varmuudella muista, oliko autoissa koekilvet vai jotain muuta. Yleensä uusissa Wiimoissa oli tehtaalta lähtiessä koekilvet.
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Tarkentavia kysymyksiä

Post by mrl586 »

[quote="DSC1104"]En enää näin 13 vuoden jälkeen varmuudella muista, oliko autoissa koekilvet vai jotain muuta. Yleensä uusissa Wiimoissa oli tehtaalta lähtiessä koekilvet.[/quote]Tarkentavia kysymyksiä:
  • 1. Ajoiko noita valmistajan (Wiima) edustaja?
    2. Vai oliko kuljettaja noissa joku auton ostajan henkilöstöön kuuluva?
Ensimmäinen noista on hyvin selvä tapaus. Sekä koe- että vientikilvet mahdollisia.

Toinen on hieman vaikeampi. Jos auto halutaan viedä satamaan koekilvillä tarvitaan auton kyytiin jokin valmistajan edustaja. Muissa tapauksissa käytetään vientikilpiä.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Post by mrl586 »

[quote="M64"]Eiköhän busseissa ollut koekilvet. Kyllä koekilvillä saa ajaa muutkin kuin myyjän edustajat, itsekin olen ajanut koeajoa liikkeen autolla viikonlopun yli koekilvillä. Lisätietoa koekilvistä http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=184&DocNR=270500.
[/quote]Tämä teksti on nykyisten määräysten mukainen:
[quote="mrl586"]Toinen on hieman vaikeampi. Jos auto halutaan viedä satamaan koekilvillä tarvitaan auton kyytiin jokin valmistajan edustaja. Muissa tapauksissa käytetään vientikilpiä.[/quote] Teksti on lähes suora lainaus eräältä vienti-/tuonti-foorumilta.
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
User avatar
JBA-831
Senior Member
Posts: 628
Joined: 15 Apr 2005, 17:22

Post by JBA-831 »

Veikkaan, että Tanskaan uutena menneissä laatikko-Wiimoissa oli vientikilvet. Suomalaisilla vientikilvillä voitiin ajaa Ruotsin läpi.
I :heart: SCANIA
User avatar
mrl586
Posting Freak
Posts: 4749
Joined: 15 Apr 2005, 15:41

Re:

Post by mrl586 »

[quote="DSC1104"]Vientiin menevistä tähän foorumiin ja sen aihealueisiin liittyen olen nähnyt, kun Unibusin (Tanska) K202:ia ajettiin Mäkelänkatua eteläiseen Helsinkiin satamaan, Senaatintorilla taas bongasin Linjebussin Carrus City L:iä sarjasta 2701 - 2713 samassa tarkoituksessa. En enää näin 13 vuoden jälkeen varmuudella muista, oliko autoissa koekilvet vai jotain muuta. Yleensä uusissa Wiimoissa oli tehtaalta lähtiessä koekilvet.[/quote]Onko DSC1104:llä kuvaa näistä autoista Helsingissä?
Sivuston tekninen ylläpitäjä

SCANIA N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221 :biggrin:
K202-sivut | K202 Galleria
Post Reply